Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v49

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v49.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag behövde ha något att titta på medan jag strök tvätt, och så hade en kamrat precis nämnt The Happening, och så fanns den på Netflix och var lagom lång...

Så. Alltså. Är det här ett skämt? Gjorde M Night Shyamalan den här för att se om någon gick på det? Började den kanske som en skämt-pitch som han sedan kände sig nödgad att realisera när ingen verkade reagera?

Den här filmen är en rätt pinsam katastrof för alla inblandade. Den har bra skådespelare och ett soundtrack som är långt bättre än den förtjänar, och lyckas väl aldrig bli sådär kaos-jag-vill-stänga-av-dålig, men den funkar helt enkelt inte.

Kompetenta skådespelare tvingar sig igenom ett styltigt, ogenomtänkt, fladdrigt manus som ständigt saboterar allting. Stark, dramatisk musik vars dramatik inte motsvaras av något som händer i filmen. Plötsliga "humorscener" som mest är pinsamma. Andra scener, som jag tror är tänkta att vara dramatiska, som blir ofrivilligt humoristiska. Egentligen ganska intressanta karaktärer som plattas till av att spendera hela filmen med att springa över åkrar, rädda för vinden, ackompanjerade av tidigare nämnd överdramatisk musik.

Filmen handlar om en lärare, spelad av Mark Wahlberg, och hans tjej, spelad av Zooey Deschanel, som vi följer medan världen - eller ja, en del av USA - drabbas av en mystisk våg av självmord.

Men alltså, på riktigt. Se inte den här. Annat än som studie i exakt hur långt från Sjätte Sinnets kvalitet en regissör kan röra sig och ändå, på något sätt, fortsätta få nya uppdrag.

BETYG: 2- / 5

Mundo

Myrmidon
krank;n265367 said:
Plötsliga "humorscener" som mest är pinsamma. Andra scener, som jag tror är tänkta att vara dramatiska, som blir ofrivilligt humoristiska.
Men varmkorv?!

Bolongo

Herr Doktor
Det finns ingen tråd för vecka 50, så jag får väl nämna här att jag sett Den Sista Jedin.

Jag gillade den, och jag gillar den faktiskt mer ju mer jag tänker på den.

Inga detaljer just nu, eftersom det skulle innebära långa utvikningar i spoiler-taggar som jag inte hinne rmed så här innan jobbet. Kanske senare idag.

Krille

Super Moderator
Nu när jag gick igenom spreadsheeten igen så upptäckte jag att jag hade glömt att skriva recensionen för filmen jag såg den veckan: The Cruel Sea, svartvit brittisk krigsfilm från femtikallt.

George Ericson (Jack Hawkins), en gammal reservare i brittiska flottan, kallas in igen i augusti 1939 för att ta befälet över den alldeles nybyggda korvetten HMS Compass Rose. Där får han befälet över en bunt med gröngölingar som inte sett ett rep förut. Väl ute till havs får de möta de två värsta fienderna under kriget: vädret och tyska ubåtar, genom hela kriget.

---

Det finns inte jättemånga krigsfilmer om sjökriget, och det är lätt att förstå varför: det finns ingen riktig antagonist. Alla fiender är bara båtar på horisonten, eller i det här fallet under havet. Det gör att man måste bygga motsättningen ombord istället.

I The Cruel Sea är det förstås så: den förste sekonden ombord är en översittare, men han försvinner hyfsat snart. Istället blir det just havet, vädret och ubåtarna som får vara antagonister på riktigt, vilket ger filmen lite av en katastroffilmskänsla snarare än en krigsfilm.