Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2014 v7

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ny vecka! Tiden går fort!

Riktlinjer för filmklubben:

1) Tanken är att se minst en film i veckan. Du måste inte, men det är grundtanken.
2) När du ser en film, skriv något om den. Svara på det här inlägget, och skriv titeln i fetstil.
3) Undvik att skriva om samma film fler än en gång.
4) Du måste inte skriva långt, men skriv om den var bra eller dålig, kanske nån rad om varför. Man FÅR skriva längre.
5) Sätt gärna ett betyg, men du måste inte. Dina betyg måste inte vara konsekventa. Här har du ett exempel på betygsystem du kan använda om du vill.
6) Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett Dåliga Astronauter 2: The Astronautening.

Eller Europa Report, som den också kallas.

I korthet: En bättre variant av Apollo 18 eller vad den skitfilmen hette. Den med passiv-aggressiva mordiska utomjordingar.

Den här skiljer sig genom att ha mer saker som händer och mindre fokus på spooky aliens. Överlag fattar astronauterna vettiga beslut. Dock stör det mig att de inte hade silvertejp, ordentligt isolerade ledningar, etc. Det dåliga med den här filmen är inte farorna - de kändes hyfsat rimliga - utan att man inte hade med sig enkla verktyg för att åtgärda problem, förberett sig för problem eller ens kollade om det kunde bli problem.

(Sedan att skeppet verkade pyttigt för en flera år lång resa och jag saknade skeppsodling är smågrejer i jämförelse)

Betyg: 3 av 5. Den var åtminstone inte tråkig.

Det jag använde för att se filmen sög dock fett den här gången (webbvariant hade hackig bild, app-varianten trasslade med ljud till mitt surroundsystem, stannade och avbröt spelning en massa. Jädra Plex.)

Max Raven

T12-kultist
Film som jag sett som funkar bättre än Europa Report:

Jag skulle spontant säga att Pandorum är en bättre film med likartade element - men ärligt talat känns temat lite off. Misstänker att Gravity kan vara riktigt bra och passa in. Får se när jag sett den. :gremsmile:

Men genren känns inte direkt överanvänd, så jag ser gärna fler försök från Hollywood. Och kanske mer spaaaace. :gremsmile:

krank

Kamrat 9356 said:
Misstänker att Gravity kan vara riktigt bra och passa in. Får se när jag sett den. :gremsmile:
Jag skulle säga att Gravity är en HELT annan sorts film, faktiskt.

Arfert

Facit
Hur är det med kontakten med jorden från Europa i filmen? Om nån skulle göra en expedition IRL till Europa gissar jag att allt skulle följas live på alla sociala media och de flesta stora tv-kanaler.

Max Raven

T12-kultist
Arfert said:
Hur är det med kontakten med jorden från Europa i filmen? Om nån skulle göra en expedition IRL till Europa gissar jag att allt skulle följas live på alla sociala media och de flesta stora tv-kanaler.
De tappar kontakten 2 minuter in i filmen, 6 månader ut. Sedan reparerar de inte eller har backups. <.<

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Escape from Planet Earth (2013)

Escape from Planet Earth (2013)

Den här veckan tog det längre än vanligt att få en film sedd. Jag skyller på för mycket roligt!

EfPE är en animerad film om rymdvarelser som blir fångna på jorden. Jag tyckte kanske inte att det var så där väldans rolig men den var tuff och snygg och rätt skön som äventyr. Det här är den typ av "action i högteknologisk rymdsetting" som jag normalt sett förväntar mig att se i vanliga spelfilmer, men om jag ska vara ärlig så funkar det bra. Lite sköna röstskådias toppar av det hela.

Kanske inte en storslagen film på något sätt, men klart sevärd om man råkar få tillfälle.

Betyg: 3/5

krank

Jag har sett ännu en remake av en gammal Paul Verhoeven-rulle (den förra jag såg var Total Recall, som jag blev måttligt impad av):

RoboCop
(Det är ett jävla ofog att inte ge remakes nya undertitlar åtminstone...)

RoboCop handlar om polisen Alex Murphy, som blir omgjord till en cyborg av ett Stort Ont Företag som heter Omnicorp (i originalet Omni Consumer Products).

Det blir svårt att prata om den här filmen utan att nämna originalet, så ni får stå ut med en och annan jämförelse.

Några ospoiliga saker:
- Robotarna och allt sånt är gudabenådat apsnyggt både till design och effekter. De nya ED-209:orna är makalöst vackra, och det gäller även de mer människoformade. Men ED-209, alltså... Jag skulle kunna se om den här filmen i morgon bara för att kolla på robotar och teknologi.
- Filmen är fortfarande samhällskritisk, även om den saknar en del av originalets sting.
- Det är mycket mindre gore än i originalet. Vilket inte är så förvånande, eftersom Paul Verhoeven inte var inblandad.
- Många duktiga skådisar, som Michael Keaton, Gary Oldman och Samuel L. Jackson.

Filmen har något mer diversitet vad gäller etnicitet, men tar tyvärr flera sjumilasteg bakåt vad gäller kvinnlig representation. I den här nya är Murphys polispartner en svart man, och doktorn som bygger ihop honom är en vit man (som får hjälp av en tämligen mesig asiatisk kvinna vars enda funktion är att stärka Gary Oldmans vita doktor; säga emot honom på rätt ställen och ge honom anledning att spy lite exposition). Bechdel är bara att glömma. Det här störde mig under hela filmen, tyvärr.

Filmen har givetvis högar och åter högar av snygga referenser till originalet. ED-209 är med, någon säger något om att köpa något för en dollar, och så vidare. Kanske är det rent cyniskt att casha in på nostalgifaktorn, men jag tycker att det funkar.

Ideologiskt handlade den här filmen mycket om alieneringen i det kapitalistiska systemet, tyckte jag. Om hur det är omöjligt att vara människa och samtidigt fungera med de uppskruvade kraven.

Spoilersaker:

Introscenerna i Teheran är mästerliga, och jag gillar kontrasten mellan vad vi ser och Samuel L Jacksons programledare. ED-209's som används mot bruna människor i fattiga länder? Klockren, om något uppenbar, kritik av USA's användning av drones. De använder rentav ordet "drones" för att referera till robotarna. Ruskigt osubtilt, men å andra sidan var originalets samhällskritik knappast subtil den heller. Subtil som en murbräcka.

Jag älskar att RoboCop byggs i Kina. En snygg blinkning till vad som hänt med tillverkningsindustrin; det är inte som att den finns i Detroit längre. Och att ED-209's används för att vakta kinesiska arbetare? Briljant.

Att en av slutstriderna är mellan RoboCop och ett par ED-209:or inne i Omnibyggnaden är ljuvligt.

Huvudskurken var här, liksom i originalet, en slemmig företagsledare. Vilket passar bra.

Det finns ett par saker som aldrig riktigt problematiserades eller löstes; att RoboCop i själva verket bara har illusionen av fri vilja under strider till exempel. Men jag gillade det konceptet som fan. En annan grej var det här med att RoboCop i egenskap av polis hade tillgång till en massa CCTV-kameror och sånt; det var lite samma "drömmen om övervakningssamhället" som visades upp i de nya fascistiska Batmanfilmerna. Det kommenterade knappt, och i filmen var det egentligen bara negativt för skurkar. Det här nonchalanta hanterandet av a984-liknande övervakning och det oproblematiserande förhållningssättet till poliskåren är filmen inte ensam om, dock.

Öh, det var nog allt jag kom på just nu. Det här var en MYCKET bättre remake än Total Recall. Jag är väldigt nära att sätta en femma, men hindras av den något nedmjäkade politiska vinkeln och framför allt av det stora steget i fel riktning vad gäller kvinnlig representation. Men det är nära en femma. Det är så nära att det rentav kunnat bli det om jag inte spenderat halva filmen med att vara superpissnödig; nästa gång kanske omständigheterna väger över mot det högre betyget...

BETYG: 4/5

krank

Eftersom de jävlarna på "Post DK" sitter och trycker på mitt Amazonpaket har jag fått skaffa mig Animatrix på annat sätt. Det är hursomhelst det som gjort att det dröjt till idag.

Animatrix är en serie korta animerade filmer i Matrix-universat, som ett slags tie-ins under gemensamt paraply. De är skapade av lite olika personer och representerar därmed ett hyfsat brett spektrum av det coolaste inom animation på slutet av 90-talet...

Final Flight of the Osiris är den med tydligast koppling till filmen. Den börjar som snygg scen där ett par klär av varandra under en träningsstrid, och fortsätter med tipset som gör att folk vet vad som är på väg i Matrix Reloaded. Den är animerad av Square Pictures, samma typer som gjorde den där Final Fantasyfilmen alla hatar på.

Jag tycker att den innehåller en grej som motsäger första filmen: Här kopplar nån in sig mot The Matrix medan skeppet åker - var det inte så att de "patched into the hardline"? Det här är anledningen till att jag egentligen tycker att t.ex. Inception är bättre scifi än The Matrix; den känns mer konsekvent med reglerna för sin etablerade fiktiva teknologi.

Huvudpersoner: Man, kvinna.

Second Renaissance har jag sett tidigare, och tycker än idag är en av de skarpaste och mest intressanta delarna av Animatrix. Den beskriver helt enkelt historien bakom; hur det kom sig att himlen färgades svart, hur kriget startade. Det finns supermegatydliga associationer till arbetarklass, till israels grundande, och annat. Ganska snyggt också. Tydligen gjord av snubben som designade änglarna i Neon Genesis EVangelion, om jag läser min wikipedia rätt.

Huvudpersoner: Inga. Eller, robotar.

Kid's Story är oerhört märkligt animerad, mycket skissig och flytande stil som funkar riktigt bra. Handlingen är tyvärr rätt trist; en angsty tonåring som vill vakna upp från The Matrix. Jakt med agenter. Gäsp.

Huvudperson: Man

Program vill vara jätteasiatisk. Det är svärd och hustak och rätt cool överdriven arkitektur etc som gör det tydligt att det hela utspelar sig i The Matrix. Lagom personlig, lagomt med våld, lagomt uns av filosofi. Gjord av sanna snubbe som gjort Vapire Hunter D och Wicked City.

Huvudperson: Kvinna

World Record är en ganska ful och 90-talsanimerad om en snubbe som springer jättefort och får en glimt av The Matrix. Av Madhouse, som bl.a också gjort Ninja Scroll, Trigun och annat som också är jättefult.

Beyond är en charmig liten historia om en tjej som går till ett spökhus för att hämta sin katt. Spökhuset är spökigt pga datorglitchar. Coolt koncept, och snygg animation. Snubben som ligger bakom har tydligen varit inblandad i bl.a Akira-filmen. Coolt.

A Detective Story har, liksom kid's story, ganska märklig visuell stil. Men inte lika märklig; det här är mer som ful 90-talsanime blandat med film noir. En privatsnok får i uppdrag att hitta Trinity.

Matriculated har också jätteful 90-talsanimestuk, såndär amerikaniserad sådan. Från skaparen av Aeon Flux... Enormt psykedelisk grej om en tjej som går runt i bara trosor och försöker omvända robotar.

Så... Det är en jäkla brokig kompott. Jag tror att mycket handlar om att jag har så enormt svårt för 90-talsanime. Jag vet inte, det är något med detaljrikedom, proportioner och bildrutor per sekund som verkligen inte funkar för mig där. Men gillar man typ Aeon Flux och Trigun så ska man nog se det här också.

De bästa - Flight of the Osiris, Second Renaissance och Beyond - skulle kunna få fyror. Tyvärr dras de ner av resten.

Genusmässigt tror jag att den inte fixar Bechdel, men kan ha fel. Bland huvudpersonerna hittar vi fyra av manligt kön och fyra av kvinnligt. Alltid något; jag undrar om det var medvetet?

BETYG: 3/5

Krille

Super Moderator
Åsså hade jag också sett Animatrix, och eftersom krank redan har redogjort för innehållet så skiter jag i det.

Till skillnad från krank så är det åttitals-anime som är den period som jag har svårt för; nittitalet funkar bara fint, med Akira och Mamomur Oshiis första Ghost in the Shell. Och det var ju den här sortens anime som inspirerade Larry och Andy till att börja med.

Faktum är att jag har svårast, rent estetiskt, med Final Flight of the Osiris. För mig ser den mest ut som en av de där dataspelstrailersarna gjorda av Blur som fullständigt ljuger om spelens innehåll, både grafiskt och spelmässigt. Det kan också vara uncanny valley som spökar.

Det om stilen. Stårysarna är små nedslag i Matrix-mythoset, som lyfter fram lite olika individers uppfattning av Matrix. Det ger en liten större vidd än bara den sida som vi får se i filmerna.

Final Flight of the Osiris...

kickstartar ju nästa film, så om den känns lite oavslutad så är det naturligt - det är ju först i och med film 2 och 3 som den ståryn får sin avslutning.

Second Renaissance är etablering galore och mer krönikerande av bakgrunden. Men jag älskar kopplingarna som krank nämner.

Idén i Matriculated att omvända robotarna är högst intressant, och väcker idén med en femtekolonn inne i systemet.

Kid's Story och World Record handlar mer om att ta sig ut ur Matrix på egen hand, och att det är två stårysar om det antyder att det inte är så ovanligt som man kan tro. En del av dem hinner man tydligen fånga upp. Och jag fnissade gott åt att The Kid hette Michael Karl Popper.

Det jag framförallt killade med Beyond var att den handlade om helt vanligt folk som inte hade med Matrix huvudkonflikt att göra.

Mina favoriter, förutom Second Renaissance (ja, jag är en mythos-junkie och älskar sådana där etableringsorgier), är Program och A Detective Story. Beyond kommer nära, men nej.

Program tilltalar mig framförallt för att det var en sån där grej som jag skulle göra om jag tog mig ut ur Matrix och kunde plugga in i valfritt program. Naturligtvis skulle jag bli huvudperson i nån fantasyfilm och vara asbäst och vacker och kötta ondingar varenda lediga sekund som jag kunde hoppa in i en simulering! Ställer man det i kontrast till valet mellan röda och blå piller...

Och A Detective Story... till att börja med är jag en sucker för noir och neo-noir och älskar Dark City och Sin City, så bara temat klingar helt rätt där. Att dessutom få en liten kik i Trinitys bakgrund är heller ingen tråkig grej. Och jag gillar designen - all teknik i Matrix ser ut som vilken nittitals-gunk som helst, men här ser datorn ut som en Electraclerk från Brazil och telefonen är minst femtio år fel. Finns det fler sådana tekniskt skeva "öar" i Matrix?

Så där har ni det - för min del skulle Animatrix få högre betyg än vad krank gav. Om jag gav betyg, vill säga.

krank

Krille said:
Till skillnad från krank så är det åttitals-anime som är den period som jag har svårt för; nittitalet funkar bara fint, med Akira och Mamomur Oshiis första Ghost in the Shell. Och det var ju den här sortens anime som inspirerade Larry och Andy till att börja med.
För ordningens skull vill jag säga att det är sen nittitalsanime jag har svårt för, och att jag älskar både Akira och GitS.

EDIT: Jag får för övrigt ge upp det här med årtalsangivelsen, tror jag. Jag vet ju vad det är för typ av anime jag ogillar, men verkar inte ens kunna hitta den på youtube just nu, än mindre klämma ur mig något egentligt årtal.

Lukas

Mannen i Gult
Jag har sett veckans ricci film, Penelope (2006) .

Jag vet inte riktigt varför men jag fick riktigt härliga vibbar från IMDB sidan, romans,fantasy och komedi, affisch bilden och rollistan. allt pekade på att det här skulle vara en film som jag skulle uppskatta, Men tyvärr så blev jag besviken.

Filmen handlar om den unga flickan Penelope som är förbannad av en förbannelse som kastas över hennes familj för något hennes farfars farfars far gjorde. Förbannelsen har gjorts att hon har föds med ett gristryne, och kommer att ha det ända fram tills dess att en "blueblood" gifter sig med henne.Så nu måste hon bara lyckas få en adlig man att förälska sig i henne, trots att hon ser ut som en gris.

Jag fann den här filmen rätt så oinspirerande, mycket på grund av att premissen är grymt ytlig, men också för att regissören känns som en total nybörjare. Det finns en stil här, och när den fungerar är den toksnygg, men tyvärr så känns den väldigt fragmatiskt och splittrad.

Veckans Ricci recension:

Det är en tydlig del av filmens stil med att övergivenhet och Ricci är bra på att överdriva. men det enda jag kunde tanka på är att det känns som ett steg tillbaka mot de mer subtila insatserna vi sett i de senaste filmerna.

Pilzefrau

hon/henne
Jag har sett Prometheus.

Jag har hört flera klagomål på att personerna i filmen gör så dumma saker hela tiden. Jag håller fullständigt med.

Jag gillade en hel del av filmen, framförallt känslan jag fick av hela expeditionen. Det är inte Star Trek, men inte Millenium Falcon heller, liksom.

Men herregud, vad korkade saker alla gjorde! Usch. Åsså var det lite äckelpäckliga scener ibland också, vilket var lite jobbigt.

2/5. Du behöver inte se den.

Max Raven

T12-kultist
Pilzeman said:
Jag har sett Prometheus.

Jag har hört flera klagomål på att personerna i filmen gör så dumma saker hela tiden. Jag håller fullständigt med.

Jag gillade en hel del av filmen, framförallt känslan jag fick av hela expeditionen. Det är inte Star Trek, men inte Millenium Falcon heller, liksom.

Men herregud, vad korkade saker alla gjorde! Usch. Åsså var det lite äckelpäckliga scener ibland också, vilket var lite jobbigt.

2/5. Du behöver inte se den.
Håller faktiskt med helt med omdömet. Jag såg den i 3D på bio och tyckte att effekterna var nästan värd en poäng till...

Men nej.

(Lostfolket sabbar ännu en film :gremtongue: )

Jocke

Man med skägg
jag har sett Hunger Games 2 : Catching fire och tycket överlag att filmen var rätt bra. Första 40 minuterna eller så var bättre än resten av filmen. Jag tycker inte riktigt de har fått till själva hungerspelen i nån av filmerna, men världen utanför är riktigt vass, särskilt nu i tvåan.

Jag har läst böckerna och är inte så förtjust i varken bok 2 eller 3 så filmbearbetningen blev en klar förbättring efter som de var tvungna att ta bort allt korkat nonsens.

en svag 4:a, farligt nära gränsen för en stark 3:a, av 5 möjliga blir betyget.