Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v12

Krille

Super Moderator
Eftersom krank verkar vara upptagen med att titta på Buffy så får väl jag ta filmklubben den här veckan.

Detta är WRNU's filmklubb för v12.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Krank brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Krank tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film han inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När krank sett en film skriver han något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Krank skriver bara om filmer han sett innevarande vecka.
4) Krank kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som han knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Kranks betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom han främst ser till att se film han redan vet att han gillar eller har god anledning att tro att han kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Krille

Super Moderator
Jag har sett Doktor Konstig.

Stefan Konstig (Bouillabaisse Cheddarcheese) är en framgångsrik och satans arrogant neurokirurg i New York som kollar mail när han kör bil. Det är en dum sak att göra, som alla vet, och det finns till och med en lag mot det. Så doktor Konstig (Bandersnatch Curdledong) kvaddar sin supersnabba sportbil och drabbas av en nervskada som gör hans händer superskakiga. Hans karriär är kokt, med andra ord.

Men han hittar en ledtråd till någon nepalesisk guru, Den Gamle (Tilda Swinton), som tydligen vet ett och annat. Så doktor Konstig (Bumberstump Chesterfield) drar dit, och upptäcker att det finns mer i världen än medicinsk vetenskap. Bland annat finns det andra typer, som Kaecilius (Mads Mikkelsen) som vill förinta världen och dra in den i mörka dimensioner där läskiga gudar som Dormammu (Fragglerock Crimpysnitch) kan äta allt.

---

Det här är inte världens bästa Marvel-film, men jag tyckte om den ändå. Benedict Cumberbatchs roll är på tok för arrogant för min smak, och utvecklas mest från en form av arrogans till en annan form av arrogans. Men det finns i alla fall någon form av utveckling här.

Då tyckte jag mycket bättre om Den Gamle! Tilda Swinton är fantastisk typ jämt, och här funkar hon faktiskt skitbra!

Specialeffekterna är råsnygga, men inget nytt. Vi har sett den här sortens verklighetsförvrängande förut i Inception, så nu är det mest kalejdoskopiskt och omtumlande. Jag hade förmodligen blivit åksjuk om det hade varit i 3D.

Ser jag om den så är det mest för att lista ut vad fan som hände i de mest kalejdoskopiska avsnitten, men jag ser hellre om något med Kapten Amerika.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är inte så upptagen med Buffy att jag inte kan se på film åtminstone, även om jag helt riktigt tappade bollen vad gäller filmklubbs-trådstart...

Jag har sett Life.

Det är en... film.

Allt jag visste på förhand var typ 1) rymden, 2) något slags skräck, 3) några hyfsat kända skådespelare. Alla dessa infriades.

Life är... tja, den är snygg. Alla kan göra snygga rymdfilmer nuförtiden, så det var väl bara en tidsfråga innan det började dyka upp mediokra rymdfilmer också. Ryan Reynolds spelar i princip en något nedtonad Deadpool, och jag funderar på om han kanske egentligen inte skådespelar utan faktiskt är en dryg idiot på precis det där sättet även utanför sina roller. Eller så har han bara blivit typecastad.

Nåja. Om man vill se en supergenerisk rymdskräckis med ett monster som inte rimligen kan skrämma någon som sett rymdskräckisar förut, och som utspelar sig på ISS, så kan man väl se den här antar jag.

Alltså, den var väl okej. Betala inte pengar för den dock, se den när den kommer på Netflix. Den är som sagt helt OK snygg och det gjorde inte ont att se den.

BETYG: 3/5. Kanske den treigaste trean jag satt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag var på bio i torsdags och såg Rammstein: Paris, en konsertfilm med Jonas Åkerlund som regissör inspelad från två kvällar i Paris. Jag satt längst fram av alla oss tre i salongen så det kändes som att jag hade biografen helt för mig själv förutom när han snett bakom mig hostade en gång.

Efter en jobbdag och med lite lätt förtäring i magen så dåsade jag nog till 10-15 minuter. Det var jätteskönt! Musiken var välbekant och hemtam och vaggade mig ömt trots sin närmast maskinella fyrkantighet. Efter det kunde jag ägna mig mer åt att faktiskt titta, och det var trevligt. Mycket av scenbygget och rekvisitan runt fick mig att tänka på Fury Road, eller vissa delar av Salute of the Jugger.

På SF:s hemsida stod det att scener som kunde uppfattas som stötande förekom. Ja... jo... det får man väl säga att det gjorde. Lite oklar vad det var Till Lindemann sprutade över publiken från sin plastkuk i Bück Dich, eller riktigt vad jag tycker om det... men jag uppskattar på något vis att han passade på att spruta sig själv i munnen också. Det komplicerade intrycket av det hela ytterligare.

Höjdpunkten för min del var kanske Engel, där Lindemann iklädde sig vingar av metall.

Kombinationen av favoritlåtar och spektakel gjorde att jag kände mig mycket nöjd med att ha gått och tittat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Ghost in the Shell ARISE - Border 3: Ghost Tears.

Den som skrev sammanfattningen av den här timmeslånga filmen till vad det nu är för databas Plex använder för att skrapa information kan inte ha sett den. Såhär:

Posing as lovers on vacation, Motoko and Batou work to try to stop a terrorist organization whose symbol is the Scrasath. Meanwhile, Togusa investigates a murder of a man who possessed a prosthetic leg manufactured by the Mermaid's Leg corporation.

OK, delar av den beskrivningen är korrekt, men de första fem orden är liksom bara tagna ur luften...

Iallafall, det här är tredje delen av den näst senaste rebooten av Ghost in the Shell (den senare är ju den kommande långfilmen). Den är helt okej. Snygg, lagom förvirrande på det där typiska GitS-sättet, bygger vidare lite på den återkommande plotten. Den här gången fokuserar handlingen på separatistiska terrorister, cybernetiska proteser och på att rekrytera in Togusa. Jag menar, de här filmerna är ju i princip en origin story för gamla klassiska Section 9, så det var ju bara en tidsfråga.

BETYG: 4/5

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett Tomorrowland.

Det är en lite udda film om utopier och dystopier och hur jäkla mycket folk älskar postapokalyps?

... Den här rätt bra. Vacker. Lite ojämn. Kanske lite lång, lite tunn på sina håll, vissa kylskåps-bitar. Alltså, handlingen är väl helt ok men den känns inte särskilt komplicerad, och det finns lite klyschor som de kanske skulle skippat för de går emot sitt eget budskap. Och det finns ett problem i berättelsen som inte borde vara svårt att märka och man undrar lite hur de tänkte där.

Likväl: 4 av 5. Lite mer utopier till folket tack.

Jocke

Man med skägg
Under helgen såg jag en åttiotalsklassiker jag missat som barn (jag hade sett ca sista 40 minuterna visade det sig) nämligen The Goonies - Dödskallegänget från 1985. Det är en rulle om en stor mängd ungar som hittar en skattkarta, bråkar med några gangsters och är med om en klassisk dungeon. Det borde vara en höjdare, men det är det inte. Det enda ungarna gör är nämligen att skrika. I varje scen. Skrik, skrik, skrik. Allt när de inte skriker är helt okej, tex så löser de ganska spännande mysterier och blir kompisar med en mutant. Men sen så skriker de lite igen. Ibland skriker de nått roligt, men oftast bara oljud. En av barnen har inspector gadget superkrafter, vilket är lite kul. 3 av 5.

Jag skulle också vilja veta hur "the goonies" blir "dödskallegänget" på svenska. Som jag förstår det så heter området de bor i Goon Docks (vilket ju bara är en anledning till att få kalla gänget för The Goonies) och goon betyder typ "hejduk" eller "tölp" om man översätter det. Är det för att de har en dödskalle i loggan?