Så jag skall fortsätta med veckans marvelfilm
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 22: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 23: Iron man 2 (2010)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 30: Thor The dark world (2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 52: Ant man (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Så den här veckan skall jag se filmen som var den första filmen som släpptes i Marvels filmuniversum: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förkunskap: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Iron man är den arroganta vapentillverkaren Tony Starks superhjälte. Jag vet att filmen ansågs vara väldigt bra 2008. och jag vet att Tony stark Spelas av Robert Downey Jr. Filmen skall vara väldigt pro kapitalism [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förväntningar: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag förväntar mig att Tony stark är som batman, en rik snubbe som spenderar pengar på att få gå ut på gatan och slå folk, när han egentligen kanske skulle lägga pengarna på att förebygga brott.
Jag gissar på att Black Sabbath sång ”iron man ” kommer vara med. Annars så har jag faktiskt ingen som helst aning om vad som kommer hända.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Handling (spoilers): [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Den Sexistiska arroganta skitstöveln Tony Stark, är ett geni. Han bygger fantastiska vapen samtidigt som han är en ren playboy. När han är i Afghanistan för att visa upp sin nya Klustermissil så blir han kidnappat av en grupp terrorister som verkar bestå av människor ifrån en massa olika nationaliteter (inkluderande Ungern), i anfallet blir han skadad med splitter vid hjärtat, men hålls vid liv av en elektromagnet som installeras av en annan fånge. När stark inser att Terroristerna använder hans vapen för att döda amerikaner så inser han att det kanske är oetiskt att bygga vapen. Så när Terroristerna ber honom bygga en klustermissil så bygger han istället en powerarmor (Terroristerna borde nog regerat lite snabbare på att det han byggde inte såg ut som en missil). Med armoren så flyr han, och återvänder till USA där han på en presskonferens går ut med att hans företag inte skall fortsätta bygga och sälja vapen.
Det leder till missnöje inom företaget och Stark tvingas kliva åt sidan och ha en lågprofil medans hans högra hand ”the dude” tar över.
Stark fortsätter att jobba på sin Power armor ide i vad som förmodligen är filmens starkaste del, för att sedan få veta att att det verkar som om hans företag har fortsatt försäljning av vapen och den här gången direkt till terrorister. Efter att skickat sin assistent in i kontoret för att ta reda på saker visar det sig att ”the dude” låg bakom kidnappningen och verkar vilja ta över företaget. Assistenten flyr till shield för att hämta backup och ”the dude” försöker döda Stark för att kunna driva sin ombyggda Powerarmor, som är baserad på Starks egna prototyp. De slåss lite och Stark vinner med hjälp av sin assistents hjälp.
Filmen slutar med att stark avslöjar på en presskonferens att han var den i Powerarmoren som av media kallats Iron man.
Och efter eftertexten (där det spelades Black sabbat) fick vi se stark möta chefen för shield (som jag förväntade mig skulle kalla Stark en motherfucker), avslöja att han inte var den enda superhjälten och vill berätta om något som kallades Avenger-initiativet [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tankar:[/FONT]
Den här filmen var borde bättre och sämre än captain america. Filmen var mycket mer fokuserad och hade en mycket tydligare struktur. Men tyvärr hade den också större problem.
Mitt största problem är att jag finner Tony till att vara en totalt oälskvärd person, och det tror jag var meningen i början, men jag tyckte även illa om honom i slutet. Även om han försökt att bättra sig så känns han fortfarande som en Sexistisk, arrogant skitstövel. Delvis tror jag det här beror på att han förändring inte motiverades på ett speciellt bra sätt. Ja han insåg att Terrorister använde hans vapen för att döda amerikaner och senare oskyldiga civila Afghanistanier, men han verkade aldrig problematisera att han hade sålt vapen till amerikanska armen, eller det faktum att han nu byggt ett vapen han han använder emot terroristerna själv. Borde han inte försöka använda sina pengar för att lösa problemen som leder till att folk börjar kriga till att börja med.
Och jag ser det som hyckleri att så fort han beslutat att sluta bygga vapen börjar utveckla sin powerarmor, och även om han verkar säga att den inte är byggt för att vara ett vapen, så är den uppenbarligen det.
Det känns lite Arn Rand över hela skiten, Stark är en övermänniska och inte fan skall han dela med sig av sina skapelser till någon annan, för de kommer bara att göra hemskheter med den. Det är mycket bättre om han behåller allt själv.
Hur som helst så finns det också saker jag gillar, jag gillade starkt sekvensen när stark utvecklar sin powerarmor och testar den steg för steg, jag gillade att vi fick se en massa misslyckanden.
Jag tyckte också om slutstriden, speciellt delen på motorvägen, där de slungade bilar på varandra. Mycket bra action sekvenser.
Framför allt gillar jag också att filmen var så mycket mer än bara action, att det fanns mycket mer personliga lugna scener.
Dock skulle jag nog säga att om jag skulle välja en popcornfilm så hade jag nog valt captain america före den här.
Nästa vecka blir det Iron man 2 (2010)