Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v12

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v12.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Krille

Super Moderator
Jag har sett Kong: Skull Island.

Hank Marlow (Will Brittain) och Gunpei Ikari (Takamasa Ishihara) hatar varandra, så till den grad att när de skjutit ner varandra över en söderhavsö så fortsätter de slåss – tills de blir avbrutna av en stor apa!

29 år senare snyltar Bill Randa in sig (John Goodman) i en expedition till en nyupptäckt ö i söderhavet. För säkerhets skull plockar han med sig en ex-SAS-kapten James Conread (Tom Hiddleston) och ett skitlass helikoptrar ledda av överstelöjtnant Preston Packard (Samuel L Jackson). Som bonus får de med sig fotojournalisten Mason Weaver (Brie Larson).

Sen går ingenting som planerat. Till att börja med finns det en stor apa där som inte alls gillar att bli seismografbombladdningbombad, och sänker hela helikopterflottan. Som tur är får de hjälp av Hank Marlow (John C Reilly) som fortfarande är vid liv. Men det hjälper inte så mycket om ön är full av andra jättemonster…

---

Oj vad snygg den var! Och vad bra den bollar upp för en klase fler jättemonsterfilmer i framtiden! Och den hade en massa skön musik!

Karaktärerna är visserligen många men välskrivna (även om det är svårt att se skillnad på dussinhelikopterpiloter och dussin-forskare). Det finns många överraskande vändningar i filmen, som man inte riktigt räknar med, och som trevligt nog inte hintas om i trailern.

Så det var en positiv upplevelse, och den fick mig att vilja se fler monsterfilmer och göra ett monsterrollspel!

Det blir kul!

Mundo

Myrmidon
För den som gillar Kong: Skull Island (och även för de som inte gillade den) rekommenderar jag den här videon. Till en början skojar den mest runt med filmen, men en liten bit in så kommer faktiskt regissören in och pratar om sin film. Det gjorde mig mycket mer sympatisk både till filmen och till arbetet som läggs på sånt här.

Lukas

Mannen i Gult
Mundo;n278770 said:
För den som gillar Kong: Skull Island (och även för de som inte gillade den) rekommenderar jag den här videon. Till en början skojar den mest runt med filmen, men en liten bit in så kommer faktiskt regissören in och pratar om sin film. Det gjorde mig mycket mer sympatisk både till filmen och till arbetet som läggs på sånt här.

Innan du ser den bör du dock se regissörens Twitter rant om hur mycket han hatade Cinemasins "everything wrong with skull island".

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag och en något genetisk modifierad miniversion av mig har varit och sett Lilla spöket Laban. Min GoogleFu är svag och jag har lite svårt att få grepp om den här filmen (hittar den inte i svensk filmdatabas), men så vitt jag kan förstå är det en nyproduktion som haft biopremiär i dagarna.

Oavsett, den är 44 minuter lång och består av sex fristående avsnitt, vilket är exakt samma upplägg som en annan Lilla spöket Laban-skiva vi har här hemma. Och den är bra, den har sex små fina berättelser med snygga twister, just det som utmärker LsL. Jag tycker kanske att den är lite tamare än den äldre rullen som vi har hemma, men den är å andra sidan väldigt bra med mycket smarta och kreativa vändningar. Den här når inte riktigt upp i den klassen, men nästan.

Fyra av fem rostiga kedjor, perfekt för fyra-femåringen vare sig hen är LsL-fan eller inte.

krank

Jag har sett Annihilation.

Det är en ganska meh scifirulle. För lite body horror för att vara bra body horror, inte tillräckligt snygg för att vara bra snygg-poetisk, inte tillräckligt gripande för att vara dramatisk. En okej grundidé men ett väldigt mediokert genomförande.

Det finns några snygga scener, och man kan säkert låna delar av det visuella till t.ex. Rotsystem (jag vet att jag kommer att göra det), men jag kan nog faktiskt inte rekommendera den här.

Trots att den har Nathalie Portman, Tuva Novotny och Tessa Thompson.

Jag blir lite sugen på att kolla upp bokförlagan vid tillfälle...

BETYG: 3/5

Bolongo

Herr Doktor
krank;n278984 said:
Jag har sett Annihilation.

Jag blir lite sugen på att kolla upp bokförlagan vid tillfälle...

BETYG: 3/5
Jag har bara läst boken, inte sett filmen.

Boken är rejält weird. De recensenter av filmen som också läst boken kommenterar med en mun att filmen är väldigt urvattnad. Vilket inte gör mig så värst pepp att se den...

krank

Minimoni;n278992 said:
Nej, jag kan inte heller rekommendera ”Annihilation” till någon... Den blir bara sämre ju mer jag tänker på den tid den stal av mig.
Jag känner nog nästan lite tvärtom. Ju mer jag tänker efter, desto mer ser jag att den faktiskt gav mig saker. Inte nog för att rekommendera, men nog för att motivera att betyget är 3 istället för 2 eller 1.

Några exempel:
  • Flera riktigt snygga och välkomponerade shots, som skulle funka som lätt surrealistiska konstverk in their own right.
  • Monsterdjur som jag i princip rakt av kan stjäla till Rotsystem, och använda som inspiration till fler monsterdjur.
  • Flera premisser och frågeställningar som introducerad men inte riktigt levereras eller ges tyngd; men som ändå inspirerade mig genom att få mig att tänka "hur skulle jag ha utforskat samma grej?".

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har sett Annihilation, en just nu omtalad science fiction-film. Jag halvslumrade igenom början utan att känna att jag missade så mycket, och sen var det lite konstigt och det hände nån cool grej och sådär. 3/5 på den krankiska skalan.

Jag har sett Love & Friendship, ett kostymdrama som bygger på Lady Susan av Jane Austen. Lite speciell film i det att de tidshoppar ganska ofta men signalerar det rätt subtilt på sina vis. Halvstort persongalleri som presenteras med namn och beskrivning i början. Vet inte om det behövs för att hålla reda på folk egentligen, men de skrev roliga saker i en del beskrivningar. Socialt manövrerarande, säg en sak hit, en annan dit, komik genom att i princip samma replik återkommer från olika figurer vid några tillfällen. Ganska mysigt, och fina kläder. 3/5 på den krankiska skalan.

Jag har sett Game Over, Man!, en actionkomedi med birollsinnehavare som jag tror är mycket mer kända än huvudpersonerna. Tre good for nothing dudes jobbar på ett hotell. Sen händer Die Hard typ, och våra dudes bli osannolika hjältar i situationen. En del grejer var lite kul, en del grejer lite mindre kul. Egentligen hade jag hoppats på att det var typ en koreansk film eller nåt, för då tror jag det hade varit helcrazy på samma premiss. Nu är den amerikansk och får 3/5 på den krankiska skalan tack vare oväntat övervåld och ett par rätt schyssta polisonger.

Minimoni

Homelander
krank;n278999 said:
Jag känner nog nästan lite tvärtom. Ju mer jag tänker efter, desto mer ser jag att den faktiskt gav mig saker. Inte nog för att rekommendera, men nog för att motivera att betyget är 3 istället för 2 eller 1.

Några exempel:
  • Flera riktigt snygga och välkomponerade shots, som skulle funka som lätt surrealistiska konstverk in their own right.
  • Monsterdjur som jag i princip rakt av kan stjäla till Rotsystem, och använda som inspiration till fler monsterdjur.
  • Flera premisser och frågeställningar som introducerad men inte riktigt levereras eller ges tyngd; men som ändå inspirerade mig genom att få mig att tänka "hur skulle jag ha utforskat samma grej?".
Monsterdjuren och “The Last Of Us” miljöerna var det enda som jag tar med mig från filmen på ett positivt sätt. Tråkigt egentligen då jag inte är speciellt kräsen när det gäller Sci-FI och Fantasy, eller jag var inte det tidigare men nu på senare år har standarden inom dessa genrer blivit avsevärt bättre. Förmodligen delvis därför jag inte gillar Annihilation då det finns så mycket bättre att se.