Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v23

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v23. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

Lukas

Mannen i Gult
Så jag skall fortsätta med mitt projekt där jag ser ALLT som Marvel släppt i sitt cinematiska universum, då jag inte sett något av det hela, och den här veckan skall jag se Iron man 2 (2010)

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 22: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 23: Iron man 2 (2010)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 30: Thor The dark world (2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 52: Ant man (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT]

Så vill du se på den med mig är det bara att hänga på,
Men jag föredrar om du väntar med att posta om filmen tills efter mig :)

krank

Förresten:

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes
V20: The Green Mile
V21: The Haunting
V22: House on Haunted Hill

Den här veckan blir det SLEEPY HOLLOW.

Sen tänker jag nog se Titus, och jämföra den med The Tempest, som ju är nyare och som jag tänkt se den här veckan (eftersom jag inte hann förra veckan).

Sedan kanske ett komedispår med EdTV, 10 things, Runaway Bride och Wild Wild West? Eller så blir det Thirteenth Floor, som jag ju egentligen borde ha sett ihop med The Matrix och eXistenZ...

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
13th Warrior
200 Cigarettes
8mm
American Pie
Analyze This
Angela's Ashes
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
Astronaut's Wife, The
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Boys Don't Cry
Breakfast of Champions
Cruel Intentions
Deep Blue Sea
Edtv
Entrapment
Eyes Wide Shut
Galaxy Quest
Insider, The
Inspector Gadget
Iron Giant, The
Magnolia
Man on the Moon
Midsummer Night's Dream, The
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
Sleepy Hollow
South Park: Bigger, Longer & Uncut
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Teaching Mrs. Tingle
Titus
The World Is Not Enough
Thin Red Line, The
Thirteenth Floor, The
Three Kings
Wild Wild West
Wing Commander

Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II

Nu har jag lagt till filmer igen. I den här takten blir jag aldrig klar... =)

kloptok

Pensionerad astrolog
Lukas;n95443 said:
Så jag skall fortsätta med mitt projekt där jag ser ALLT som Marvel släppt i sitt cinematiska universum, då jag inte sett något av det hela, ...
Jag är högst medveten om att jag av någon underlig anledning är i minoritet i det här gänget, men jag tycker så synd om dig Lukas. Ville bara säga det. Hang in there!

EDIT: Och jag vet fortfarande inte varför du skulle vara min nemesis!

krank

Lukas;n95443 said:
Så vill du se på den med mig är det bara att hänga på,
Men jag föredrar om du väntar med att posta om filmen tills efter mig :)
Tja, det borde funka utmärkt. Har ju funkat hittills =)

Jag planerar att se filmen på söndag kväll, när jag kommer hem från att ha varit i Hudiksvall, så det lär vara sent nog =)

Lukas

Mannen i Gult
kloptok;n95449 said:
Jag är högst medveten om att jag av någon underlig anledning är i minoritet i det här gänget, men jag tycker så synd om dig Lukas. Ville bara säga det. Hang in there!

Jag gillar inte superhjältefilmer, så projektet handlar väll mest om att jag skall träna mig i att försöka uppskatta mainstreamfilm, och att klara att låta positiv när jag skriver om sådana.

kloptok;n95449 said:
EDIT: Och jag vet fortfarande inte varför du skulle vara min nemesis!
Nu blir jag förolämpad, och här trodde jag att det hat jag kände emot dig var delad...

kloptok

Pensionerad astrolog
Lukas;n95457 said:
Jag gillar inte superhjältefilmer, så projektet handlar väll mest om att jag skall träna mig i att försöka uppskatta mainstreamfilm, och att klara att låta positiv när jag skriver om sådana.
Ett antingen jättekonstigt eller högst hedervärt uppdrag.

Lukas;n95457 said:
Nu blir jag förolämpad, och här trodde jag att det hat jag kände emot dig var delad...
Men Lukas. Luuukas! Vi kan väl bara vara bästa vänner? Inte ska vi väl gnabbas på det här viset? Jag trodde vi delade något fint i Gothconbilen.

(Nu ska jag sluta skräpa ner kranks filmtråd.)

Krille

Super Moderator
Jag har sett Monty Python and the Quest for the Holy Grail

…med 23 extra sekunder!

De 23 extra sekunderna är Dingo och Dennis och den trehövdade riddaren som pratar om huruvida scenen med de 23 extra sekunderna borde klippas bort, innan en armé vrålar "Get on with it!"

Annars var det ungefär samma film som vanligt, och ett bra avslut på en galen vecka.

Vän av ordning ställer sig nu dessa fem frågor: varför se den här filmen igen, hade jag roligt, och vad är det som är så galet under den här veckan? Det galna är det lättaste: förutom att jag har en galen crowdfunder att hantera tillsammans med Helmgast-gänget så har jag en massa bostadsrättsföreningsårsmötestjofräs att stå i och en galet massa jobb, och det för mig till den första frågan, varför jag såg den igen. Jag kanske kunde ha tittat på Galne Gunnar: Trubbel på E6an, men jag orkade fan inte se något nytt. Så jag såg den typ näst mest citerade filmen i världshistorien istället (den mest citerade filmen lär väl vara Princess Bride). Dessutom råkade den nämnas i mitt facebook-flöde när jag nämnde på att nio månader höst hade hoppat direkt till sommaren.

Och hade jag trevligt? Ja, faktiskt. Det var som att krama en gammal bekant som man inte sett på fem år och sedan sjunka ner i soffan med en whisky och prata skit om alla galna rollspel man har spelat de senaste fem åren.

Jag sett 'Age of Tomorrow' (2014) och jag vet att jag förväntas såga den rakt av. En asteroid på kollisionskurs med jorden visar sig vara en plattform för en alieninvasion. Allt är lite i (70-80-tals) serietidningsform där saker ser hyfsat snygga och funktionella ut, men inte så mycket mer (tänker en del på Blixt Gordon i dåtida Fantomen), fysiken utelämnas för flytande story och storyn är som en McDonalds-meny (mättande för stunden, rätt menlös och ljummen men inte motbjudande).
Ett par stora namn som kan sitt jobb blandas med 'fysiska' skådisar, vilka kanske grejar standard sit-coms men som inte tillför mycket, samtidigt får de heller inte jobba med mycket i manuset heller. Den stora budgetbiten har gått till dataefekter, som faktiskt är godtagbara men tråkiga i sin variationsfattigdom, make-up och masker är...mindre bra.
Det finns filmer mycket mera värda att se, men den var inte helt igenom dålig och vill man bara ha en tidsdödande halvprodukt : 2/5, det går nog att se den som en ofrivillig komedi om man är lagd åt det hållet.

Nu har jag varit på bio, senast innan var 2013 (!), och det var 'MadMax - Fury Road'. Jag blir lätt anti av för mycket hypande, men det var verkligen en synorgasm och en helhetsupplevelse svår att beskriva...jag är nog lite bedövad fortfarande ett antal timmar efteråt. När kommer rollspelet?

Lukas

Mannen i Gult
Voldstagg13;n96105 said:
Nu har jag varit på bio, senast innan var 2013 (!), och det var 'MadMax - Fury Road'. Jag blir lätt anti av för mycket hypande, men det var verkligen en synorgasm och en helhetsupplevelse svår att beskriva...jag är nog lite bedövad fortfarande ett antal timmar efteråt. När kommer rollspelet?

Rollspelet finns redan, det heter apocalypse world

krank

Jag har sett Sleepy Hollow.

Det är en snygg men ganska tråkig whodunnit med gotisk skräckinramning av den typ som är regissören Tim Burtons signum. Effekterna har, utom ett par undantag som inte ens var speciellt snygga på den tiden då det begav sig, åldrats väl. Kom igen, ögonsom bokstavligen åker ur sina hålor? Det var varken speciellt läskigt, speciellt roligt eller speciellt passande i resten av filmen.

Jag kan inte riktigt rekommendera den här men inte heller avvärja. Den kan ses för sin visuella stil, om man är i sällskap och inte riskerar att bli uttråkad av de två mycket långa timmarna filmen upptar.

BETYG: 3/5

Jocke

Man med skägg
Jag har sett ungefär sju delar av netflix serien Sense8 under helgen. Det är en high-concept serie av Wachowski-syskonen där åtta vilt främmande människor spridda över världen börjar dela sina sinnen.

Jag ska hålla det så spoilerlätt som möjligt efter som serien kom ut i veckan.

Det är ganska flummigt, och jag som tittare får gå lite mer på känsla än hjärna. Det som gör serien sevärd är att nästan alla de åtta personerna har väldigt intressanta historier (utom möjligtvis polisen och företagaren, som kompletterar genom att vara kompetenta). Det finns nån slags konspiration, men den ger jag än så länge inte så mycket för.
Seriens styrka är hur det blir när de olika huvudpersonerna börjar ana varandras medvetanden och prata med varandra, det är fyllt med en väldigt mänsklig värme.
Visst, ibland blir det lite för mycket new age eller lite för fånig action men oftast så handlar det om mer vardagliga problem, som att köra buss i farliga kvarter i Nairobi, eller knarkrelaterade problem i Londons DJ scen. Och så är det en hel del "jag måste välja mellan två dåliga alternativ" stories också.
Än så länge gillar jag serien och kan ge den FYRA av FEM om den håller lika bra nivå i de sista delarna.

Lukas

Mannen i Gult
Förljande har skrivit med huvudvärk, så förvänta er mer gnäll än vanligt och ännu sämre språk.

Så jag skall fortsätta med veckans marvelfilm
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 22: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 23: Iron man 2[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 30: Thor The dark world (2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 52: Ant man (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Så den här veckan skall jag se filmen som var den direkta uppföljaren till förra veckans film (IRON MAN 2) [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förkunskap: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag vet att Don Cheadle vid något tillfälle skall börja vara med i iron man filmerna, och att det kanske är den här. men annars vet jag inte mycket[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förväntningar: Överraskande[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif] nog har jag typ inga förväntningar på den här filmen, jag antar att den kommer handla om hur Tony stark slåss mot något som är en metafor för något som kapitalister ser som en fiende, och jag antar att Tony kommer fortsätta vara en skitstövel. Men allvarligt talat vet jag inte vad jag skall förvänta mig av min första uppföljare i det här universumet. Men om jag skall gissa så tycker jag det skulle vara coolt om Iron man får slåss mot något som känns som en ”Riktig” superskurk, någon som har superkrafter. Men jag har fått för mig att Iron man filmerna kommer vara mer ”teknisk” och hålla skurkarna till teknik användare som agerar på starks egen teknologi.(vem kan egentligen mäta sig med honom utan att sno saker ifrån honom).[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förhoppningsvis får jag veta mer om SHIELD för de verkar vara spännande. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tankar(spoiler): [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag tycker att för att[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif] e[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]n uppföljare skall vara bra skall den utveckla konceptet i förra filmen, det gör den här filmen. Tyvärr har de valt att fördjupa just de delarna jag ogillade i första. Filmen har valt att helt fokusera på att vara Arn Rand propaganda.
Allt ifrån att skurken bara agerat utifrån en kopia av någon annans verk, till att Starten är onda inkompetenta typer som det är en poäng att hålla borta upptäckter i från. För det är bättre att övermänniskan tony stark har kvar allt själv.

En stor del av filmens tid går åt sidospår som många av dom är rätt så värdelösa, vi har lite fokus på att stark är döende, och det leder inte till något vettigt, Stark får veta att hans far jobbade på något som skulle kunna vara en lösning, han får veta att den lösningen är omöjlig att genomföra, sedan gör han det ändå.
Vi har en sidoplot om att Starks assistent tar över Tonys företag, det leder till att Assistenten (som jobbar hårt vilket Tony aldrig verkar ha gjort) konstaterar att hon inte klarar av att göra jobbet som Tony var menad att göra. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Och sist så har vi en sidoplot om Tonys nya assistent som visar sig vara en Agent som jobbar åt SHIELD, den här sidoplotten gör inte så mycket i denna film utan känns mest som en massa set-up inför framtida filmer. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag kan uppskatta sidoplotter som fördjupar karaktärer men när de verkar ta upp majoriteten av din filmspeltid så kan man börja fundera på att saker kanske inte är helt genomtänkta. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Nu gör jag ingen hemlighet av att jag inte gillade filmen, den saknade mycket av det jag gillade med första filmen, och fokuserade på sakerna jag ogillade, plus att de gjorde det med ett manus som jag tror borde bearbetas något varv till. Den här filmen bedömer jag som den sämsta hittills och är inget jag skulle rekommendera.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag finner det intressant att filmen inte bara förväntar sig att du sett förra iron man filmen (det var förväntat) men att filmen verkligen fullständigt verkar anta att alla såg bonus scenen som var efter eftertexten fann jag lite överraskande, Det här känns verkligen som något som kan ha förvirrat en del tittare. [/FONT]

Kontinuitet: Alltså stark höll upp en prototyp av captain america sköld, och verkade inte känna igen den, och även om tony verkligen känns som en okunnig människa så borde väll Captien america vare en stor ikon som de flesta känner igen?
Och förövrigt varför jobbade Howard med att utveckla energikällor när han hade tillgång till Tessaperatektionen(kuben i captain america som beskrivs som ren energi)?

krank

Jag har också sett Iron Man 2. Eller OK, jag städade och hade den på i bakgrunden, och såg till att kolla på mina favvoscener.

Jag har återigen inget att invända mot Lukas' beskrivning. Jag har kanske högre tolerans för ideologiska irrläror, men för mig störde den biten inte så supermycket. Jag kan se den i en amerikansk kulturell kontext och förstå vilken plats den fyller.

Det jag tycker är lite tråkigt är något som gäller genomgående för Stark som person. Figuren har potential för ett djup, men filmerna är så upptagna med Tony som överlägsen (i ordets alla betydelser typ) wish-fulfillment-hjälte att de slarvar bort den potentialen. Varje gång Tony har vad som skulle kunna vara ett riktigt problem -- att vara döende eller vara i en självdestruktiv spiral till exempel - så är lösningen på problemet att han rycker upp sig och uppfinner något ballt och räddar dagen. Det blir väldigt platt. Det sagt uppskattar jag att vi ändå får se de självdestruktiva tendenserna och att han stakar sig när han ska snacka med Pepper (snyggt sätt att visa att den här drygheten han har på många sätt är en mask han bär).

Jag gillar genomgående grejen regissören gör att han låter folk prata i mun på varandra. Det var lite oväntat när jag först såg det i första filmen, men det känns ärligare och mer "verkligt" vilket hjälper till att grunda filmen och skapa kontrast mellan det mänskliga och tekniken. All scifi som försöker vara bra behöver någon form av jordning för att kunna nå riktiga höjder.

Vad gäller tesserakten så antar jag att Howard helt enkelt "av någon anledning" såg den som lite för farlig för att hanteras.

I övrigt hänvisar jag till min recension.

Jocke

Man med skägg
Jag håller med om Iron Man 2, den är rätt trist. MEN:

Lukas;n96330 said:
Kontinuitet: Alltså stark höll upp en prototyp av captain america sköld, och verkade inte känna igen den, och även om tony verkligen känns som en okunnig människa så borde väll Captien america vare en stor ikon som de flesta känner igen?
Och förövrigt varför jobbade Howard med att utveckla energikällor när han hade tillgång till Tessaperatektionen(kuben i captain america som beskrivs som ren energi)?
1. Det var inte den skölden Cap hade när han var mediefigur. Dock borde han ju haja att den är av en superdupermetall. Jag tror inte heller att folk vet att Cap faktiskt var en metamänniska (eller vad marvel nu kallar sina hjältar) utan mer tänker sig att han bara vara propaganda.

2. Tesserakten är farlig för människor, det är inte arc-reaktorn. Det är inte svårt för nån som är superdupersmart att komma på. (tror jag, jag har faktiskt helt glömt vad som händer med kuben innan den blir central igen. Antagligen så handlar det bara om att det inte finns nån magisk energikub i manus ännu). Också jobbigt att d en ser ut som en kub och inte som en tesserakt.

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett Arga Arvid: Arvid blir Arg med Mel Gibson i huvudrollen.

Look. Any longer out on that road and I'm one of them, you know? A terminal crazy... only I got a bronze badge to say I'm one of the good guys.

Kort-kort: I en Soylent Green-liknande(?) framtid har vägbanditer satt terror i samhället, och polisen har blivit brutalare men lyckas ändå inte få bukt med dem. Brusige Björn är trafikpolis(?) och blir Förbannade Fredrik när skurkar ger sig på hans kollegor och familj. Låt dig inte luras, det är inte mycket action i den här 90 minuter långa filmen.

Det finns en del bra grejer här, men det är rätt mycket skräp bland det. Toecutter är t ex jäävligt creepy, men kanske med lite väl drag queen-känsla. Grejen med att Mellan är rädd för att bli som the bad guys (han har missat en del av sina kollegor, uppenbarligen) dyker upp och försvinner rätt fort.

Överlag sabbar klippningen en del - många dramatiska scener har en fungerande effekt, men sedan så kör de vidare på det (och försöker med samma effekt igen) och det förtar det en del. Det blir också lite odramatiskt med hur folk flyger av vägen, sätter sig upp och kör vidare. Jag vet inte om det var menat att visa att någon var badass, men när nästan alla överlever att åka av vägen i hög hastighet en gång och kan dra på i fullgott skick efteråt så blir det mindre spännande. Jämför med Vredesvägen där känslan av risk är påtaglig och både skurkar och hjältar dör.

I korthet: Ett första famlande försök (av en uppenbar nybörjare) att göra en dystopisk framtidsfilm - och det märks. Det ÄR bättre än något jag hade kunnat göra i den åldern, men det säger inte så mycket. 50/50 bra idéer och halvdant manus/inspelning.

Detta citat illustrerar det hela rätt väl: I am the Nightrider. I'm a fuel injected suicide machine. I am the rocker, I am the roller, I am the out-of-controller!