Rollspel.nu's filmklubb 2020 v2

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v2.

Som tydligen är en grej vi gör för, om jag räknat rätt nu, åttonde året i rad (första året var 2013). Fatta vad med film vi sett tillsammans!

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt! [HR][/HR]En sak jag funderat lite på är ifall jag vill passa på att använda filmklubben till att uppmuntra folk att bli lite gladare av att se på film. Nedanstående är absolut inte några regler, utan bara välvilliga tips från mig när det gäller att öka ens filmnjutning.
  • Forma korrekta förväntningar. Om man förväntar sig det man kommer att få, så minskar risken för besvikelse. Människohjärnan gillar uppfyllda löften. Här gäller det nog mest att undvika både hype och folks gnäll inför en film.
  • Var OK med att filmen är vad den är. Om du har farhågor eller hört negativa saker, försök tänka dig att de stämmer men att du är OK med det.
  • Bestäm dig från början för att gilla filmen om det överhuvudtaget går. Förbered dig för att hitta ursäkter, patcha plothål och så vidare. Det är lite som när man letar saker att nitpicka om men istället för att gnälla om dem så ser man om man kan hitta sätt att låta filmen komma undan med dem.
Överlag är det faktiskt inte coolare att vara arg/elak/negativ än att vara positiv. Jag rekommenderar FilmJoy och CinemaWins på Youtube för inspiration.

krank

Jag har sett BBCs tredelars-miniserie A Christmas Carol. Jag struntar i att den tekniskt sett "Inte är en film"; den beter sig som en och jag såg den som en. Tre timmar är visserligen rätt långt för en film men… äh. Jag kommer säkert se minst en "riktig film" senare i veckan också.

Iallafall så tyckte jag att den här var rätt bra. Det är ju BBC, så alla sets och kostymer var såklart snygga. Specialeffekterna är genomgående smakfulla och stämningen väl genomförd. Sen är det ju kvalitetsskådisar, och Guy Pearce för ett finfint jobb som Scrooge liksom Andy Serkis gör en bra… Tja, Andy Serkis (Ghost of Christmas Past). Och Vinette Robinson är utmärkt som fru Cratchit.

Den här miniserien expanderar originalberättelsen en hel del med flera sidoplots, och har också sett till att casta åtminstone en icke-vit (*le gasp*) skådespelerska så den som förväntar sig en supertraditionell ord-för-ord-filmatisering får titta annorstädes. Men jag tycker att tilläggen fungerar ypperligt och ger lite mer djup till en i traditionellt ganska tvådimensionellt sentimental story. Eller ja, den är ju fortfarande sentimental, men nu med lite mer dimensioner. Man kan såklart se delar av det som en smula effektsökande, men… Tja, jag gillade det, som sagt.

Jag blev berörd, och det är väl lite det man hoppas på av en julstory som denna. Jag vet dock inte om jag kommer att se om den nån gång, det behovet känner jag inte riktigt.

BETYG: 4/5

Feuflux

omjonasson.se
Åh, får man skriva om tv-serier? Vad glad jag blir, för jag såg precis sista avsnittet (av 6) i BBC/Netflix-serien Bodyguard och den var skitbra! Klockren "vem kan man lita på"-känsla. Se den.

krank

Feuflux;n339102 said:
Åh, får man skriva om tv-serier?
Jag tror att det tekniskt sett finns nån hyfsat insomnad "tv-spelsklubb" här nånstans, och jag föredrar nog att vi håller oss till typ… miniserier snarare än "hej jag har sett tolv säsonger a' 26 avsnitt". Men… Så länge det är kort nog för att man ska kunna låtsas som att det är en film, och det inte tar över hela klubben, tycker jag att det känns OK =)

Feuflux

omjonasson.se
Jag blandar alltid ihop turordningen på Jason Bourne-filmerna (de tre första, sedan har jag inte hängt med längre). Igår såg jag den tredje som alltså heter Bourne Ultimatum. Det var väldigt länge sedan jag såg de föregående (Identity och Supremacy) så det var rätt ringrostigt med kollen på vilka övriga var. Pam Landy hade jag ett vagt minne av, Nicky Parsons mindes jag inte alls, och övriga var nog inte med alls i tidigare filmer, kanske, troligen, jag vet inte.

Jag minns det som att jag gillade de tidigare filmerna bättre, det är lite för etablerat att Jason Bourne spöar upp det mesta och är grym på att resa jorden runt utan att fångas in, att det är mindre spännande. Sedan ska säcken knytas ihop också så det blir lite nedräkning till slutet. Men hey, det är full fart och bra gjort så luta dig tillbaka och bli underhållen.

3/5 kanske

---

Sen såg jag Blade Runner 2049 för ett tag sen men skrev nog inte om den här. Det är en estetiskt mycket vacker upplevelse, sen har varken föregångaren eller den här riktigt klickat för mig vad gäller det filosofiska "ska replikanterna behandlas som riktiga människor" så inga wow-känslor. Jag förstod mig inte riktigt på vad Jared Letos karaktär ville åstadkomma. Men spännande var det ändå.

3/5 kanske

krank

Jag har sett Upgrade.

Den… den var mycket bättre än jag trodde att den skulle vara. Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig, men det var nog något betydligt dummare och tråkigare. Inte en fullfjädrad semi-near-future-scifi-cyberpunkrulle med både hjärta och hjärna.

Intressant story. Ruggigt bra skådespeleri, på sina håll. Mycket snygga effekter. Mycket bra ljuddesign. Mycket bra klippning.

Den sprängde inte min hjärna eller så, men jag är mycket, mycket nöjd.

Jag vet inte om jag behöver se om den här filmen jättesnart, men jag jag skulle kunna göra det inom ett par månader eller så.

BETYG: 4+/5

Feuflux

omjonasson.se
Jag har sett Frost 2 (det är inte ofta jag går på bio nu för tiden). Det är en typisk uppföljare med problemen hos typiska uppföljare. Istället för "jag vill berätta den här historien, vilka karaktärer passar in" så får vi "de här personerna har vi, vilken berättelse kan vi passa in dem i" och det blir förstås inte lika bra.

En okej historia, mindre humor än vad jag väntade mig, men jämfört med ettan (som var top notch) så var det här mycket svagare. 2/5

Feufluxs betyg-skala:
5 = eufori-känsla efteråt, "det här var skitbra!" (exempel: A Knight's tale, Inception, Jumanji:Welcome to the jungle)
4 = riktigt bra, "den här kommer jag säkert att se om någon gång i framtiden, kvalitet!" (exempel: The Matrix, Dredd)
3 = kvalitet, men något gjorde att det inte klickade för mig och utan emotionell investering blir det inte högre betyg, "jag vill veta hur det går, men jag bryr mig inte om hur det går för karaktärerna" (exempel: True Grit, The Departed)
2 = godkänt, men inget minnesvärt för framtiden, "helt okej, jag är underhållen för stunden" (exempel: alla actionfilmer utan djup)
1 = min tid är försvunnen och kommer inte tillbaka, "så här i efterhand skulle jag gjort något annat" (exempel: komedier som inte är roliga)
0 = jag avbröt tittandet (exempel: P.S. I love you)

Till skillnad från Krank-skalan så kan en 2:a vara en rekommendation, förutsatt att personen gillar genrén. En 3:a och uppåt kan vara en rekommendation utan att personen gillar genrén.

---

Sen har jag sett första avsnittet av Lucifer på Netflix. Serien har 8/10på imdb och jag har bara hört bra om den. Första avsnittet får en svag 1/5 av mig. Nära att stänga av. Vad är det jag missar? Blir det enormt mycket bättre några avsnitt in eller är jag bara verkligen inte målgruppen?