Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v38

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för vecka 38.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Lite av varge: 'Romasanta - the werewolf hunt'(2004) med Julian Sands, Elsa Pataky, John Sharian m.fl.

Med tanke på undertiteln tycker jag att det inte är en spoiler: en man som är en varg eller tvärtom? Finns varulvar, och om så är, vad är en varulv? Filmen säger sig bygga på en verklig händelse, som skrivits ihop till en historia om folktro, skrock, övernaturliga händelser, passioner och psykologi.
Och den fungerar utmärkt, även om skådespeleriet blir lite stelt ibland gör de agerande bra insatser, miljöer och stämning känns rätt för en ganska våldsam historia med thriller-grund, men ändå med djupare frågor som ställs inom filmens ramar. Snyggt produktion och effekter (en varulvsförvandling bland de bästa jag har sett), inte en ny favorit men kommer att se om den vid tillfälle: 4/5 .

zonk

muterad

Har kollat in senaste Ghostbusters-filmen och det var ju inte alls så tokigt, även om det inte är i närheten av den första filmen. Den andra filmen och den här är nog jämnstarka typ. Oklart. Hopplöst att jämföra med nåt man kommer ihåg med en jävla glädje från barndomen hursomhelst.

4/5

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har sett mig en liten trilogi: Revelation Road: The beginning of the end, Revelation Road: The sea of glass and fire och slutligen The black rider: Revelation Road.

Jag skulle säga att 1:an och 2:an är snarast två delar av en miniserie, medan del 3 är en fristående uppföljare, så jag kommer att tala om 1+2 som en film och 3:an som en film, för de är lite annorlunda.

Först får vi följa en småmystisk, hårdförd försäljare som reser runt i sin gamla muskelbil. Han kommer ihop sig med ett motorcykelgäng när han hindrar ett rån, och de följer efter honom för att hämnas sina bröder som försäljaren dödade. Och den här historian får vi följa rakt igenom självaste uppryckandet (the rapture), den bibliska händelse där typ alla "goda" flyger upp till himlen och alla onda och alla mittimellan lämnas till en ynklig tillvaro på jorden i väntan på något krig (har jag för mig).

Jag älskar faktiskt det här koncepetet, där man alltså får följa folk genom vad som i princip är apokalypsen och se hur historier som påbörjades innan händelsen avslutas efter, och hur saker förändras på vägen. Och "händelsen" står inte heller i centrum utan får snarare utgöra en backdrop mot vilken man ser den faktiska handlingen om självupprättelse och sökandet efter inre frid utspela sig. Skitcoolt koncept i min mening.

Om de sen bara hade gjort lite bra filmer också. Till att börja med är 1+2:filmen lite för lång, med väldigt långa scener som egentligen bara ska spä på det bibliska budskapet och bygga upp karaktärernas motiveringar och sinnesstämningar. Egentligen inget fel i det (i alla fall inte de sista två), men det görs på ett väldigt pladdrande sätt som bara maler på i evigheter men instoppade tillbackablickar som bygger upp sidohandlingar som egentligen bara väcker fler frågor utan att tillföra något. En skickligare manusförfattare bör kunna få fram alla känslor, alla motiveringar och alla funderingar i ett mycket mer kompakt format. Det är som om det här är det brainstormade manuset som folk sedan glömde köra ut på revidering ett par gånger.

Men kocneptet är som sagt coolt. Någon, jag tror God45, pratade för en tid sedan om att spela en kampanj som börjar innan apokalypsen och fortsätter efter den. Då såg jag framför mig en mer brinnande och storslagen apokalyps och gillade inte riktigt idén. Men de här filmerna visar mig hur det skulle göras. Det är egentligen inte särskilt stor skillnad på före och efter, ty redan innan utspelade sig det hela i ödemarken, och den enda egentliga förändringen är att det är färre människor omkring, strömmen slutar fungera och samhället börjar sakterliga lösas upp till en följd av det.

En av filmens stora behållningar för mig var dock Brian Bosworth som motorcyckelgängsledaren Hawg, den man som leder sitt gäng i jakten på hämd. Brian är en sån där gammal muskelknuttsactionstjärna som inte riktigt lyckades slå igenom på samma sätt Dolph Lundgren och Arnold Schawrzeneger, vilket är lite synd för jag tror att det beror mycket på att han hade lite otur i vilka roller han fick. Men här har han i alla fall en roll som passar honom som hand i handske och det är kul att se.

Men 3:an då? Tja... 3:an är en rätt okej Roadwarrior rippoff. Det är mer en klassisk actionfilm som gör ett hyffsat bra jobb att få sin begrännsade budget att räcka till. Det är nog den film som är "bäst", men den är inte lika intressant som de två första.

1+2: En svag 3:a, men jag vill verkligen att de hade varit bättre än så. Kanske kan någon rädda dem genom en phantom edit!
3: En mer normal 3:a. Okej tidsfördriv.

Krille

Super Moderator
Jag har sett Adventures of Zatoichi.

Det är snart nyår, och blinde Ichi (Shintaro Katsu) är på väg till berget Myogi för att hälsa den uppgående solen. Det är hans förhoppning att slippa behöva dra svärdet, men när han stöter ihop med Shinsuke som vill föra ett brev till sin syster Sen (Eiko Taki), och när han får dela tum med Saki (Miwa Takada), vars far saknas efter ett bråk med boss Jinbei (Kichijiro Ueda), så kommer Ichis svärd färgas rött.

---

Det är faktiskt väldigt mycket klassisk western över Zatoichi-filmerna: främling kommer till en stad där buset styr. Främlingen rensar upp, och ger sig sen av. Så nu efter nio Zatoichi-filmer är mönstret väldigt tydligt. Nu har jag istället börjat leta efter plot-twistarna, och nog finns de här!

Det är gott de vanliga Zatoichi-elementen: att klyva något på svårast möjliga sätt, att spela tärning och upptäcka (på hörseln) att croupieren fuskar, en sur ronin anlitad av någon yakuza-boss, en konfrontation med en skrytpelle, och så vidare.

Jag tror att mycket av hemligheterna till varför det är så mycket "content" i en Zatoichi-film är att en fajt i allmänhet varar i omkring fem sekunder eller mindre. Så även om det är mängder med fajtscener så är de snabbt över, och man kan fortsätta med att bygga upp plotten.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Blair Witch 2: Book of Shadows.

Det var inte det lättaste att få tag på den. Jag började med att konstatera att mitt eget exemplar av DVDn försvunnit i någon flytt. Sedan kollade jag Netflix och 3-4 andra streamingtjänster. Det bästa jag hittade var typ en hyrversion i låg upplösning, utan undertext. Den fanns inte ens att köpa som DVD utan en sjukt lång leveranstid och bristfälliga undertexter.

I slutänden visade det sig att det enklaste sättet att få tag på filmen var det här: 1) "få tag på" en svensk DVD, 2) rippa den manuellt, 3) ladda ner engelska undertexter från nätet, 4) lägga in filmen+subs på Plex.

Det här är ett av de där tillfällena då jag verkligen upplever att filmindustrin helt enkelt inte vill ha mina pengar. De har bevisligen kämpat med näbbar och fucking klor för att hindra mig från att ge dem pengar i det här fallet. Den person som går runt och ljuger om att industrin skapat fullgoda tjänster som eliminerar behovet av piratkopiering kan gå och bajsa sig i näven och äta det. Jag VILL betala, men jag får inte. Systemet med regionsbaserade licenser och tusen mellanhänder som ska ha sina pengar gör att om en film är det minsta obskyr eller ogillad så ska det tydligen vara helt jävla omöjligt att se filmen lagligt.

OK, filmen då.

Jag såg filmen ganska kort efter att den kom. Jag var mitt uppe i min mansonitfas, och tyckte att den var alldeles strålande. Den var kanske inte så skrämmande, men den var snygg och intressant och hade lite schyssta twistar och scener med lagom mängd osäkerhet och vansinne i sig. Jag tyckte - och tycker - helt klart att den är bättre än det helt värdelösa originalet.

Jag såg originalet på bio och kände mig enormt snuvad - shakycam plus kasst manus och fullständigt poänglös plot som slutade utan att vid ett enda tillfälle ha blivit det minsta spännande. Det började närma sig lite-lite spännande i de typ sista 3-4 sekunderna av filmen, men sen slutade den ju... Jag tvekar inte att ge Blair Witch Project typ en etta eller max en tvåa. När jag gick ut från bion önskade jag att jag kunnat få tillbaks både pengar och tid.

Men det här är, som en kamrat uttryckte det, "hantverksskräck". Den har rätt lite specialeffekter och framstår som ganska lågbudget (få platser, inte så superkända skådisar, etc). Karaktärerna är slutet-av-nittiotaletmotsvarigheter till 70-talsskräckisarnas karikatyrartade "ungdomar som besöker spökhus i skräckfilm" - en stoner, en gothtjej, en känslosam nyfiken fru, en kontrollerande man, en wiccan. Jag menar, flera av de där var typ som folk jag kände. Och den småstad som gestaltas är så realistiskt skildrad att jag nästan kände igen mig - de där blickarna man får när man går runt och är gothig ute i typ Gnarp eller Forsa utanför Hudiksvall...

Introt är riktigt, riktigt bra. Snygg inramning, som skapar en känsla av att filmens värld i princip är vår värld, inklusive släppet av Blair Witch Project, fast med skillnaden att i den här världen så hände första filmen kanske på riktigt, det var - kanske - riktiga videoband som faktiskt hittades. Men kanske inte. Hursomhelst.

Filmen är lite spretig, manuset är inte alltid supertajt, det är lite slarv med hur teknik funkar (men det är det ju alltid, utom i Mr Robot), skådespeleriet fallerar på ett par ställen, casten är väldigt vit. Men på det hela taget är det här en grymt underskattad film som jag tycker är väl värd att se.

BETYG: 4/5

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dust Devil från 1992

En förvånansvärt nedtonad skräckfilm där en ond (?) ande jagar sina offer sydafrika.

Bra musik, bra stämning, vackra scener.

Betyg 4/5

zonk

muterad
Rymdhamster;n200042 said:
Dust Devil från 1992

En förvånansvärt nedtonad skräckfilm där en ond (?) ande jagar sina offer sydafrika.

Bra musik, bra stämning, vackra scener.

Betyg 4/5
Jasså han sitter och klipper rullar av Richard Stanley, mannen bakom Hardware, denna post-apoc-ost med sitt fina soundtrack.. Hur kommer det sig?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
zonk;n200086 said:
Jasså han sitter och klipper rullar av Richard Stanley, mannen bakom Hardware, denna post-apoc-ost med sitt fina soundtrack.. Hur kommer det sig?
Jag håller lite halvt om halvt på med ett projekt där jag försöker kolla igenom
1. filmer man antingen borde se innan man dör (det är inte så många som visar sig faktiskt leva upp till det ryktet).
2. filmer jag på ett eller annat sätt hört talas om/kommit i kontakt med under mitt liv som verkade bra men som det aldrig blev av att se av en eller annan anledning.
3. De där lite mer okända filmerna jag råkade se när jag var liten (Som Hardware, som jag såg på ZTV nån gång i en grå forntid) men som sedan fallit bort ur mainstreammedias minne.

Just Dust Devil råkar jag ha de första 10 minuterna eller så inspelad av på ett gammalt VHS-band. Det råkade följa med när jag satt något annat på autoinspelning nån gång för länge sedan, och till och från har jag snubblat över det där klippet när jag kollat på filmen jag avsiktligt spelade in.

Nu, eftersom du ids lägga dig i mitt filmtittande så kanske du kan vara till lite hjälp också angående vad som antingen var en film eller en TVSerie i kategori 3:

Som sagt vet jag inte om det var en film, ett pilotavsnitt till en serie som aldrig gjordes eller en faktiskt TV-serie men som nog bara gick i en säsong eller så.

Ganska nära framtid, civilisationen som vi känner den har gått under, en sista utpost kvarstår i form av en stor, fortifierad stad. Nu, en av grejerna är att någon slags virus härjar som gör att barn riskerar att födas som hemska mutanter, därför har alla ett litet färgprisma fastsatt vid bröstet där olika färger delar in befolkningen i genetiska grupper där man bara får ha barn med andra från sin grupp just för att förhindra att barnen blir mutanter.

Handlingen mer specifikt är att vi får följa en liten styrka soldater som åker runt i ett bepansrat fordon och räddar överlevare från ödemarken runtomkring staden från de hemska mutanterna som springer runt som vilda galningar. Överlevande förs till staden och får sina färgprismor och lever lyckliga resten av sina dagar.

Specifikt mins jag att en av soldaterna är en klon, och jag tror han kallas 23 eller något sådant eftersom han är nr 23 i ordningen. En annan av soldaterna är halvmutant (tror hans mor blev våldtagen av en mutant, du vet den gamla halv-orch-visan som nästan alla kör på), så han är stor och stark, men ser lite annorlunda ut och får självklart inte ha barn med någon.

Låter detta det minsta bekant? All hjälp att hitta rätt är välkommet. Tror jag såg denna på TV 4:a nån gång i början av nittiotalet.

zonk

muterad
Oj, ingen aning du. Om du har konto på filmtipset.se hade jag tipsat om att fråga där. Om du inte har det kan jag kanske fråga åt dig och se om det dyker upp nåt. Fast det kanske blir lite omständligt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
zonk;n200106 said:
Oj, ingen aning du. Om du har konto på filmtipset.se hade jag tipsat om att fråga där. Om du inte har det kan jag kanske fråga åt dig och se om det dyker upp nåt. Fast det kanske blir lite omständligt.
Ack, är jag dömd att för evigt grubbla över detta minne?

Jag har inget konto där så det vore jättesnällt om du frågade åt mig =)

zonk

muterad
Rymdhamster;n200108 said:
Ack, är jag dömd att för evigt grubbla över detta minne?

Jag har inget konto där så det vore jättesnällt om du frågade åt mig =)
Jag har frågat, nu ska vi se vad folk svarar! Jag fortsätter korrespondensen om det här via annat medium (vi får se om det blir röksignaler eller interpretativ dans) för det börjar kännas lite små-OT här.

Rhodryn

Hero
zonk;n200134 said:
Jag har frågat, nu ska vi se vad folk svarar! Jag fortsätter korrespondensen om det här via annat medium (vi får se om det blir röksignaler eller interpretativ dans) för det börjar kännas lite små-OT här.
Ut i fall du inte har fått något svar än... så tror jag att jag lyckats google-fu'a den utefter din beskrivning. :)

Island City

Hela filmen... pilot avsnittet snarare ju, eftersom det var tänkt att detta skulle ha blivit en tv-serie tydligen... finns på Youtube ser det ut som.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rhodryn;n202045 said:
Ut i fall du inte har fått något svar än... så tror jag att jag lyckats google-fu'a den utefter din beskrivning. :)

Island City

Hela filmen... pilot avsnittet snarare ju, eftersom det var tänkt att detta skulle ha blivit en tv-serie tydligen... finns på Youtube ser det ut som.
Island city!!! Jag har sökt på Eden City, Prison City, Colony city, the island, the colony, City Fort, the Fort, alla oändliga allternativ jag kommit på med Island city måste jag ha missat. Alla timmar jag suttit och ögnat igenom listor på scififilmer och serier...

Stort tack Rhodryn, du magnifika människa!

Många filmer har varit svåra att faktiskt få tag på i sebart format, men detta är den enda film där jag inte ens kunnat hitta vilken film det var jag var ute efter. Och så finns den på tuben till och med! Jättetack!

Rhodryn

Hero
Rymdhamster;n202089 said:
Island city!!! Jag har sökt på Eden City, Prison City, Colony city, the island, the colony, City Fort, the Fort, alla oändliga allternativ jag kommit på med Island city måste jag ha missat. Alla timmar jag suttit och ögnat igenom listor på scififilmer och serier...

Stort tack Rhodryn, du magnifika människa!

Många filmer har varit svåra att faktiskt få tag på i sebart format, men detta är den enda film där jag inte ens kunnat hitta vilken film det var jag var ute efter. Och så finns den på tuben till och med! Jättetack!
Heh... ingen fara. Och hoppsan... jag quotade fel person när jag gav svaret innan. XD

Sättet jag hittade den på var att söka "movie children born as mutants crystal in chest". Det du berättade om filmen var så pass unikt att det kändes som att det skulle vara grejer som användes för att förklara den. Hade tur att jag hittade något på första grejen jag sökte, men delar av det är helt klart tack vara att det du berättade om den var väldigt specifikt och unikt. Det blir lite svårare när filmen/serien/spelet/grejen man söker inte har allt för mycket som är unikt med dem jämfört med andra liknande grejer.

zonk

muterad
Rymdhamster;n200101 said:
Nu, eftersom du ids lägga dig i mitt filmtittande så kanske du kan vara till lite hjälp också angående vad som antingen var en film eller en TVSerie i kategori 3:

Som sagt vet jag inte om det var en film, ett pilotavsnitt till en serie som aldrig gjordes eller en faktiskt TV-serie men som nog bara gick i en säsong eller så.

Ganska nära framtid, civilisationen som vi känner den har gått under, en sista utpost kvarstår i form av en stor, fortifierad stad. Nu, en av grejerna är att någon slags virus härjar som gör att barn riskerar att födas som hemska mutanter, därför har alla ett litet färgprisma fastsatt vid bröstet där olika färger delar in befolkningen i genetiska grupper där man bara får ha barn med andra från sin grupp just för att förhindra att barnen blir mutanter.

Handlingen mer specifikt är att vi får följa en liten styrka soldater som åker runt i ett bepansrat fordon och räddar överlevare från ödemarken runtomkring staden från de hemska mutanterna som springer runt som vilda galningar. Överlevande förs till staden och får sina färgprismor och lever lyckliga resten av sina dagar.

Specifikt mins jag att en av soldaterna är en klon, och jag tror han kallas 23 eller något sådant eftersom han är nr 23 i ordningen. En annan av soldaterna är halvmutant (tror hans mor blev våldtagen av en mutant, du vet den gamla halv-orch-visan som nästan alla kör på), så han är stor och stark, men ser lite annorlunda ut och får självklart inte ha barn med någon.

Låter detta det minsta bekant? All hjälp att hitta rätt är välkommet. Tror jag såg denna på TV 4:a nån gång i början av nittiotalet.
Nån på filmtipset föreslog Future City/Island city. Kanske nåt att kolla upp?
http://www.filmtipset.se/film/future-city.html

zonk

muterad
Rymdhamster;n203314 said:
Yes, samma film som Rhodryn föreslog och det just precis den filmen jag hade i åtanke =)

Recension kommer så klart så småningom.

Tackar för undersökningen!
Hah, sjutton oxå! Jag skulle kollat tråden innan jag postade...