Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v19

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,249
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v19. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,249
Location
Rissne
Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense

Den här veckan blir det Stir of Echoes.

Sen fortsätter jag nog på ockult/skräcksvängen med typ The Green Mile, The Haunting och Sleepy Hollow.

etc. Sedan kanske ett komedispår med EdTV, 10 things, Runaway Bride och Wild Wild West?

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
200 Cigarettes
Analyze This
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
Astronaut's Wife, The
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Cruel Intentions
Edtv
Eyes Wide Shut
Green Mile, The
Haunting, The
Iron Giant, The
Magnolia
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
Sleepy Hollow
Star Wars Episode 1
Stir of Echoes
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Thirteenth Floor, The
Wild Wild West
Wing Commander


Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II

Som ni kanske ser har jag fuskat och lagt till fler filmer. Det får ni överleva =)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,871
Jag såg om Conan från 2011. Jag blev besviken på den nu också. Originstory for the lose. Gör Tower of the Elephant eller nåt för böveln!

1,5 höftskynken av 5 möjliga.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,631
Location
Ludvika
Jag har roat mig med att se Sju Samurajer följt av Sju vågade Livet.

Jag hade för mig att Sju vågade livet var lite mer egen, men nej. Förutom att huvudpersonerna är rätt annorlunda till personlighet, och det tagit bort en och en halv timme av stämning och karaktärsfördjupningar, så är mycket identiskt, och även mindre subtilt. Jag har kommit fram till att jag inte tycker den är särskilt bra alls. Inte direkt dålig heller, bara inte bra och saknar något att väga upp det med (som exempelvis coolhet). Den har fortfarande visst underhållningsvärde.

Men det är lite roligt att Robert Vaughn gör samma roll här som i Battle Beyond the Stars =)

Sju samurajer däremot tycker jag fortfarande är fantastisk. Det är tre och en halv timme av filmgodis. Den är långsam och stilistisk, men i min mening aldrig seg eller tråkig. Den tar sig gott om tid för att etablera karaktärer i den hastighet som krävs för att göra det bra. Det sägs att den här filmen höll på att läggas ner flera gånger för att den alltid drog över budget. Jag kan tänka mig att den från början var tänk att vara typ två timmar också. Men jag tycker att det var väl värt varje krona och varje minut.

Fan, finns det inget jag inte gillar med den här filmen? Jo. Kvinnoporträtteringen är så sunkig att till och med jag reagerar på den. Det enda kvinnor verkar kunna göra i den här filmen är att gråta eller skrika. Eller okej, farmor var ju lite cool, men inte ens hon får hacka ihjäl en bunden bandit utan att männen ska vara där och hjälpa till.

Efter att ha sett filmen men dagens ögon känner jag att den hade mått bra av att klippas ner med ungefär sex minuter, så hade kvinnoporträtteringen i alla fall gått från unken till bristfällig.

Betyg (Sju vågade livet): svag 3:a
Betyg (Sju samurajer): Stark 4:a


Nästa vecka tänker jag kolla in Yojimbo och För en handfull dollar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,631
Location
Ludvika
Arntsen;n90435 said:
Är det seriöst ingen som nämnt Hoodwinked filmerna än? Eller är jag usel på att läsa trådar?
Jag recenserade 1:an för några år sedan. Eller för att omformulera mig: gör det själv då, för fan =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,249
Location
Rissne
Jag har just sett klart scifirullen Infini.

Den handlar om Whit Carmicle, som tar ett farligt jobb för att kunna föda sin familj. Hans farliga jobb går ut på, om jag fattar rätt, att hålla lite koll när folk åt iväg till andra planeter och kommit tillbaks. Resorna sker med teleportering, kallad "slipstreaming". Plötsligt går nåt snett och de som kommer tillbaks från gruvbasen Infini är infekterade med nåt. Hela basen ska steriliseras. Whit lyckas slipstreama till Infini istället. Sen skickas det in ett gäng search and rescue-soldater som ska rädda White men framför allt hindra att Infini-stationen skickar en payload av infektion till jorden.

Filmen är ganska dålig på att förklara vad som egentligen pågår, vilket ändå fungerar rätt bra och bidrar till känslan av förlorad kontroll (fysisk, mental) som genomsyrar den. Ibland är det lite klurigt att hänga med men det ser jag bara som något ganska bra. Det är en skräck-scifirulle och jag tycker ändå att den kan jämföras med andra bra sådana som som Pandorum, Event Horizon och Sunshine.

Skådespeleriet är helt okej, effekterna genomgående välgenomförda, klippningen kompetent.

Jag är nästan helt säker på att den inte fixar bechdeltestet.

BETYG: 4/5
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Sneakers.


Året är 1969 och Martin Brice (Gary Hirshberger) och Cosmo (Jo Marr) hackar bankdatorer för att skyffla om pengar till diverse vänstergrupper. När Marty är ute och hämtar pizza stormar snuten stället och griper Cosmo, medan Marty går under jorden.

Året är 1992, och Marty heter numera Martin Bishop (Robert Redford). Han driver en firma som testar säkerheten hos företag, exempelvis banker. Han leder ett väldigt väl utvalt gäng specialister, med ex-CIA-agenten Donald Crease (Sydney Poitier), elteknikern och konspirationsspecialisten Darren "Mother" Roskow (Dan Akroyd), geniet Carl Arbogast (River Phoenix), och den blinde telefonhackaren Irwin "Whistler" Emery (David Strathairn). Och det hela är väl rätt trevligt tills NSA-agenterna Dick Gordon (Timothy Busfield) och Buddy Wallace (Eddie Jones) vill att han ska göra ett jobb åt dem, att stjäla en svart låda från dr Gunther Janek (Donald Logue) vid Setec Astronomy, i utbyte mot en massa pengar och att rensa Martys och hans kollegors brottsregister.

Heisten går rätt bra, och med lådan i sin hand firar de stöten, innan de upptäcker att bara halva filmen har gått, eh, jag menar, att boxen är lite läskigare än man först trodde och att NSA-typerna inte riktigt var vad de utger sig för att vara.

---

Asså, jag älskar den här filmen. Trots att det är mer än 20 år gammal teknik så är filmen tämligen aktuell och lätt profetisk – inte tekniskt utan samhällsmässigt. Den tittar på informationssamhällets sårbarhet och underrättelsetjänsters opålitlighet. Det grundläggande problemet är att när det finns en bakdörr så är varje system sårbart. Skillnaden är att bakdörren i Sneakers är matematisk och oavsiktlig, medan idag försöker flertalet underrättelsetjänster med NSA i spetsen skapa bakdörrar precis överallt.

För vad Cosmo (Ben Kingsley) säger är att kulor och vapen spelar ingen roll längre, i dagens samhälle handlar det om kontroll av informationen. Det enda fel som filmen gör är väl att inte ta ett steg till, till en framtid tio år senare när all information finns på internet och är hopkopplad.

Det trevliga med Sneakers är att den inte kommer med en enkel lösning. Problemet med dr Janeks svarta låda är att den finns, och det är en uppfinning som inte riktigt kan göras ogjord. Den tittar på ett antal lösningar och konstaterar att vissa lösningar är sämre än andra, men alla lösningar har sina problem.

Bechdel failar hårt. Martys ex Liz (Mary McDonnell) och Janeks date dr Elena Rhyzkov (Lee Garlington) är de enda namngivna rollerna, och de förekommer inte i samma scen nånsin.

Skådespelarinsatserna varierar stenhårt. Redford är underspelad, Poitier är ansträngt överspelad, Akroyd är skönt överspelad, medan Strathairn och Phoenix gör ett okej jobb. McDonnell ser mest ut som att hon inte riktigt vet vad hon gör där (vilket förmodligen är hur hennes roll borde känna sig), och Kingsley är riktigt, riktigt läskig.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,249
Location
Rissne
Jag har sett veckans 1999-film A Stir of Echoes.

Hollywoods tendens att släppa filmer i par visade sig flera gånger under 1999. Stir of Echoes / The Sixth Sense är ett av paren. The Matrix / eXistenZ / Thirteenth Floor var rentav tre på samma tema.

Men hursomhelst: Kevin Bacon är en farsa som börjar dela sin läbbige sons förmåga att se spöken efter att ha blivit hypnotiserad. Han har -- begripligt nog - svårt att hantera det hela och halkar in in ett rent maniskt beteende. Han försummar sin fru, blir i princip okontaktbar och kan snart inte göra annat än att följa de impulser hans spöksyn ger honom.

Det här skådespelas väldigt bra av både Bacon, Kathryn Erbe som spelar frun, och Zachary David Cope som är barnskådisen som spelar sonen. Jennifer Morrison tittar förbi som spöke också.

Effekterna håller väldigt bra; det syns inget superuppenbart digitalt och de fysiska äckel-effekterna är välgjorda och skapar lagom mängd obehag.

Överhuvudtaget en väldigt kompetent film. Där The Sixth Sense byggde mycket på ett långsamt, nästan sävligt berättande och så en fläskig twist mot slutet så öser A Stir of Echoes på med obehag och ångest, både vardaglig och övernaturlig, nästan från början. Dysfunktionella, spända förhållanden och så.

Helt klart ett fall där det inte riktigt går att utse någon "klar vinnare" av ett par; båda de här rullarna har definitivt ett existensberättigande och är båda bra skit jag kan rekommendera.

BETYG: 4/5
 
Top