Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2014 v41

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

Krille

Super Moderator
Vecka 41 såg jag I, Frankenstein.

Jag undrade direkt varför. Det var nämligen en urkass film. Träigt skådespel, deus ex machinae, pacing-problem, en kvinnlig huvudroll som enbart driver plotten framåt genom att fatta monumentalt urkassa beslut, pixelfajtkoreografi...

...så varför såg jag den? Den råkade gå på någon av kabelkanalerna när jag åt.
krank said:
Det är verkligen, verkligen en urusel film. Den saknar helt positiva kvaliteter. Inte ens att jag såg den i 3d kunde rädda den.

Kärlekscraft

Swordsman
Jag har sett Sin City 2: A dame to kill for.
Såhär nästan ett decennium senare är intresset något svalare. Minns att man var väldigt sugen på efterföljare, efter att ha sett 1:an, som utlovades nåt år senare. Sen känner man också till hela premissen sedan tidigare, eftersom flera, liknande filmer som 300 & the Spirit har släppts. När första Sin City släpptes var den väldigt nyskapande. I efterföljaren öser dom mest på med allt som fanns i 1:an - och faller i efterföljare-fällan. Sen är inte heller storyn lika tung.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu inser jag att det var 41 jag såg de filmer jag räknade upp i 40-tråden. Vad kass jag är, haha.

Alltså de här:

krank;n43834 said:
Jag såg två filmer.

Prince of Persia: En fräsig hollywood-äventyrsactionrulle med inspiration från Indiana Jones och annat i den stilen. Tyvärr väldigt mycket vita skådisar som spelade "arabiska" karaktärer, amerikanisering av arabisk kultur, introduktion av stereotyp "slightly disreputable entrepreneur" som vill slippa skatt som comic relief. Storyn i spelet Sands of Time (som filmen bygger på) är inte mycket att hänga i julgranen heller, så jag vet inte om det blev så mycket sämre. Det som är sämre är att relationen mellan huvudpersonen och den bortskämda prinsessan han har i släptåg... Tja, låt oss säga att jag bara genom att beskriva henne som "bortskämd prinsessa" gett er en ganska tydlig och korrekt bild. Tänk Temple of Doom eller Han Solo / Leia, typ. Hon är också enda tjejen med talroll vad jag kunde se, och hon har nätt och jämnt ett namn.

Effekterna var fräsiga, tempot högt, och överlag var filmen underhållande på rätt sätt trots problematiska inslag. Betyg: 4/5

Thor: The Dark World. Har jag pratat om tidigare på filmklubben. Ruskigt bra. Skithögt tempo, ingen moderation alls utan bara påvräkning av mäktig skit varvat med lustifika oneliners. Ett magnifikt episkt actionäventyr snedstreck komedi om alienrymd-asagudar som tar ämnet på precis så mycket allvar det förtjänar. Fett med fläsk. BETYG: 5/5.
Vad jag egentligen såg v40? Ingen aning.