Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v33

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v33. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menar jag inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja vem lukes pappa är, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad jag menar; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

krank

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes
V20: The Green Mile
V21: The Haunting
V22: House on Haunted Hill
V23: Sleepy Hollow
V24: Titus
V25: Thirteenth Floor
V26: Galaxy Quest
V27: Entrapment
V28: Wing Commander
V29: The Astronaut's Wife
V30: Wild Wild West
V31: EdTV
V32: Deep Blue Sea

Den här veckan har jag tänkt se AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME. Nästa vecka blir det Analyze This.

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
13th Warrior
200 Cigarettes
8mm
American Pie
Analyze This
Angela's Ashes
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Boys Don't Cry
Breakfast of Champions
Cruel Intentions
Eyes Wide Shut
Insider, The
Inspector Gadget
Iron Giant, The
Magnolia
Man on the Moon
Midsummer Night's Dream, The
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
South Park: Bigger, Longer & Uncut
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Teaching Mrs. Tingle
The World Is Not Enough
Thin Red Line, The
Three Kings

Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II

Bolongo

Herr Doktor
Jag har sett The Fantastic Four.
Nej, inte den.
Nej, inte den heller.

Vad jag avnjutit är Roger Cormans version från 1994. Den är faktiskt inte helt oäven.

Visst, den har kännetecknen av en Corman-produktion: styltiga skådisar, billiga effekter och en del snabba klipp i handlingen. Men det visste man ju när man köpte biljetten, så att säga. Och jag uppskattar faktiskt hans rappa berättarteknik - vissa saker får tittarna helt enkelt fatta själva, utan en massa tjatiga etableringsscener. Jag kan faktiskt bara komma på en enda riktig lucka i manuset (Varför fattar de inte att Doom är Victor så fort han presenterar sig som "Doom"? Okej, ingen använder hans fullständiga namn i någon replik, men det står i eftertexterna.)

Den har också kännetecknen av en superhjälte-film från 90-talet: två skurkar när en kunde ha räckt, och en allmänt campy stil. Jag skyller detta på Batman-filmerna.

Vad jag uppskattar är troheten till förlagan. Det är helt enkelt originalberättelsen och originalkaraktärerna, med ett minimum av uppdatering. Exempelvis är inte kosmisk strålning någon trovärdig källa till superkrafter längre, så det får bli en påhittad rymdmaguffin istället. Men mestadels litar Corman på att materialet håller som det är. Eller om han bara var lat, sak samma vilket, det blir ändå mer intressant än versionen från 2005. Årets version har jag inte sett, men allt jag hört och läst om den tyder på att den är sämst hittills.

Krille

Super Moderator
Jag har sett Mystery Science Theater 3000 – The Movie.

Dr Clayton Forrester (Trace Beaulieu) har skickat ut Mike Nelson (Michael J Nelson) i rymden till Satellite of Love och skickar urdåliga filmer till honom, i hopp om att Mike ska bli galen. Då vet dr Forrester vad han ska sända för att få folk galna så att han kan ta över världen.

Men Mike blir inte så knäckt, för han har byggt robotarna Gypsy (Jim Mallon), Crow T. Robot (Trace Beaulieu) och Tom Servo (Kevin Murphy) att hålla honom sällskap. En orsak till att de behåller sin mentala hälsa är att de sitter och kommenterar filmen, och mellan filmsegmenten så gör de andra saker.

Den här gången sänder Dr Forrester upp filmen This Island Earth från 1955.

MST3K The Movie said:
Dr Cal Meacham (Rex Reason) har fått underliga prylar istället för de reservdelar som han beställde. Strax därefter kommer en ritning och katalog för en iterociter. Tillsammans med sin assisten Joe Wilson (Robert Nichols) bygger han ihop den och får kontakt med Exeter (Jeff Morrow) som bjuder in honom till ett intressant projekt och sedan fjärrförstör iterocitern, katalogen och ritningen. Meacham blir nyfiken och tar sig iväg till Georgia, där han återser dr Ruth Adams (Faith Domergue) som han träffade åratal innan filmen börjar, och diverse andra forkare inklusive dr Steve Carlson (Russell Johnson).

Det visar sig att Exeter är en utomjording, och när det uppdagas och de försöker fly i ett flygplan så spränger utomjordingarna från Metaluna hela komplexet samt Carlson, och de strålar upp Meacham och Adams och deras flygplan till sitt flygande tefat. Tefatet tar dem till Metaluna där det visar sig att metalunianerna anfalls av de hemska Zagonerna som bombar Metaluna. Men metalunierna har börjat få slut på energi och måste flytta till Jorden, och det går inte Adams och Meacham – och för den delen Exeter – med på. Så de snor ett flygande tefat efter ett hemskt slagsmål med en mutant (Regis Parton) som sårar Exeter svårt. De flyr, Metaluna exploderar, Adams och Meacham använder flygplanet för att komma undan medan Exeter kraschar i havet.

---

Asså, This Island Earth är verkligen ingen bra film. Den är urkasst spelad och har en stendum plott som inte kommer någonstans. Bokstavligt talat: de åker ut i rymden, för reda på att tefatsfolket är hemska, och åker hem igen efter att en helt annan plott skrotar tefatsfolket.

Dr Adams uppgift är mest att drälla omkring och skrika när hemska mutanter smyger omkring. Dr Meacham är mest en pojkscout som låtsas vara vetenskapsman. Exeter är en snäll och godvillig manipulatör som blir manipulerad. Carlson blir bara sprängd.

Jag vet liksom inte var jag ska börja, så jag lämnar This Island Earth här.
… och fortsätter med MST3Ks hantering av den. För den blir faktiskt bra mycket bättre när Mike, Tom och Crow häcklar den med sina kommentarer.

Komedi handlar till stor del om tajming. I de flesta MST3K-avsnitt är det sisådär med den, men här har de faktiskt haft tid och budget (det brukar de inte ha, och det är en del av poängen med MST3K – det ska vara billigt och ostigt) att jobba med skämten i manuset mer genomgående. Men de sitter som en smäck och visar att det bästa sättet att avnjuta en dålig film är att häckla den så mycket man kan.

Faktum är att känslan av att se Mystery Science Theater 3000 – The Movie är lite som att läsa Kranks genomgångar av Game of Thrones, fast med Krank i silhuett i bilden och med Kranks röst.

Vilket skulle vara ett fantastiskt projekt att genomföra!

Lukas

Mannen i Gult
Jag har sett Directors cut av leon the professional.

Filmen handlar om En Hitman som tar in och börjar ta hand om en ung Natalie Portman (11år).

Jag gillar Bioklippningen av den här filmen, Det är en bra Action/drama som tyvärr lider av att vara för pedofilig.
Directors Cut lägger till en massa scener som är ännu mer pedofilliga, till den graden att filmen blir fruktansvärt obekväm att titta på. Och som allvaligt får mig att bli fruktansvärt tveksam till Luc Besson.

Jag rekommenderar att man håller sig till bioklippningen, och även där är medveten på att om man ser den i sällskap med andra bör triggervarna för pedofili.

krank

Jag har sett Austin Powers: The Spy Who Shagged Me.

Det är en jättedum film. Jätte-jättedum. Extremt barnslig.

Det är den andra filmen om Powers, en brittisk agent med dåliga tänder, glasögon och tjockt lurvigt brösthår spelad av Mike Myers. I den här filmen skapar hans nemesis Dr Evil en tidsmaskin som han använder för att åka tillbaks i tiden och stjäla dåtidens Austin Powers' "mojo". (Backstoryn från första filmen är alltså att Powers frystes ner på 60-talet och tinades upp på 90-talet). Sen bygger Dr Evil en dödslaser som placeras på månen och sedan används till att utpressa USA.

Negativa saker: Alltså, jag finner det extremt svårt att veta riktigt var jag ska börja. Tjockisskämt (tjocka är såklart självhatande och fula och äckliga), lesbiska som är fula och heter (och har) unibrow, kortväxta som är som vildsinta oompa-loompas, blackface, objektifiering... Allt det där dåliga, ni vet, som komiker tenderar att pyssla med om de saknar maktanalys. Filmen har också stora plot holes som mest skrattas bort, eftersom det trots allt är en film som inte bryr sig om så mycket annat än att driva med agentfilmer och dra skämt om snoppar och utsatta grupper.

Positiva saker: Det blir faktiskt väldigt roligt, åtminstone om man själv är tillräckligt privilegierad för att inte tillhöra nån av grupperna det drivs med. Och snoppskämt blir faktiskt aldrig gammalt. Dessutom är musiken genomgående fantastiskt och det visuella väldigt skönt överdrivet och stilsäkert.

Det är också lite kul att se hur jäkla många komiker och kända skådisar som är med i pytteroller. Plus att det är lite skojjigt att se Myers i flera roller.

Myers gör överlag rätt gräslig humor. Fånig, banal, förolämpande. Att jag faktiskt ofta finner den rolig ursäktar den inte. Jag tillhör nämligen inte de som tycker att "amen det är jö roligt jöe" är något som liksom raderar de problematiska aspekterna hos det hela. Jag är ganska glad att han inte gjort så mycket film på sistone.

Så, med det i bakhuvudet att jag på ett ideologiskt plan har GIGANTISKA problem med den här filmen: Den är snygg och ganska kul och om man står ut med de problematiska aspekterna kan jag rekommendera den.

BETYG: 4/5

God45

#PrayersForBahakan
Jag har sett Dark City... Men desto mindre man vet på vägen in desto bättre. Kiefer Sutherland är amazing och det här är en riktigt bra film noir med surrealistiska inslag.

5/5

krank

God45;n110924 said:
Jag har sett Dark City... Men desto mindre man vet på vägen in desto bättre. Kiefer Sutherland är amazing och det här är en riktigt bra film noir med surrealistiska inslag.

5/5

Såg du den vanliga eller director's cut?

Lukas

Mannen i Gult
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag har nu sett [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Agents of SHIELD säsong 1 avsnitt 14[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif], Skye är skadad ifrån skjutningen i slutet på förra avsnittet, teamet för henne till ett Sjukhus i Schweiz, där läkaren konstatera att de inte kan rädda henne, de alla verkar skylla på sig själv utan May som direkt går för att misshandla gärningsmannen Quinn Mcguffin.
Zombien och Ward stoppar henne och avslöjar att han har en plan för att rädda Skys liv genom att ta honom till de läkarna som räddade hans liv.
Zombien Avslöjar sedan för hela besättningen allt han vet om sitt återhämtande och ger Fitz och simmons order att bryta mot SHIELDS regler och läsa en mapp de inte får läsa.
Han väljer också att strunta i Högkvarterets krav på att få ta över mcguffin.

Högkvarteret skickar ett plan som dockar med teamets plan och ombord kommer Garrett och Blackward, Gerret vekar vara en skitstövel som jobbat med borde Ward och Zombien förut och han hotar Zombien lite men ger med sig så snart han får veta att Mcguffin har skadat en av Zombiens agenter. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Samtidigt så söker BlackWard upp Ward och de har en liten machoduell där de börjar slåss, och gör så framtill dess att Zombien avbryter dem. Ingen verkar ifrågasätta att två vuxna män börjar slåss bara sådär.

Garrett börjar förhöra Mcguffin och gör så med hot om dödsfall och tortyr, han till och med påpekar att Mcguffin inte har några rättigheter. Mcguffin ger med sig och avslöjar att han bara sköt Skye för att Claire hade bett honom om det. Tydligen var Claires plan att skada Skye så att Zombien var tvungen att ta henne till stället som han blev återuppväckt på, och på så vis avslöja hur det gick till. Jag finner det mycket oklart vad som Claire kan se och vad hen inte kan se, men jag antar att det är meningen.

Garrett frågar också om Deathlok projektet men där får vi inga svar.

Simmions konstaterar att drogen GH-325 som det står om i mappen verkar vara det de vill ha, men har ingen aning om hur den fungerar eller var den finns. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Simmons gör lustigt framsteg när hon upptäcker att ingen av doktorerna och platsen där Zombien blev behandlad finns på riktigt. Zombien verkar acceptera det här med den axelryckning ”det finns många hemligheter inom SHIELD” .
Men fitz kommer till räddning genom att han började rota i Shields digitala, hologramarkiv , som verkar högst opraktiskt (ingen sök funktion). Men han hittar en hemlig bunker som heter [/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]Guesthouse. Och han ser dirket kopplingen mellan namnet och drogen GH-325,
Men guesthouse filen i arkivet är ingen text, utan istället bara en bild på ett berg.

De hittar berget snabbt och Ward, fitz, Zombien och Gerrett förösker gå in samtidigt som May, Simmons och Blackward får jobbet att bevaka Skye så att hon överlever.

Den hemliga bunken vill inte släppa in dem så de skjuter sig in, väll inne så upptäcker de att dörren ut är stängd och stället att riggat att sprängas.
Men medans Fitz och Ward Springer utåt så upptäcker Zombien en dörr med texten T.A.H.I.T.I vilket är den sämsta acronymen sedan S.H.I.E.L.D. Han verkar skakad över det han sett därinne när han sedan möter Gerrett och säger “vi måste stoppa Fitz, de kan inte ge drogen till Skye. Han och Garrett springer till planet, de springer snabbare en explutionen som går bakom dem och slukar marken.

Uppe på planet blir skye sämmre, och är döende och i sista stund injecterar simmons Drogen i Skyes arm utan att veta lämplig dosering. Skyes hjärta börjar slå, sedan slår det för sanbbt och sedan blir hon bra. Alla är lättade utan Zombin som ser skrämd ut. [/FONT]

[FONT=Calibri, sans-serif]De förhör sedan [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Mcguffin igen och skrattar åt att Claires plan verkar ha misslyckats. Och att de kommer fälla honom med bevisen som finns på filmkamren i rummet. Det faktum att hot och misshandel också är på kamran verkar inte beskymra dem. Garrett och Blackward flyger iväg med Mcguffin och tar han till kylskåpet. Men inte innan Garrett hiner fälla en till kommentar om att han skall tortera Mcguffin restan av hans liv.

May frågar Zombien om varför han inte ville ge drogen till Skye och vi får via en flachback se att bakom dörren med texten [/FONT]
[FONT=Calibri, sans-serif]T.A.H.I.T.I så såg Zombien att Drogen GH-325 utvanns ifrån en utmärglad Dr Manhattan kropp. Detta var tydligen något så pass dåligt att han var berrädd att ge upp skyes liv för.
Zombien ljuger för May och säger att han bara blev skrämd.

I efter credit secnen så får vi se en rödhårigtjej komma vandrandes genom öknen och förföra en ung man, Tjejen pratar om midgard och kallar sig Lorelei och scenen får mig att känna att det namnet kanske skall betyda något för mig men det gör det inte. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Kontinuitet:[/FONT]
  • Zombiens handlingar borde göra SHIELD riktigt arga
  • Teamet vet att [FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Mcguffin jobbar för Claire [/FONT]
  • [FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Mcguffin är nu i kylskåpet [/FONT]
  • [FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Teamet vet att Shield jobbar med hemliga forsknings stationer [/FONT]
  • [FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Blackward börjar gilla Skye[/FONT]
  • [FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Dr Manhatten fanns och är död [/FONT]
  • [FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Lorelei har anlänt [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif][[/FONT]
  • Otroligt tråkiga miljöer. Japp bara insidan på flygplan och underjordisk bunker, stor brist på slott,borgar och lera
  • Tuttar och rumpor. Inte en enda, men Lorelei verkar ha en övernaturlig förförelsekraft, och är inte det lika bra?
  • Alla är Tråkiga. Japp, jag brydde mig inte om någon det här avsnittet
  • Folk Överlever Självklart, Hela avsnittet handlade om att skye var döende, men dog hon? , självklart inte.
  • Alldeles för lite koppling till filmerna: Förutom Zombien så nämndes Furys namn, men det var de enda figurerna som vi sett i filmerna.
  • Alldeles för lite interpersonellt tjafs. JAAA för fan, Hela teamet är överens och jobbar tillsammans, På tok för mycket fokus på uppdraget och för lite fokus på karaktärsutveckling och maktkamp.
  • Alldeles för mycket Grant Ward. Faktiskt inte så farligt, förutom att han fick slåss med Blackward så gjorde han inte så mycket det här avsnittet. Dock var jag tvungen att se han stela,tråkiga nynna hela jäkla tiden.

Lukas

Mannen i Gult
Nu har jag sett asvnitt 15 också, skall strax se avsnitt 16 :)
Även om jag inte tänker göra någon mer hyllning till krank så vill jag vill bara säga att det var like kul att jag klagade på följande saker förra avsnittet:

Lukas;n111041 said:
[*]Alldeles för lite koppling till filmerna: Förutom Zombien så nämndes Furys namn, men det var de enda figurerna som vi sett i filmerna.
[*]Alldeles för lite interpersonellt tjafs. JAAA för fan, Hela teamet är överens och jobbar tillsammans, På tok för mycket fokus på uppdraget och för lite fokus på karaktärsutveckling och maktkamp.
För just det här avsnittet klarade de här punkterna ganska bra. Det var en stark filmkoppling med Sif ifrån Thor filmerna, Samtidigt som avsnittet bokstavligt handlade om att teamet började slåss emot varandra.

Lukas

Mannen i Gult
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)
Vecka 22: Iron man (2008)
Vecka 23: Iron man 2
Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)
Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)
Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)
Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)
Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)
Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)
Vecka 30: Thor The dark world (2013)
Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)
vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)
Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)
Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)
Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)
Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)
vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)
vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)
Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)
vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)
Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)
vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)
Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)
Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)
Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)
vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)
Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)
Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)
Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)
vecka 52: Ant man (2015)
Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Så nu har jag sett 16avsnitt av Agents, och nu händer det saker :)

Nästa vecka skall jag alltså Se filmen Captien america winter solder, och jag hade tänkt skriva lite om förväntningar.

Sedan jag började det här projektet och avslöjade för folk att jag inte riktigt gillade filmerna så har nästan alla personer sagt ”vänta bara tills du kommer the winter solder” den kommer du älska. Så om någon av filmerna skall vara bra så är det kanske den.

Sedan så får jag känslan av att den här filmen kommer påverka tv-serien, det har varit flera saker som gett mig den känslan.
Dels det faktum att allt häftigt som händer i serien dra igång på allvar precis innan filmen, och dels för att en kompis som gillar mitt projekt ställt frågan ”vilken avsnitt av tv-serien är det din källa rekommenderat att man skall se upp till innan man ser skall ser filmen” .[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Nu tänkte jag att det kanske skulle vara kul att gissa vad som kan hända i filmen som skulle påverka tv-serien, och min gissning är att med mullvaden inom Shield så tror jag vi kommer se Shields fall, jag tror organisationen kommer förstöras ifrån insidan. [/FONT]

Pilzefrau

hon/henne
Jag har varit på utomhusbio den här veckan! Sex dagar i rad visade Göteborgs Filmfestival långfilmer med HBTQ-tema, och jag såg två av dem. Först ut Pride, och därefter Dyke Hard.

Pride handlar om hur ett gäng homosexuella i London börjar samla in pengar för att stötta de strejkande gruvarbetarna, under gruvstrejken som pågick i typ ett år under Thatcher. De åker så småningom till Wales och träffar en massa mysiga walesare med ännu mysigare accenter. Allt är såklart inte mysigt, men ett av mina främsta intryck av filmen var ändå detta: det var jätteskönt att de kunde göra en film som tar upp ett såpass viktigt ämne, som är tungt, verkligt, har inte egentligen "löser sig till det bästa" på alla sätt, men utan att göra det genom att det bara går dåligt hela tiden. Det hade varit jättelätt att göra en "stark" film genom att fokusera på hur det går dåligt hela tiden, men den här filmen är överlag oerhört positiv. Utan att för den delen bli lättsmält och ytlig; den är fortfarande en stark upplevelse. Rekommenderas varmt.

Dyke Hard handlar om ett rockband bestående av fyra lesbiska kvinnor, som behöver göra en roadtrip för att spela i en tävling. Den känns lite som Kung Fury men med färre specialeffekter och mer sex. Mycket sex, och otroligt sexpositiv. Väldigt cheesy, mycket "så dåligt att det är roligt" på skådespelar- och effektfronten. Rekommenderas för den som är på rätt humör.