Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v13

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v13. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

krank

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club

Den här veckan blir det THE BONE COLLECTOR.

Nästa vecka tänker jag nog se The Matrix (igen).

Därefter tänker jag eXistenZ (för att jämföra med The Matrix), Dogma, End of Days, The Sixth Sense. Möjligen i den ordningen också. Sen fortsätter jag nog på ockult/skräcksvängen med typ The Haunting, Sleepy Hollow etc.

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
Bicentennial Man, The
Bone Collector, The
Boondock Saints
Dogma
Edtv
Eyes Wide Shut
eXistenZ
Green Mile, The
Haunting, The
Magnolia
Matrix, The
Mummy, The
Notting Hill
Runaway Bride
Sixth Sense, The
Sleepy Hollow
Star Wars Episode 1
Talented Mr. Ripley, The
Wild Wild West

Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II

'Red Lights' (2012), Cillian Murphy, Sigourney Weaver och Robert De Niro m.fl.
En dramathriller om parapsykologi, avslöjande av fejkade fenomen samt om de som tjänar pengar på det. Bra skådisar, bra story, hyfsad twist och i mitt tycke, inte för sentimentalt. Jag är alltid försiktig med höga betyg, men den här gillar jag: 5/5.

krank

Nu har jag sett The Bone Collector från 1999.

Det är en rätt skön rulle, lite Se7en och lite CSI, sådär. Grisig och skitig atmosfär. Jag gillart. Filmen handlar om Lincoln, före detta CSI:are som nu är sjuksängsbunden och knappt kan röra sig, och om Amelia, gatusnut som motvilligt dras in som CSI:are efter att ha stött på en brottsplats och hanterat den väl. De spelas väldigt bra av Denzel Washington och Angelina Jolie. Lincolns skötare spelas asbra av Queen Latifa, Ed O'Neill spelar trevlig snut och Michael Rooker spelar rövhål.

Jag gillar ju deckarhistorier överlag, och den här är helt OK. Mycket mer följa-ledtrådar än boffa-skurkar-på-truten. Klassisk seriemördarthriller helt enkelt.

Jag gillar att den romantiska subplotten i princip är så undanskuffad att den inte finns. Jag gillar att Jolie i princip helt undgår sexualisering. Jag gillar att hon får vara aktiv och duktig, även om det är under en mans kommando. Jag gillar att båda huvudrollsinnehavarna tillhör annars marginaliserade grupper.

Jag tror inte filmen fixar Bechdel.

När jag såg den första gången så kunde jag inte riktigt släppa tanken på att Ed O'Neill ju mest är känd som Al Bundy, vilket förtog lite av den mörka stämningen. Den här gången gick det mycket bättre, möjligen eftersom jag inte sett Våra Värsta År på över tio år eller så.

BETYG: 4/5. En stark fyra.

Krille

Super Moderator
På grund av rymdfilmstipstråden så tittade jag på Frank Herbert's Dune.

Paul (Alec Newman) är den bortskämde sonen till hertig Leto Atreides (William Hurt, som lustigt nog är affischnamnet även om han är en biroll) och dennes konkubin lady Jessica (Saskia Reeves). Sedan urminnes tider har de legat i konflikt med baron Vladimir Harkonnen (Ian McNeice) och dennes brorsöner Feyd (Matt Keeslar) och Rabban (László Kish). Men Harkonnens har hjälp av padishah-kejsaren Shaddam Corrion IV (Giancarlo Giannini), så när Atreides förlänas Arrakis, ökenplaneten och den enda planeten där den sinnesförändrande och livsförlängande kryddan melange finns, själva nyckeln till navigatörsgillets förmåga att vika rymden och Bene Gesserits telepatiska och siande förmågor och den mest värdefulla varan i universum, så är det förstås en fälla.

Men första steget för att undvika en fälla är att veta att den finns.

---

Filmen är egentligen en miniserie i tre delar, och den version jag har tittat på är Special Edition Director's Cut på nästan fem timmar. De tre delarna handlar om tre faser i Paul Atreides liv – den första som son till en adelsman och fejderna i det kejserliga hovet och det feodala livet; den andra om hur Paul blir fremen och tar till sig deras kultur och finner en plats i deras samhälle; och den tredje om Pauls uppstigande som profet.

Filmen följer boken hyfsat väl, med tillägg snarare än förändringar. En del har försvunnit, mestadels smådetaljer, och det mesta som har lagts till är för att fördjupa. Men framförallt funkar den som film relativt självständigt – man behöver inte vara Dune-fantast för att hänga med i filmen, utan den står bra på egna ben.

Om den har någon nackdel så är det effekterna. Redan då (år 2000) var specialeffekterna inte särskilt bra utan till och med nästan dataspelsaktiga. Det gäller fortfarande, speciellt för de stora scenerna. Det är viss skillnad på flygande specialeffekts-farkoster och stående kulisser på marken, saker och i synnerhet sandmaskar har rätt kass och förenklad interaktion med marken (dvs, det syns att det är lågbudget-CGI), digitala kulisser ser lågbudget ut et cetera. Scenografin är bättre, för även om man inte är i en riktig öken så är det gott om riktig sand. Däremot är bakgrunden utskriven på gigantiska dukar som är uppspänd och ljussatt, och man ser skarvarna. I många fall är dukarna så vackra att man inte bryr sig, men exempelvis är utsikten från det kejserliga palatset på Kaitain tydligt handmålad, och inte bra.

Fotot är dock närmast teateraktigt, och jag menar det på det bra sättet! Det är långa tagningar och man använder ljussättningen fantastiskt! Där andra skulle illustrera en mardröm med massiv CGI eller specialeffekter så använder cinematografen Vittorio Storaro ljuset för att tona in och tona ut personer in och ut ur drömmen. Så ingen CGI behövs, utan det är först en armé fremener, sedan Paul Atreides och sedan en road Feyd-Rautha som tittar på en drömmande baron Harkonnen, alltihop skapat med enbart ljuset!

Skådespelandet varierar hejdlöst. Affischnamnet William Hurt verkar inte veta vad han gör där, utan han är mest förvirrad och blek. Alec Newman är bara arg och spottar. Saskia Reeves och Julie Cox (som spelar prinsessan Irulan Corrino) är helt fantastiska i sina roller, och jag stordiggar Zuzana Geislerovás roll som moder Gaius Helen Mohiam!

Det är knappt så att Dune klarar Bechdel, och det trots att det finns fantastiska kvinnoroller i filmen. Problemet är nämligen att världen som skildras är väldigt mycket ett patriarkat, och det framhävs direkt. "Det är synd att hon är kvinna" säger greve Fenring (Miroslav Táborský) om Irulan, "för hon är värdig att vara din son". Det sagt så har kvinnorollerna rejält med agens, och med undantag av Paul och baron Harkonnen så är det männen som är passiva, så man ska inte hänga upp sig på Bechdel helt.

Jag måste särskilt lyfta fram musiken. Graeme Revell är lite av en favorit som jag upptäckte redan i The Crow, och jag har en liten samling av hans soundtrack. Han är en förvånansvärt variabel kompositör och väldigt produktiv. Han är också väldigt jämn och gör sällan dåliga soundtrack, men det här är ett av hans bästa!

Jocke

Man med skägg
Jag har vart på nattbio och sett It Follows, bortsett från nattbions självklara fördelar (dvs att jag var själv i salongen nästan tills reklamen vara slut och att det är på natten) så är det ju en extra bra ide att se en skräckfilm nattetid.
Filmen är lite en blandning av filmer från den japanska skräckvågen som nådde hit på 00-talet med filmer som One Missed Call, Ringu och The Grudge och amerikanska independentfilmer om ungdomar från 00-talet som The Virgin Suicides, Lymelife och Thirteen. Mestadels så handlar den om tonåringar som inte gör så mycket, säger så mycket eller ens rör sig. En av dem kanske är galen, eller så behandlar hon ett trauma, eller så är det faktiskt något som förföljer henne. De andra försöker stödja henne, på olika sett.
Föräldrarna är frånvarande och syns efter inledningen bara på fotografier och dylikt.
Detroit är nedgånget, det vilar nån slags hopplöshet över det hela.

Det är snyggt, stämningsfullt och riktigt obehagligt. Det är mycket så att det händer väldigt lite på bild medan ljudspåret fylls av vansinne, vilket funkar bra.

Kan vara årets första Fem av Fem, eller så är det bara en väldigt stark FYRA.

Nu är jag helt jävla livrädd och ensam hemma. lite som det ska vara.

En liten filmhög...: 'USS Seaviper' (2012) behöver ingen se, om man inte vill se interiören på en gammal u-båt. Ett litet drama som försöker ge sken av att vara större till budget och innehåll, inte dålig men ändå 2/5.
'Rovdjurens natt'(Wild Beasts - Belve feroci, 1984) är en gore-film med djur som dödar människor, bättre än det låter men inte fantastisk för det. Halvskådisar, tydligt 80-tal och en del övertydligheter slåss mot en (bra) obehaglig stämning och 'hur fan gjorde de det där så bra - då?!'.
Kanske mer imponerande än bra, men 3/5.
'Deep Fear' (2007) har aliens, en intressant story och bra skådisar över lag. Blod och död, ett föredömligt liten nypa sex och kvinnor som får ta plats ger en starkare 3/5 än 'Rovdjurens natt', men filmreceptet har använts för mycket.
Och den bästa: 'Europa Report' (2013) med bl.a. Michael Nyqvist (heter han "Michael" annat än på omslaget?) och Sharlto Copley.
En rymdresa till Europa, Jupitermånen, gjord som en dokumentär, ihopklippt och sammanfattad. Det fungerar bra, med småkonflikter och olycksfall fram till slutet, vilket väl är en smaksak om man gillar eller inte. Bra skådespelarinsatser, trovärdighet och hyfsad spänning, jag tycker nog den kan vara värd 4/5.

Jocke

Man med skägg
Jocke;n81769 said:
Nu är jag helt jävla livrädd och ensam hemma. lite som det ska vara.
Nu har jag har haft svårt att somna två nätter i rad, kan vara ett bra betyg men det här brukar inte hända när jag ser skräckfilm.