Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v33

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v33.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har just sett om Mission: Impossible. Jag har såklart sett den förut, men inte inom ramarna för Filmklubben, såatte...

Nästan allt som behöver sägas om den här filmen är redan sagt av CinemaWins.

Men om man vill ha en icke-spoiler-version: Den här filmen är awesomesås. Ethan Hunt, spion extraordinaire, och hans team är på uppdrag i Prag när allt går snett. Sen sprängs det en massa, och så vet man inte riktigt vem man kan lita på, och så är Emilio Estevez med i en liten roll utan att få creds för det.

Jag kan tillägga att det finns en stor charm här. Det här är 1996 done right - visserligen ganska mycket bombastiskt och jättedumt, men det blir aldrig enbart yta. Och så är det roligt att se disketter, videokasettband och Tom Cruise i 30-årsåldern.

Jag skulle nog faktiskt kunna se om den i morgon.

BETYG: 5-/5

Khan

Kondottiär
Igår var jag och såg OCEAN'S 8.

Inte världens bästa kuppfilm, men en bra komedi. Skulle säga att de dragit upp humorn en hel del jämfört med de "gamla" Ocean's-filmerna. Det är inte knäpp eller knasigt någonstans, egentligen. Humorn kommer istället från den fantastiska rollistan och hur sjukt bra de spelar och är roliga i karaktär. Cate Blanchett var nog bäst, men ingen verkade ha roligare på jobbet än Anne Hathaway. Fantastiskt bra skådisar, rakt över brädet. Lagom komplicerad kupp, med en rolig epilog som inte var väntad efter att kuppen var avslutad.

Rekommenderas till alla som gillar feelgood, humor, eller bara vill ha en bra rulle att äta popcorn till. Kuppfilmskonnässörer kommer nog hitta saker att gnälla på, det gjorde definitivt jag. Men det spelar ingen roll när jag hade så roligt under tiden med den fantastiska samlingen skådisar.

Ser fram emot uppföljaren redan nu.

Krille

Super Moderator
I lördags såg jag Lupin III vs Detective Conan, och det var en underlig upplevelse.

Drottning Sakura av Vespanien dog genom en jaktolycka, och hennes son kronprins Gill begår självmord. Så det är upp till prinsessan Mira att ta över tronen. Men hon vill inte, och folket tycker inte om henne. Det innebär en öppning för mästertjuven Lupin III att stjäla den kungliga kronan av Vespanien.

Mira åker på PR-turné och hamnar i Japan, där någon slempropp försöker förgifta henne. Den plotten avslöjas av detektiven Conan!

Och med både Conan och Lupin III i varsin ände av tronföljdsdebaklet är det bara en fråga om tid innan de möts.

---

Det är rätt mycket dialog i Lupin III vs Detective Conan, men inte så mycket "vs" om jag ska vara helt ärlig. Den största "vs" är att karaktärsdesignen mellan de båda varumärkena skiljer sig åt en hel del, med en äldre och mjukare stil i Lupin III och en spetsigare och kantigare stil i Detective Conan. Men man vänjer sig fort.

Själva mysteriet är rätt kul och invecklat – för det är ett mysterium, och den heist som Lupin försöker sig på är mest bara en ingång till ståryn – med flera kul twister och balla ingångar, och en förvånansvärt återhållen inspektör Zenigata som Lupin IIIs ärkenemesis.