Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v8

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för vecka 8.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill (med ett undantag, som förklaras längre ner):

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva. Om du blivit ikryssad av någon annan och inte vill vara ikryssad, känn dig fri att ta bort kryssen och/eller ditt namn. Om du framledes vill slippa få ditt filmtittande registrerat i dokumentet, markera hela raden där ditt namn står och färga bakgrunden grå eller någon annan tydlig färg. På så vis blir det lätt att minnas att du inte vill vara med.

DEN ICKE FRIVILLIGA REGELN: INGA SPOILERS.
Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Mycket praktiskt!

Krille

Super Moderator
Jag har sett Kubo and the Two Strings.

Kubo (Art Parkinson) bor med sin mamma Sariatu (Charlize Theron) på en klippa högst upp på berget bredvid en by. Han försörjer sin lätt förvirrade mamma genom att magiskt manipulera origami med sin shamisen. Varje kväll går han hem igen innan solnedgången, för hans mamma har varnat honom att månsystrarna Karasu och Washi (Rooney Mara) och hans farfar Månkungen (Ralph Fiennes) kommer för att ta hans kvarvarande öga om han går ut nattetid.

Men så kommer bon-festivalen, de dödas festival. Kubo försöker tala med sin far, men blir sur när han inte svarar. Och då går solen ner.

---

Iiiiih!

Låt mig upprepa det:

Iiiiih!

Vilken fantastisk film! Jag blev glad och berörd av den!

Asså, jag kan inte säga något dåligt om Kubo and the Two Strings! Aminationen är fantastisk, stop-motion förstärkt med lite CGI i bakgrunden, och man märker inte ens övergången mellan dem. Musiken är perfekt! Rollerna levererar perfekt! Ståryn är mysig och skrämmande och rolig, och dessutom både rak och med kluriga twistar, med glädje och sorg, mörker och ljus.

Jag har nästan lust att se om den, direkt!

krank

Jag har tagit mig samman och sett The Imaginarium of Doctor Parnassus.

Det är en rätt märklig, drömartad film med osammanhängande story och vaga toner av hur viktigt det är med berättelser. Ingen är förvånad över att filmen är gjord av Terry Gilliam, och den påminde mig om hur det kommer sig att Gilliam har så svårt att få sina verk finansierade: han är extremt ojämn och opålitlig som kreatör. När han gör något bra blir det riktigt, riktigt bra. När han inte gör något riktigt bra blir det... inte alls bra.

Den här filmen är också känd för att vara Heath Ledgers sista film; han gick hädan under inspelningen - något PR-maskineriet kring filmen såg till att göra en riktigt stor grej av. Hans rolls oinspelade delar spelas istället av en kavalkad av andra skådespelare (där ingen av dem egentligen liknar Ledger) men det funkar faktiskt rätt bra i filmens drömlogik. Mitt problem med det här är alltså inte att filmen blev sämre eller ens att den gjordes färdigt trots Ledgers frånfälle - utan smaklösheten i att använda en människas död för att göra PR och skapa uppmärksamhet kring en film.

Det kanske märks att jag inte är speciellt nöjd med de senaste två timmarna? Det kanske, så att säga, skiner igenom?

Det finns bra saker med den här filmen. Gilliam är bra på drömlika miljöer, även om han är mycket bättre på fysiska effekter än på CGI. Alltså, CGIn är snygg och så, men inget speciellt. Det funkar såklart alltid att casta Tom Waits som djävulen, och alla inblandade skådespelare gör ett bra jobb med det manus de fått.

Men manuset, ja. Det är helt klart filmens svagaste del. Det är som sagt rätt osammanhängande och spretigt, jag har svårt att riktigt se vad det är som är poängen med alltihop. Jag känner mig aldrig speciellt intresserad eller engagerad varken i karaktärerna eller den större storyn.

Alltså, om man vill se Tom Waits i något, se Mystery Men istället.
Om man vill se Andrew Garfield i något, se The Amazing Spider-Man, som jag faktiskt tyckte var riktigt bra.
Om man vill se Heath Ledger i något, se Nolans Batmanfilm.
Om man vill se något av Gilliam, för guds skull se Brazil istället. Inget senare än Tideland. Fear and Loathing, 12 Monkeys, han har ju gjort skitmycket bra. Men den här eller Zero Theorem ger jag inte mycket för.

Om man absolut vill se något med Lily Cole så... Tja, se den här. Hon är bra i den, och jag har nog inte sett något annat med henne.

Men annars... Se något annat. Bättre. Och gör det till din headcanon att Gilliam slutade göra filmer som allra senast kring 2005 eller så.

BETYG: 2/5

Rhodryn

Hero
krank;n223569 said:
Om man vill se Andrew Garfield i något, se The Amazing Spider-Man, som jag faktiskt tyckte var riktigt bra.
Jag gillade också de filmerna... och Garfield som Spider-Man. Även om hans Peter Parker var kanske lite för... "cool"... för att vara Peter Parker igentligen. Hans Spider-Man var nära dock tyckte jag.

*Håller tummarna för Tom Holland i "Spider-Man: Homecoming" som ska komma till sommaren... för att det lilla man såg av Tom Holland som Spider-Man OCH Peter Parker i "Captain America: Civil War" var riktigt jävla lovande... så pass så att känslan jag fick av honom i Civil War var att detta var mer eller mindre exakt den Spider-Man och Peter Parker som jag minns från de ca 10-12 åren som jag läste Spiderman under 90- och tidigt 00-talet... vilket var en känsla som jag aldrig fick helt från varken Tobey Maguire (som jag aldrig igentligen gillade som varken Peter Parker eller Spider-Man... även om jag gillade filmerna i sig), och delvis ej från Andrew Garfield pga specielt hans version av Peter Parker*

krank;n223569 said:
Om man vill se Heath Ledger i något, se Nolans Batmanfilm.
Men... men... men... what about min favorit film med Heath! Filmen som fick mig att bli ett fan av honom! Visst, jag gillade också hans version av Jokern, en av de bästa versionerna av honom någonsin i en live action film. Men för mig så kan inte Jokern slå "William Thatcher"... aka "And so without further gilding the lily and with no more ado, I give to you, the seeker of serenity, the protector of Italian virginity, the enforcer of our Lord God, the one, the only, Sir Ulllrrrich von Lichtenstein!" A Knights Tale ju för bövelen!!! XD

Den filmen var som gjord för mig... en person som tycker att Riddare är historens coolaste krigare någonsin... åtminstone den Arturiska legender versionen av dem som personer, but still som krigare tycker jag de är nr 1 (första rollspelskaraktären jag någonsin skapade var en sådan Arturisk legend typ utav karaktär, Riddare Rhodryn Callahorn, min nr 1 favoritkaraktär som jag någonsin skapat och spelat, karaktären som alla andra karaktärer jag någonsin skapat vägs mot, med resultatet att de faktiskt inte väger upp till vad jag tycker om RRC som karaktär som helhet... "You have been weighed, you have been measured, and you have been found wanting. In what world could you possibly beat me?")... för att inte tala om en person som har kraftigt formats sedan väldigt ung ålder från filmen Ivanhoe (som de flesta Svenskar borde vara informerad om pga att den visats nästan varenda år sedan 80-talet på TV dagarna mellan jul och nyår)... och någon som också har skarpt gillar Queens musik sedan ca sista tredjedelen utav 80-talet (tack vara att jag såg Highlander, en annan 80-tals film som format mig en hel del)... Så när A Knights Tale dök upp 2001 så mumsade jag upp den med hull och hår. XD

Men... jag kan förlåta din "transgression" här... just eftersom jag ju vet att du ogillar allt sådant där medeltida och historiskt med en passion av... är "hat" ett för starkt ord här? Eller inte starkt nog? XD

Krank: Jag vill bara skriva att...jag ser hellre att Terry Gilliam gör dålig film än att han inte gör film alls. Men jag kommer inte ihåg, har du sett/skrivit om "The zero theorem"?

krank

Voldstagg13;n223609 said:
Krank: Jag vill bara skriva att...jag ser hellre att Terry Gilliam gör dålig film än att han inte gör film alls. Men jag kommer inte ihåg, har du sett/skrivit om "The zero theorem"?
Jag skrev om den efter att jag såg den på bio 2014. I efterhand kan jag säga att filmen lämnade exakt noll avtryck hos mig. Jämfört med filmer som Fear and Loathing och 12 Monkeys är den ett stort steg ner för Gilliam, tycker jag.

Jag tycker att det känns lite sorgligt. Med åren blir han, verkar det som, mer förvirrad, mer osammanhängande. Han har sagt att doktor Parnassus är självbiografisk, att doktorn är honom själv. Och det stämmer nog, för Parnassus är en alltmer förvirrad typ som får svårare och svårare att få sina fantasier och berättelser att hänga ihop...

Lukas

Mannen i Gult
krank;n223569 said:
Jag har tagit mig samman och sett The Imaginarium of Doctor Parnassus.

Det är en rätt märklig, drömartad film med osammanhängande story och vaga toner av hur viktigt det är med berättelser. Ingen är förvånad över att filmen är gjord av Terry Gilliam, och den påminde mig om hur det kommer sig att Gilliam har så svårt att få sina verk finansierade: han är extremt ojämn och opålitlig som kreatör. När han gör något bra blir det riktigt, riktigt bra. När han inte gör något riktigt bra blir det... inte alls bra.
Fast att gilliam har svårt att få pengar till sina filmer har extremt lite att göra med att han är ojämn, även konstanta "bra" regissörer som Christopher Nolan och David fincher har svårt och får bråka massa med olika filmbolag för varje film de vill göra. Hollywood tror inte på originella filmer, speciellt inte om de inte startar en franchise.

krank

Jag hade egentligen tänkt spendera kvällen med att se den förlängda versionen av Batman v Superman, men eftersom jag precis nåddes av beskedet att Bill Paxton gått hädan så ändrades mina planer. Men vad skulle jag se? Jag såg ju om Edge of Tomorrow ganska nyligen, så även om Paxton var bra där så får den nog vänta lite. Aliens? Mja, jag ser ju helst Alienfilmerna i ordning när jag ser dem, och jag hade inte tid att se både ettan och tvåan.

Så jag kollade på Netflix, och de hade bara två filmer med Paxton: Dels en dokumentärgrej där han är berättarrösten till en Titanicdykning, och dels Haywire, som jag inte hade sett eller visste något om.

Frågan är varför. Alltså, Haywire har, förutom Paxton, också Roberto Rodroguez, Ewan McGregor, Channing Tatum, Michael Fassbender och Michael Douglas. Gina Cerano, som spelar huvudrollen, är inte så känd, men hon var iaf bra som Angel Dust i Deadpool. Filmen är regisserad av Steven Soderbergh, som ju också är förhållandevis namnkunnig. Så varför har jag inte hört talas om den här?

Är den dålig? Nej, absolut inte. Mycket bra filmografi, med effektiv framing, snygga kameravinklar, bra användning av färg, överhuvudtaget ett hantverk som ligger några snäpp över medel. Storyn är hyfsat tight och inte alltför enkel eller alltför komplicerad.

Så. Det här är en actionthriller om en superspecialtränad agent, spelad som sagt av Gina Cerano som kan slåss på riktigt och det syns, som säljs ut av sin arbetsgivare och därefter måste räkna ut vem man kan lita på, varför hon såldes ut, och hur hon ska lösa problemet, hämnas, och slippa fly resten av livet. Vi har sett det här förut, men det är ju för att agent-thriller-actiongenren i princip ser ut så. Vi har hittills haft fem bournefilmer på i princip samma slags teman, så det är inte som att storyns icke-originalitet är något som talar till filmens nackdel.

Jag tror att det bästa med filmen är actionscenerna. Slagsmålen, framför allt. De är ofta oväntade och explosiva på ett mycket tillfredsställande sätt. Välkoordinerade, brutala, snygga. Cerano imponerar mycket här; hon hoppar in i sina slag och springer in i sina sparkar; hennes kast och teknik är överhuvudtaget jäkligt snygga.

Jag gillar att filmen nästan helt slipper någon form av omotiverat kärleksdravel, trots att Channing Tatum är med. Det är lite synd att Cerano i princip får vara själv som kvinna, men hon slipper åtminstone sexualiseras i någon märkbar grad.

Paxton, då? Här får han vara en ganska tillbakadragen figur, huvudpersonens oroliga pappa - exmilitär, författare, lojal mot sin dotter. Han gör såklart ett bra jobb, han säljer rollen mycket bra, och det var ett nöje att få se honom i en roll som är så långt från de mer "utlevande" jag annars mest minns honom för. Det tyder på en bredd i hans skådespeleri jag faktiskt inte var beredd på.

BETYG: 4/5

Jocke

Man med skägg
krank;n223654 said:
... dels Haywire, som jag inte hade sett eller visste något om.

Frågan är varför. Alltså, Haywire har, förutom Paxton, också Roberto Rodroguez, Ewan McGregor, Channing Tatum, Michael Fassbender och Michael Douglas. Gina Cerano, som spelar huvudrollen, är inte så känd, men hon var iaf bra som Angel Dust i Deadpool. Filmen är regisserad av Steven Soderbergh, som ju också är förhållandevis namnkunnig. Så varför har jag inte hört talas om den här?
Extra oklart hur du kan ha missat filmen då filmklubben 2013 skrev om den både vecka 6 och vecka 38.

Det kan också tilläggas att filmen har fått kvalitetsstämpeln "Garanterat råkurr" när jag Gasen i Botten - Tony Montana:de den https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=2ddbe2ccaa64e033fb083b7e078e7311&oe=5939B2CC