Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v42

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v42.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Khan

Kondottiär
Jag har sett ANOTHER EARTH, en sci fi-rulle från 2011. (http://www.imdb.com/title/tt1549572/?ref_=fn_al_tt_1)

Den sjuttonåriga Rhoda är på väg hem från en fest när hon orsakar en bilkrasch. Det beror på att hon tittar ut genom bilfönstret mot en liten blå prick, som på radion sägs vara en annan planet som är på pricken lik Jorden i atmosfär, vattenmängd, volym, ja allt som går att mäta. Den kan alltså med största sannolikhet ha liv. Kanske till och med intelligent liv.

Men i alla fall. Bilkrasch. Eftersom hon har ihjäl två personer (varav ett barn) och skickar en tredje i långvarig koma hamnar hon i fängelse i fyra år. Filmen tar vid precis när hon släpps och återvänder till sin familj. Hennes drömmar om MIT och college är grusade och hon börjar arbeta med att städa på sitt gamla gymnasium.

Samtidigt har den andra planeten visat sig vara "Another Earth (AE)" och har rört sig otroligt mycket närmare Jorden. Den är inte bara en exakt kopia av Jorden med samma geografi, kontinenter, hav och så vidare. Den har till och med intelligent liv med EXAKT samma evolution och allt. Den är en exakt kopia av vår värld med allt vad det innebär. I en scen får SETI:s chef kontakt med den andra planetens SETI:s chef och de visar sig ha exakt samma namn, livshistoria, erfarenheter och så vidare. Det är filmens enda bra scen.

I övrigt är filmen en enda seg, blåtonad, lååååång pretentiös b-film som tror sig vara djup men egentligen är hur krystad som helst. Min hjärna klarade av att stänga av de uppenbara sci fi-frågorna (varför påverkar inte AE:s gravitation Jorden, trots att den är fyra gånger närmare än Månen?) eftersom det handlade om val och filosofi och "Är den andra mig lika misslyckad?". Men allt faller platt.

Rhoda plågas av ångest och försöker gottgöra det hela genom att bli kompis med den ende överlevande och städa hans hus utan att förklara vem hon är. Dialogen är meningslös, skådisarna tomma och INGET i filmen känns på något sätt värt.

Filmens enda positiva egenskap är att den bara är 90 minuter lång.

TL:DR -> Undvik.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har slösat drygt 90 minuter på att se Max Steel.

Den bygger tydligen på något slags Mattel-leksaker och handlar om Max McGrath vars pappa dog när han var ung och som nu flyttar tillbaks till hemstaden där han bor, där han omedelbart träffar en jättesöt tjej som fortsätter vara intresserad mot honom fastän han beter sig som en idiot, och så visar det sig (le gasp) att han har något slags superkrafter, som har att göra med en skitstörig robot som han kan kombineras med... Och så nånting nånging superaliens som heter "superlinks".

Alltså, på riktigt: det här är den sämsta, tråkigaste skit jag sett sedan Filmklubben började. Jag såg inte ens klart den igår, utan stängde av efter typ 50 minuter och gav upp. Jag såg resten idag och ångrar det redan.

Bra saker med filmen:
  • Specialeffekterna är faktiskt rätt snygga.
  • Alla skådespelare utom huvudpersonen gjorde väl ett helt OK jobb, antar jag.
  • Någonstans fanns en inte helt superdassig grundstory som hade kunnat bli en bra film.
  • Superlinks, med det apfåniga namnet, är rätt snyggt designade i sina storm-former.
Dåliga saker med filmen:
  • Huvudpersonen har karisman hos en bit barkträ.
  • Huvudpersonens robotkompanjon är superirriterande och störig. Den är tydligen tänkt att vara "rolig", men det är den inte. Jag vill bara att den ska krossas och dö.
  • Manuset är bedrövligt både vad gäller pacing, struktur och repliker.
  • "Superlinks"? Really? That's what you're going with?
Den här filmen är så dålig att snygga specialeffekter inte kan rädda den. Den urtråkige huvudpersonen och hans ointressanta hjälteresa, hans vedervärdiga kompanjon, den märkliga pacingen som tydligt är ett resultat av att försöka gå från "clueless ung grabb" till "superhjälte som slåss mot kosmiska monster" på 90 minuter, De super-duper-förutsägbara antitwisten...

Nej, det här är fan bara skit. Bara skit. Det finns gott om filmer med lika snygga specialeffekter och som inte är lika aktivt tråkiga. Alltså, jag kan förlåta mycket hos filmer, men inte tråkighet.

BETYG: 1-/5

Krille

Super Moderator
Jag har sett Rumble in the Bronx.

Keung (Jackie Chan) kommer över till New York för hans farbror Bills (Bill Tung) bröllop med Whitney (Carrie Cain Sparks), men ett gäng börjar jävlas med Bills kompis Stephen (Jamie Luk) på natten. Och Keung går ut för att stoppa dem. Och gänget är fan överallt och jävlas även med Elaine (Anita Mui) i hennes affär.

Det finns bara en lösning: gladkungfu!

---

"Gladkungfu" är nog den bästa beskrivningen jag har på Rumble in the Bronx. Det är en typisk Jackie Chan-film, egentligen: en actionfylld familjerulle med massor med galna stunts som typ gör sönder stuntmän och skådespelare. Storyn har en klase vändningar, men egentligen är de mest skäl för att Jackie Chan ska få briljera med galna stunts. Det kan antingen bli hysteriskt roligt eller hysteriskt pinsamt.

Eller båda.

Ymir

Liten kantbaron

Jag har sett Suburra, en italiensk maffiafilm från 2015. Plotten är snyggt konstruerad som ett nätverk av olika karaktärer och scenarier som sakta och obevekligen förs samman i en härva av korruption, intriger, våld och hämnd, men wikipedia-summaryn gör tydligt att boken den är baserad på innehåller massor av detaljer som gör handlingen i sig mycket bättre, och som inte alls framgår i filmen, där ett par sidoplotter snarare känns direkt onödiga och märkliga. Man har aldrig riktigt tid att lära känna karaktärerna, och slutet har ingen riktig payoff. Däremot är musiken riktigt bra och skapar en påtaglig nerv, och det finns några dramatiska scener (mord, självmord och eldstrider) som är enormt snyggt filmade med svepande panoreringar som verkligen låter en orientiera sig spatialt i det som sker. Där är även den snyggaste vehicular homicide-scen någonsin sett.

Sammantaget är Suburra varmt rekommenderad för de som älskar gangsterfilm eller vill ha inspiration till undre världen-scenarion och politisk korruption, men för er andra är den ingen must-see. Eller ja, om ni har någon sorts fetisch för scener där folk blir påkörda så måste ni se Suburra till varje pris.