Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v7

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v7. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

krank

Nytt försök, jävla bajsforum att glömma text när man råkar gå tillbaks i historiken...

Jag tänker, kortfattat, köra tema 1999 den närmaste tiden. Bra filmår. Kommer försöka vara tydlig med "nästa film" iaf, så att andra intresserade kan hänga på.

Idag tänker jag se Stigmata. Nästa vecka ser jag End of Days (med Arnold).

Därefter, inte nödvändigtvis i den ordningen:

The Talented Mr. Ripley
Fight Club (igen)
Sleepy Hollow
American Beauty
The Matrix (igen)
The Sixth Sense
10 Things I Hate About You (igen)
Notting Hill (Roberts' kanske bästa romcom)
The Green Mile
Magnolia
Edtv
Star Wars Episode 1
Being John Malchovich
Dogma
Runaway Bride (inte Roberts' bästa, men duglig)
The Bone Collector
The Bicentennial Man
The Haunting
Wild Wild West
eXistenZ
The Ninth Gate
Mystery Men

Jag funderar eventuellt på att inkludera några filmer som utspelar sig 1999 också:
Blair Witch Project 2 (mkt bättre än ettan)
Strange Days (en awesome cyberpunkrulle)
Frequency
Highlander II

Om jag missat nån så tar jag definitivt emot förslag -- jag tänker inte försöka se ALL film som kom 199, bara BRA film, eller film som verkar bra. Eller som har nostalgi/kitchvärde.

krank

Jag har sett första filmen i mitt 1999-tema, Stigmata.

Oj, vad jag gillade den här när jag först såg den. Jag var ju en liten pseudogothare, mansonit. Jag gillade snygga filmer, jag gillade ockultism och lek med religiösa föreställningar. Gärna lagom blasfemiskt. Den här filmen passade som hand i handske. Det är svårt att överblicka vilken effekt den haft på mig; under flera år var den definitivt en del av min personliga kulturkanon och jag inspirerades av allt från klippning till hur förtexterna ser ut.

En intressant grej: Jag fattar ju att det är en del av symboliken kring jesus och så, med vatten, men det ÄR kul att det är en 90-talsfilm där det tycks regna faktiskt precis exakt hela tiden... Det är mörkt, det regnar, det är 90-tal.

Filmen handlar om en tjej (ateist, lever vilt liv) som plötsligt får stigmata, alltså sår som motsvarar de Jesus sägs ha fått. Vatikanen skickar en undersökande präst som ska kolla om det är ett riktigt mirakel eller bara fejk. För övrigt coolt grundkoncept till rollspelskampanj; åka runt och undersöka mirakel...

Filmen hanterar olika förklaringsmodeller till hennes stigmata ganska okej; stress, möjlig sjukdom, riktiga stigmata... Men man får såklart hyfsat konkreta svar i slutet av filmen. Även om jag kommit på att om man ser hela filmen som prällens vittnesmål, och ser honom som en opålitlig berättare, så gör det intressanta grejer.

Lite spoilarz:

En grej jag tycker är lite intressant är att den här filmen gör hela "vatikanen konspirerar för att hålla Sanningen om Jesus hemlig"-grejen några år innan DaVincikoden, och berättar en betydligt intressantare och mer mångbottnad berättelse med fler delspår. I dunno, jag fattar ju att det är trams, men det är lite intressant trams. Kan jag köpa att Bruce Willis och ett gäng oljeborrare kan spränga en asteroid så kan jag köpa vatikanen som onda cyniska konspiratörer.

I grunden är ju det här, liksom Dogma som kom samma år, ett slags kritik mot organiserad religion, men det är fortfarande i extremt hög grad en kristen film. Dess grundantagande är att Jesus fanns och var Guds son, men att kyrkor och organisationer bara är hinder mellan människan och Gud. Den förordar en slags personligt, direkt, gudsrelation. "The kingdom of God is within you, not i mansions of wood and stone". Jag tycker den sortens filmer är intressanta.

Filmen fixar Bechdeltestet vid ett flertal tillfällen.

BETYG: 4/5

Lukas

Mannen i Gult
krank;n69594 said:
se

Sleepy Hollow
HEY THAT'S MY THING

Filmer med Christina Ricci är mitt signum våga inte sno det ifrån mig

//Lukas som vet var du bor

Lukas

Mannen i Gult
Jag har ikväll sett en film som jag såg för första gången i mitten av december 2013.
Det var en film som jag skrev om här : https://www.rollspel.nu/threads/61333

Jag har en gjej, jag ser en film tre gånger innan jag överväger att ha den på min top 3 lista av filmer.
Och ikväll har jag sett The Laramie Project för tredje gången.

Om man läser min gamla recention så ser man två saker,
1. mitt skrivspråk är verkligen inte bra,
2. den här filmen påvärkade mig starkt.

Efter första tittningen på filmen var jag säker på att den här filmen skulle komma in på min top3 såfort jag sätt den tre gånger.
Idag kan jag säga att den inte gör det, den lägger sig på en fin fjärde plats.

Det är en oerhört bra film, som gör mycket väldigt bra. det är en oerhört fin djupdykning i samhällets syn på homosexualitet, och även om focus ligger på en liten håla i usa så är det skrämmande mycket man känner igen ifrån vår vardag.

Filmen har problem, och jag borde nog tycka sämmre om den än jag gör.
Filmens pseudodokumentärerstil är borde en välsignelse och en börda.
det skapar en oerhör problematik i att man inte kan avgöra vad gränsen mellan sanning och fiction går. Det ger en rätt ytlig känsla över klippningen och gör att filmen saknar en tydlig rödtråd.
Men samtidigt bryr jag mig inte....
för filmen handlar inte om staden Laramie , det handlar inte om Matthew Shepard och det handlar inte den här specefika misshandeln.
Det handlar om hat, och det handlar om människor precis som du och jag.

Nu ger jag inte betyg på filmer, men om jag gjorde det skulle jag ge den här fullpott, det är en film som är värd att se, lika mycket idag som för 13år sedan när filmen gjordes.

Jocke

Man med skägg
krank;n69594 said:
Om jag missat nån så tar jag definitivt emot förslag -- jag tänker inte försöka se ALL film som kom 199[9], bara BRA film, eller film som verkar bra. Eller som har nostalgi/kitchvärde.
Men... The Ninth Gate, eller är det en sån film som jag tycker är fem av fem men som du inte gillar?
Jag kommer nog att haka på några av filmerna, typ hälften av dem har jag tänkt att det är hög tid att sen om. Mest sugen är jag på The Bone Collector som jag säkert inte sett på säkert tio år men mins som en höjdare.

edit:
Baserad på Kranks lista och min egen smak (jag har typ strukit filmer jag inte har nått förhållande till eller sett om nyligen) har jag gjort en egen lista på samma tema som jag kommer försöka följa, jag kommer också att i så stor utsträckning jag orkar se samma film som Krank men om det inte synkar nån vecka så får det bli som det blir:

The Talented Mr. Ripley
Sleepy Hollow
American Beauty
The Matrix
The Sixth Sense
Magnolia
Being John Malchovich
The Bone Collector
eXistenZ
The Ninth Gate
Boys Don't Cry
Boondock Saints
Eyes Wide Shut
Mumien
Mystery Men
Girl, Interrupted
The Virgin Suicides
The Limey
Summer of Sam
Breakfast of Champions / The American Dream

Stigmata är inte med på min lista, så det kanske blir Mystery Men eller nått i helgen.

slanfan

Hero
Jag såg Våtmarker från 2013.
Den är tydligen baserad på en bok som ska vara rätt otrevlig. Filmen är rätt otrevlig, med ett par ögonblick där jag fick blunda.

Handlingen är ett familjedrama och en "växa upp" historia i skuggan av en ung kvinnas mentala problem och dåliga hygien.
Den är bitvis superäcklig och bitvis supergullig. Jag tror att jag verkligen gillade den. Men oj vad svår den är att rekommendera.

4 av 5 ohövligt beställda pizzor.

roboman

Veteran
1999 är det ett superbra filmår, tycker jag som älskar mystik och kusligheter.

De viktigaste:
Sleepy Hollow
Eyes Wide Shut
The Ninth Gate

Men även:
Sjätte sinnet
Fight Club

Och sådana jag inte sett men gärna skulle vilja se:
Magnolia
eXistenZ

krank

Jocke;n69639 said:
Men... The Ninth Gate, eller är det en sån film som jag tycker är fem av fem men som du inte gillar?
Jag kommer nog att haka på några av filmerna, typ hälften av dem har jag tänkt att det är hög tid att sen om. Mest sugen är jag på The Bone Collector som jag säkert inte sett på säkert tio år men mins som en höjdare.
Jag utgick från nån lista på IMDB men givetvis har du rätt i både Mystery Men och Ninth Gate. Ska klolla igenom din lista närmare sen för att se vad mer du lagt till. Kan du hålla dig till nästa vecka med Mystery Men? Isf så ser jag gärna om den då, så får vi lite mer "tema" i temat... =)

Ymir

Liten kantbaron
(Obs! I hela det här inlägget nämner jag bara filmer jag gett en 5:a på Filmtipset. Filmer jag kanske skulle gilla idag men inte kommer ihåg som megabra har alltså inte kvalat):

För min del var 1999 inget vidare filmår, upptäcker jag nu, snarare var det 1998 och 2000 som för mig producerade verkligt formativa och fundamentala filmupplevelser (tex Fucking Åmål, Quills, Svart katt vitt katt, Xiu Xiu the Sent Down Girl, Prinsen av Egypten, Fear and Loathing in Las Vegas, och In the Mood for Love)...och vid en snabb koll på filmtipset verkar 1994 varit ännu mer formativt, med rullar som Leon, Natural Born Killers, Krigarens själ, En vampyrs bekännelse och Att Leva. Kanske borde jag snarare göra ett 1994-tema?

Men 1999 är ändå ett intressant tema, och står ut som det sista året av "old style" Zhang Yimou, innan han blev megakänd, köpt, och...uhm...minst sagt ojämn. "Vikarien" och "Vägen hem" är därför på ett sätt fulländade verk, i det att de är det sista och filmtekniskt sett främsta Zhang krängde ur sig innan han helt slutade göra filmer om vanligt folk, och övergick till historiska spektakel. 1999 är även ett av de tidigaste åren då jag började se asiatiska filmer som faktiskt var -färska-; Vägen hem måste jag fan sett på bio tex. Men i övrigt framstår min lista för 1999 som ganska mager, trots att två av filmerna (Kejsaren och mördaren och Genghis Blues) står ut som stora favoriter än idag:

American Beauty
Bangkok Dangerous (har tyvärr filmhistoriens kanske sämsta remake)
Genghis Blues (bästa dokumentären som inte Werner Herzog varit med på)
Kejsaren och mördaren (topp tio-favoritfilm, antagligen)
Plunkett & Macleane
The Ninth Gate
Torks på Tallinn
Vikarien
Vägen hem

Å andra sidan, det blir kanske inte en så stor investment, med denna blygsamma lista, att hoppa på ert tema. Så jag ska göra ett försök! (Men det blir inte en film per vecka, jag är inte så glad i att se om film, utan lite mer oregelbundet). Det är även möjligt att ni inspirerar mig att se om nån film jag -inte- gett en 5:a på filmtipset (eXistenZ och Eyes Wide Shut är redan starka kandidater).

krank

Ymir;n69728 said:
Å andra sidan, det blir kanske inte en så stor investment, med denna blygsamma lista, att hoppa på ert tema. Så jag ska göra ett försök! (Men det blir inte en film per vecka, jag är inte så glad i att se om film, utan lite mer oregelbundet).
Jag ska försöka förvarna i god tid om varje veckas film, så att du kan besluta om du vill vara med och se just den veckan eller ej. Annars funkar det ju om man ser samma film olika veckor också. Ser ju ut som att Ninth Gate och American Beauty blir de du och jag kan samsas om t.ex.

Jocke

Man med skägg
Upptäckte just att en av mina favorit thrillers, Los Sin Nombre är från 1999... det här blir bara ett bättre och bättre tema :p

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Sharknado och Sharknado 2
Ait. Jag har sett dessa två pärlor. Den första var faktiskt inte alls så dålig som jag trodde den skulle vara. Visst, den hade rätt mycket dumt i sig, och en hel del fånigt. Men den var faktiskt rätt underhållande. Man kunde liksom gotta sig lite i det absurda.

Tvåan var å andra sidan till och med sämmre än vad jag hade trott första filmen skulle vara. Den var rätt hemsk faktiskt.

Betyg på 1:a filmen: 3/5
Betyg på 2:a filmen: 1/5

Krille

Super Moderator
Jag har sett Duel at Ichijoji Temple aka Samurai II: Duel at Ichijoji Temple aka ????????????, den andra filmen i serien från 1953-1955 om Miyamoto Musashi.

Musashi Miyamoto (Toshiro Mifune) dräller runt i landet och försöker bli en bättre samuraj, och det gör han genom att duellera folk. Först gör han det ute på landet och sen dräller han iväg till Kyoto och gör det där. Barndomskompisen Matahachi (Sachio Sakai) bor där med Oko (Mitsuko Mito), som horar ut Okos dotter Akemi (Mariko Okada), och Matahachis gamla flamma Otsu (Kaoru Yachigusa) drar också iväg till Kyoto när hon hör att Takezo/Musashi är där.

Inte för att Musashi har tid för någon av kvinnorna: han är nämligen fullt upptagen med att få till en duell med rektorn för Yoshioka-skolan i svärdsfäktning, Seijuro Yoshioka, vilket Yoshioka-eleverna inte går med på för Musashi är en bonne. Så Musashi tvingas istället kötta Yoshioka-studenter, medan Otsu och Akemi försöker springa över varandra för att swoona mest över Musashi.

---

Ståryn bygger på Eiji Yoshikawas roman om Musashi, och tar upp biten om just Yoshioka-skolan – en liten bit i början på andra boken, om jag minns rätt. Och eftersom det är en mittdel så är den utryckt och vare sig påbörjad eller avslutad, och Musashi har väl egentligen ingen karaktärsutveckling alls. Han lär sig en liten gnutta ödmjukhet men i grunden är han en surkart och buse rakt igenom filmen.

Akemi och Otsu är i samma scen och pratar med varandra, men dessvärre pratar de båda om hur dyngkära båda är i Musashi, så där sket sig Bechdel. Och båda kvinnorollerna är synnerligen fåniga. Över huvud taget verkar det finnas två sorters kvinnoroller: de som är dyngkära i Musashi och de som konspirerar och lurar sina män att försöka ha ihjäl honom.

Större delen av filmen inträffar på natten, och eftersom överföringen till DVD suger så är det kolsvart. Man kan inte se något alls! Jag börjar misstänka att de här filmerna är någon fulpirat-utgåva, för på ett par ställen så är det typiska VHS-tracking-fel.

Så finns det något bra med filmen?

Näe. Jag kan faktiskt inte komma på något.

Undrar om mina ögon dör om jag försöker se tredje filmen.

Ymir

Liten kantbaron
Jocke;n69748 said:
Upptäckte just att en av mina favorit thrillers, Los Sin Nombre är från 1999... det här blir bara ett bättre och bättre tema :p
åh, den glömde jag! Den är onekligen fetbra, men den kvalade inte in på 5-listan för mig (är väldigt restriktiv med mina toppbetyg).

Cieylor

Veteran
Hmm, med tanke på hur mycket rollspel jag har spelat till det lysande soundtracket till Bone Collector så borde jag ju ta och se filmen...