Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v46

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för vecka 46.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Krille

Super Moderator
Jag har sett Spionernas bro.

James B Donovan (Tom Hanks) är en relativt framgångsrik försäkringsadvokat, som plötsligt ombeds ta tag i ett underligt fall: att försvara Rudolf Abel (Mark Rylance), en sovjetisk spion som FBI fångat. Det går ganska bra för Donovan: Abel döms inte till döden, utan till 30 års fängelse.

Samtidigt tränas Francis Gary Powers (Austin Stowell) att flyga det nya spionflygplanet U-2, eller "artikeln" som den kallas. Det går mindre bra: Powell blir nerskjuten över sovjetiskt territorium, och lyckas vare sig förstöra flygplan eller inte bli fångad. Så han fångas och döms till tio års frihetsberövande, varav tre år i fängelse.

Och mitt i allt blir Frederic Pryor (Will Rogers) gripen i Östberlin, precis när första versionen av Berlinmuren byggs. När Donovan kommer till Östberlin för att förhandla om spionutväxlingen så hamnar Pryor också på hans bord.

Så nu måste Donovan förhandla om utväxlingen av en spion som Sovjet inte erkänner existerar i ett land som USA inte erkänner existerar, mot två "spioner" från två länder som vill markera mot varandra, varav en som USA inte vill ha.

---

"Glöm pojkscoutsfasonerna" säger en hel massa folk till Tom Hanks roll i filmen, "för vi är i krig". Det lyssnar förstås inte Tom Hanks roll på, eftersom det i hans ögon är det som skiljer "dom" från "oss". "Vi" har rättssäkerhet och lagar och det vi gör varenda morgon är att svära trohet till konstitutionen. Det gör inte "dom". "Vi" kör inte över reglerna av hämndlystnad eller för egen vinning eller för att någon säger åt oss. Nej, det är inte svårt att se det anti-auktoritära budskapet i filmen.

Och det tror jag är lite av poängen med filmen, i all sin välmenande amerikanska pojkscouts-anda. Irak-kriget och dess överträdelser är fortfarande i färskt minne, även om det kalla kriget inte är det. Jag tror inte att den är en förutsägande film, utan en reflekterande film: vad har USA blivit av Irak-kriget? Hur har "vi" blivit "dom" genom att börja överträda de där reglerna vi en gång höll som grunden i vårt samhälle? Och framförallt, vad gör vi åt det?

För Tom Hanks och Steven Spielberg är svaret ganska uppenbart: problemet är att "vi" slutade vara hyggliga medmänskliga amerikaner, och började bli hämndlystna småsinta amerikaner, och vad som krävs är en slags pojkscoutsrevolution av vanliga hyggliga folk som faktiskt tror på och håller på våra principer.

Det är en smula naivt, och det erkänner manuset också: Abel är också en vanlig hygglig soldat på det kalla krigets slagfält snarare än att ge upp sin heder och förråda sitt land, och Powers är innan uppdraget tveksam till att göra det han måste för att gömma U-2-planets hemligheter. Så de är medvetna om att saken inte riktigt är så enkel som de vill hävda. Men principen är det viktiga. Även om den kanske inte är realistiskt genomförbar, och man måste ha förståelse för dem som inte når hela vägen, så är det ändå det man strävar mot och inte överger.

Jag tycker faktiskt om det budskapet.

krank

Jag har sett Jason Bourne, som är den femte Bournefilmen. Nu är det Matt Damon igen, utan att jag riktigt fattar varför.

Men hursomhelst, jag gillade ju de fyra första filmerna (ett, två, tre, fyra) överlag. Det här är pretty much more of the same.

Julia Stiles kommer tillbaks en kort stund som Nicky, och är hård, engagerad och kompetent. Tyvärr är hon inte med så länge.

Alicia Vikander spelar nya cybergrejsimojs-chefen på CIA. Det är lite intressant att filmen inleder med två intelligenta, raka fruntimmer som slipper sexualiseras och får vara bra på datorer och allmänt kompetenta. Yay!

Tyvärr är lönnmördaren som skickas efter Bourne (det är inte en spoiler, det skickas alltid en lönnmördare efter Bourne) så tråkig att klockorna stannar. Copy-paste, mallen 1A.

Storyn som sådan är rätt bra, tycker jag. Den har några olika rörliga delar som lyckas hänga ihop ganska bra, dess klumpiga samhällskritik lyckas vara relativt aktuell åtminstone*, och alla inblandade karaktärer har begripliga motivationer som inte är "för att jag är ond" för hur de agerar. Teknobabblet ligger någonstans mellan Mr. Robot och CSI; det används en del korrekta begrepp på någorlunda korrekt sätt, men vi har fortfarande "enhance" på suddiga CCTV-bilder.

* =
(Företaget "deep dream" som inte alls är google och som samarbetar med CIA men plötsligt säger nej till att skapa bakdörr in i nya plattformen...)

Såatte. Det här var ju fullt kompetent hantverks-agentaction. Actionscenerna är ju inte bournefilmernas styrka, och här är det mycket shakycam och LÅNGA biljakter, men det som är mellan, själva plotten, väger upp tillräckligt för att det ändå ska bli en film värd att se, även om den inte fixar Bechdel.

BETYG: 4/5

krank

Also: Fan vad gammal Tommy Lee Jones är. Och sliten. Gammal och sliten på det där sättet som nog ingen kvinnlig skådis kunnat komma undan med att vara, tror jag.

Krille

Super Moderator
En sak till om Spionernas bro: det är två så distinkta akter att det känns som två filmer hopklistrade till en.

Jag skojar inte: de båda akterna är så olika att de lika gärna kunde vara Alien och Aliens. Den första akten i Spionernas bro handlar om rättsfallet Rudolf Abel, och är ett domstolsdrama med lite inslag av politik och spiondrama. Den andra akten handlar om förhandlingen om spionutväxlingen, och är lika delar politisk thriller och spionthriller, men har inte mycket med domstolsdrama att göra (förutom att ett antal av rollerna introducerades då). Båda akterna har sina egna anslag-fördjupning-klimax-avslut-upplägg, även om den första bollar upp för att den andra ska kunna starta.

Så ett hett göstips kan vara att pausa filmen ungefär när Donovan får flygpost. Gå på toa, gör en macka, skaffa mer te, sådana saker. Sen kan man fortsätta med Spionernas Bro 2: Den Faktiska Brojäveln.

zonk

muterad

Då har man klippt en bunte filmer igen, bland annat kung fu-rökaren Dreadnaught! Här bjuds vi på en mängd kung fu-knaserier i högt tempo - white tiger, filmens onding, öppnar med att sparka röv å det grövsta och sticka vassa tillhyggen i folk så blodet sprutar. Hans fagra nuna ser ni här:

Sen rullar det raskt på med nya, närmast slumpartade kung fu-scener: en vis doktor applicerar kinesisk medicin med viga kung fu-konster, vår antihjälte snubblar över white tiger och överlever genom att vara slumpmässigt klumpig på det där sättet som man bara är i kung fu-rullar, osv, osv. Filmen styrka är hur den applicerar kung fu på de mest knepiga olika ting, och även om humorn bitvis drar åt buskis, är det ruskigt underhållande. Det märks att det är veteranen Yuen Woo-Ping som stått vid rodret, det är helt enkelt huvudet över det mesta man ser i genren!

4/5, snubblande nära 5/5 - en av de bättre klassiska kung fu-rullarna jag sett! Enda jag kommer på som klår den är Dragon Inn från '67.

Sapient

Swashbuckler
Har sett Survivor från 2014, på Netflix.

Kevin Sorbo har en halvstor roll i filmen - vilket borde säga en hel del. Dvs. det är ingen idé att förvänta sig alltför mycket realism eller att storleken på plotholes har hållits minimal.

Grundintrigen är att jorden snabbt blivit obeboelig - "the earth fell out of orbit"* säger infodumpen i början - men om bara ett decennium från nu** har mänskligheten tydligen teknologin nog att skicka ut sju interstellära skepp för att säkra sin överlevnad. Men skeppen har ingen FTL-kapacitet, så det mesta de gjort gjort under den tid som gått sen de lämnade jorden (40 år, Sorbo kommer därifrån vilket borde göra honom minst 60 år gammal...) är att leka krig på holodeck för att förbereda sig för att utforska eventuella framtida kommande beboeliga planeter. Och då snappar de upp en signal. ("From a planet within the wormhole" - what's up with that?)

På väg genom maskhålet för att landa på planeten - som visar sig vara jordlik - krockar de med en massa föremål och tvingas kraschlanda. Därav alltså titeln "Survivor" (vilket gör att jag inte betraktar detta som en spoiler...).

Kommer de överleva? Did I mention that Kevin Sorbo has a major part?

Sevärd om du är sjuk en vecka och tröttnar på Star Trek re-runs, typ. (En ungefär jämförbar nivå av drama - med några gram mer av realism. Några gram...) Typ två av fem strålkarbiner.

Here be spoilers!
Skeppet KAN ha haft samma ändamål som "Golgafrinchan Ark Fleet Ship B" - dvs att göra sig av med överflödiga idioter utan nyttiga färdigheter. Iaf beter sig mer eller mindre alla ganska idiotiskt från gång till annan, inkl huvudrollsinnehaverskan även om hon och Sorbo är lite mindre patetiska idioter mestadels.

En stor del av filmen handlar om att se henne - Kate - jogga i någon slags sandstensbaserad geologisk miljö, med enstaka växter här och var, eller ägna sig åt friklättring. Uppenbarligen hade skeppet en väldigt bra klättervägg, som vi aldrig fick se. (Vi kan se dem öva på holodeck med moderna eldhandvapen och kan väl till nöds inbilla oss att hon också övat med de andra vapen hon använder under filmen, lite som hobby...)

Det finns en grupp människolika - äh, vad fan, detta är redan inom spoilertaggar, IT WAS EARTH ALL ALONG och det är dels människor som överlevt katastrofen utan att förändras mer än ett oförklarligt behov av att lajva Mad Max och dels en grupp som iofs överlevde men förändrades (Magisk DNA!!) att se ut som ödlor med djävulshorn (och tom har "djavul"). Gissa vilken grupp som är onda?

Vissa djur har också förändrats att matcha djävulsutseendet - åtminstone ett sånt rovdjur syns - och andra inte alls. Trots att det tidigt i filmen sägs att alla hästar dött ut, så finns det en livs levande (och kvinnan som aldrig ridit klarar givetvis av det, inkl att tränsla den felfritt när hon hittar det - uppenbarligen genom att slå perfekt slag på finna dolda ting, när hon precis var i behov av det...)

Givetvis finns det en God Man bland Mad Max-lajvarna och de blir vänner - även om hon trots indikationer på att han hjälper henne, ändå envisas med att hugga honom i sidan när han befriat henne från en fälla.

Djavulernas främsta uppgift i livet verkar vara att rensa ut idioterna ur både de nödlandade

PS - han har en dotter vars liv han drivs av att rädda, är ädelmodig, talar också "det gamla språket" (aka engelska...) - och därför fattar naturligtvis Kate att hon måste gifta sig med honom.

* "We tried to reset it with particle accelerators". Jepp, det är den nivån på technobabble. Förmodligen utspelas den i samma universum som "Core"...

** I inledningen sägs att datum då filmen börjar är 9 juni 2067 - de har varit på väg i fyrtio år, alltså lämnade skeppet jorden ~2027.