Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v22

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v22. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

krank

Förresten:

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes
V20: The Green Mile
V21: The Haunting

Den här veckan blir det House on Haunted Hill, som jag smyger in trots att den inte finns med på listan. Den här ju lite ihop med The Haunting.

Sen fortsätter jag nog på ockult/skräcksvängen med Sleepy Hollow.

Sedan kanske ett komedispår med EdTV, 10 things, Runaway Bride och Wild Wild West?

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
200 Cigarettes
Analyze This
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
Astronaut's Wife, The
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Cruel Intentions
Edtv
Eyes Wide Shut
Iron Giant, The
Magnolia
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
Sleepy Hollow
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Titus
Thirteenth Floor, The
Wild Wild West
Wing Commander

Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II

Som ni kanske ser har jag fuskat och lagt till fler filmer. Det får ni överleva =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har sett Mad Max: Fury Road, and it was great!

Trots att alla jag känner har sagt hur fantastisk den var så var den fortfarande fantastisk. Över alla förväntningar, trots att de var höga. En två timmar lång biljakt är en väldigt bra beskrivning av filmen, men det är rakt igenom bra. Jag tänkte att istället för att sitta och lista alla saker som var bra med filmen skulle jag lista de dåliga saker som finns, men ärligt talat kan jag inte hitta en enda grej i filmen som jag faktiskt tycker är dålig. Visst, ett par grejer hade kanske kunnat vara lite bättre antar jag. Men även de grejerna är fortfarande bra.

En av de svagaste punktern är nog Mad Max, både som skådis och som roll. Men skådisen är definitivt inte dålig, och att rollen i sig är svag gör egentligen filmen lite bättre i min mening, för det släpper även fram de andra rollerna. Så svag är kanske egentligen inte rätt ord. Den är snarare balanserad.

Saker jag gillade absolut bäst var att det fick vara en ganska färgglad värld. De flesta apokalyptiska/postapokalyptiska filmer är så bleka och nedtonade och tråkiga. Jag gillar inte det. Samma problem jag har med de flesta filmer och serier om andra världskriget. Här är färgerna skarpa och vibrerande, och jag älskar det för allt känns så levande, trots att det är en ödemark.

Många saker får även kännas vackra. Som att folk i världen faktiskt försökte göra sin omgivning trivsam. Även detta älskar jag.

Skurken tycks trots att han är rakt igenom vidrig, ändå ha lite känslor och sånt. De räcker på intet sätt för att ens för en sekund göra honom sympatisk, men de gör honom till ett lite mer komplext och intressant vidrigt as.

Överlag kan kanske det mesta sammanfattas genom att säga att jag antagligen kommer gå och se den här på bio igen nästa vecka. Det är första gången någonsin jag ser samma film mer än en gång på bio.

Betyg: 5/5 på Krankskalan.

Krille

Super Moderator
Jag har ju ett arkadkabinett numera, så jag har sett Mortal Kombat.

Kejsaren har ögonen på Jorden och tänker öppna portarna för att invadera, men för att göra det måste han få tio raka segrar i Mortal Kombat, en stridskonstturnering som hålls en gång per generation. Ex-shaolinmunken Liu Kang (Robin Shou), filmskådisen Johnny Cage (Linden Asbhy) och elitsoldaten Sonya Blade (Bridgette Wilson) luras in i turneringen av Shang Tsung (Cary-Hiroyuki Tagama), men får reda på vad det handlar om av Raiden (Christopher Lambert). Men att rädda världen verkar få andra prioritet, för Liu Kang vill hellre hämnas sin bror Chang (Stephen Ho), Sonya vill hellre fånga legosoldaten Kano (Trevor Goddard) och Cage är mest intresserad av att visa att han inte är fejk och flörta med Sonya. Och det gör det lite hårigt när motståndarna är typer som prinsessan Kitana (Talisa Soto), Sub-Zero (François Petit) och Scorpion (Chris Casamassa), för att inte tala om den väldiga fyraarmade Goro (Tom Woodruff Jr och Kevin Richardson)

---

Asså, det är ingen bra film egentligen. Stridskonstscenerna är dugliga som bäst och rent urkassa ibland, och en del verkar ha varit så rådåliga att de inte fick slåss alls. Skådespelandet är mestadels rätt tafligt med ett par dopp ner till överspelat skitkasst. Specialeffekterna är nittitals-CGI med dålig videokomposit och tidig morphning.

Jag är osäker på om Kitana och Sonya pratar med varandra alls innan Sonya gör backflipen från komptetent action-tjej till fastkedjat våp som måste räddas, och efter det pratar de inte alls med varandra. Så ingen bechdel, och även om Sonya börjar lovande så schabblas hon bort helt eftersom det är en naturlag att kvinnor måste kedjas fast, kläs i avslöjande kläder och räddas av en hunkig karl.

Och plotten är ett skämt. Grejen med att huvudpersonerna måste möta sin innersta fasa är så klantigt genomförd att det inte ens är en spoiler att nämna den – det ger tvärtom förvarning att hämta kaffe i den biten av filmen, så slipper man sitta där och stöna.

Kort sagt, Mortal Kombat är skräp. Inte ens min fäbless för Paul W S Anderson lyckas rädda filmen. Det enda som gör den sevärd är att alla nyckelgrejerna från arkadspelet är med, inklusive "come here!", "flawless victory", "finish him!" och "your soul is mine!". Och miljöerna och scenografin är till och från rätt snygg.

Jag tror den kan funka som bakfyllefilm dock.

krank

Jag har, precis som säkert alla andra, sett Kung Fury.

(Men oroa er inte; jag ska se minst en riktig film den här veckan också; House on Haunted Hill för 1999-temat, Lukas har bestämt att vi ska se Iron Man 1 för Marveltemat, och så tänkte jag klämma in Julie Taymors filmatisering av The Tempest...)

Jag är en av de som backade den här filmen på Kickstarter, och jag vill inleda med att säga att jag absolut inte ångrar att jag gjorde det. Jag är glad att filmen blev gjord.

Däremot... var den faktiskt inte speciellt rolig. Det fanns egentligen bara tillräckligt med bra idéer för att fylla ut trailern till Kickstartern, så i den färdiga filmen är varje scen plågsamt lång och fortsätter långt efter att det roliga är slut. Storyn är för hattig för att funka ens som parodisk kortfilm; i trailern funkade det. Faktum att trailern hade ett bättre narrativ, en bättre röd tråd.

Jag gillar hela kitch-80-talsgrejen egentligen. Vi är ju inne i en sån våg just nu, och det uppskattar jag. Men i det här fallet är det helt enkelt för... mycket. I dunno. Överdrivet levererade repliker tröttnade jag på väldigt fort, likaså det "roliga skämtet" att filmen utgår från en felaktig historieskrivning.

Äh, jag vet inte. Jag tror egentligen problemet är det jag skrev först: idéerna filmen bygger på höll inte för en såhär lång film. Manuset hade mått bra av att gå några varv till; det här hade kunnat bli en film som både var en kärleksfull drift med 80-talstroper OCH en sammanhållen story.

Det som tillkommit sedan trailern och som faktiskt var OK var väl Gustafsson och Betnér, och den scenen var också utdragen och inte speciellt rolig.

Jag kan inte riktigt rekommendera folk att inte se filmen, för den är ganska kort och rätt värd att se. Men jag kan inte riktigt helhjärtat rekommendera den heller. Det går faktiskt lika bra att bara kolla in trailern.

BETYG: 3/5

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
FURY ROAD! AAAAAAAAAH!

(Ja, jag tycker det summerar det mesta.)

krank

DeBracy;n94572 said:
FURY ROAD! AAAAAAAAAH!

(Ja, jag tycker det summerar det mesta.)

WITNESS!

(För MEDIOCRE är den sannerligen inte.. =) )

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ajust, jag såg ju Kung Fury jag med. För det mesta hade jag fantastiskt kul, och bitvis var jag lite mindre road. Triceracop är i alla fall skitroligt att säga, och Barbarianna och Katana var ascoola. Det jag inte förstår är varför de inte hittade en anledning att använda hela låten True Survivor. Kände mig rätt snuvad på konfekten där...

Max Raven

T12-kultist
Jag såg Tales of Mad Max: Fury Road (eller vad den nu hette). Imperator Furiosa smiter iväg från tyrannen Immortan Joe med dennes harem. Som många tyranner tar han detta personligt och ger sig ut efter Furiosa med flera. Resten av filmen är nästan uteslutande en högoktanig (bokstavligen) aktionfilm med explosioner och folk som dör i drivor. I postapokalypsens sandtäckta landskap finns ingen nåd och empati är mer sällsynt än bränsle.

Åh, och Mad Max är med också. ;)

Grymt bra film. Får ta och se de gamla, även om jag misstänker att jag kan bli lite besviken...

Jag såg också Kung Fury. På det hela var det lite mer referensskämt/mashup-skämt än jag var bekväm med. Jag hade nog själv gillat om de hade "played it straight" mycket mer - det är lite för medvetet, lite för "ha ha, 80-tals/90-talsgrejer" hos karaktärerna för att jag tyckte det skulle funka. Jag tror att om filmen varit längre så kanske det hade inträffat. Det tar mig emot att säga det här, men som 80-tal-i-nötskal-film är Miami Connection bättre - som är närapå en parodi på hela tidsperiodens filmer även om man inte tänkte så vid tillfället.

Men det är en halvtimme, har en schysst trailer och musikvideo, och referensmaterial till dåliga skämt. Helt klart värd att se en gång.

krank

Jag har sett House on Haunted Hill.

Jag har förstått att det är en remake av en äldre film, men mitt intresse för äldre film är högst begränsat så jag har inte sett originalet.

Hursomhelst, den här filmen handlar om sex personer som försöker överleva en natt i ett gammalt dårhus. Två av personerna är paret Pryce -- fru Pryce fyller år, och hela tillställningen handlar om att hennes make fuckar upp hennes födelsedagsfirande genom att jäklas med gästlistan och genom att rigga huset med allehanda skräckgrejer. Han är nämligen nöjesparksingenjör till vardags.

Av de resterande fyra är en den nuvarande ägaren till huset, en rätt mesig typ vars pappa dog under något arbete med att restaurera stället. Tre är de speciellt inbjudna, de som ska "utmanas".

Snart visar det sig såklart att det finns med skräck i huset än den Pryce installerat.

Jag tycker om den här filmen. Den är inte så mycket ren, rå skräck men den är snygg och effektiv. Den har några snygga vändningar, helt OK skådespeleri, soundtrack som inkluderar Marilyn Manson och dess specialeffekter är mestadels fysiska gags vilket gör att de åldrats väldigt väl. Man känner igen skådisarna - Famke Janssen, Peter Gallagher, Chris Kattan, Ali Larter, Geoffrey Rush... Och så James Marsters i en liten mikroroll i början.

The Haunting var mer ett Disneyäventyr med CGI-spökeffekter. Den här känns mer skräckig överlag, och passar bra ihop med till exempel Mansons musikvideos och så. Mycket "chockvärde", äckel, blod, läbbiga effekter med folk utan ögon/ansikten etc. Jag gillade helt klart denna mer än Haunting.

BETYG: 4/5

Originalet, 'House on Haunted Hill', har inte väldigt mycket med re-maken att göra, fast grundhistorien är den samma. Det roliga är att mr.Pryce är en slags hyllning till skådisen Vincent Price (skådisen spelar just som Price var i framtoning och med dennes speciella röst) i originalet, han är en ikon inom klassiska (b-)skräckfilmer. Om det var mera info än vad någon bett om beror det på att jag är gammal Price-fan.

Lukas

Mannen i Gult
Så jag skall fortsätta med veckans marvelfilm
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 22: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 23: Iron man 2 (2010)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 30: Thor The dark world (2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 52: Ant man (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Så den här veckan skall jag se filmen som var den första filmen som släpptes i Marvels filmuniversum: Iron man (2008)[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förkunskap: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Iron man är den arroganta vapentillverkaren Tony Starks superhjälte. Jag vet att filmen ansågs vara väldigt bra 2008. och jag vet att Tony stark Spelas av Robert Downey Jr. Filmen skall vara väldigt pro kapitalism [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förväntningar: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag förväntar mig att Tony stark är som batman, en rik snubbe som spenderar pengar på att få gå ut på gatan och slå folk, när han egentligen kanske skulle lägga pengarna på att förebygga brott.
Jag gissar på att Black Sabbath sång ”iron man ” kommer vara med. Annars så har jag faktiskt ingen som helst aning om vad som kommer hända.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Handling (spoilers): [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Den Sexistiska arroganta skitstöveln Tony Stark, är ett geni. Han bygger fantastiska vapen samtidigt som han är en ren playboy. När han är i Afghanistan för att visa upp sin nya Klustermissil så blir han kidnappat av en grupp terrorister som verkar bestå av människor ifrån en massa olika nationaliteter (inkluderande Ungern), i anfallet blir han skadad med splitter vid hjärtat, men hålls vid liv av en elektromagnet som installeras av en annan fånge. När stark inser att Terroristerna använder hans vapen för att döda amerikaner så inser han att det kanske är oetiskt att bygga vapen. Så när Terroristerna ber honom bygga en klustermissil så bygger han istället en powerarmor (Terroristerna borde nog regerat lite snabbare på att det han byggde inte såg ut som en missil). Med armoren så flyr han, och återvänder till USA där han på en presskonferens går ut med att hans företag inte skall fortsätta bygga och sälja vapen.
Det leder till missnöje inom företaget och Stark tvingas kliva åt sidan och ha en lågprofil medans hans högra hand ”the dude” tar över.
Stark fortsätter att jobba på sin Power armor ide i vad som förmodligen är filmens starkaste del, för att sedan få veta att att det verkar som om hans företag har fortsatt försäljning av vapen och den här gången direkt till terrorister. Efter att skickat sin assistent in i kontoret för att ta reda på saker visar det sig att ”the dude” låg bakom kidnappningen och verkar vilja ta över företaget. Assistenten flyr till shield för att hämta backup och ”the dude” försöker döda Stark för att kunna driva sin ombyggda Powerarmor, som är baserad på Starks egna prototyp. De slåss lite och Stark vinner med hjälp av sin assistents hjälp.
Filmen slutar med att stark avslöjar på en presskonferens att han var den i Powerarmoren som av media kallats Iron man.
Och efter eftertexten (där det spelades Black sabbat) fick vi se stark möta chefen för shield (som jag förväntade mig skulle kalla Stark en motherfucker), avslöja att han inte var den enda superhjälten och vill berätta om något som kallades Avenger-initiativet [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tankar:[/FONT]

Den här filmen var borde bättre och sämre än captain america. Filmen var mycket mer fokuserad och hade en mycket tydligare struktur. Men tyvärr hade den också större problem.
Mitt största problem är att jag finner Tony till att vara en totalt oälskvärd person, och det tror jag var meningen i början, men jag tyckte även illa om honom i slutet. Även om han försökt att bättra sig så känns han fortfarande som en Sexistisk, arrogant skitstövel. Delvis tror jag det här beror på att han förändring inte motiverades på ett speciellt bra sätt. Ja han insåg att Terrorister använde hans vapen för att döda amerikaner och senare oskyldiga civila Afghanistanier, men han verkade aldrig problematisera att han hade sålt vapen till amerikanska armen, eller det faktum att han nu byggt ett vapen han han använder emot terroristerna själv. Borde han inte försöka använda sina pengar för att lösa problemen som leder till att folk börjar kriga till att börja med.
Och jag ser det som hyckleri att så fort han beslutat att sluta bygga vapen börjar utveckla sin powerarmor, och även om han verkar säga att den inte är byggt för att vara ett vapen, så är den uppenbarligen det.
Det känns lite Arn Rand över hela skiten, Stark är en övermänniska och inte fan skall han dela med sig av sina skapelser till någon annan, för de kommer bara att göra hemskheter med den. Det är mycket bättre om han behåller allt själv.

Hur som helst så finns det också saker jag gillar, jag gillade starkt sekvensen när stark utvecklar sin powerarmor och testar den steg för steg, jag gillade att vi fick se en massa misslyckanden.
Jag tyckte också om slutstriden, speciellt delen på motorvägen, där de slungade bilar på varandra. Mycket bra action sekvenser.
Framför allt gillar jag också att filmen var så mycket mer än bara action, att det fanns mycket mer personliga lugna scener.

Dock skulle jag nog säga att om jag skulle välja en popcornfilm så hade jag nog valt captain america före den här.

Nästa vecka blir det Iron man 2 (2010)

Jocke

Man med skägg
jag kollade på några filmer på netflix igår:
Live Die Repeat / Edge of Tomorrow
Lagom bra scifi med tidsloopar, exoskelett och ganska trista rymdvarelser.
Lagom spännande, lagom bra använding av tidslopar, lagom bra tredje akt.
Bygger på en serietidning jag inte har läst (efter som jag nästan inte läser japaska serier sen man slutade vända dem rätt för en sådär 10-15 år sen). Klart sevärd FYRA av FEM

A field in England
Det är typ 1700-tal. Några desertörer (eller vad det nu är) går runt på ett fält, gräver en grop åt andra och äter psykedelisk svamp. De scener som är bra är det väldigt bra. synd att de är så få och med långt mellanrum. I filmens enskilt bästa sen går en man ut ur ett tält, så det är en den sortens film. Skådespelarna såg så pass lika ut att jag som är dålig på ansikten hade svårt att skilja på tre av dem. TRE av FEM.

Hotel Transylvania
Datoranimerad barnfilm där Greve Dracula är överbeskyddande pappa och äger ett hotell där monster kan semestra. Jag tordee att den helt och hållet var gjord av Genndy Tartakovsky, som ligger bakom Samurai Jack, Dexters lab, powerpuff girls och allt annat bra som gick på cartoon network runt millennieskiftet. Det var inte sant, han stod bara för regin, vilket kanv ara nog så viktigt. Den var ungefär som alla datoranimerade filmer för barn, men med en hel del roliga monster av olika slag. TRE av FEM

krank

Eftersom jag gjort det till lite min grej nu att hänga efter Lukas och säga när han tycker fel om Marvelfilmer så har jag också sett Iron Man.

Egentligen har jag inte så mycket att tillägga den här gången. Jag har inget att invända mot Lukas' invändningar - Stark ÄR en Ayn Randsk övermänniska, Obadiah ÄR en karikatyr på folk som "parasiterar" på Ayn Randska övermänniskors kreativitet, filmen ÄR väldigt okritisk till USA's armé och vapenindustri i allmänhet. Och det är väldigt roligt att Marvel låter skurkar tycka vad jag uppfattar som bra saker - Red Skull fick vara antinationalist och i slutstriden tala om en värld utan flaggor, och Obadiah fick tycka att en idé inte tillhör den som har den.

Däremot tänker jag nog mest prata om varför jag gillar filmen. Först och främst var det inte bara så att den var bra när den kom; den var ett paradigmskifte. Innan den fanns filmer som X-men 1-3 och Spiderman 1-3, men det var först med denna som superhjältegenren verkligen mognade och tog plats på vita duken. Den är tight, välregisserad, snygg och cool. Det var här Marvel tog ett fast grepp om skåpet och visade var det ska stå, och alla superhjältefilmer efter Iron Man har behövt förhålla sig till det.

Eftersom det här var den första riktiga Marvel Cinematic Universe-filmen så begränsades den heller inte av en massa kontinuitet. Den fick vara sin egen film i mycket högre grad än de andra, och hade därmed tid att utveckla sin story utan att behöva plantera en massa grejer för framtida filmer eller knyta ihop sånt som planterats tidigare.

Tempot är högt, specialeffekterna maffiga och så är Robert Downey Jr helt lysande som den dryge sexisten och transfoben Stark. Dessutom blir det en liten metakommentar då Stark är alkoholist och Downey Jr har också haft problem i den riktningen (vad jag förstått).

Iron Man är definitivt en sån film jag älskar trots dess tvivelaktiga ideologiska innehåll. Den är, tycker jag, fortfarande en av de typ topp tre bästa superhjältefilmerna.