Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v10

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för vecka 10.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill (med ett undantag, som förklaras längre ner):

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva. Om du blivit ikryssad av någon annan och inte vill vara ikryssad, känn dig fri att ta bort kryssen och/eller ditt namn. Om du framledes vill slippa få ditt filmtittande registrerat i dokumentet, markera hela raden där ditt namn står och färga bakgrunden grå eller någon annan tydlig färg. På så vis blir det lätt att minnas att du inte vill vara med.

DEN ICKE FRIVILLIGA REGELN: INGA SPOILERS.
Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Mycket praktiskt!

Krille

Super Moderator
Jag har sett Kingsman: The Secret Service.

För 17 år sedan offrade en hemlig agent sitt liv för att rädda gruppen. Hans änka Michelle Unwin och son Gary får hedersmedaljen med instruktionen att ringa telefonnumret på baksidan av medaljen.

Sjutton år senare kidnappas professor James Arnold (Mark Hamill) av miljardären Richmond Valentine (Samuel L. Jackson). Eftersom Lancelot (Jack Davenport), en av agenterna som försöker rädda honom, dödas av Gazelle (Sofia Boutella) uppstår en ledig plats i organisationen Kingsman. Harry Hart (Colin Firth), kodnamn Galahad, tror att Gary "Eggsy" Unwin skulle passa skitbra eftersom han är smart och tränad Royal Marine!

Så Eggsy (Taron Egerton) utsätts för världens tuffaste arbetsintervju.

---

Okej, stort fniss! Den här filmen leker väldigt mycket med agenttroper. Den uppdaterar dem inte till tjugohundratalet, men spinner vidare på dem i ett format för ungdomar. Och det funkar faktiskt! Den är mer cartoonig än Man from UNCLE och Bond, mycket mer oseriös än Bourne, men inte fullt så barnslig som Spy Kids. Jag skrattade högt under hela filmen, när jag väl insåg vad det var för slags film. Den är skitfjantig, på det bra sättet!

Nu vill jag spela fjantiga gentlemanna-agentrollspel!

2097

deleta mitt konto tack
Har sett tv-serien Legion. Fem avsnitt av åtta har hittills kommit och det är dom fem som jag har sett. Får blandade känslor för det är dels den snyggaste serien jag nånsin sett (ffa första avsnittet). Manuset och effekterna är inte dom mest lyckade men fotot är amazing.

Så, dels är det typ den bästa TV-serien of all time. Men, dels är den också så himla mkt sämre än orginalet av Claremont & Sienkiewicz. Får mig att ifrågasätta varför jag ens ser på TV, om den bästa serien nånsin suger. Minns hur jag i ett feberrus tripp-läste dom där numren av New Mutants för många år sen. Claremont är typ min författargud. Delano, Ellis, Ennis, Gaiman, Moore, Miller, Milligan, Morrison i all ära men dom kan dra åt helvete jämfört med Chris. Tycker då jag. Hans sexton år långa run på Uncanny är typ 1900-talets svar på Comedie Humaine av Balzac. Fast bra. Inte i sig strukturellt innovativ, får rejäla Paul Levitz-vibbar (Rymdens Hjältar) på hur trådarna är hopvävda [även om CC gör det bättre], men innehållsmässigt är det som att injicera ren och skär rock&roll av BDSM, nätstrumpor, skinnjackor, laserstrålar, astralprojiceringar, San Fransisco och ffa 10000 kilo av känslo-utbrott stup i kvarten. The focused totality of my telepathic abilities, gud, det är så sexy.

Å andra sidan såg jag en annan serie nyligen som var, inte lika bra som Legion-TV-serien men ändå rätt OK, och det var också en adaptation. Dirk Gently (2016-versionen). Tyckte den överträffade bokförlagan även om Samuel Barnett drog ner det lite. Dom andra skådisarna var dock bra (med Fiona Dourif som uppenbar breakout star) och musiken var fantastisk. Kan någon langa mig DG-soundtracket på warez så tackar jag gladeligen emot?

Den tredje TV-serien var Travelers. Uselt foto och visuellt berättande men fantastiska karaktärer. Så om man lägger ihop dom...?! Ljudet från Dirk Gently, fotot&klippningen från Legion och personligheterna från Travelers?

Betyg: 5 av 5

krank

Jag har också sett de första fem avsnitten av Legion, men jag väntar nog med att skriva något om den innan jag sett alla (och då gör jag det nog i serieklubben).

Däremot har jag sett de tre delarna av Sherlock säsong 4. Och de avsnitten är såpass långa och huvudsakligen kompletta i sig själva att jag har svårt att betrakta dem som tv-serieavsnitt; istället ser jag dem som tre filmer a' 90 minuter som hänger ihop.

Så:

The Three Thatchers är en ganska ordinär Sherlock Holmsk historia som knyter an till Watsons frus bakgrund och handlar om varför någon slår sönder byster av Margaret Thatcher. Det är inte egentligen så mycket detektivlösande som jag skulle önska, men det är å andra sidan en återgång till ett mer detektiv- och mysteriefokuserat fokus i serien vilket jag uppskattar. Säsong 3 var riktigt kass om jag ska vara helt ärlig, och jag tror att det här avsnittet behövdes för att återvinna förtroendet. Väl värt att se.

BETYG: 4/5

The Lying Detective är ett betydligt bättre avsnitt. Fortfarande inget jag nödvändigtvis behöver se igen, men en rätt spännande historia kring en riktigt rik person som Sherlock blivit övertygad om är en seriemördare. En hel del osäkerhet och spänning, även om det även här också är lite för lite detektivande för min smak. Det är överlag min huvudkritik mot Sherlock för övrigt: för lite detektivande, för mycket action/thriller/annat. Elementary, som i mina ögon är en betydligt bättre serie, har betydligt mer sådant. Plus att Joan Watson spöar John Watsons rumpa vilken dag som helst...

Var var jag? Oh yes, The Lying Detective. Spännande, trevlig, osäkerhet - aktiverade sannerligen mina "små grå" som en annan detektiv hade uttryckt saken.

BETYG: 4/5

Sedan kommer vi tyvärr till The Final Problem, som är kasst. Det är ett billigt, uttjatat knep - stäng in huvudpersonerna någonstans och tvinga dem att genomlida de mest banala moralsagor. Allt känns konstruerat, inget känns relevant, och manuset känns mest som den yttersta lathet. För att vara ett avsnitt så fokuserat på vikten av kontext tycks det helt och hållet missa att anledningen till att val blir intressanta är att de görs just i en sådan. En kontext. Här är allt konstruerat, planerat, artificiellt. Det finns inget problem som inte konstruerats specifikt för att vara ett problem. För egen del hade jag ursvårt att engagera mig det minsta i det här avsnittet.

BETYG: 2/5

krank

Åh, en sak till: Mrs. Hudson funkar jättebra som humoristisk sidokaraktär. Framför allt eftersom mycket av det roliga bygger på att hon bryter mor förväntningar, och då på ett väldigt självklart och naturligt sätt:
självklart har hon en dyr bil; hon är ju trots allt rik - knarkkungsänka, äger fastigheter i centrala London. Och det är väl inget konstigt med att hon lyssnar på hårdrock medan hon städar?

Hon är helt enkelt en av seriens mest tredimensionella karaktärer. Jag gillar tanter som får vara tredimensionella. Och roliga. Utan att skämten i första hand handlar om att hon är gammal.

2097

deleta mitt konto tack
Hoppsan verkar vara för sent att redigera, tänkte flytta till serieklubben. Jaja. Håller med om att Sherlock är sämre än Elementary. Liu > Freeman > Miller >>>>>>>>>>>>>>>>>>> (×10000) Cumberbatch. Ja att jag inte gillar vår kära Benedict är kanske ingen nyhet. tack

Max Raven

T12-kultist
Jag såg Logan denna vecka.

Cyberpunk-western med en utsliten Wolverine, gammal Professor X och lite Johnny Cash. Jag gillar det skarpt.

5 av 5.