Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v34

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för vecka 34.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Hot från underjorden - igen: 'Tremors 2: Aftershocks' (1996 (-95?)), med Fred Ward, Helen Shaver, Michael Gross m.fl.
Ward är solo då Kevin Bacon, från första filmen, tydligen gift sig och flyttat till stan, nu blir han anställd som expert/monsterdödare då han ju överlevt 'the graboids' tidigare. En ganska typisk uppföjarhistoria alltså, och som vanligt är uppföljaren sämre. Men inte mycket sämre, det kanske viktigaste finns kvar som ett spöke: känslan av att rollerna har en betydelse, att konceptet inte är det enda utan att både skådisar, manus och effekter samsas och ger en helhet. En annan viktig sak från första filmen var att den inte var renodlad skräck eller komedi, så är det här också fast det det inte blir lika bra, kanske för att man redan är invand vid formen.
Effekterna har blivit bättre, folk från Jurassic Park och Jumanji har gjort ett bra jobb, fast monstren tjänade lite på att inte synas så mycket (1:a filmen igen), utan mest märkas och vara ett hot. En bra grej till: Shaver får som enda kvinna ta plats och bli någon, hon blir ingen liten bifigur eller räddningsobjekt, sedan kunde hon kanske fått ta lite mer initiativ men å andra sidan har hon inte 'sidekick'-rollen bredvid Ward.
Jag har alltid gillat den första Tremors, den är en 5:a i sammanhanget, men den här är nog värd: 4/5...får se hur Tremors 3 står sig mot det.

Krille

Super Moderator
Jag har sett Fight, Zatoichi, Fight, den åttonde filmen om Zatoichi.

Monju-klanen är prisjägare, och de lever enligt sin hederskod att när de väl tagit emot pengar så släpper de inte sitt byte. Bytet är blinde Ichi (Shintaro Katsu), och i jakten på honom dödar de en kvinna i en bärstol i tron att det är Ichi. Kvinnan lämnades kvar som pant av sin make Unosuke (Nobuo Kaneko) då han fick slut på pengar och var tvungen att låna, och nu hade hon äntligen jobbat av skulden och var på väg hem med deras son när hon dödades. Det berör Ichi rätt djupt, så han svär att ta barnet till sin far i byn Miyagi, tillsammans med ficktjuven Oko (Hizuro Takachiho).

Men bara för att Monju råkade döda fel person så ger de inte upp för det. Zatoichi ska dö!

---

Den här var rakare än de andra Zatoichi-filmerna hittills. Det var lite mer av en roadmovie: vi ger huvudpersonen ett skäl att resa och sen ser vi var resan tar oss. Det är en massa små episoder längs med vägen som egentligen bara är hinder och utfyllnad och inte för plotten framåt, men de har ändå en skön känsla och ger lite "slice of life"-karaktär över filmen.

Som vanligt finns det flera namngivna kvinnoroller, men de möts inte. Toyo hinner knappt in i filmen innan hon mördas så hon och Oko hinner aldrig träffas. Oko är dock en kul karaktär, en ficktjuv med ett hjärta av guld. Jag hoppas att vi får se mer av henne i framtida filmer.

zonk

muterad

Ja då har man sett Den Glade Brevbäraren, och därmed har man väl sett alla Tatis långfilmer! Jag är nog fortfarande svagast för Playtime, som jag såg först, och dess underbara avhandling av det moderna samhällets absurda detaljer. Grymt foto med. Den Glade Brevbäraren, däremot, är en lantlig historia om hur framtiden vagt kan anas från den fridsamma och lite bonniga byn, och hur dess komiske brevbärare försöker tackla påstådda fantastiska framsteg för brevbärare i USA. Eller ja. När den är som bäst, är det Tati som står för slapstick och det går fort, och är helt utan snack. När det ska snackas blir det ofta lite tafatt och det känns som filmen tappar bort sig lite.

På det hela taget ändå en hyfsat sevärd film. 3/5. Men ska man se Tati, se Playtime först, och sen kanske Semestersabotören. De är båda mkt bättre.

Zonk: Min nr.1 är Semestersabotören, i Den glade brevbäraren hade Tati inte hittat formen riktigt än. Har du sett den animerade filmen 'Illusionisten' (2010)? Den ska bygga på originalmanus av Tati, och han är med i tecknad form. Rätt charmig film.

zonk

muterad
Voldstagg13;n194874 said:
Zonk: Min nr.1 är Semestersabotören, i Den glade brevbäraren hade Tati inte hittat formen riktigt än. Har du sett den animerade filmen 'Illusionisten' (2010)? Den ska bygga på originalmanus av Tati, och han är med i tecknad form. Rätt charmig film.
Mmmm, ja jag håller med. Karaktären Hulot känns mer som Tati än brevbäraren gör! Sen gillar jag Playtime för den är så mkt mer oxå, men Semestersabotören är väldigt charmig. Illusionisten har jag inte sett nej, får ta en kik, tack för tipset!

Jag håller med om att Playtime är en fantastisk film, den är ju så otroligt genomtänkt. 'Min onkel' är bra, 'Traffic' tyvärr inte riktigt i samma klass men inte dålig...jag borde se om Traffic för att fräscha upp minnet!

zonk

muterad
Voldstagg13;n194877 said:
Jag håller med om att Playtime är en fantastisk film, den är ju så otroligt genomtänkt. 'Min onkel' är bra, 'Traffic' tyvärr inte riktigt i samma klass men inte dålig...jag borde se om Traffic för att fräscha upp minnet!
Jo, Traffic kändes inte riktigt lika .. Hulot kom inte till sin rätt som karaktär där riktigt. Det är en del obetalbara scener när de fäller ut korvgrill å fan vet allt ur bilen, men det blir aldrig riktigt skarpt som Playtime, eller riktigt mys-miljö-kul som Semestersabotören. Onkeln likadant lite.. även om jag gillar det där knäppa huset skarpt.

Tati fick ju stora ekonomiska problem efter Playtime, och den blev ju heller inte lika uppskattad av sin samtid. Det gick en intressant dokumentär på SVT...förra året? Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette.

krank

Jag har just sett om Ghost in the Shell 2: Innocence.

Den handlar om hur Togusa och Batou från förra filmen blir satta på att se om en serie mord är något Section 9 borde undersöka - ett antal robotar (med kvinnligt kodade kroppar) har gått bärsärk och dödat sina ägare. Jag ska inte gå in alltför mycket på detaljer, för storyn är mysigt komplex och stundtals svårgreppad, och jag vill liksom inte förvägra någon att ha den upplevelsen på egen hand.

Det är GitS, liksom. Komplex story med mycket citat- och referensfylld exposition - med korta, kärnfulla actionsekvenser. Allting är väldigt snyggt, men det tar en stund innan man vänjer sig vid att nästan alla miljöer är CGI - snygg CGI, framför allt givet att filmen är från 2004, men ändå CGI och väldigt lätt att känna igen som sådan. I vissa scener känns det som att estetiken närmast tar över, som om filmen bryr sig mer om att visa upp apsnygga datorgenererade miljöer än av att ha en sammanhållen story. Andra scener är extremt expositionstunga, och jag har ofta svårt att hänga med i dialogerna. Många repliker känns närmast som non sequitor, men samtidigt ser jag ju att filmen jobbar mycket med symbolik och med referenser till framför allt äldre filosofiska eller religiösa verk och författare - Buddha, Confucius, gamla testamentet, Nietzche...

Filmen är bra, men precis som när jag såg den första gången så känner jag att det här inte riktigt var det jag förväntade mig av en uppföljare till den klassiska animen. Den är snygg, och gör ungefär samma sorts saker, men den missar målet lite i sin dunkelhet och sitt fokus på det estetiska. Originalet hade ju en närmast perfekt balans; den här filmen försöker göra mer av allt och når inte riktigt ända fram.

BETYG: 4/5

Nästa vecka har jag tänkt se den nya GitS-filmen; den som lite korkat döpts till "Ghost in the Shell: The New Movie"... Det ska tydligen vara en reboot, och det tänker jag kan bli lite intressant...

Krille

Super Moderator
krank;n194897 said:
Nästa vecka har jag tänkt se den nya GitS-filmen; den som lite korkat döpts till "Ghost in the Shell: The New Movie"... Det ska tydligen vara en reboot, och det tänker jag kan bli lite intressant...
Från vad jag kan se är det en fortsättning av Arise, en serie om fyra rätt fristående avsnitt. Så det kan vara en idé att se dem först.

En gissning, dock, eftersom jag inte sett färdigt Arise än (bara två avsnitt) eller The New Movie, men internet säger så.

krank

Krille;n194900 said:
Från vad jag kan se är det en fortsättning av Arise, en serie om fyra rätt fristående avsnitt. Så det kan vara en idé att se dem först.
Ah! Jag hade fått för mig att det var tvärtom, men du har rätt. Då blir det Arise nästa vecka. Jag tänker helt fräckt se de fem avsnitten som fem separata filmer, tror jag. Så att jag kan klämma in dem i Filmklubben =)

Krille

Super Moderator
krank;n194905 said:
Jag tänker helt fräckt se de fem avsnitten som fem separata filmer, tror jag. Så att jag kan klämma in dem i Filmklubben =)
Jag tog första boxen i filmklubben, så det går nog bra. Men jag safeade med en Interstellar den veckan också.

Jag får se om jag hinner följa med – det är lite mycket med flytt och rollspelssläpp samtidigt just nu.

zonk

muterad
Voldstagg13;n194880 said:
Tati fick ju stora ekonomiska problem efter Playtime, och den blev ju heller inte lika uppskattad av sin samtid. Det gick en intressant dokumentär på SVT...förra året? Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette.
Asch, fan va trist! Hade inte en aning om det. Var han själv så insyltad att han åkte dit ekonomiskt?