Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v35

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v35.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Fransk gangsteraction...'22 Bullets' ( 'L'immortel', 2010) med Jean Reno, Kad Merad, Marina Fois m.fl. Reno spelar en pensionerad gangster i Marseille som ska avrättas på gangstervis, men överlever 22 kulor. Därefter rullar historien på och introducerar personerna runtom honom, vem som är vem och varför.
Det är ett Franskt actiondrama när det är som bäst: våldet är rått, blodigt och oförlåtande men är inte där som ren underhållning, de flesta tillåts bli personer och personligheter, historien är inte fantastiskt originell men håller bra och allt är väldigt snyggt gjort, både produktion och teknik.
Reno är i bra form och hans gangster blir både mera mänsklig och svårare att tycka om ju mer man får veta om honom, han blir aldrig en missförstådd hjälte ens i sina egna ögon.
Jag är lite svag för bra, Europeisk film så: 4/5.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Dave Made a Maze.

Den håglöse konstnären Dave, som aldrig blivit klar med något i sitt liv, har byggt en labyrint i kartongpapper. Den upptar nästan hela vardagsrummet, men är större på insidan än på utsidan. Han har gått vilse i den, och inte kommit ut på tre dagar.

När hans flickvän kommer hem så uppmanar han henne att inte gå in i labyrinten, för man går lätt vilse och det finns fällor och sånt. Hon och ett gäng av deras konstnärs-hipsterkompisar bestämmer sig för att bege sig in i labyrinten och rädda Dave.

Det här är en underlig film. Det finns tusen skäl till att den inte borde fungera alls. Den borde vara alldeles för pretentiös, eller alldeles för löjlig, eller alldeles för osammanhängande. Men den funkar, och är supercharmig.

Skådespelarna är... tja, kanske inte A-klass, men man känner ju t.ex. igen Warren från Buffy och Penelope från Criminal Minds. De gör ett bra jobb.

Gillar du The Cube? The Labyrinth? Kartongpapper och papercraft? Charmiga skräckkomedier? Se den här.

BETYG: 4/5

Feuflux

omjonasson.se
Jag har sett Sherlock Holmes (http://www.imdb.com/title/tt0988045/?ref_=nv_sr_2) med Iron man och Jude Law.

Jag har svårt att betygsätta den här filmen, eller nä förresten, den är hyfsat lätt att betygsätta, men jag har svårt att säga vad jag tycker om den.
Holmes och Watson jobbar på sitt sista fall tillsammans innan Watson ska gifta sig och flytta iväg, och fallet andas kultister/övernaturlighet. I den här tappningen är Holmes underground-fighter som subclass till detektiv-konsult (med skyhögt FV i preception och fiolspel förstås). Klingar lite konstigt för mig, men är helt okej för jag har ingen skarp bild av så här ska Sherlock Holmes VARA som kan krockas med. Det stora problemet för mig blir istället att slutledningarna blir för svåra att man blir en passiv tittare på mysterielösandet istället för en medspekulant (vilket för den delen säkert stämmer 100% med böckerna så det är väl så det ska vara). Det förtar dock lite inlevelse och omöjliggör en femma i betyg. Samtidigt är filmen så välgjord med kostymer/kulisser att det är minst en trea i betyg.

Äh, en stark 3/5 får det bli.

Min betygskala:
Feuflux-betyg-skalan
5 = eufori-känsla efteråt, det här var skitbra!
4 = riktigt bra, den här kommer jag säkert att se om någon gång i framtiden, kvalité!
3 = lite som fyran, fast det klickade inte helt, riktigt bra men inte helt min kopp te
2 = godkänt, men ser ingen anledning att se det här igen
1 = min tid är försvunnen och kommer inte tillbaka
0 = jag avbröt tittandet

Kuriosa: jag var på bio och såg någon film som hade premiär samtidigt (2009 var det här alltså) och minns fortfarande att de hade "kartongdockor" av Holmes, Watson och Adler (Rachel McAdams) med någon tagline under. Adler hade Dangerously alluring. De andra minns jag inte, och eventuellt fanns det en fjärde person med också. Okej, inte världens bästa kuriosa, men utan Adler hade den starka trean inte varit stark.

Krille

Super Moderator
Jag har sett The Last Witch Hunter.

För åttahundra år sedan jagade en grupp riddare, inklusive Kaulder (Vin Diesel), en häxdrottning (Julie Engelbrecht) som kastat ut en massa pest på mänskligheten. Som hämnd förbannade häxdrottningen Kaulder med evigt liv.

Kaulder fortsätter att jaga häxor även i nutid, och jobbar för Yxans och Korsets orden. Fast han jagar bara häxor som bryter mot avtalet. Han får hjälp av en präst vid namn Dolan (Michael Caine), som numera utsett sin efterträdare Dolan (Elijah Wood). Och nu är det en ond jävel som tänker bryta mot det avtalet.

Och det innebär att han får Vin Diesel efter sig.

---

Så mycket potential, så mycket borttappat. Det känns som att med lite mer bearbetning så hade det kunnat bli så jefla bra. Men just nu känns det som en rätt mähig actionfilm.

Asså, jag gillar Vin Diesel, och det är coolt att Kaulder är baserad på en gammal rollperson, men… näh. Sorry. Jag kan inte rekommendera den annat än om du är rejält bakfull.