Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v6

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v6. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

Ymir

Liten kantbaron

Jag har sett Zhang Yimous film "Flowers of War", som handlar om en samling skolflickor och prostituerade kvinnor som i en katolsk klosterskola gömmer sig undan japanernas övergrepp under Nanjing-massakern-37, och känner att jag måste behandla den, för den är en mäktig upplevelse...Rape of Nanjing lämnas liksom inte någon oberörd, särskilt inte i Zhang "tragedikungen" Yimous händer. Fotot är grandiost, skådespeleriet fantastiskt, budgeten enorm, och manuset bygger på en novell av Yan Geling, en fantastisk författare som gjort det till sitt mission att skildra kvinnors öden i Kinas tumultartade 1900-talshistoria, och också har skrivit novellen som ligger till grund för vad som mer eller mindre är min favoritfilm i hela världen; Xiu Xiu - The Sent Down Girl. Novellen bakom "Flowers of War" är i sig inspirerad av memoarer skrivna av en amerikansk kvinna som hjälpte en massa människor under Nanjing-massakern, och senare begick självmord när hon kom hem till USA. Allt var alltså upplagt för en vansinnigt bra film.

Men...tyvärr....när Flowers of War är bra är den jätte-jätte-jätte-megabra, så bra som bara Zhang Yimou öht kan göra en film...han lyckas till exempel göra våldtäktsscenerna vansinnigt obehagliga utan att vara ens skuggan av särskilt grafisk (naket är så gott som tabu i kinesisk film), han har fantastiska shots av glasskärvor och gör fantastiska visuella lekar med ljus, kvinnors klänningar, blodflöden, briljant klippning...en mästare at work, helt enkelt. Vissa scener får en att bara vilja storgråta, och slutet är utmärkt, ett väl avvägt sätt att respektfullt och trovärdigt avrunda berättelsen på trots att det lämnar en som tittare otillfredställd och vemodig, ett djärvt slut få amerikanska filmskapare vågat köra.

men...när Flowers of War är dålig drar den melodramatiken för långt; tårarna rinner lite för dramatiskt, bråken mellan kvinnorna är lite för spektakulära, de kinesiska soldaterna lite för heroiska, japanerna närmast karikatyrartade i sin utstuderade våldtäktsiver... och detta är en extra stor anmärkning för en regissör som tidigare gjort väldigt subtila draman som Den röda lyktan.

Men vad ännu värre är, och det jag inte kan förlåta...Christian Bale. Christian fucking Bale. Alltså...hans prestation i den här filmen är den bästa i hela hans karriär, man får gåshud av den, hans karaktär är fascinerande, välspelad, har en suverän dynamik med andra karaktärer...men Roger Ebert anmärkte:

", "Can you think of any reason the character John Miller is needed to tell his story? Was any consideration given to the possibility of a Chinese priest? Would that be asking for too much?""

Inledningsvis höll jag inte med honom, då Bales karaktär (John Miller) var så intressant och välspelad, och bröt ny mark för västerländska karaktärer i kinesisk film:

The director articulated that his biggest, though challenging, accomplishment in the film was the creation of John Miller, saying that "this kind of character, a foreigner, a drifter, a thug almost, becomes a hero and saves the lives of Chinese people. That has never ever happened in Chinese filmmaking, and I think it will never happen again in the future."
men ju mer jag tänker på detta, desto mer blir det inte bara pinsamt, utan direkt irriterande, och gör mig bitter och besviken. Here's why:

John Miller är inte med i novellen, och detta märks i filmens struktur; den hintar hela tiden att en av skolflickorna är berättaren. Zhang Yimou är alltså stolt över att ha skapat en -vit manlig- karaktär och gjort denna karaktär till huvudperson i en film som annars hade handlat om 14 kvinnor, tolv flickor, och en pojke, samtliga kineser, och haft en 13-årig flicka som huvudperson, en film som bygger på en novell om kvinnor skriven av en kvinna, i en uttalad ambition att lyfta fram bortglömda (prostituerade) kvinnors hjältemod, som i sin tur delvis bygger på memoarer skrivna av en kvinna. Känner ni sunket komma flödande?

Och detta, återigen, kommer från en regissör som tidigare gjort Den röda lyktan, en film som knappt har män i bild...

Zhang Yimou, vad i helvete?

Sedan stör jag mig faktiskt genuint på titelbytet, för precis samma sak har gjorts tidigare med samma författares briljanta alster. "Xiu Xiu - the Sent Down Girl" hette från början "Celestial Bath", en fantastiskt symbolisk titel som poetiskt och vackert knyter an till hela berättelsen. Flowers of War-novellen hette på samma vis "13 Flowers of Nanjing", en för berättelsen extremt symbolisk, vacker och sorglig titel som var helt klockren, och filmen var tänkt att också heta så, men under test screenings i USA bytte man av någon jävla anledning namn till det färglöst generiska och intetsägande "Flowers of War". Blä.

Så trots "Flowers of Wars" grandiosa anslag, tårdrypande premiss, fenomenala skådespelarinsatser och närmast överdrivet kompetenta regi lämnar den mig med en viss besvikelse och bitterhet, och det känns väldigt synd.

Av allt i världen, en Woody Allen-film: Hollywood Ending (2002), med Woody, Debra Messing, George Hamilton m.fl.
Han har gjort bättre, speciellt efter den här, men det är en smårolig koedi om den åldrande, patetiske regissören som gjort bort sig i för många läger. Den 'sista chansen' dyker upp, men hans psyke sätter käppar i hjulet på ett sätt jag inte tänker gå in på (fast det står på DVD-omslaget).
Allen kan ju vara rolig i sig själv, men oftast märks kvaliteten på vilka andra skådisar han fått med sig, så även om det är jämn, god nivå på den fronten har de inte så jävla mycket att jobba med - Allen har ju satt sig i mitten.
Det här en kul bagatell med små höjdpunketer och få stora gupp, men inget djup heller: 3/5, lättkonsumtion.

Från det lågmälda och avsakanaden av våld i förra filmen, till det bombastiska underhållningsvåldet i denna: 'The Good The Bad The Weird' (2008) med bl.a. Song Kang-ho. 'Dollar'-filmerna är kapade av koreaner, som tar stil, karaktärer och story scenvis upp några snäpp tempovis - men landar som Indiana Jones. Det känns tommare, bra mycket mindre skitigt och onödigheterna som inte tillför nåt extra (utom smaklöshet) gör den till en underhållande kopia jag kan leva utan.
Action må vara, men staplande av det utan spänning funkade (nästan) bara på 80-talet, nu krävs annat. Sedan sadistscenerna där den onde, onde vansinnige maktfullkomlige huvudpersonen (gissa vem utav dem) visar hur man skadar och dödar...nej, det måste finnas andra sätt att få fram det på (Ymirs film, förmodar jag).
Det finns kul scener, den är välgjord, man har lagt kärlek på kostymer och omgivningar, det är välkoregraferat osv., men det som lyfter filmen en smula i slutändan är det koreanska temat.
3/5, jag har inte riktigt samvete till högre.

Mera action: 'Battle of Los Angeles' (2011) med bl.a. Nia Peeples, Kel Mitchell och Dylan Vox.
Jätterymdskeppet lägger sig över L.A. och mosar på, luft-och markstyrkor från militären attackerar och attackeras, hemlig sektion av underrättelsetjänsten visar sig...något som man känner igen? Nu vet jag inte om jag i sviterna efter min gallstensoperation med tilhörande förkylning har fått ett rubbat omdöme, men det här gillar jag! Det är personer man kan fastna för, action som inte känns hjärndöd och high-tech som inte förklaras eller är fantastiskt överlägsen. Det finns brister, både i story och budget, men då filmen är kortare än 1tim30min överväger det goda, som jag känner det. En kompis påpekade hur lågbudget visar sig nu mera: inte genom dataeffekterna, de kan fås billiga och smakfulla, men genom antalet statister. Ju färre levande kulisser/småroller, desto mindre produktion.
Jag har naturligtvis sett bättre, men jag känner inte för att snåla, så:4/5, lite svag men många högbudgetrullar är sämre trots allt.

krank

THE NET IS VAST AND LIMITLESS

Eller, jag menar, jag har sett den klassiska och närmast oöverträffade cyberpunk-animen Ghost in the Shell.

Den är vansinnigt snygg, med detaljerad och väldesignad animation som generellt håller hög framerate och känns mjuk och fin, vackra vyer och fantastisk karaktärsdesign. Allt tekniskt är också sjukt snyggt. Allt är faktiskt sjukt snyggt, nu när jag tänker på det. Det finns inte en ful bildruta i den här filmen. Datoranimationer används i princip bara för att skapa interfacegrejs, och där funkar det ju såklart awesome eftersom man får den där sköna retrokänslan.

Musiken är också helt magisk. Jag får rysningar varje gång jag hör den klassiska intromusiken, och introt där Majoren får sin kropp ihopmonterad är bland det snyggaste som skapats.

Det är också "riktig" cyberpunk -- sån som fokuserar på vad jag och en del andra ser som genrens styrka och centrala "grej": frågor om gränsen mellan människa och maskin. Mellan sina sjukt snygga och välkoreograferade strider ställer filmen åtskilliga frågor om vad ett medvetande, en livsform och en människa egentligen är. Och den ger inga definitiva svar egentligen, även om väl jag lutar åt att den hintar om att en digital livsform också är en livsform, typ.

Det är så jävla coolt alltihop. Se den här. Se INTE den rätt poänglösa remaken, som byter ut en massa effekter och scener mot nyare och fulare animation och CGI. Det finns INGEN anledning att se "Ghost in the Shell 2.0", som den kallas.

BETYG: 5/5

EDIT: Om jag ska säga något negativt så är det att det är synd att det finns så få kvinnoroller i filmen, och att Batou får rädda Majoren.

anth

Vetefan
krank;n68284 said:
jag har sett den klassiska och närmast oöverträffade cyberpunk-animen Ghost in the Shell.

Den är vansinnigt snygg, med detaljerad och väldesignad animation
Medhåll.
Det enda negativa jag har att säga är: varför se filmen när man kan se serien istället och få så mycket mer?
Filmen är egentligen bara en sammanfattning av de avsnitt som handlar om Laughing Man i den första halvan av anime-serien.

Jag gissar att även Max Raven tycker om Ghost in a Shell baserat på hans avatar. :)

(just nu är jag c:a 3/4 in i den 52 delar långa anime-serien så det kommer en recension snart)

krank

anth;n68289 said:
Medhåll.
Det enda negativa jag har att säga är: varför se filmen när man kan se serien istället och få så mycket mer?
Filmen är egentligen bara en sammanfattning av de avsnitt som handlar om Laughing Man i den första halvan av anime-serien.
Jag tycker att serien är helt OK, men vet inte riktigt om jag håller med om att filmen egentligen bara skulle vara en sammanfattning av delar av serien. Det var iofs ett bra tag sedan jag såg den...

Sen tycker jag att filmen är typ en biljard gånger snyggare också. Serien är OK, men inte alls lika mästerlig. Samma sak med musiken.

En slags Noir? 'The Samaritan' (2012) med Samuel L.Jackson, Ruth Negga och Luke Kirby m.fl.
En tight historia om nyfrigivna kåkfararen med en rejält mörk historia, och en än värre komma skall. Storyn är kanske, med några inslag som står ut och sätter sig, inte fantastiskt originell - men allt känns väldigt rätt och okonstlat (nåja, kanske inte precis allt, men det ignorerar jag). Jackson är perfekt, Ruth Negga ska hållas utkik efter i rollistorna och Kirby irriterar på rätt sätt för stämningen.
Det finns alltid saker att gnälla på, helheten för mig är iallafall: 5/5.

Krille

Super Moderator
Jag har sett The Legend of Musashi aka Samurai 1: Musashi Miyamoto aka ????.

Nu visade det sig att det var första delen av tre, så jag får väl leta upp de andra två också under veckan och ha någon slags Samurai Trilogy-tema under ett par veckor.

Filmen följer ligisten Takezo (Toshiro Mifune) och hans lättmanipulerade kompis Matahachi (Rentaro Mikuni) från strax innan de marscherar ut för att slåss under Hideyoris banér mot den förhatliga öst-armen. Det går inte så bra: väst-armen får storpisk vid Sekigahara, och Takezo och Matahachi tvingas ta skydd hos änkan Oko (Mitsuko Mito) och hennes dotter Akemi (Mariko Okada). De livnär sig på att plundra lik, och båda försöker förföra kamraterna. Takezo är svårflörtad, men Matahachi låter sig förledas från den smala vägen och äktar Oko och överger sin fästmö Otsu (Kaoru Yachigusa) från hembyn Miyamoto.

Takezo försöker ta sig hem, men Tokugawa-shogunatet har redan börjat ta ett järngrepp på landet och vid en gränskontroll går Takezo bärsärk. Det leder till att den lokala länsherren gör allt han kan för att fånga den busen – inklusive att ta hela hans familj som gisslan. Men Takezo är alldeles för mycket ligist,och det krävs en prästs (Kuroemon Onoe) list för att fånga honom.

---

Den utgåva som jag hittade för typ inga pengar alls i en låda hade världens sämsta överföring till DVD! Den var hoppig, grusig och noll känsla för vitbalans och kontrast. Den är inte bara värre än en Scanbox-dvd, utan till och med värre än en camcordad piratfilm! Och det säger något om någonting som sägs vara en professionell utgåva. Det gör att man knappt ser något av vad som händer nattetid, vilket typ hälften av filmen är.

Vad gäller skådespelarinsatser, så... öh, Toshiro Mifune har i min erfarenhet mest tre olika roller: spelevinken, busen och härskaren. I den här filmen kör han 95% buse och 5% härskare. Samtliga kvinnoroller är antingen intrigerande slemmiga jävlar eller väna saker som måste försvaras, men intressant nog så klarar filmen ändå bechdel-testet! Och vi talar om en japansk film från 1954, och den gör ändå bättre ifrån sig jämfört med de flesta filmer idag, 60 år senare! Och nej, den är ändå inte jämställd för fem öre!

Prästen Takuan är den ballaste rollen i hela rollistan och den enda som gör ett positivt intryck. Otsu är visserligen godhjärtad, men så vän och naiv och viljelös att hon lyckas diskvalificera sig själv, och Takezo är visserligen filmens huvudperson, men han är förlåt uttrycket en gris.

Jag kan inte säga att jag var jätteimpad av filmen på något plan, och den är avhuggen mitt i ståryn strax efter att Takezo bytt namn till Musashi Miyamoto. Men jag ska leta upp de andra två delarna i serien och se klart dem med.

Om mina ögon klarar av den urusla överföringen.

Krille: Hette den "T.Mifune samurai collection: samurai 1 - The Legend of M."? Jag köpte tre dvd för ett antal år sedan, 10 el. 20:- styck, de två andra heter T.Mifune...2: Duel at Ichijoji Temple (1967) samt 3: Duel at Ganryu Island (1955), årtalen gör det lite skumt men det är så det står. Till någon hjälp?

krank

Jag har sett om Transformers: Age of Extinction.

Mitt omdöme om den från förra gången står fast: Bay verkar ha tagit bort allt folk gnällt på och stoppat in en massa helt okej grejer istället. Det finns ett antal filmmissar och logiska luckor i storyn, men det gör inte så mycket.

Däremot är det en sak som är MYCKET säker: De måste börja lära sig dela upp de här filmerna. Den här är TRE TIMMAR LÅNG för i helvete. 167 minuter! Två timmar och 47 minuter! Den håller högt tempo generellt, men hjärnan blir rätt trött lagom till att de kommer till Kina.

Jocke

Man med skägg
Jag vart tvungen att stänga av Halo 4: Forward Unto Dawn (2012?) efter femton-tjugo minuter... Jag kom nämligen ihåg att jag hatar allt som har att göra med Halo.
Hur kan en hel franchise vara så här usel?
Hur kommer det sig att alla människor inte förstår exakt hur dåligt det här är?
Hur kan skådespelare vara så här dåliga?
Hur kan ett manus som är så här genomdåligt nomineras till priser?
Hur kan så pass dyra effekter göras med så ful estetik?
Hur är det möjligt att göra rymdsoldater så här tråkiga?
Varför tittar jag på den här sörjan? - ungefär här kom jag på att jag faktiskt inte måste se klart på allt jag startar på netflix och slutade titta. I stället slog jag över till kanal elva som visade insidan på en brittisk tonårings mage, den var full av galla men det kunde lätt ordnas med en vanlig kur antibiotika. Så slutet gott allting gott.

Det är samma sak som när ODST var gratis med guld för några månader sen - sämsta tevespelstimmen av mitt liv (eller i alla fall sen jag gav mig på Halo 3).

Halo är helt igenom ruttet som varumärke. Forward unto dawn är inget undantag.
Inte ens Mark Millar skulle kunna göra det sämre än så här. Eller vad är det jag säger, det är klart att han kunde ha gjort...

OCH jag tror inte att det här är som mitt hat mot koreansk film, där jag kan erkänna att det skulle kunna handla om otur med mitt val av koreanska filmer, eller att jag helt enkelt inte förstår vad som är bra med de koreanska filmer jag har sett: Halo är objektivt uselt.

NOLL AV FEM!

krank

Jocke;n68490 said:
Halo är helt igenom ruttet som varumärke. Forward unto dawn är inget undantag.
Inte ens Mark Millar skulle kunna göra det sämre än så här. Eller vad är det jag säger, det är klart att han kunde ha gjort...
Hm.

Jag måste nästan kolla in den här. Jag menar, jag gillar ju både Mark Millar (Åtminstone The Authority och Ultimates...) och Halo (åtminstone 1-3, som är skojjiga i coop)...

Jocke

Man med skägg
krank;n68509 said:
Jag menar, jag gillar ju både Mark Millar (Åtminstone The Authority och Ultimates...)
Det går nån slags gräns runt 2008-2010 när han gradvis blir vidrigare och tokigare för varje grej som publiceras (inte helt sant, Wanted är tex mycket äldre och uppvisar allt jag inte gillar med Millar) men jag kan hålla med om att mycket äldre grejer han gjort är rätt bra, tex Red Son där Stålis växer upp i sovjet.
Han känns sämre ju fria händer han har, typ Nemesis och The Secret Service är totala bottennapp i min värld.

krank

Jocke;n68513 said:
Han känns sämre ju fria händer han har, typ Nemesis och The Secret Service är totala bottennapp i min värld.
Överlag tycker jag ju allting blir bättre när det är en remake eller reimagining eller på annat sätt tar tillvara på äldre grejer och gör något skoj, men det där tycker jag gäller för fler. Grant Morrisson är ju t.ex. också en sån snubbe som ofta gör extra bra prylar när han bygger på äldre grejer (Zenith, New X-men, Doom Patrol) medan en hel del av ensamprojekten (The Filth...?) ärligt talat inte blev så speciellt bra...

Ska sägas att jag inte läst så mycket "modern" Millar. Jag är ju fullt upptagen med att vålda mig igenom hela X-historien på MDCU, med Trees, Saga och Jupiter's Legacy som enda undantag. Och Jupiter's Legacy tycker jag ändå varit helt OK.