Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v36

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v36.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Feuflux

omjonasson.se
Jaha, men jag ville ändå inte vara med i ditt spreadsheet!!! :sad: *springer gråtande iväg och gömmer sig i badrummet*
Använder du statistiken till något?

krank

Feuflux;n256514 said:
Jaha, men jag ville ändå inte vara med i ditt spreadsheet!!!
?

Feuflux;n256514 said:
Använder du statistiken till något?
Egentligen inte...

Jag tycker om att se hur mina projekt "tar sig", jag gillar att se hur deltagandet i klubben är över tid till exempel. Filmklubben har hittills hållit sig kring ungefär samma mängd deltagare, men i år har det varit lite sämre än tidigare. Jag litar inte på mitt minne (med god anledning), så datan tillfredsställer mitt kontrollbehov.

Den enda statistik jag egentligen använder till något som faktiskt är vettigt är nog fliken med betyg, som jag använder för att hålla koll på vad jag sett - jag glömmer som sagt lätt saker, inklusive huruvida jag sett en film sedan 2013 eller inte.

Feuflux

omjonasson.se
Det var mitt sätt att säga "jag ser mig inte i excel-filen fastän jag recenserat åtminstone två filmer hyfsat nyligen".

krank

Feuflux;n256519 said:
Det var mitt sätt att säga "jag ser mig inte i excel-filen fastän jag recenserat åtminstone två filmer hyfsat nyligen".

Ah. Det är för att jag är skitdålig på att uppdatera den. Jag brukar upptäcka det nån gång i månaden eller varannan månad och uppdatera i klump.

'Storsvindlaren Dimitrios' ('The mask of Dimitrios', 1944) med Peter Lorre, Zachary Scott, Sydney Greenstreet m.fl. En känd skurk som få har sett hittas mördad på en strand i Istanbul, en deckarförfattare (Lorre) blir intresserad av hans liv och så är även en fd. kollega till Dimitrios (Greenstreet). Ledtrådarna blir en resa genom Europa och i tiden, möten med personer som känt honom och tillbakablickar, och allt är naturligtvis inte vad det verkar vara.
Lorre är inte en hjältetyp, och ska inte vara det här heller, men historien känns också lite slätstruken och tillbakablickarna i Dimitrios liv blir intressantare. Stämningen och scenerierna är det bästa, Lorre blir tyvärr aldrig lika rolig som han brukade vara i biroller och Greenstreet är bra men spelar samma roll som i 'Riddarfalken från Malta' (och alla andra filmer jag har sett honom i).
Gillar man svart/vita 40-tals filmer och nämnda skådisar är den ändå inte mer än : 3/5, fast den är ändå värd att se om man inte har sett den.

krank

Jag har sett Cliffhanger (1993).

Rocky Balboa är ledsen, för han råkade tappa sin bästa kompis tjej så att hon ramlade ihjäl sig uppe i bergen. Nu måste han hjälpa sagda bästa kompis, Yondu, att stoppa ett gäng banditer ledda av Dick Solomon, som krashat ett plan de tänkt råna på en massa pengar uppe i samma berg.

Alltså. Den här filmen är egentligen inte på något sätt dålig. Inte hantverksmässigt. Den är däremot väldigt tråkig. Miljöerna är enahanda och grundplotten ganska trist. Actionsekvenserna är OK men duger inte riktigt för att lyfta det hela.

Det finns bra saker med filmen. Ett antal snygga widescreen-shots. Några scener med intressant utnyttjande av miljöns vertikalitet. Jag gillar att huvudrollen egentligen inte är bäst på att slåss och att han får vara ograciös och få en massa stryk.

Men... Näe, jag kan inte med att rekommendera den här. Faktum är att jag nog faktiskt kan avråda. jag tänkte sätta en trea egentligen, men den är nog faktiskt inte bra nog för ett rent "meh".

BETYG: 2/5

Krille

Super Moderator
Till minne av Hasse Alfredsson såg jag Äppelkriget (igen).

Och nej, den handlar inte om äppelodling eller äppelvin. Utan den handlar om Änglamark, där direktör Jean Volkswagner (Per Grundén) tänker bygga nöjesparken Deutschneyland. För den sakens skull har han anlitat PR-mannen Sten Wall (Gösta Ekman), allt genom de lokala bulvanerna kommunalpolitikern Kerstin Gustafsson (Yvonne Lombard) och hennes man affärsinnehavaren Tore Gustafsson (Sten Kärrby), ägare av bland annat livsmedelsbutiken Gustafssons Livs och begravningsbyrån Gustafssons Döds.

Springpojken Hans Nilsson (Per Waldvik) tycker inte alls om de här planerna, och springer iväg till de enda som kan göra något: släkten Lindberg, och främst då den kloka kvinnan Anna Lindberg (Monica Zetterlund) och Severin Lindberg (Hans Alfredsson).

Men ingenting hjälper mot pengar.

Utom pengar!

---

Jag älskar den här filmen! Jag har säkert tagit upp den förut, men det skiter jag i, och jag önskar att den aldrig tog slut. Den är naiv, men den är också mysig och midsommar och folkhem och skog och natur, precis allt det som krank hatar. :wink:

Och jag vill ha rollspelet, så att Severin Lindberg och Hasse Alfredsson kan leva vidare för evigt i våra fantasier.

krank

Krille;n256780 said:
Den är naiv, men den är också mysig och midsommar och folkhem och skog och natur, precis allt det som krank hatar. :wink:
Visserligen, men å andra sidan:

Krille;n256780 said:
livsmedelsbutiken Gustafssons Livs och begravningsbyrån Gustafssons Döds.
...så är jag ju fullständigt försvarslös inför den sortens ordvitsar och språklek.

Krille

Super Moderator
Krille;n256780 said:
Och jag vill ha rollspelet, så att Severin Lindberg och Hasse Alfredsson kan leva vidare för evigt i våra fantasier.
Nu när jag tänker efter, och på grund av talgbolls gömställen till Ur Varselklotet, så börjar jag fundera på om man inte skulle kunna göra ett Äppelkriget-hack av Ur Varselklotet.

Jag menar, hur svårt kan det vara?

Pilzefrau

hon/henne
Förra veckan såg jag två filmer:

Först ut var Safety Not Guaranteed (2012). Den handlar om en reporter och hans två praktikanter som åker ut till sömniga småstaden Ocean View för att göra ett reportage om Kenneth, den lokala crackpot som satt in en tidningsannons som eftersöker "en partner att åka tillbaka i tiden med mig". Praktikanten Darius får låtsas vara intresserad av jobbet för att samla info, medan reportern själv slummar runt och försöker ligga. Darius och Kenneth är båda lite misslyckade, trasiga människor, och deras vänskap blir något ganska konstigt men samtidigt väldigt fint. En mysig film. Jag såg den med båda mina partners. 4/5

Dagen efter såg jag The Wolf of Wall Street (2013), baserad på börshajen Jordan Belforts självbiografi. Det är nästan tre timmar av Leonardo DiCaprio som ett fantastiskt rövhål. Under filmen åt jag upp det sista ur en burk hemlagad fudge jag fick när jag fyllde år i juni, och när jag satt med sista biten i handen såg jag att den var möglig. Jag har inte så bra koll på hur farligt det är med mögel, så jag fick panik och gick till badrummet och försökte framkalla kräkning. I efterhand känns det ganska roligt att kunna säga att när jag såg på Wolf of Wall Street, då spydde jag nästan. Jag såg den ensam. 4/5.