Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v27

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v27.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag inledde veckan med att se Power Rangers!

Den uppfyllde och överträffade mina förväntningar.

Det här är en sån där film där jag visserligen förstår hur en del som sett den kan tycka att den är "fånig", "tramsig", "barnslig" etc men inte förstår riktigt vad de människorna hade för förväntningar eller varför de såg filmen. Det här är en film som inte för ett ögonblick låtsats som att den är något annat än precis vad den är.

(Ni som hänger med kompisgäng på bio trots att ni inte tror att ni kommer att gilla filmen: Sluta, ingen orkar höra på ert gnäll, ni förstör sannolikt era vänners bioupplevelse.)

Hursomhelst: Det här är alltså en väldigt självmedveten, lätt fånig semi-grimdark-reboot av Power Rangers. Estetiken har genomgått vad man skulle kunna kalla "grimdark-provessen" eller "transformersifiering", dvs det är mer lera och mörker, allt är mer detaljerat och "mörk-coolt". Men samtidigt heter skurken Rita Repulsa. Och ja, hon säger "Make my monster grow!" Och de har dinosaurierobotar.

Storyn som sådan är väldigt... Tja, sann mot sitt original, men uppdaterad. Man får en liten origin story där alla rangers faktiskt hinner få lite ordentlig bakgrund, och så får man en ganska genomdum story kring hur Rita Repulse vill förstöra jorden och ta över universum. Och så måste Rangers bli en enhet och lära sig samarbetea (POWER OF FRIENDSHIP) för att kunna besegra henne. Dvs precis den typ av story som passar just Power Rangers.

Jag gillar överlag skarpt hur de fem presenteras. Jag gillar att Billy, som är "on the spectrum", inkluderas och uppskattas utan minsta tvekan. Jag gillar "after-school special"-moralen kring en av karaktärernas agerande.

Nej, jag har väldigt svårt att hitta några fel alls här faktiskt. Jag fick precis vad jag ville ha, plus lite till, och jag upplever att filmen är väldigt trogen originalkonceptet och på ett självmedvetet sätt uppdaterar det till 2017.

Jag tror inte att jag är så intresserad av att se filmen idag igen dock. Så entusiastisk blev jag inte. Så jag velar mellan stark fyra och svag femma.

BETYG: 4/5

Jocke

Man med skägg
Jag har sett massor av film som jag glömt, men jag kommer ihåg att jag har sett dessa två de senaste dagarna:

Wonder Woman
Man är ganska trött på superhjältar på bio. Ändå går man och ser Wonder Woman på bio. Gal Gadot är bra som Wonder Woman, storyn är okej, hon leder nån slags howling comando kloner genom WWI. Det finns nån skurk med nån giftgas. Det låter jävligt tufft när Wonder Woman spöar ner folk. Det är ganska snyggt också. Man går från biografen lite mindre trött på superhjältar på bio.
SVAG 4 av 5

Get Out
Marnie från Girls har skaffat en ny kille, som är svart. Hon har också skaffat en helt icke-girls relaterad familj som hon tar med den här killen till. De bor i en grosshandlarvilla i tegel ute i skogen. Han känner sig obekväm. Sen dyker det upp en massa rika vita människor och han känner sig ännu obekvämare. Men Marnie säger att det är lugnt.
Där nånstans tog jag twisten, utan att egentligen försöka och sitta och leta efter en twist (jag tror att jag visste att det fanns en sån men det är svårt att veta i efterhand)- Sen arbetas twisten in tills ingen tvekan kvarstår. Filmen följer mönster om etablering och regler om historieberättande på ett extremt tydligt sett och bevisar att det finns en anledning till att de här mönstren har blivit regler.
4 av 5

Jocke

Man med skägg
Jag sprang på bio för att se Spindelmannen som kom in från kylan, Spindelmannen: utgång är lika med hemgång eller Spindelmannen: Höstterminen som den också heter.
Det jag tycker är tråkigast är att Spindelmannen är tillbaka i high school ålder. Min barndoms spindelman var 25+, gift, jobbade med ett halvdant jobb och var tvungen att hålla masken när han och MJ gick för att käka med Liz och Harry, efter som Harry i hemlighet var superskurk och det skulle varken MJ eller Liz få reda på. Han var kanske inte jämnårig med alla hjältar, men det var inget konstigt med att han teamade upp med Cap Am och Sliver Sable för att spöa på Red Skull, att han hade nyckel till Fantastiska Fyrans skyskrapa, att hans oneliners dämpte upp ett inre mörker som ibland letade sig ut.

En femtonåring kan såklart inte göra de grejerna. Istället har han en tjock lustig kompis, en dräkt med bra mycket mer tech än spidde brukar ha och är sugen på att dejta Liz.

Skurken är en väldigt mycket bättre variant på Vulture än som nånsin var med i serietidningarna jag läste som grabb, jag skulle säga att han är det bästa med filmen.

Det sämsta är att folk typ inte är eller ser ut som de ska. Framför allt har de jättekonstigt hår mot vilka seriefigurer de ska vara. Flash har INTE kortklippt orange hår. Mary Jane har INTE stort rött hår. Flash beter sig i alla fall ganska mycket som Flash gör i tonårsversion, så det är i alla fall något. Liz bror Molten Man lyser med sin frånvaro det samma med Harry som vi i och för sig sett för många av de senaste filmerna, så honom saknade jag inte. Spindelns nya bästa polare hatade jag instinktivt. Särskilt när han tog på sig en hatt. Jävla typ.

En annan dålig grej är att de typ gör en origin story fast de SA att de inte skulle göra det. Det är ganska mycket att han är ny som hjälte och försöker lära sig superhjälta även om det inte är spindelbett - boxare - ben dör - stora krafter stort ansvar.

Men det var rätt kul i alla fall. En typisk MarvelFyra av MarvelFem.

Bolongo

Herr Doktor
Skall gå och se Spindelmannen idag. Jag tror det är fel ingång att bedöma filmen efter vilka serietidningar man råkar ha läst som ung, så jag tänker hålla ett öppet sinne. ;)

But for the record: min barndoms spindelman hade nyss tagit studenten, hankade sig fram som frilansfotograf åt Daily Bugle, och dejtade Gwen. Jag har senare läst äventyren från high-school åren, och uppskattade de också.

Rhodryn

Hero
Kommer nog inte kunna se Spidde förrän början av nästa vecka... kommer delvis bero att jag måste bli körd in till stan, sen delvis på när jag kan få tag på en mitten plats antagligen, och delvis på hur länge jag orkar hålla ut för den mitten platsen... jag kan vara lite petig med sådant ibland... XD Vi får se hur det blir.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Även jag har sett Spindelmannen kommer hem. Jag orkar inte skriva en organiserat recension, så jag kastar ut lite spridda tankar. Allt gömt bakom spoilers för den som vill slippa veta något. Och jag kommer att använda svenska namn på figurerna, för sådana fanns det när jag läste Spindelmannen.

Bra saker:
* Moster May ser ut som om hon skulle kunna vara Peters moster, och inte hans gammelmormor som i serien.
* Skurken överlever. Alldeles för ofta slutar superhjältefilmer med att skurken dör, vilket är konstigt, eftersom de skurkar som använts blivit kända och populära för att de överlever mötena med hjälten och sedan kommer tillbaka för nya äventyr.
* Filmen var rolig, och det kändes relativt naturligt: Peter Parker är en kul kille; Tony Stark är också en kul kille; det är kul att se Spindelmannen vara lite halvlyckad och dra ner trädkojor och skrämma slag på flickor i tält.
* Skurken hade begripliga motiv och en begriplig plan. Det är tydligen förvånansvärt svårt att få till det, så jag är glad att de lyckades, och att de inte försökte göra det mer komplicerat än illegala vapen och kapande av ett flygplan med coola prylar.
* Kapten Amerikas motivationsfilmer var kul, speciellt den efter eftertexterna.
* Gamen såg bättre och farligare ut än han någonsin gjort i serien.
* Jag antar att de tänker använda Skorpionen som skurk i nästa film? Det kan jag ställa mig bakom.

Mindre bra saker:
* Slutstriden var rätt lam. Det var nästan omöjligt att de vad som hände på det halvosynliga planet. Vad var förresten poängen med det? Planet syntes ju tydligt, men det såg ut som specialeffekter från en techno-konsert istället för som ett vanligt flygplan.
* Jag hade nog föredragit om bitarna med Järnmannen och Hämnarna tagit mindre plats. En spindelman som var nöjd med att stoppa cykeltjuvar och flygplanskapare med fågelmotiv hade varit mer njutbar. I nästa film lär han vara sådan.

Krille

Super Moderator
Jag tittade på Läderlappen mot Stålmannen: Rättvisans Gryning.

…och var ska man börja?

Jag brukar gilla Zack Snyders filmer, men här känns det som att han försöker strypa alla idéer till story som finns. Seriöst, det känns som typ ettusen tiosekunderssnutar grovt hoplimmade i sekvens med två mil eftertexter på slutet.

…jag nöjer mig nog med det.

Bolongo

Herr Doktor
Telegrafiska anteckningar omedelbart efter att ha sett Spidde:

[FONT=&quot]Bra struktur. Passar logiskt in i MCU.[/FONT]
[FONT=&quot]Bra karaktärer. Av de som finns i spideys highschool-fas är det egentligen bara Peter själv som har någon personlighet alls i serierna, så jag gillar att de tänkt om. Mångfalden är påfallande (etniskt IAF). [/FONT]

[FONT=&quot]Det som saknas är Daily Bugle och Jameson. Men allvarligt så vore det anakronistiskt idag, och det går ändå inte att överträffa den gamle Jameson.
[FONT=&quot]ÖHT en bra ide att ha en yngre Spidde, det fyller en annan nisch än de övriga filmerna.
[FONT=&quot]Påminner om Ant-Man i att insatserna är lägre och humorn viktigare än i Avengers.[/FONT]
[FONT=&quot]Vulture är en av de bästa skurkarna - han går att sympatisera med, vi förstår hans motivation.
Inget fusk i fajterna - Shocker är bara ett hot när Spidde blir överraskad och inte har sina nätskjutare.
Kul trivia: spindeldräktens onboard-AI vokaliseras av Jennifer Connelly. Som IRL är gift med Jarvis/Vision.[/FONT]

[/FONT]
[/FONT]
Inga tecken på att introducera Gwen, vilket är bra.
Gillar att May avslöjar honom - det blir tjatigt i längden att hon inte vet.
Om Michelle verkligen är MJ så är det en intressant ny vinkel på karaktären.

Förutsägelser:
Titeln på nästa film måste bli Spider-Man: Graduation.
Jag vill att de kastar litet shade på hela idén om att "åh, May är så bräcklig, hon skulle smälla av om hon fick att veta att jag är Spindelmannen". Ge henne en replik där hon får säga "Så du trodde inte jag kunde hantera att veta? Verkligen?"

Bolongo

Herr Doktor
Gurgeh;n250479 said:
* Slutstriden var rätt lam. Det var nästan omöjligt att de vad som hände på det halvosynliga planet. Vad var förresten poängen med det? Planet syntes ju tydligt, men det såg ut som specialeffekter från en techno-konsert istället för som ett vanligt flygplan.
* Jag hade nog föredragit om bitarna med Järnmannen och Hämnarna tagit mindre plats. En spindelman som var nöjd med att stoppa cykeltjuvar och flygplanskapare med fågelmotiv hade varit mer njutbar. I nästa film lär han vara sådan.
På A håller jag med om att strider i mörker sällan är kul. Men planet skulle nog mest vara osynligt för radar, kanske?
På B håller jag inte med. Givet vad som tidigare etablerats känns storyn logisk och naturlig. En spidde med ungdomligt övermod som måste lära sig sina gränser är ett solitt tema. Och jag tror knappast de växlar ned i uppföljaren - han kommer ju att vara med i Infinity War, gubevars.