Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v48

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v48. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menar jag inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja vem lukes pappa är, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad jag menar; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Jag såg Jeanne D´Arc av Luc Besson Filmen består brutala strider,Hovintriger och spelar på tveksamheten om hon ser gud eller bara är galen. Milla Jovovich porträttering av Jeanne som lätt psykotiskt är fantastisk. Sen är Kronprinsens styvmor en underbart intrigerande roll, och Jeannes vapenbörder de lätt galna riddarna är underhållande.

5/5

Krille

Super Moderator
Jag har sett The Hobbit: The Battle of the Five Armies: The Extended Shebang With Extra Sauce On Top. När jag hade min maraton strax efter ljumskbråckoperationen så fanns ju bara Bloody Ordinary Edition, men i dagarna släpptes ju Extended. Så då såg jag den.

Och, tja, det är samma story som tidigare, men nu hur lång som helst. Det är två stora segment extra i det stora fältslaget: ett i upptakten då dvärgarnas getter planteras, och ett på slutet där getterna kommer till mer användning. Det är väldigt mycket mer kladd och halshuggningar och avhuggna lemmar och digitalt blod i småklipp precis överallt.

Sen får alla skådespelare lite mer att göra. Michael Persbrandt får flera sekunder som digital björn och han får stå och nicka på slutet. Dvärgarna får spela Mario Kart på isen. Bofur blir av med sin yxa i huvudet. Legolas får ännu löjligare digitala fladdermusstunts. Galadriel får vara ännu coolare. Thranduils medkänsla med Tauriel får en förklaring. Och så vidare. Undantaget är väl Bilbo, som gör lika mycket som tidigare.

Skillnaden är mest att de extra klippen faktiskt fyller ut de mest drastiska hålen. Varifrån kom getterna? Vad hände med trailer-klippet med kärran på isen? Hur går en dvärgabegravning till? Var fick Gandalf sin stav ifrån? Hur överdängans skitlöjlig kan Legolas bli med mer CGI? Hur fjantiga kan man göra dvärgar om man blandar in deras diskmetodik i strid? Och hur livsfarlig är Galadriel egentligen?

Sammantaget är att en del klipp gör bara att man facepalmar, och andra är hur episka som helst, men sammantaget har vi fått en mer komplett film med aningen bättre flyt och färre skumma hål, och det framgår ännu tydligare att det egentligen är Thorins story, och att Bilbo egentligen bara är berättaren.

Så jag är nog nöjd ändå.

Lukas

Mannen i Gult
Krille;n130983 said:
Jag har sett The Hobbit: The Battle of the Five Armies: The Extended Shebang With Extra Sauce On Top. .
Får man här någon mer förklaring till "were-worms" som typ vad för varelser de egentligenvar, vart de försvann efter första grävningen? Och varför de behövde vara med i storyn i överhuvudtaget?

Krille

Super Moderator
Lukas;n130987 said:
Får man här någon mer förklaring till "were-worms" som typ vad för varelser de egentligenvar, vart de försvann efter första grävningen? Och varför de behövde vara med i storyn i överhuvudtaget?
Jag har svårt att tänka mig hur mycket längre filmen skulle behöva vara för att fylla det hålet med tanke på hur stora hål de gräver.

krank

Jag tänkte se två filmer som heter The Cube den här veckan. Egentligen hade jag tänkt se den från 1969 först, men jag insåg ikväll att jag borde ha lite framförhållning -- jag vet att jag har en massa saker att göra imorgon -- så jag passade på att se den lite längre från 1997 istället. Den från 1969 är nämligen bara en timme lång medan den här var 1:30.

Hursomhelst; det här är en jävligt bra film. Ett gäng personer upptäcker att de vaknat inuti kuber (14x14x14 yards). Kuberna har en kvadratisk dörr på vardera sida, så sex dörrar per kub. Vissa av kuberna har fällor som sprayar syra eller eldar upp eller hugger sönder folk med supertunna ståltrådar. Hela filmen utspelar sig i de här kuberna. En del av dem har annan färg, men det är typ den variation som står till buds.

Med andra ord bygger mycket på manus och skådespeleri, och de båda delarna funkar asbra. Både problemlösandet (hur ser man om en kub har en fälla eller inte? Hur orienterar man sig? Kan man ta sig ut?) och det interpersonella. Jag gillar hur alla gradvis bryts ner av monotonin, situationen och bristen på mat och vatten. Desperation och frustration.

Första gången jag såg den blev jag lite tagen av att polisen blev en sån skurk, men numera tycker jag att det egentligen känns ganska uppenbart från början -- men det är en snygg arc, där han börjar med lite vaga idéer om att de valts för att fylla en funktion, och sen går vägen via rena fascistoida tankar till aktivt våld.

Jag gillar också hur annars hyfsat sympatiska figurer -- Leaven och Worth -- i sin tur dehumaniserar Kazan, som ju faktiskt går från extremt lågfungerande till... öh, något mindre lågfungerande så snart han blir lite mer bekant i situationen, har en uppgift etc. Sjukt bra spelat överlag.

Såhär i efterhand är det lite kul att känna igen David Hewlett (som jag numera mest associerar med Stargate Atlantis)... Övriga har jag nog bara sett i småroller.

The Cube är ett kärlekshantverk. Rätt låg budget ($350 000), hyfsat okända skådespelare. Jag har för mig att de hade en enda kub, eller en och en halv, som de färgsatte... De fysiska effekterna är snygga, CGI-effekterna duger om man inte tänker så mycket på dem.

Filmen fixar Bechdel.

BETYG: 4/5. Stark fyra.

krank

Jag har nu sett om den andra The Cube, den från 1969 och som är gjord av Jim Henson.

Ja, den Jim Henson.

Den enda version jag hittat av den här filmen är digitaliserad från ett gammalt och välanvänt VHS-band, men den dåliga kvaliteten förstärker filmen rätt bra. Den handlar alltså om en namnlös man som vaknar upp i en kub som han inte kan ta sig ifrån. Andra kan däremot ta sig in, och hans besöks av doktorer, vaktmästare, direktörer och sjuksköterskor; en strid ström av absurditeter. Gradvis bryts han ner; varje gång han tror sig ha hittat en ny platå av obryddhet och att bara låta allting skölja över sig ökas intensiteten.

Det här är mer ett karaktärsporträtt och något slags analogi för livet och verkligheten eller så, än något annat. En experimentfilm. Helt annan genre än filmen från 1997, som mest verkar ha lånat loggan och idén "fångad i en kub".

Här är en liten youtubesnutt med MYCKET bättre kvalitet än den svartvita VHS-knastervariant jag sett:

https://www.youtube.com/watch?v=GLWQMHVPJxo

BETYG: Congratulations pal, you just earned yourself a chocolate rabbit. 4/5

Jag har också sett den odödliga klassikern Bambi Meets Godzilla. Jag minns inte riktigt vem det är som gjort den, men det är en djup, rörande historia med många bra twistar. Jag ska inte spoila något. BETYG: 5/5