Så jag skall fortsätta med veckans Marvelfilm den här gången skall jag the incredible Hulk .
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 22: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 23: Iron man 2[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 30: Thor The dark world (2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 52: Ant man (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förkunskap: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Hulken är en stor grönt monster som gillar att smasha saker, han kommer fram när Bruce Banner blir arg. Jag vet att i den här filmen spelas Bruce av Den duktiga Edward Norton, som inte fick fortsätta som Bruce efter den här filmen. Flera av mina vänner har försökt säga till mig att jag kunde skippa den här filmen för att den typ saknar kopplingar till resterande Marvel filmer. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förväntningar: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag har aldrig förstått vad med Hulken som folk ser som intressant, jag såg den Hulken filmen som Ang lee gjorde, och jag har sett en gammal 80tals film med Hulken. Och jag vill minnas att jag tyckte borda var himla dåliga. Så jag har inte så höga förväntningar på den här filmen. Jag gissar på att Hulken inte kommer ha en ”riktig skurk” utan att han kommer mer slåss emot sig själv och militären [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/FONT]
Handling[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif](Spoiler): [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Bruce banner är på flykten ifrån USA arme för att de vill skära upp honom och göra hans gröna insida till ett vapen.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Och då det inte är enkelt att vara grön så hittar de honom och han tvingas fly, Han försöker fly till en forskare som skall hjälpa honom och sedan måste han slåss mot en ond Hulk, sedan ser vi en scen om att han numer verkar ha kontroll över sin hulkighet. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Sist ser vi ett Cameo ifrån Stark som pratar med den onda generalen om att han är med och setter ihop en grupp. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tankar(spoiler): [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag gillade den här filmen, jag tycker den var den bästa av marvelfilmerna hittills, och tydligen har den ett dåligt rykte. Jag förstår det inte.
Jag ÄLSKADE hur filmen fokuserade på Bruce som mänsklig och undersökte lite sådär ytligt hur Hulkandet påverkar Bruce. Det fanns lite lätta budskap om posttraumatisk stress och så. Och hela den här grejen leder till att Bruce verkligen känns mycket mer sympatisk och verklig än borde Stark och Rogers. Som borde fick vara lite för ”perfekta” människor.
Nej här får vi veta att det är inte helt enkelt att vara en stridande mördarmaskin, utan det sätter mentala spår. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Och jag gillade också att filmen gjorde det tydligt att om militären helt hade slutat jaga Bruce så hade allt bara blivit trevliga och bättre för alla. Militären med sitt våld skapar bara mer problem och våld. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag vet inte varför men jag gillade verkligen Skurken spelad av Tim Rooth, han fick vara den stereoskopiska soldaten som gör allt för att få fortsätta, och sedan drog de upp stereotypen till 12 och kunde visa upp hur absurd den stereotypen är till att börja med. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Nu till lite kritik:[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag tyckte att actionsekvenserna var på sina ställen lite för utdragna och kunde nog klippas ner en hel del, jag tycker att det känns som flera karaktärer liksom bara försvann efter att de hade blivit etablerade, bland annat Psykologen.
Filmens slut var ganska hastigt och fånigt på flera sett. Mest kändes det som det inte avslutade så mycket utan lämande det mesta öppet, och dels så var det för hastigt. Lite som filmen bara rullade på tills de kom till en punk någon skrek ”nu måste vi avsluta det här, vi har bara 20min kvar” och Spelledaren drog ihop något så snabbt han kunde. Det blev inte tillfredsställande på något plan. [/FONT]
Kontinuitet: Var det här en uppföljare? För filmen kändes som en uppföljare till något som inte existerar. Det var faktiskt ganska fräscht att slippa origindelen och istället direkt hamna mitt i en pågående konflikt. Alla detaljer måste inte vara uppenbara ifrån början, utan det var ganska skönt att få gissa och puzzla lite.
Det var inte mycket referenser i den här filmen, i introt såg vi stark industris loggan och namnet Nick Fury, sedan såg vi SHIELD loggan på en dator hos militären, och så var det lite referenser till ett tidigare supersoldats experiment (captain america referens trott att den inte kommit vid 2008?).
Ett tag trodde jag att de onda soldaterna var SHIELD och jag tänkte, coolt att SHIELD kanske inte är bara goodguys utan att de faktiskt kan vara fiender också. Men slutet med Stark kan man tolka som om att de inte var SHIELD.
Då jag fått veta att filmen har svag koppling till resterande filmer så har jag inte höga förhoppningar men jag hade gärna sett borde Tim rooths karaktär och den gala professorn återkomma som framtida skurkar.
Jag återkommer senare i veckan med kortfilmen [FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]The consultant[/FONT]