Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v46

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v46.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Minimoni

Homelander
Jag såg Transformers: The last knight, eller vad den heter... Transformers 5 i ordningen i alla fall. Jag har alltid gillat transformersfilmerna då jag kan njuta av coola effekter och slippa tänka så mycket på plotholes och liknande, det är helt enkelt den sorts film som jag ser då jag vill slappa. Jag vill inte avslöja exakt vad den handlar om annat än att robotar självklart slåss med varandra och att det är mycket lättsamt våld i filmen även om den tillsammans med Transformers 4 har en mörkare ton än de tidigare filmerna. Jag måste också erkänna att filmen misslyckas med ett av mina kriterier för filmer av den här karaktären och det är att metaplotten nu börjar bli så krånglig att jag faktiskt inte förstår exakt vad som händer längre och det är precis motsatt vad jag önskade när jag startade filmen.

Filmen är inte dålig på något sätt och gillar man Transformers så kommer man med stor sannolikhet fortfarande gilla den här, men den är den svagaste av filmerna då den inte riktigt är vad jag förväntade mig. Andra kan säkert tycka att det är den starkaste av filmerna, speciellt om man vill ha en fet metaplott med massor av karaktärer och tidigare händelser att hålla reda på och försöka förstå.

Filmen avviker inte jättemycket när det gäller hur män och kvinnor agerar och det är väldigt mycket fler män än kvinnor i filmen och det kan även jag störa mig på. Utan att spoila så kan det nämnas att det finns mänskliga soldater med i filmen och om jag inte såg fel så tycks det som om alla soldater i världen är män, vilket självklart är tråkigt och onödigt i en film av den här karaktären. De få kvinnor/flickor som är med i filmen är självklart stöpta i en liknande form som tidigare Transformersfilmer, snygga/söta med för lite karaktär och/eller för lite tid i filmen.

Slutligen så blir betyget 4/5 då jag gillar Transformers men den når inte hela vägen fram då jag inte längre förstår metaplotten eller vad som egentligen händer mer än att saker går sönder.

Krank, jag vet att du tidigare gillat Transformersfilmerna och du får gärna kortfattat berätta vad du tyckte om den här!? :)

krank

Minimoni;n262080 said:
Krank, jag vet att du tidigare gillat Transformersfilmerna och du får gärna kortfattat berätta vad du tyckte om den här!? :)
Kortfattat: Jag hatade den. Jag tycker verkligen att det är den sämsta Transformersfilmen, en bra bit under t.ex. tvåan.

Skriver mer senare, men det finns en recension i filmklubben =)

Minimoni

Homelander
krank;n262082 said:
Kortfattat: Jag hatade den. Jag tycker verkligen att det är den sämsta Transformersfilmen, en bra bit under t.ex. tvåan.

Skriver mer senare, men det finns en recension i filmklubben =)
Skall leta upp din recension! Hoppas nästa Transformers film blir bättre då det oundvikligen lär bli fler.

krank

Minimoni;n262108 said:
Skall leta upp din recension! Hoppas nästa Transformers film blir bättre då det oundvikligen lär bli fler.

I korthet:
- Jag gillar robotar. Jag är helt ointresserad av riddare och drakar. Det här kändes som en film där Bay tröttnat helt på robotar och egentligen bara ville göra en riddarfilm.
- Förra filmen hoppade över rätt mycket av den Bayska "humorn". Den var lite allvarlig, vi blev av med spattighetsmästaren LeBeauf, överhuvudtaget tyckte jag om den riktningen. Den här filmen kunde inte ha en enda karaktär som den inte förvandlade till komplett idiot. Vad i helvete var poängen med att få Anthony Hopkins karaktär att spatta ur och bli "tokrolig" egentligen? Vilket syfte fyllde det?

Jag tyckte om en del blinkningar filmen gjorde till tidigare Transformersmytos, men överlag tyckte jag så jäkla illa om den riktning filmen rörde sig i både i det estetiska och vad gäller story att det helt enkelt inte funkade för mig.

Jag hoppas att nästa blir lite mer som fyran.

krank

Enligt uppgift ska Bay "bara" producera film sex (Bumblebee-spinoff) och sju (nästa "stora" film i franchisen), inte regissera. Jag håller tummarna för att det blir bättre.

Mundo

Myrmidon
Jag såg Rättviseligan.

Den var som Batman v Superman, rätt så besvikande och färgskalan är som vanligt väldigt Snyder.

Karaktärerna vill man gärna lära känna, men har man sju stycken huvudkaraktärer i en och samma film, och majoriteten av dem inte har fått några filmer att riktigt introducera sig själva på... Well, det blir jävligt hafsigt.
Actionen var snygg, speciellt alla effekter med the Flash är grymt coola.

Men det bär inte en film särskilt långt, speciellt inte eftersom man på något sätt har lyckats göra möjligtvis den absolut sämsta/tråkigaste skurken i modern hjälte-films historia. Helvete vad tråkig han är, och helt utan personlighet eller några intressanta förmågor.
Jag utmanar alla att nämna en skurk från en block-buster film de senaste tio åren som är så in i helskotta tråkig.

Jag ger filmen 2 av 5, det lilla jag fick se av de andra karaktärerna gillade jag, och actionen var snygg. Resten var rätt så forcerade, ibland så mycket så att det gör ont, dialoger och humorn... Well, det kan vara för att jag precis har sett Thor, men den var inte mycket att studsa upp med iheller.

Jag ville verkligen, VERKLIGEN att den här filmen skulle vara bra. Men tyvärr, Snyder is back baby.

Min gissning: Krank ger filmen 4 av 5, möjligtvis 5 av 5.

Minimoni

Homelander
Mundo: Personligen har jag gillat alla filmer DC gjort till sitt nya film-universum, allt från ”Man of steel” till ”Wonder Woman”. Så jag antar att med det facit så skulle jag även uppskatta ”Justice League”, eller vad tror du?

Mundo

Myrmidon
Minimoni;n262707 said:
Mundo: Personligen har jag gillat alla filmer DC gjort till sitt nya film-universum, allt från ”Man of steel” till ”Wonder Woman”. Så jag antar att med det facit så skulle jag även uppskatta ”Justice League”, eller vad tror du?
Gillade du Batman v Superman så kommer du förmodligen att gilla den här också. Wonderwoman är som natt och dag jämfört med den här filmen.

Bolongo

Herr Doktor
Efter att ha studerat recensionerna har jag kommit fram till att jag inte kommer att se Justice League på bio. Jag är tillräckligt nyfiken för att kolla när den kommer på hemmavideo, men det dröjer väl ett litet tag.

Mundo

Myrmidon
Jag uppdaterar min recension. Jag går från tidigare 3 av 5 till 2 av 5, efter att ha tänkt efter.

Den riktige Sherlock...'Den siste vampyren' (1993, 'The last vampyre') med Jeremy Brett, Edward Hardwicke, Roy Marsden m.fl.
Sherlock Holmes kontaktas av en bypräst efter inflyttandet av en man vars släkting för 100 år sedan dödades av pöbeln, misstänkt för att vara vampyr. Holmes konstaterar torrt att vampyrer inte existerar, men en vän till Watson, vars familj både känner den misstänkta främlingen och har drabbats av en plötslig tragedi, vill ha deras hjälp att lösa mysteriet som tycks kretsa runt dem och byn. Det är ett fall med flera lager och många agerande, den mänskliga faktorn är som vanligt viktigare än den övernaturliga.

En del säger Basil Rathbone, en del säger Robert Downey Jr. men den bäste Sherlock Holmes är trots allt Jeremy Brett, Cumberbatch är en rolig idé i ett lyckat utförande men en 'riktig' Sherlock existerar där A.C. Doyle placerade honom tidsmässigt (runt 1870 - 1900).
Detta är alltså ett långfilmsavsnitt i TV-serien, men produktionen är som i övrigt av toppkvalitet gällande skådisar, manus och tidskänsla. 'Den siste vampyren' är bra men inte en personlig favorit bland TV-films avsnitten ( jag föredrar också de vanliga,korta avsnitten ), men den är klart sevärd ändå: 4/5.

Mundo

Myrmidon
Jag såg Valerian and the city of a thousand planets.

Tänkte döma det som en film utan att bry mig om källmaterialet.
Det blev inte en så bra film.

+ Världen är skitrolig, älskar marknaden, de härligt klassiska sci-fi-raserna.
+ Bubbles, trots sin korta medverkan, är mer intressant än resten av huvudkaraktärerna.
+ Teknologin gör ofta helt whack saker som är roligt/spännande.
+ Komedin är ofta helt okey.

- Valerian gör det omöjligt att gilla honom.
- Bruden vars namn jag redan glömt, Laura eller nåt, är omöjlig att gilla.
- Skådespeleriet för våra två huvudkaraktärer är under all kritik, speciellt från Laura eller nåt. Alltså Jesus Christ. Det är lite såhär hon pratar när saker och ting blir allvarliga, fast utan ironi eller självinsikt. Jag har sett clementiner med mer charm och personlighet.
- Laura eller nåt tar typ baksätet i princip i varenda situation/konflikt de stöter på. Hela klimaxet av filmen spenderar hon med att rulla tummarna, vilket hon gör i majoriteten av alla fajting scener också. Inte så att jag egentligen borde klaga på det, desto mindre fokus på henne, desto mindre chans får Laura eller nåt att visa hur kass hon är på att skådespela.
- Det existerar i princip ingen kemi över huvudtaget mellan Valerian och Laura eller nåt. Mycket på grund av att båda är så svåra att tycka om, och för att de typ aldrig visar någon typ av genuin känsla för varandra.

Trots mina brutala sågningar så lyckas filmen med nöd och näppe kamma ihop 3 av 5.
Gillar du sci-fi av typen Femte elementet, och kan tänka dig att ersätta Bruce Willis och Leeloo med Annoying Orange och en cheap-mans Kristen Stewart så kommer du gilla den här filmen.

krank

Jag har sett Radius.

Den handlar om en snubbe som vaknar efter en bilolycka med minnesförlust - och när han börjar stapla runt så upptäcker han att alla han stöter på är döda.

Mer än så tänker jag inte beröra plotten, eftersom... tja, eftersom den är hyfsat spoilerig och eftersom den grej som avslöjas bara en liten bit in i filmen är det närmaste något intressant som händer.

Filmens främste huvudperson spelas av Diego Klattenhoff, som jag mest känner igen som agent Donalt Ressler i den lysande TV-serien The Blacklist. Där framstår han ofta som en av de mer träaktiga skådespelarna men det är ju mycket för att han där hamnar i skuggan av folk som James Spader, Megan Boone och Harry J Lennix.

I den här filmen... Tja, det är uppenbart att manuset är amatörmässigt och styltigt, men han är den ende som faktiskt lyckas leverera trots det. Jämfört med resten av casten är han en riktig skådespelare, kapabel att göra något bra av en dålig situation. Charlotte Sullivan, som spelar den sekundära huvudpersonen, har betydligt större problem med att leverera sina repliker. Samtidigt kan jag egentligen inte skylla på henne alltför mycket; hon har som sagt inte så mycket att jobba med. Men här märks, tycker jag, en klar kvalitetsskillnad i skådespeleriet.

Hur som helst, filmens plot är ganska lättglömd och även om filmen rent hantverksmässigt är helt OK gjord - de få specialeffekterna är helt OK, kameraarbetet kompetent, klippningen hyfsad - så är det här ingen film jag riktigt kan rekommendera. Det finns en intressant premiss här som inte är speciellt väl utförd, och symbolik som tyvärr inte riktigt får leva och utforskas. Det hade kunnat bli en rätt intressant film. Det blev det inte.

BETYG: 3/5.

Anchorman

Swashbuckler
Jag har sett Justice League...

Den här filmen är inte bra. Den är fan katastrof.
Flera nya karaktärer som får typ 2minuter av backstory så vi ska känna sympati för dem.
En skurk som är så ointressant att det är obegripligt. Bokstavligt talat en snubbe med yxa som letar efter tre lådor för att förstöra jorden, värför han vill göra det förklaras i en flashback på typ 2 minuter där med så klart.

Skitdålig, 1 av 5

Sen så återupplivar dem stålis också, när dem gör det så kollapsar hela filmen ännu mer. Varför bry sig om att bygga ett team när snubben med rost i kallingarna kan ta hand om huvudskurken utan att ens anstränga sig.

Mundo

Myrmidon
Anchorman;n263186 said:
Jag har sett Justice League...
[...]
En skurk som är så ointressant att det är obegripligt. [...]
Jag har försökt som ett as att försöka komma på en enda skurk i någon superhjältefilm de senaste tio åren som har varit så tråkig, men jag kan inte.

Krille

Super Moderator
Jag har sett Space Jam.

Michael Jordan (Michael Jordan) avslutar sin basketkarriär för att syssla med baseboll istället. Det går inte så bra. Han är helt enkelt inte lika bra på baseball som på basket. Hans publicist, Stan Podolak (Wayne Knight), försöker göra Michaels värld lite smidigare.

Samtidigt försöker den onde chefen över rymdnöjesparken Moron Mountain, Mr Swackhammer (Danny DeVito) göra något åt fallande intäkter, då han råkar få syn på Looney Tunes på TV. Han skickar sina onda agenter för att fånga dem, dvs Bugs Bunny, Daffy, Elmer Fudd och alla de andra. Bugs har dock en smart plan. Han utmanar Swackhammers anhängare på basket om saken, för anhängarna är jättesmå.

Men de växer rejält när de snor talangen från en bunt riktiga basketstjärnor från Jorden.

Så Bugs ber Michael Jordan om hjälp.

---

Nackdelen med tekniktunga filmer från nittitalet är att de faktiskt är så halvbra på tekniken att det syns. Filmen är bara om att Michael Jordan spelar basket med Bugs Bunny, vilket gör tekniken så väldigt jätteviktig. Och det var tjugo år sedan.

Sen är det en sak till som inte funkar: kortfilmshumor i långfilm. Eller, det kan funka, om man anstränger sig och har fetmycket talang. Gänget som gjorde Who Framed Roger Rabbit lyckades. Space Jam, not so much.

Slutligen är det Michael Jordan. Hans skådespelande lämnar en del att önska. Eller snarare, han är sig själv, och på så sätt funkar det. Men han borde ha hållit sig till basket.