Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2014 v42

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

slanfan

Hero
Efter att ha läst i OSR-tips tråden blev jag sugen på att se: [h=1]Aguirre - Guds vrede[/h] Så den såg jag.

En grupp vidriga människor ger sig in i sydamerikas skogar på jakt efter El Dorado. Filmens berättare är en munk som hakar på för att kristna lite "indianer". Resan leder rakt mot vansinne och undergång.

Jag blev väldigt illa berörd av filmen. Allt är bara jobbigt hela tiden. Obehagligt värre. Men det är snyggt och välskådespelat.

En riktigt bra toppenfilm, som jag förmodligen kommer fundera en hel del på i framtiden.

Full poäng!

Kärlekscraft said:
Sådär hemsk är den inte - finns mycket värre filmer.
Ymir said:
det finns värre filmer, sure, men få andra filmer har blivit fullbordade efter att regissören hotat att skjuta sig själv och huvudskådisen ute i djungeln, och detta först efter att delar av filmcrewet seriöst erbjudit sig att mörda den senare. Aguirre är nästan bokstavligen gjord at gunpoint.
Voldstagg13 said:
Historien bygger väl på "The Heart of Darkness"? Som "Apocalypse Now".
Ymir said:
ja, och Apocalypse Now var även direkt inspirerad av Aguirre.
slanfan said:
@Kärlekskraft: Jepp, det finns "värre" filmer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Lucky Number Slevin.

Den handlar om Slevin, som misstas för sin kompis och blir indragen i en riktigt redig gangstersörja med mord och hämnd och stulna pengar och homosexuella söner och lönnmördare och grejer. Morgan Freeman och Ben Kingsley spelar maffiabossar, Bruce Willis lönnmördare, Lucy Liu kärleksintresse. Sen är Josh Hartnett huvudperson, men han är något mindre namnkunnig.

Hursomhaver, jag tyckte genuint om den här filmen. Jag gillade twisten som fan; den bröt liksom sönder stora delar av den förväntade strukturen. Även om de spenderade liiiite för länge med att just förklara och uppehålla sig vid förklaringarna. Manuset var rappt, smart och välskådespelat (inte så förvånande, givet rollistan).

Den fixar inte bechdel alls. Lucy Lius roll är den enda kvinnan med talroll överhuvudtaget. Vilket är synd, för att den var en sådan korvfest är klart en av de saker jag tyckte kändes lite trist med filmen. Alla gangsters och alla mördare och alla bookies och alla poliser är män. Vita män i de flesta fall. Jag skulle kunna anmärka på att alla ickevita var grovhuggna karikatyrer med en lätt twist, men det var alla vita karaktärer också, så det funkade väl. Lite trist att filmens homosexuelle karaktär skulle vara överdrivet omanlig, kallas "the fairy" och vara promiskuös.

Filmen rekommenderas, hursomhelst.

BETYG: 4/5

anth

Vetefan
Call Girl of Cthulhu (2014)
Nu ska någon lustigkurre fråga: "menar du Callgirl of Cthulhu". Nej, jag menar Call Girl of Cthulhu.

Det här är en riktig lågbudgetfilm, tro inget annat. Den startades med en Kickstarter som drog in $27.000 - och för den summan pengar idag är det egentligen ofattbart att de fått ihop 100 minuter film. Men för de pengarna har de fått förvånansvärt mycket film; jag har sett filmer med tiodubbla, ja hundradubbla budgetar som har varit sämre än den här rullen.

Handling:
Filmen börjar med att konstnären/illustratören Carter Wilcox blir förhörd av en polis, Detective Rita LaGrassi, om morden på 43 människor - och han berättar en otrolig historia.
Han var är oskuld, toffelhjälte och ville inget annat än att träffa den rätte. Han satt som vanligt och tittade på porrfilm när hans granne Erica Zann, frågar om han kan handla kondomer då hon har med sin pojkvän Rick 'The Dick' Pickman hem - och toffelhjälte som han är gör han givetvis detta. På vägen ut stöter han på en annan granne, Walter Delapoer som just tar emot en call girl, Riley Whatley. Samtidigt så stjäl Professor Edna Curwen Necronomicon från kultledaren. Det finns även en Ashton Eibon med i filmen.

Någon som undrar över de markerade namnen? Då kan ni inte er Cthulhu. Samtliga har liknande namn som olika personer i Cthulhu Mythos.

Han blir givetvis förälskad i Riley Whately, "The Call Girl", och hon visar sig givetvis vara utvald att bli Cthulhus brud som ska föda hans barn när stjärnorna står rätt - vilket de gör nu. Så Carter, tillsammans med professor Curwen och hennes assistent "The Squid", ger sig av för att rädda Riley och världen.

Den här filmen tillhör genren "Sex Horror Movies" - en genre som jag inte ens visste existerade förrän nu. :eek:
Tycker ni om splatter, tentakel-sex och sjuk humor är den här filmen för er. :)

Det som är mest ofattbart med filmen är att specialeffekterna bara är dåliga och inte urusla och att skådespelarna faktiskt kan skådespela - vilket man inte förväntar sig av en B-film av det här slaget.

Jag ger den betyget 5 av 10.

Jag har också sett en lågbudgetfilm, fast från 1964...De blodtörstiga (Masque of the Red Death), regi av Roger Corman, med en lysande Vincent Price i huvudrollen. Det är Poes novell i omgjord form (plus åtminstone en annan novell som bi-historia), det är filmad teater med välgjorda kulisser och ett manus som inte våldför sig för mycket på originalet. Det är en estetisk bit skräckfilmshistoria som, om man tycker om den typen av filmer, man uppskattar för stilen och känslan mer än realism eller effekter.
4/5, tycker jag.
Ymir said:
Det där är skräckfilmsnörden Ymirs absoluta favorit av alla skräckfilmer före 1990 eller så, bara utmanad av 'Les Yeux sans Visage' och 'The Wicker Man'. Cormans 'Masque of the Red Death' har -helt fantastisk- dialog, IIRC frikostigt samplad i någon Theater of Tragedy-låt. .
Ymir said:
Voldstagg13 said:
Tack, Ymir! Jag har lyssnat en lite på ToT, men den här hade jag inte sett.

Krille

Super Moderator
Jag har sett The Great Martian War.

Läget i Europa är rätt spänt när en stor explosion skakar södra Tyskland. Alla tror att kaisern testar ett nytt supervapen och spänningen trissas upp ännu mer. Men två saker händer: för det första uppmärksammar man en tidigare nyhet om astronomer som har sett en lysande prick vid Mars som är på väg mot Jorden, och för det andra kommer ett telegram med ett desperat nödrop från kaisern som meddelar att främmande varelser är i krig med Tyskland och hela mänskligheten. Och det får hela Europa att mobiliseras mot utomjordingarna.

Men det finns en stor kontrovers med kriget mot utomjordingarna som bara nyligen har börjat komma fram, och den lovar inte gott för framtiden...

---

The Great Martian War är en mocumentary (mock documentary) om det stora kriget mellan marsianer och människor 1913-1917, sedd med arkivfoton, intervjuer med överlevande som spelats in långt tidigare, och intervjuer med experter av alla de sorter – historiker, lingvister, efterlevande etc. Delar av filmen är gamla intervjuer med överlevande, inspelad i svartvit tv på sextitalet eller kass video från åttitalet. Andra delar är arkivfilmer från Kriget.

Naturligtvis nyttjas CGI friskt för att få in utomjordiska krigsmaskiner i gamla journalfilmer, men det är helt övertygande (delvis på grund av journalfilmernas dåliga kvalitet, som gör det hyfsat lätt att gömma CGI i dem). Reenactments har också använts och modifierats på liknande sätt, även det helt övertygande. Skådespelare känns som experter som uttalar sig och sedan klipps ihop i en dokumentär på History Channel, typ.

Det som inte riktigt övertygar är artefakterna från utomjordingarna i nutid. Antingen ser de ut som målad plast eller som dåligt inklippt CGI.

Jag är dock inte är helt förtjust i är twisten på slutet. För naturligtvis är det en sådan, annars hade det ju inte funnits någon kontrovers. Det kändes som att den var konstgjord just för detta syfte.

Men fram till dess stortrivdes jag med en ascool premiss som bara skriker om att få bli rollspel!