Rollspel.nu's filmklubb 2020 v18

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v18.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt! [HR][/HR]En sak jag funderat lite på är ifall jag vill passa på att använda filmklubben till att uppmuntra folk att bli lite gladare av att se på film. Nedanstående är absolut inte några regler, utan bara välvilliga tips från mig när det gäller att öka ens filmnjutning.
  • Forma korrekta förväntningar. Om man förväntar sig det man kommer att få, så minskar risken för besvikelse. Människohjärnan gillar uppfyllda löften. Här gäller det nog mest att undvika både hype och folks gnäll inför en film.
  • Var OK med att filmen är vad den är. Om du har farhågor eller hört negativa saker, försök tänka dig att de stämmer men att du är OK med det.
  • Bestäm dig från början för att gilla filmen om det överhuvudtaget går. Förbered dig för att hitta ursäkter, patcha plothål och så vidare. Det är lite som när man letar saker att nitpicka om men istället för att gnälla om dem så ser man om man kan hitta sätt att låta filmen komma undan med dem.
Överlag är det faktiskt inte coolare att vara arg/elak/negativ än att vara positiv. Jag rekommenderar FilmJoy och CinemaWins på Youtube för inspiration.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag såg Rogue One på bio för… fan, är det fyra år sedan, verkligen? Redan?

Jag gav den 40 i betyg då, och tyckte en massa saker. Jag håller fortfarande med om allt jag tyckte då, och vidhåller mitt betyg. Det här är en ruskigt bra stjärnornas krigsfilm (för att den är en krigsfilm, fattarni, höa höa) som är snygg och gripande och skoj.

Jag kommer nog faktiskt bara på två grejer jag inte verkar ha skrivit i min förra recension och som jag tänkte på nu:

1) Jag är ju helt rollspelsskadad sedan många år tillbaka och så snart en film har flera huvudpersoner så faller det sig väldigt naturligt att tänka i rollspelstermer. Det här är ju uppenbart något slags äventyrargäng som kör en oneshot. Jag tänker att det inte riktigt är ett klassiskt renodlat troupe play-rollspel – jag tror att Krennic t.ex. är nåns rollperson – utan kanske snarare något i PbtA-stuk? Eller ett mellanting? Hur som helst känns huvudkaraktärerna väldigt mycket som rollpersoner, är väl vad jag försöker komma fram till. Kanske har varje spelare flera rollpersoner?

2) Jag älskar att det
inte är nån filmpuss på slutet. Den här filmen behövde verkligen ingen romans, och den klarade sig ändå rätt hyfsat från att göra en grej av Jyns kön. Jag tyckte mest antydningarna om spänning mellan henne och Cassian var tröttsamma. Däremot hade gärna Chirrut och Baze kunnat få en puss nånstans där mot slutet.

Men ait, betyg då.

BETYG: 4+/5. Bra skit, det här. Fick mig sugen på att spela Star Wars-datorspel. Tyvärr är det för länge sedan jag körde Fallen Order för att jag bara ska kunna hoppa in och fortsätta precis där jag var. Där kommer jag behöva lite entry-tid som jag inte riktigt har just nu.

Vet ni vad jag skulle vilja ha? TIE fighter, fast med moderna rymdskjutaspel-kontroller där man har liksom en muspekare som skeppets nos följer efter. Jag har aldrig spelat igenom varken X-wing eller TIE Fighter, och nu lär jag ju inte göra det om det inte kommer en remake eller reboot eller så. Och chansen för det är väl typ noll. Kanske startar jag Dark Forces imorgon, om jag kommer ihåg det, och spelar en liten skvätt. Eller kanske lite Rogue Squadron, på Gamecube-emulator? De spelen sägs ju vara rätt feta.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag kikade på Death of Stalin igår. Borde ha sett den tidigare. Krankisk fyra? Ja, varför inte. Krankisk fyra.

Jag såg BlacKkKlansman tidigare i veckan. Borde ha sett den tidigare. Krankisk fyra? Javisst, en krankisk fyra.

Kanske hade tyckt båda filmerna var 5 om jag sett dem på bio, för jag har lite svårt att fokusera på film helt solo just nu.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har sett Galaxy of Terror

Tänkt er att någon gjorde en extrem lågbudget rippoff av Alien och Aliens. Fast med twisten att de faktiskt gjorde den _innan_ Aliens kom till. Och för att göra det ännu mer intressant så var James Cameron en av personerna involverad i det.

Japp, så är det. Är den sevärd? Nej, inte egentligen. Jag tänker nog inte ens ge den ett betyg.

Jag såg även Straight to hell

Tre bankrånare hamnar i en dammig liten håla ute i öknen. Det är rätt mycket fån-humor i den, men det här är en film i samma stil som Tarantino och Robert Rodriges. Jag har haft den här liggandes i flera månader, men när jag väl satte igång den var jag hooked redan från start.

Betyg: 4/5 om man gillar tanken på en extremlågbudget Tarantino-film.

Och jag såg John dies at the end

Meh, 3/5. Okej underhållning, kommer nog inte se igen.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Har börjat beta av La Casa de Papel (eller Money Heist som den kallas internationellt). En TV-serie som handlar om en handplockad rånarliga som skall råna spanska myntverket.

Den här serien har gott om action, snabba vändningar och en helt ok dialog, men den faller tyvärr ganska platt ett par avsnitt in eftersom vändningarna efter ett tag känns allt mer osannolika. På samma sätt som rånarnas plan är att dra ut på tiden
så de kan trycka 1 miljard Euro i omärkta sedlar
så känns det efter ett tag som regissören har samma plan och försöker stjäla tittarens tid. Nu är jag inne på tredje säsongen (av hittills fyra) och jag tänker som inringaren till en radiotävling med eskalerande priser "jag stannar nog här"..

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Apostle 2018

Jävlar! Man åker till utstött kult på en ö för att rädda sin syster. Creepy som fasen! En del vädligt obehagliga teman. Skulle funka hur bra som helst som ett scenario till typ Lamentations of the Flame princess. Rakt av. Sure, filmen utspelar sig början av 1900-talet, men man behöver inte ändra någonting utom kläderna (och byta ut hagelbössorna mot myningladdade sådana).

Som film sett, 4 eller 5 på krankskalan (ja, jag är lite sugen på att se om den redan). Som rollspelsinspiration till ett litet skräckscenario, klar 5:a.

Minimoni

Homelander
Rymdhamster;n348401 said:
Apostle 2018

Jävlar! Man åker till utstött kult på en ö för att rädda sin syster. Creepy som fasen! En del vädligt obehagliga teman. Skulle funka hur bra som helst som ett scenario till typ Lamentations of the Flame princess. Rakt av. Sure, filmen utspelar sig början av 1900-talet, men man behöver inte ändra någonting utom kläderna (och byta ut hagelbössorna mot myningladdade sådana).

Som film sett, 4 eller 5 på krankskalan (ja, jag är lite sugen på att se om den redan). Som rollspelsinspiration till ett litet skräckscenario, klar 5:a.
Älskar den filmen! Har sett den flera gånger och den är precis som du säger, creepy som fan.

Jag har också sett ”Cold Skin” som jag också tror mig minnas att Rymdhamster nyligen recenserat, någon på forumet recenserade den nyligen iallafall. Jag gick in med inställningen att den skulle ge mig Lovecraft-vibbar och om det verkligen blev så vet jag inte. Vad jag vet är dock att filmen var riktigt bra och speciellt om man gillar filmer med isolering, ensamhet, kämpa mot och med sitt eget mörker och ljus. Filmen överraskade och var för mig mer än en typisk skräckfilm. Se den om ni klarar av/gillar händelser som utspelar sig bland en mycket begränsad mängd personer på en mycket begränsad yta och där varje handling har konsekvenser. Om det låter som något ni skulle gilla så ska ni se ”Cold Skin”.

Betyg på båda är 4/5 på MiniMoni-skalan. Kommer se fler gånger!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Minimoni;n348718 said:
som jag också tror mig minnas att Rymdhamster nyligen recenserat, någon på forumet recenserade den nyligen iallafall.
Japp, jag skrev lite kort om den i v. 19-tråden =)

Vill du ha en fyr-film med lite mer lovecraftiansk känsla rekomenderar jag The Lighthouse från förra året. Den är lite wierd, men jäkligt cool.