Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v50

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v50. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menar jag inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja vem lukes pappa är, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad jag menar; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Lukas

Mannen i Gult
Även om mitt tittande på Marvel-tvserier typ dött så kommer jag iallfall se Avengers 2 den här veckan,
jag har till och med lyckas hitta två kompisar som inte heller sett den så vi kommer se den tillsammans på fredag :)

Så om Krank fortfarande är intresserad av att och rätta mig så rekommenderar jag honom att se om Avenger 2 den här veckan.

krank

Lukas;n133780 said:
Så om Krank fortfarande är intresserad av att och rätta mig så rekommenderar jag honom att se om Avenger 2 den här veckan.
Jag är absolut intresserad. Jag har inte filmen hemma just nu, och har önskat mig den i julklapp så jag kommer nog inte att köpa den just nu iaf, men jag kan nog få tag på den innan helgen.

Krille

Super Moderator
Nu har jag sett The Raid: Redemption.

SWAT-polisen Rama (Iko Uwais) har ett problem: hans grupp är utvald för att storma Tama Riyadi (Ray Sahetapy), en av Jakartas hårdaste skurkar, och hans anhang. Hans grupp leds av sergeant Jaka (Joe Taslim) som har fått order av löjtnant Wahyu (Pierre Gruno) att utföra raiden tillsammans med honom. Ramas problem består i att Tama inte är ensam, utan håller ett helt höghus med videobevakning och massor med gangsters, inklusive hans närmaste män Galna Hunden (Yayan Ruhian) och Andi (Donny Alamsyah). Och Tama vet något som inte Rama vet, eller Jaka eller Wahyu,

Så när skiten träffar fläkten ungefär halvvägs upp så står SWAT-poliserna inför ett enkelt val: ska man slå sig upp till toppen, eller slå sig ner ut på gatan?

---

Dredd har typ snott hela The Raid och stoppat in Dredd och Anderson i den. Det är precis samma plott, inklusive en balkongscen, minus The Raids balla twists. För det finns flera stycken varav de flesta är helt oväntade (och apsnyggt planterade!).

Men jag föredrar ändå Dredd. Det beror inte på att Dredd är Dredd, utan på grund av att The Raid är proppfull med shakeycam som mest fick mig illamående och att närstridsfajterna är alldeles för långa.

Därmed inte sagt att The Raid är en dålig film! Tvärtom, den är på ganska många håll helt genial! Så det är bara naturligt att man snodde den plotten till att göra Dredd!

krank

Igår såg jag om Avengers: Age of Ultron, men jag väntar med att skriva nåt om den tills Lukas gjort det.

Istället kan jag meddela att jag sett en film från 1999 igen. Närmare bestämt Three Kings.

Huvudrollerna innehas av George Clooney, Marky Mar Wahlberg och... kommer ni ihåg att Ice Cube och Ice-T båda haft embitioner om att bli skådisar? Well, här är Ice Cube med, och han är väl okej antar jag. Men han bleknar såklart bredvid proffsen.

Hursomhelst, filmen handlar om fyra soldater som precis efter vapenvilan/krigsslutet i Irak 1991 ger sig ut för att stjäla Saddams stulna guld. Hilarity ensues.

Den här filmen är hattig och osammanhängande, och det märks att filmmakarna egentligen var alldeles för upptagna med göra Politiska Kommentarer kring krig, dehumanisering, USA's oljebaserade utrikespolitik etc för att egentligen bry sig om vare sig den övergripande plotten eller huvudpersonerna. Men ja, visst är det lite fint när Clooneys karaktär går från cynism till idealism eller när gruppens lågutbildade "white trash"-karaktär börjar intressera sig för irakisk kultur och grejer.

Alltså, jag vet inte. Jag tror att jag hade tyckt bättre om den om den varit lite kortare och om jag haft synkade undertexter. Jag kunde inte stänga av undertexterna eftersom folk mumlar under pågående eldgivning och så, och jag ville uppfatta vad folk sade, men texten försköts hela tiden och mot slutet av filmen var det en fördröjning på SEX SEKUNDER mellan replik och text.

Hade jag åtminstone sett en piratversion så hade jag kunnat synka undertexterna själv, men det här var alltså en hyrfilm på Google Play Movies. Jag tycker själv att om man slantar ut 40 spänn på en digital hyrfilm så borde man SOM ALLRA MINST kunna förvänta sig SYNKADE JÄVLA UNDERTEXTER men nej,. tydligen inte. Pinsam tammefan.

Eller, öh... Nu testade jag via dator, och det verkar som att det bara var på Android-apparat som det var osynkat? Jaja, skit var det iaf.

BETYG: 4/5. Svag fyra, men det är ändå en film jag kan tänka mig att rekommendera.

krank

Och nu startade jag om filmen på min androidapparat och spolade fram till halva filmen. Perfekt synk. Det är alltså något slags drift-jävelskap som jag eventuellt hade kunnat slippa om jag bara testat att då och då stängt av filmen. Det ska ju inte behövas såklart, men there you go.

Lukas

Mannen i Gult
Så jag har sett Age of Ultron och detta inlägg kommer innehålla spoilers, för denna här filmen, Agent of Shield, och andra marvelfilmer så sluta läs om du inte vill riskera bli spoilad.

Filmen Börjar när Avengers gruppen attackerar en hydra bas, Vi som sett Agent of Shield vet att att det är Agent Coulson som hittat basen och skickat dit Avengers gruppen. (förmodligen via Maria Hill), gruppen antyder att de tagit ut ett antal hydra baser tillsammans.
Det är svårt att inte fundera på varför nya Shield med Coulson inte varit i direkt kontakt med Avenger gruppen och informerat dem om att nya Shield existerar.
Men hur som helst skickade Coulson dit gruppen för att han misstänkte att Lokis Spira fanns där, Actionscenerna här i början är härligt lekfulla och overthetop, och de var faktiskt riktigt charmigt att titta på. Mycket bra öppning på filmen.
Men sedan kanske ni vet hur en av de bra sakerna med första Avengerfilmen var att alla stora karaktärer redan var etablerade. Så att filmen direkt kunde gå på det roliga . Den grejen tänker de misslyckas med här. För även om de hoppar direkt till lekfulla actionscener så väljer Joss att i dem introducera två nya karaktärer, Springande Flash(förmodligen inte hans namn) och telepatiska Jean Grey (förmodligen inte hennes namn).
Flash retas med Hawkeye samtidigt som han ger honom stryk. Använder one-liners som ” bet you didn't see that coming”.
Gray är mer diskret och istället för att göra något vettigt väljer att skrämma Iron man med en vision och sedan låta honom komma undan med Spiran.

Sedan tillbaka i Avengers huvudkvarteret, så hittar Stark och Dr Banner en Artificiell intelligens i spiran och beslutar sig för att försöka installera det i ett globalt skyddsprogram som kallas Ultron. Istället för att kanske fråga Thor, som har koll på den här magiska nivån av teknologi så väljer de att hålla det hemlig.
Efter omständligt testande så tror de sig ha misslyckas och lämnar rummet för att gå på en fest.

På festen har vi flera mysiga scener med våra hjältar, dels en charmig scen där Black Widow flörtar med Dr Banner.
Sedan får vi en scen där hela gänget försöker lyfta Tors hammare, och Stark lyckas så smidigt få in ett våldtäkts skämt. Hahaha skitkul, han är en charmig skitstövel och man kan bara inte låta bli att älska han. Alltid kul när rika playboys obekymrat skämtar om våldtäkt.

Hur som helst kommer Ultron igång och efter att ha spenderat 5minuter på internet kommer han fram till att mänskligheten är dålig och förtjänar att dö, Detta kan vara det mest realistiska som händer i filmen.
Ultron första steg är att döda Jarvis genom att förstöra hans hologram. Sedan tar han kontrollen av en massa Iron man robotar som Stark byggt (sprängde han inte upp en massa sådana i slutet av Iron man 3, som ett tecken på att han var över sina ångest attacker?).
Ultron lyckas ta Spiran och flyga iväg.

Avengers gruppen är inte glada på Stark för att han satte lös en AI ifrån den onda spiran, och skäller med rätta ut honom.

Ultron bygger en ny kropp i hydra basen ifrån början av filmen, som Avengerna lämnade helt obevakad och med en massa farlig teknologi. Där blir han polare med Flash och Grey. Som ger en bakgrundshistoria om hur de är motiverade av sitt hat mot Stark.
Jag undrar ibland om Stark någonsin funderat över att nästan alla problem han har att göra med är problem han själv skapat.
Det känns nästan som det skulle vara ett taktiskt beslut av Avengerna att döda honom, så att han inte kan skapa fler problem.

Den deppande trion åker sedan till en gruva i Afrika som gräver upp metallen som Steves Sköld är gjord av. Gruvan visar sig drivas av kocken som var på båten som hittade King Kong.
I den gruvan blir det en till strid, mellan våra hjältar och Ultrons robotar, Grey spenderar fighten med att ge Flera avengers skrämmande illusioner. Det får förödande konsekvenser när hon får Hulken att springa galet genom staden och attackera allt och alla.
Självfallet kommer Stark in och tar på sig en förstärkt dräkt så att han blir typ jämnstark med Hulken och kan slåss mot honom.
För mig kändes det som att Iron Man klampar in för mycket på Hulken territorium, och jag börjar fundera på varför ens ha med en honom om man istället kan ha en Iron Man dräkt som gör samma sak utan att risker att tappa kontrollen?

Men efteråt för att sörja sin förlust flyr gänget till Hawkeyes familjehus, och det visar sig att han har fru och barn. Här får vi flera bra lugna scener. Bland annat får vi se Hawkeyes fru ljuger för Hawkeye när hon säger ”Men du är viktigt för gruppen, det är du som håller dem samman”.
Sedan får vi en scen med Widow och Dr Benner när de flörtar vidare och börjar prata om att fly iväg tillsamman.
Och Benner säger saker i stil med ” Jag är ett monster, jag kan aldrig slå mig ner skaffa fru och barn, jag är farlig för min omgivning” och widow svarar i stil med ” Jag kan inte heller ha barn, när de tränade mig för att bli en mördare så steriliserade de mig, så att jag inte skulle kunna bli distraherad av den tanken, så tro inte att du är det enda monstret här” . Och detta är för mig ett stort WTF,
Försöker filmen säga att Widow är ett monster för att hon blev steriliserad? Jag hoppas jag tolkar det fel, och att de menar mördar delen som orsak till att hon skall ses som ett monster.
Men även då, så ogillar jag troopen att kvinnor måste ”förlora sin kvinnlighet” för att kunna bli mördarmaskiner. Att använda bristen på barn som en motivering/bakgrund för kvinnliga karaktärer känns ganska sexistisk, speciellt i tanke på när detta händer i en film där det egentligen bara finns en betydelsefull kvinnlig karaktär ( nej jag räknar inte Grey, jag kommer det till senare).

Sedan inser gruppen att Ulton är på väg till Sydkorea för att bygga en bättre kropp och det åker dit för en tredje fight med honom och hans robotar. Det går typ som det gått alla andra fighter de haft. Men eftersom de för oväntad förstärkning när Flash och Grey plötsligt byter sida, så lyckas de den här gången sno Ultrons tilltänkta kropp.

Tillbaka i Avenger tornet har Stark upptäckt att han är fantastik (det verkar som han få göra det i varje film han är med i) för Jarvis var visst inte förstörd utan har gömt sig och motarbetat Ultron ifrån internet. Stark beslutar sig att det rätta är att stoppa in Jarvis i kroppen som Ultron byggt åt sig själv.

Kroppen vaknar och visar sig vara värdig att bära Thorshammare så gruppen väljer att en gång till försöka slåss mot Ultron. Denna gång med Jarvis på sin sida.
Men innan de sticker så laddar Stark upp ett nytt AI till sin dräkt (kallad Friday), varför det inte kan existera två olika kopior av Jarvis får vi aldrig veta.

Ultron plan visar sig vara att göra en kommet av ett stadskvarter och slänga den mot jorden så att alla människor blir utrotade. Synd bara att hans komet är för liten för att kunna åstadkomma det.

Nu vet hur i första filmen slut striden var så fantastiskt uppbyggd att varje karaktär fick göra sin grej och ändå fick kännas vettig? Att de var relevanta trotts att de var på så olika power nivåer.
Den delen saknas helt här, istället så får alla bara slåss mot robotar och de verkar vara typ lika effektiva på det allihopa.
Halvvägs genom striden dyker Fury upp på en Helicarrier för att rädda civila. Och det känns bara jättekonstigt. För det kan inte vara Coulson team som ligger bakom detta och det kan inte vara det alternativa Shield, Så är detta ett tredje Shield eller är det bara Fury som spontant kunde hitta människor att köra den där saken?

Sedan får vi en dödsscen när Flash offrar sig för Hawkeye och ett barn, och han gör det med orden ” bet you didn't see that coming” och detta hade varit en vacker scen om karaktären faktiskt fått växa till sig lite innan han dog (men mer om detta sedan).

Sedan vinner hjältarna och splittras upp, Hulken flyr för att skydda alla andra, Hawkeye återvänder hem, Thor med, och kvar har vi Steve och Widow som påbörjar tränandet av en ny Avengergrupp beståendes av Grey, Warmachine, Jarvis, Falcon.

I eftercredit scenen ser vi en snubbe i rymden som säger att han skall ta saker i egna händer medans han sätter på sig en handske.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det här var en sådan film som jag egentligen har svårt att bedöma vad jag tycker om den. För även om filmen hade många bra delar så hade den också en massor av saker jag inte tyckte om. Och jag tro att jag vid en andra tittning faktiskt skulle märka av det dåliga mer.

Det var många scenerna i den här filmen jag gillade, scener där vi fick se människorna bakom masken och fick se den retas med varandra, och vara vänner.
Problemet är att alla de scenerna inte känns som de passar in i de mer action betonade scenerna. Det kännes lite som om det var två olika filmer ihopklippta till en. Tempot gick så upp och ner åt att det kändes som att titta på en Yoyo.
Och detta hjälps inte av att filmens action scener är extremt repetitiva, de slås mot Ultron och hans robotar fyra gånger (Festen, Afrika,syd korea, kometen), och det är inte i min smak tillräckligt med skillnader i de olika scenerna.

Jag får en känsla av att den här filmen är gjord med tanken att man skall kunna se den som en uppföljare till första avengerfilmen, så att om man bara sett den och inget annat skall kunna hänga med. För nästan inget av de som hänt i filmerna i mellan får betydelse. Och en del av mig tycker det är bra, för jag vill att filmer skall stå på egna ben, MEN alltså det gjorde ju att jag kunde ha skippat några av de andra filmerna, för jag har ju sett dem alla i tron att de byggde upp inför den här filmen. Jag påbörjade hela det här projektet för att jag ville se avengerfilmerna och hade hört att man behövde se alla andra marvelfilmer för att få ut allt av dem. Jag känner mig lite lurad.
Hela den här Cinematiska universumet känns inte riktigt som det haft någon större betydelse, utan mer som en gimmick.

Men för mig är filmens största problem Grey och Flash, för de verkar vara två intressanta karaktärer, men vi får aldrig chansen att lära känna dem och se dem utvecklas, filmen lider av Atlantis problemet, att det är så många karaktärer som filmen vill ge en personlig story runt. Att ingen hinns med ordentligt.
Men det fungerar med de redan etablerade karaktärerna, för vi vet redan grunden om dem, vi bryr oss och är engagerade, så små steg märker vi av.
Med Grey och Flash så känns de bara platta och outvecklade, i hur snabbt de byter sida och hur enformiga deras agerande blir.
Och Flash död faller då för mig platt, för jag bryr mig inte om honom, visst tänker jag ”synd att jag inte får se mer av den här karaktären” men det ger inte den känslomässiga tyngden som det känns som filmen vill ge.

Men som sagt jag hade kul när jag såg filmen, jag skrattade åt flera skämt, jag fann några actionscenerna extremt vackra och välgjorda, och jag njöt av scenerna mellan Black widow och Banner. Men jag är bara besviken på att filmen inte lyckas gå hela vägen för mig, för den är så nära. Om de bara Tightat till manuset och tempot i filmen lite. Kanske strukit Grey och Flash och gett den tiden åt mer relevanta saker, varierat actionscenerna lite mer. Då tror jag att jag hade älskat den här filmen.

krank

Jag har också sett om The Avengers: Age of Ultron, som sagt. Jag har recenserat den tidigare, så jag tänker fokusera på att berätta för Lukas att han har fel om saker.

Lukas;n134501 said:
Det är svårt att inte fundera på varför nya Shield med Coulson inte varit i direkt kontakt med Avenger gruppen och informerat dem om att nya Shield existerar.
Skulle du lita på att Stark kunde hålla en hemlighet? Inte jag heller.

Lukas;n134501 said:
Men sedan kanske ni vet hur en av de bra sakerna med första Avengerfilmen var att alla stora karaktärer redan var etablerade. Så att filmen direkt kunde gå på det roliga . Den grejen tänker de misslyckas med här. För även om de hoppar direkt till lekfulla actionscener så väljer Joss att i dem introducera två nya karaktärer, Springande Flash(förmodligen inte hans namn) och telepatiska Jean Grey (förmodligen inte hennes namn).
Quicksilver och Scarlet Witch. Det är lite komplicerat, det här med att de är med. Min misstanke är att de bara är med för att reta Fox. Det är nämligen så att de är Magnetos barn. X-men-Magneto alltså. Problemet är att Marvel inte har filmrättigheterna till Magneto eller mutanter överhuvudtaget. Pietro och Wanda Maximoff (Quicksilver och Scarlet Witch alltså) hamnar dock i en gråzon. De må vara mutanter - även om Marvel måste kalla dem "enhanced" - men de är också, i serierna, Avengers. De introducerades visserligen som medlemmar i det allra första Brotherhood of Evil Mutants (waaaaay back i allra första numret av X-men, typ) men de gick sen och blev Avengers och därför kan de nu användas i den här filmen.

Men jag förstår inte riktigt varför, utöver att Marvel väl ville sälja nya actionfigurer. För du må ha fel om deras namn, men du har helt rätt i att den krystade inkluderingen av de här två helt nya karaktärerna fuckar upp den här filmens timing. Det är en sidoplot för mycket, och de nya karaktärerna får inget riktigt andrum, inget utrymme att funka som del av gruppen eller som egna personer. Filmen hade blivit bättre utan dem.

Men jag vet också att Joss hade ENORM press på sig från studion när det gäller den här filmen, typ att han fick slåss med näbbar och klor för att få ha kvar bland de bättre scenerna, men fick acceptera en del andra scener och sidoplots han egentligen inte gillade.

Lukas;n134501 said:
Sedan tillbaka i Avengers huvudkvarteret, så hittar Stark och Dr Banner en Artificiell intelligens i spiran och beslutar sig för att försöka installera det i ett globalt skyddsprogram som kallas Ultron. Istället för att kanske fråga Thor, som har koll på den här magiska nivån av teknologi så väljer de att hålla det hemlig.
Jag gillar att du fattade att Stark inte skapade nån jävla AI, utan att han hittade ett färdigt medvetande. Sen hade han manipulerats av Scarlet Witch plus att vi VET att spiran - som innehåller the mind stone dessutom - kan förvränga huvudet på folk. Så jag tycker att det finns anledning att ge Stark the benefit of the doubt här.

Fast det kanske jag bara säger för att min reaktion varit typ "åh, coolt! En AI! Låt oss köra igång den. Vi säger inget till de andra tråkmörtarna så slipper vi deras fjantiga frankensteisnkomplex". Det vill säga, ganska exakt vad Stark gjorde.

Lukas;n134501 said:
På festen har vi flera mysiga scener med våra hjältar, dels en charmig scen där Black Widow flörtar med Dr Banner.
Sedan får vi en scen där hela gänget försöker lyfta Tors hammare, och Stark lyckas så smidigt få in ett våldtäkts skämt. Hahaha skitkul, han är en charmig skitstövel och man kan bara inte låta bli att älska han. Alltid kul när rika playboys obekymrat skämtar om våldtäkt.
Agreed. Det där är en charmig scen, utom just den kommentaren.

Jag tycker fortfarande att filmen borde ha haft en efter-credits-scen där Stan Lee kommer in klädd som en städare och obehindrat lyfter hammaren för att damma under den. Den idén har jag inte kommit på själv dock, utan stulit från internets.

Lukas;n134501 said:
Hur som helst kommer Ultron igång och efter att ha spenderat 5minuter på internet kommer han fram till att mänskligheten är dålig och förtjänar att dö, Detta kan vara det mest realistiska som händer i filmen.
Det är i och för sig inte alls vad han kommer fram till. Han kommer fram till att mänskligheten är för dålig för att möta det kommande hotet och måste tvingas att utvecklas. Sen är han fucking psykotisk och tycks ändra sin plan halvvägs genom filmen och så, men det är så han motiverar det iaf.

Lukas;n134501 said:
Ultron första steg är att döda Jarvis genom att förstöra hans hologram. Sedan tar han kontrollen av en massa Iron man robotar som Stark byggt (sprängde han inte upp en massa sådana i slutet av Iron man 3, som ett tecken på att han var över sina ångest attacker?).
Ultron lyckas ta Spiran och flyga iväg.
Jo, den här filmen pissar överlag på framför allt Iron Man 3 och Starks insikter och sånt där.

Lukas;n134501 said:
Jag undrar ibland om Stark någonsin funderat över att nästan alla problem han har att göra med är problem han själv skapat.
Det känns nästan som det skulle vara ett taktiskt beslut av Avengerna att döda honom, så att han inte kan skapa fler problem.
Fast de flesta problemen har han ju skapat innan han blev avenger, så det skulle mest betyda att de inte hade honom tillgänglig när delar av hans eller hans farsas historia kommer och biter honom i röven.

Ultron är då undantaget i sammanhanget.

En grej jag funderade på var det här med Starks ålder kontra Maximoffs. I filmen ser de ju ut att vara kanske... tidiga 20-årsåldern? Och de var vaddå, 10, när Stark-missiler dödade deras föräldrar?

Vad jag undrar är: hur länge var Stark en ond vapensäljande mördare innan Iron Man 1? Hur lång tid har gått sedan dess i Marvel Cinematic Universe?

Aja, det finns säkert en officiell tidslinje nånstans där allt hänger ihop.

Lukas;n134501 said:
Den deppande trion åker sedan till en gruva i Afrika som gräver upp metallen som Steves Sköld är gjord av. Gruvan visar sig drivas av kocken som var på båten som hittade King Kong.
I den gruvan blir det en till strid, mellan våra hjältar och Ultrons robotar, Grey spenderar fighten med att ge Flera avengers skrämmande illusioner.
Det är väl ingen gruva? Det är väl en serie stora jäkla skepp? Gruvan är i Wakanda, och dit är jag HELT säker på att de inte åker. Klaue har ju stulit vibranium från Wakanda och flytt därifrån, och har det nu på sin båt.

Wakanda kommer att spela en roll i senare Marvelfilmer, i och med att det är bekräftat att den Avenger som kommer därifrån - Black Panther (yes really) - kommer att vara med framöver.

Lukas;n134501 said:
Det får förödande konsekvenser när hon får Hulken att springa galet genom staden och attackera allt och alla.
Självfallet kommer Stark in och tar på sig en förstärkt dräkt så att han blir typ jämnstark med Hulken och kan slåss mot honom.
För mig kändes det som att Iron Man klampar in för mycket på Hulken territorium, och jag börjar fundera på varför ens ha med en honom om man istället kan ha en Iron Man dräkt som gör samma sak utan att risker att tappa kontrollen?
Hellre ha med honom och ha koll på honom än att han klampar runt någon annanstans?

Iron Mans Hulkbuster-dräkt kanske är en sån kraft som bara kan användas en gång per äventyr?

Lukas;n134501 said:
” Jag kan inte heller ha barn, när de tränade mig för att bli en mördare så steriliserade de mig, så att jag inte skulle kunna bli distraherad av den tanken, så tro inte att du är det enda monstret här” . Och detta är för mig ett stort WTF,
Försöker filmen säga att Widow är ett monster för att hon blev steriliserad? Jag hoppas jag tolkar det fel, och att de menar mördar delen som orsak till att hon skall ses som ett monster.
Jag tänker överlag att de syftar till att hon trasats sönder inombords både fysiskt och psykiskt, och typ gjort mycket värre saker än Banner. De är en intressant kontrast där; hon har liksom tränats till att vara iskall och spela sina känslor, medan han tvärtom styrs av sina känslor på ett väldigt direkt plan.

Lukas;n134501 said:
Men även då, så ogillar jag troopen att kvinnor måste ”förlora sin kvinnlighet” för att kunna bli mördarmaskiner. Att använda bristen på barn som en motivering/bakgrund för kvinnliga karaktärer känns ganska sexistisk, speciellt i tanke på när detta händer i en film där det egentligen bara finns en betydelsefull kvinnlig karaktär ( nej jag räknar inte Grey, jag kommer det till senare).
Jag håller med om att det är sugdåligt att fokusera på just att hon är steril; grejen är väl egentligen mest att hon förlorat sin mänsklighet för att bli mördarmaskin.

Sedan ifrågasätter jag att barnafödande med nödvändighet måste ses som central i just kvinnligheten. Det blir lite som att säga att kvinnor som inte kan - eller inte vill - få barn inte är riktiga kvinnor. Så den grejen kan ses från fler perspektiv.

Lukas;n134501 said:
Ultron plan visar sig vara att göra en kommet av ett stadskvarter och slänga den mot jorden så att alla människor blir utrotade. Synd bara att hans komet är för liten för att kunna åstadkomma det.
Är den? Dinosauriedödaren har väl uppskattats vara 5-15 km bara? Jag tror att staden mycket väl kunnat skapa lite skön totalförintelse. kanske inte på en gång, men med de omfattande klimatförändringarna som skulle bli resultatet och så. Sen vet vi inte vad Ultrons supertech skulle vara kapabel att lägga till vad gäller megaton heller.

Lukas;n134501 said:
Halvvägs genom striden dyker Fury upp på en Helicarrier för att rädda civila. Och det känns bara jättekonstigt. För det kan inte vara Coulson team som ligger bakom detta och det kan inte vara det alternativa Shield, Så är detta ett tredje Shield eller är det bara Fury som spontant kunde hitta människor att köra den där saken?
Det förklaras i Agents of SHIELD. Coulson hade absolut med saken att göra.

Lukas;n134501 said:
Och detta hjälps inte av att filmens action scener är extremt repetitiva, de slås mot Ultron och hans robotar fyra gånger (Festen, Afrika,syd korea, kometen), och det är inte i min smak tillräckligt med skillnader i de olika scenerna.

Medhåll.

Lukas

Mannen i Gult
krank;n134505 said:
Skulle du lita på att Stark kunde hålla en hemlighet? Inte jag heller.
Nej men jag hade litat på Steve och verkar ju vara gruppens ledare.

krank;n134505 said:
Det är i och för sig inte alls vad han kommer fram till. Han kommer fram till att mänskligheten är för dålig för att möta det kommande hotet och måste tvingas att utvecklas. Sen är han fucking psykotisk och tycks ändra sin plan halvvägs genom filmen och så, men det är så han motiverar det iaf.
Jag fattade det som hans definition av att mänskligheten skulle utvecklas byggde på att människorna skulle dö och ersättas av robotar?

krank;n134505 said:
Fast de flesta problemen har han ju skapat innan han blev avenger, så det skulle mest betyda att de inte hade honom tillgänglig när delar av hans eller hans farsas historia kommer och biter honom i röven.

Ultron är då undantaget i sammanhanget.
Ja Men då flera skurkar verkar motiveras av dåliga känslor mot Stark, så skulle kanske skurkarna vara mindre benägna att attackera USA om de visste att USA inte heller gillade Stark
krank;n134505 said:
Det är väl ingen gruva? Det är väl en serie stora jäkla skepp? Gruvan är i Wakanda, och dit är jag HELT säker på att de inte åker. Klaue har ju stulit vibranium från Wakanda och flytt därifrån, och har det nu på sin båt.

Wakanda kommer att spela en roll i senare Marvelfilmer, i och med att det är bekräftat att den Avenger som kommer därifrån - Black Panther (yes really) - kommer att vara med framöver.
Jag trodde båtarna låg precis vid Wakandas kust, vid en gruva
Men jag kan såklart ha fel

krank;n134505 said:
Sedan ifrågasätter jag att barnafödande med nödvändighet måste ses som central i just kvinnligheten. Det blir lite som att säga att kvinnor som inte kan - eller inte vill - få barn inte är riktiga kvinnor. Så den grejen kan ses från fler perspektiv.
Självklart, det är inte så att Jag personligen förknippar barnafödande med kvinnlighet, men det är något jag vet att vårt samhälle i stora drag gör, och jag tycker det kändes som de anspelade på det här. Det är en Troop jag sett på andra ställen också.

krank;n134505 said:
Det förklaras i Agents of SHIELD. Coulson hade absolut med saken att göra.
okej då kommer jag dit,
Det blev dock ur ett filmens perspektiv ett väldigt tydligt exempel på Deus ex machina.

krank

Lukas;n134507 said:
Nej men jag hade litat på Steve och verkar ju vara gruppens ledare.
Sedan har vi ju hela grejen att Coulsons död var det som motiverade gruppen att samlas första gången. Jag tror inte att de varit lika glada i att följa Furys ledning om de visste att de bara fejkat Coulsons död.

Lukas;n134507 said:
Jag fattade det som hans definition av att mänskligheten skulle utvecklas byggde på att människorna skulle dö och ersättas av robotar?
Jag upplevde det som en senare utveckling, men även om det var så från början så har jag inga problem att se det som ett slags evolution... Men extremt mycket av hans retorik handlade ju om att tvinga människorna att evolvera. Jag tänker att han antagligen ville att det skulle ske genom att folk gjorde om sig till robotar.

Jocke

Man med skägg
En grej med Age of Ultron och Agents of Shield är att Joss Whedon har krånglat till det för sig själv så inåt helvete. Han har nämligen fått för sig att det inte får finnas några referenser till att Coulson i filmerna, efter som tittaren kanske inte har sett AoS och inte vet något om Haiti, den långa och störiga berättelsen om Agent Ward, att Portlands borgmästare är Mr Hyde eller problemet att byta namn på en huvudkaraktär mitt i en tv-serie.
Alltså ha han rent praktiskt delat upp universumet i Marvel Cinematic Universe och Marvel Extended Cinematic Universe.

Vilket är störigt.

Sen trodde jag också att de var i Wakanda i filmen.

krank

Jocke;n134547 said:
Sen trodde jag också att de var i Wakanda i filmen.
Men alltså, visst pratar de om två delar av afrika i samma samtal, men... Jag tyckte att det var ganska tydligt. Ska se om jag kan hitta ett klipp på samtalet...

Lukas

Mannen i Gult
krank;n134556 said:
Men alltså, visst pratar de om två delar av afrika i samma samtal, men... Jag tyckte att det var ganska tydligt. Ska se om jag kan hitta ett klipp på samtalet...
Tja så tydligt kan det inte vara om vi var två som misstolkade det :)

Jocke

Man med skägg
Jag kör ett spexig-action-tema den här veckan och har börjat med Shoot 'Em Up (2007).
Filmen är en halvmörk actionkomedi med Clive Owen och Paul Gimatti som hjälte respektive skurk.
Det är massor av loony toons referenser, nästan hela tiden. Clive Owen är världsbäst på att skjuta folk. Han skjuter och skjuter och skjuter. Ibland hoppar han och glider längst golv. Då och då dödar han någon med en morot.
Paul Gimatti är i stället ett geni på att spåra upp Clive.
Till slut blir det nästan lite för mycket, men filmen kompenserar det genom att vara föredömligt kort och klockar in på 86 lagoma minuter.
Filmen ligger i gränslandet Stark trea / svag fyra (av fem).

Målet är att hinn med John Wick och Mannen från FARBROR också innan veckan är slut. Kanske första Taken också. Vi får se hur det går.

krank

Krille;n134567 said:
Har jag bara drömt att det fanns en skylt som sa att det där var i Kenya?

Jag har nu dubbelkollat. Tyvärr kan jag inte visa ett klipp eftersom VLC inte vill samarbeta (allt jag ville var att ta en 3d-sbs-källa och göra en 2d-fil men neeeej då). Men, såhär:

1) De hittar info om en av Struckers kontakter, Stark vet att han "operates out of the african coast" (jävligt specifikt hörru)
2) Thor ser att det han har på halsen är ett brännmärke.
3) Banner hittar symbolen, den betyder "Thief" på wakanda-dialekt.
4) Cap och Stark tittar på varandra och ser oroliga ut. "If he got out of Wakanda with some of their trade goods..."
5) De berättar att vibranium kommer därifrån.
6) Cap frågar "Where is this guy now?"
7) Klipp till "Salvage Yard, African Coast". De zoomar in mot ett av skeppen. Därinne håller Klaues män på och fipplar med missiler.

Sen åker Avengers tid, parkerar på land, och tar sig ut till båten. De är hela tiden ute vid båtarna. Utom när Hulken får spatt och hoppar åt andra hållet, då.

Så: Nej, de är aldrig i Wakanda, de säker aldrig att de ska åka till Wakanda, det står ingenstand att de åker till Wakanda. Tvärtom säger de specifikt att Klaue tagit sig UT UR Wakanda med deras "trade goods", och sen åker de till... "African Coast".

Vad hade de kunnat göra för att göra det tydligare att de inte åker till Wakanda, samtidigt som de uppenbart planterar just Wakanda för framtiden? Tja, jag tycker definitivt att de kunnat använda ett mindre generiskt namn än fucking "African Coast". Afrika är rätt stort, det verkar inte finnas något speciellt ställe som heter "African Coast" vad jag kan se, såatte...

Men jag tycker ändå att om man alls hängde med i konversationen så borde det vara halvtydligt ändå =)

Lukas

Mannen i Gult
Jag skulle inte kalla det tydligt :)
för vad säger inte att den där kusten inte är Wakandas kust? förutom den lilla meningen att skurken tagit sig ut ifrån Wakanda

Det känns också som om vi möjligtvis snöar in oss på en väldigt specifik detalj, och jag undrar om det faktiskt betyder något om båten var nära Wakanda eller inte. .

krank

Lukas;n134667 said:
Jag skulle inte kalla det tydligt :)
för vad säger inte att den där kusten inte är Wakandas kust? förutom den lilla meningen att skurken tagit sig ut ifrån Wakanda
Vad säger att det inte är sydafrikas kust? Det finns inget alls som tyder på att det skulle vara Wakandas kust.

Lukas;n134667 said:
Det känns också som om vi möjligtvis snöar in oss på en väldigt specifik detalj, och jag undrar om det faktiskt betyder något om båten var nära Wakanda eller inte. .
För mig är det viktigt av följande skäl:

1) För att det är en sak du har fel om i filmen.
2) För att Wakanda kommer att bli viktigt i senare filmer, och därmed blir det intressant hur landet skildras här.
3) I serierna är Wakanda
en super-högteknologisk civilisation som lever i harmoni med naturen. Ja, OK, de försökte lite för hårt när de skulle stoppa in en token black dude i Avengers och överkompenserade lite när de inte ville att han skulle vara en "afrikansk vilde". Men det är iaf i det sammanhanget rätt viktigt huruvida Wakandas kust är en jävla salvage yard fylld av skrot, bråte och vapensamlare. Samt att de i serierna är extremt protektionistiska och garanterat blivit skitsura om folk började bråka utanför deras kust.

Som de inte ens har; Wakanda ligger djupt inne i kontinenten.

Så det är faktiskt rätt viktigt huruvida det vi ser är Wakanda eller inte, eftersom det avgör hur stora förändringar de gjort jämfört med serien.

Lukas

Mannen i Gult
krank;n134673 said:
Vad säger att det inte är sydafrikas kust? Det finns inget alls som tyder på att det skulle vara Wakandas kust.
Skärp dig!
Detta är ett lika dåligt argument som mitt var och det vet du.

krank;n134673 said:
1) För att det är en sak du har fel om i filmen.
Eller så har jag det in te, jag trodde det var det vi föröskte reda ut :p

krank;n134673 said:
Så det är faktiskt rätt viktigt huruvida det vi ser är Wakanda eller inte, eftersom det avgör hur stora förändringar de gjort jämfört med serien.
Aha, men jag försöker släppa originalet bakom mig när jag ser filmatiseringar av verk, för jag tycker produkten måste stå på egna ben och få vara sin egna grej. Så jag bryr mig inte om hur stora förändringar de gjort.

men visst köper jag att vi inte vill att de byter ut den hög teknologiska settingen mot en salvage.
Om de vill vara realistiska är det väll storstäder de skall visa, Afrika har ju ganska många sådana nuförtiden :)

Ymir

Liten kantbaron
Jag har övertalats att se Lego The Movie. Jag var extremt opepp, eftersom jag dels har en nära nog total oförståelse inför nostalgi, och dels hatar att ta del av visuell media jag själv tycker är ful (och det finns inget estetiskt tilltalande för mig i Legogubbar) men precis alla och deras moster sa att Legofilmen var fantastisk, så, well.

Lo and behold...det var den. Jag vet inte vad mer jag ska säga. Den gör bara allting rätt. Okej, jag hatar huvudpersonen lite, eftersom jag tycker Everyman Hero är typ världens tråkigaste trope, men humorn och lekfullheten och knarkigheten och referenserna som omger honom...ja, där var jag typ desperat efter saker att klaga på liksom. Man skulle även kunna rikta en genuskritik mot den inherently sexistiska designen på legogubbar eftersom männen tydligt är norm och kvinnornas design bristfälligt byggd på männens. Men det är inte filmens fel. Legofilmen är genial hela vägen.