Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v6

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för vecka 6.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill (med ett undantag, som förklaras längre ner):

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva. Om du blivit ikryssad av någon annan och inte vill vara ikryssad, känn dig fri att ta bort kryssen och/eller ditt namn. Om du framledes vill slippa få ditt filmtittande registrerat i dokumentet, markera hela raden där ditt namn står och färga bakgrunden grå eller någon annan tydlig färg. På så vis blir det lätt att minnas att du inte vill vara med.

DEN ICKE FRIVILLIGA REGELN: INGA SPOILERS.
Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Mycket praktiskt!

Lukas

Mannen i Gult
Efter att ha insätt att John malkovich spelar mig som en marionettdocka genom att producera två av mina favoritfilmer, så kände jagatt det ända rimliga var att se om I Huvudet på John malkovich.

Den är filmen är skum, och jag önskart att jag kunde bedöma den bättre, men 90% av filmen så sitter jag och funderar på hur mötet där Charlie Kaufman pitchade ideen för Malkovich såg ut.

zonk

muterad

Ja då har man klippt en gammal ostig rulle man haft liggande i evigheter.. Brainscan, från 1994, med ingen mindre än Edward Furlong (den störiga ungen, förlåt stilige unge mannen, i Terminator 2). Oj jösses vilken soppa.. farliga dataspel som är alldeles för verkliga, nån slags datademon med festligt hår (se bild), och tonårscrush. Det funkar ändå rätt bra efter omständigheterna, och main theme signerat George S. Clinton sitter som en keps*. Såg den dock pga att den dykt upp i body horror-listor, och på den punkten levererade den inte nåt vidare bra. Men men, inte så tokigt ändå..

3/5

* https://www.youtube.com/watch?v=SlRVL8Vgd4I

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag såg Die Hard i julas, och upptäckte i samband med det att jag inte ägde någon bluraybox med denna lysande filmserie. Så i slutet av januari slog jag till, och idag hämtade jag ut den.

Så jag har sett Die Hard 2.

Den här gången är det en flygplats som hotas av terrorister, och som vanligt är det den klarsynte vanlige-knegar-polisen John McClane som måste styra upp alltihop. Hans jobb försvåras i vanlig ordning av experter, auktoriteter och framför allt media - medan han hjälps av vanliga knegare som Allen, polisen han blev kompis med under förra filmen och Marvin, en lätt udda vaktmästare på flygplatsen.

Alltså. Det här är en rätt bra film. Det är intressant hur de knyter in omvärldshändelser och politik, och att skurken är en diktator som samarbetat med USA om att spöa kommunister. Det som smakar lite dåligt i munnen är nog det här "vanligt folk"-perspektivet och den ganska ensidigt negativa synen på media - och det har nog mycket att göra med den senaste tidens händelser, får jag väl säga. Ni vet, vi har en amerikansk president som betraktar media som "oppositionspartiet", kritiserar experter för att inte veta vad de pratar om samtidigt som magkänsla och "sunt förnuft" och "vanligt folk" höjd till skyarna...

Men, visst, det är ju såklart ett efterhandsperspektiv. Die Hard 2 är inte en sämre film för att det blåser populistvindar på 2010-talet. Jag uppskattar ändå att McClane får vara mänsklig, och dessutom en rätt hyvens karl. Han blir skadad, mår dåligt, halkar och haltar.

Det som gör att den här filmen haltar som film är att dess struktur är väldigt lik ettan samtidigt som den saknar en rätt viktig detalj - McClane utvecklas inte ett dugg som karaktär. Den känns också lite hattig.

Nå; kan jag rekommendera den här filmen? Japp. Se hellre ettan om du måste välja, men den här är rätt bra den med. Nu ser jag mest fram emot att se trean...

BETYG: 4/5

Krille

Super Moderator
Jag har sett Warcraft: The Beginning.

Orcernas värld är död. Den slits itu av fel-magi. Enda sättet att överleva är att flytta vidare till nästa värld. Gul'dan (Daniel Wu) öppnar en portal med livskraften från draenei-fångar till en annan värld, Azeroth, för att en förtrupp ska kunna nå dit och sätta upp en ny portal som kan hämta resten. Hövding Durotan (Toby Kebbell) och hans gravida maka Draka (Anna Galvin) är en del av förtruppen, liksom slav-halvorcen Garona (Paula Patton).

I Azeroth hittar Khadgar magikern (Ben Schnetzer) spår av fel-magi hos döda soldater. Anduin Lothar (Travis Fimmel), garnisonens chef, skickar Khadgar till kung Llane (Dominic Cooper) för att förmå kungen att kalla på Väktaren (Ben Foster) i hopp om att denne kan göra något åt problemet med fel-magin.

---

Filmen var … överproducerat överhäftig. Jag fick känslan av att det egentligen är en tvåtimmars dataspelstrailer från Blur med lite inslag av riktiga skådespelare. Den har ett par intressanta twistar, men är i övrigt mest rörig. Expositionstung dialog utan nåt egentligt karaktärsbygge, hänvisningar till en franchise som jag inte är bekant med, och på tok för många huvudpersoner och Ord Med Stora Bokstäver.

Men vad fan gör man när man har ett källmaterial med rätt mycket inbyggds fjompighet i sig, och massor med klichéer vars syfte inte är att berätta en story utan att bussa ihop spelare i en RTS? Givet förutsättningarna har folket som gjort filmen gjort ett bra jobb, men som film funkar den mest som bakfyllefilm.