Rollspel.nu's filmklubb 2020 v5

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v5.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt! [HR][/HR]En sak jag funderat lite på är ifall jag vill passa på att använda filmklubben till att uppmuntra folk att bli lite gladare av att se på film. Nedanstående är absolut inte några regler, utan bara välvilliga tips från mig när det gäller att öka ens filmnjutning.
  • Forma korrekta förväntningar. Om man förväntar sig det man kommer att få, så minskar risken för besvikelse. Människohjärnan gillar uppfyllda löften. Här gäller det nog mest att undvika både hype och folks gnäll inför en film.
  • Var OK med att filmen är vad den är. Om du har farhågor eller hört negativa saker, försök tänka dig att de stämmer men att du är OK med det.
  • Bestäm dig från början för att gilla filmen om det överhuvudtaget går. Förbered dig för att hitta ursäkter, patcha plothål och så vidare. Det är lite som när man letar saker att nitpicka om men istället för att gnälla om dem så ser man om man kan hitta sätt att låta filmen komma undan med dem.
Överlag är det faktiskt inte coolare att vara arg/elak/negativ än att vara positiv. Jag rekommenderar FilmJoy och CinemaWins på Youtube för inspiration.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har äntligen tagit och sett Inception. Givet hur omtalad och memetisk den här filmen är, hade jag höga förväntningar.

Jag blev hyfsat besviken. Hantverket är väl utfört, men vilken otroligt bortslösad premiss. Vem fan har så jävla banala drömmar? Filmen hade enorm potential att vara en unik genremix och att ta ut svängarna och vara superweird, men dess drömlandskap är istället totalt fantasilösa och närmast banala. Filmen borde ha varit en knarktripp av episka mått, det trodde jag den skulle vara givet dess rykte, men istället lyckas den inte ens leverera på sin mindfuck-potential, utan är hyfsat förutsägbar rakt igenom, och utforskar aldrig till fullo sin balla premiss. Se 'Triangle' istället.

Mitt initiala omdöme var ändå hyfsat gott, eftersom filmen är engagerande och välgjord. Men nu när jag tänker på hur besviken jag är, så, nä...usch. Som sagt, se Triangle istället.

Khan

Kondottiär
Ymir;n340720 said:
Jag har äntligen tagit och sett Inception. Givet hur omtalad och memetisk den här filmen är, hade jag höga förväntningar.

Jag blev hyfsat besviken. Hantverket är väl utfört, men vilken otroligt bortslösad premiss. Vem fan har så jävla banala drömmar? Filmen hade enorm potential att vara en unik genremix och att ta ut svängarna och vara superweird, men dess drömlandskap är istället totalt fantasilösa och närmast banala. Filmen borde ha varit en knarktripp av episka mått, det trodde jag den skulle vara givet dess rykte, men istället lyckas den inte ens leverera på sin mindfuck-potential, utan är hyfsat förutsägbar rakt igenom, och utforskar aldrig till fullo sin balla premiss. Se 'Triangle' istället.

Mitt initiala omdöme var ändå hyfsat gott, eftersom filmen är engagerande och välgjord. Men nu när jag tänker på hur besviken jag är, så, nä...usch. Som sagt, se Triangle istället.
Det där är ungefär min inställning till Christopher Nolan i allmänhet. Jag tycker han inte gjort någon genuint genial film utom Memento. Resten är på skalan "okej" till "meh".

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
De senaste superhjältefilmerna jag sett har jag tyckt varit rätt genomsnittliga, oavsett om de hyllats (Thor: Ragnarök, Wonder Woman) eller sågats (Justice League, Aquaman). Nu såg jag Shazam och den var faktiskt rätt så bra. Det kan ha berott på att humorn kändes mer naturlig eftersom huvudpersonen är en ung pojke och reagerar som en sån borde göra, eller på att storyn var ovanligt tajt, att skurken var bra och hade någon form av begripligt mål, eller helt enkelt på att jag var på rätt humör.

8/10

A long time ago, from last year: 'Star Wars: The rise of Skywalker, episode IX' (2019) med Daisy Ridley, John Boyega, Adam Driver m.fl.

Nostalgi och nya generationer samlas till final i stora stjärnkrigsagan. Filmen har väl i stort sett allt utom sexscener, fast det är gott om action-orgasmer och dataeffektsporr. jag kan inte säga att jag saknar något eller anser att det är för mycket si eller så. Jo, för lite rymdisar i efterpartyt hos rebellerna, men det är vad jag kan komma på.
Värdig avslutning, fast jag kommer att behöva se om den några gånger för att riktigt gilla den som filmen innan: 5/5.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Jag har sett polar regisserad av Jonas Åkerlund och med bla Mads Mikkelsen , Vanessa Hudgens ,Richard Dreyfuss och Matt Lucas (ifrån Little Britain) i några av rollerna .

Polar är baserad på en graphic novel som jag tyvärr inte läst så jag är inte bekant med om filmen är true to source material

Det är iaf klassisk revenge story och vi har sett det tusen gånger förr , someone has done the hero wrong och nu måste han ge sig ut på en våldsorgie i hämndens tecken.

Det känns som att Jonas Åkerlund desperat försöker vara Tarantino och försöker återskapa sin egen Kill Bill men det finns bara en Tarantino och få är dom som är värdiga att axla mästarens mantel.

Åkerlund lyckas inte hela vägen hem , protagonisten känns prepubertal och antagonisten känns som en pastische på Stavro Blofeld ifrån Bond och kvinnorumpor och bröst iklädda tight latex varvas med ultravåld och grabbig tonårshumor.

För vad det är så är filmen ändå rätt ok , är du ute efter lite schysst ultravåld och en film där du bara kan flyta med ifrån våldsscen till nästa våldscen så är den här filmen helt ok .

3/5 får den av mig

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Khan;n340721 said:
Det där är ungefär min inställning till Christopher Nolan i allmänhet. Jag tycker han inte gjort någon genuint genial film utom Memento. Resten är på skalan "okej" till "meh".
Själv tycker jag Nolan har gjort bland de bästa filmerna jag sett och från Following till Dunkirk är för mig rankat mycket bra till helt fantastiska filmupplevelser. Blir alltid lika fascinerad över hur olika man kan tycka om film.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag upptäckte att jag tydligen inte skrivit något om Terminator: Salvation i filmklubben… Så jag såg om den, för det syftet.

Den tredje Terminator-filmen klarade sig rätt bra trots att den i allmänhet verkar ha upplevts som "inte lika bra som tvåan". Och fair enough, trean var inte bra på samma saker som tvåan var, och åtminstone jag upplevde den stundtals nästan som en pastisch – den levererade det som förväntades, lätt förutsägbart, kanske med lite för lättsam humor här och var.

Fyran… Med fyran försökte de något nytt. Det här är inte en story om hur en mördarmarkin åker tillbaka i tiden för att döda John Connor eller hans mamma. Istället är det en postapokalyptisk film om tiden innan tidsmaskinen uppfanns. Det här är tiden då mänsklighetens motståndsrörelse krigar mot Skynets terminator-enheter, innan T800:orna blev mainstream. John Connor är vuxen, men han har ännu inte tagit sin plats som motståndsrörelsens ledare (i den här tidslinjen verkar det som att han inte grundar den).

Vid sidan av storyn om Connor får vi följa Markus, som först skrev på ett papper åt Cyberdyne innan Judgement Day, precis innan han fick dödsstraff. Sedan vaknar han plötsligt upp mitt i en förstörd Skynet-bas.

Jag tycker om det här. Jag tycker om det här ganska mycket. Jag förstår väl för all del att folk som mest ville ha en till T2 inte gillade det, men jag uppskattar ansatsen att göra en helt ny sorts film, ta franchisen i ny riktning och utforska något som inte setts förut. Jag gillar designen på i princip allting. Jag gillar parallellhistorierna, och tycker att Markus är en mer sympatisk protagonist än den stundtals helknäppe John. Men det funkar, med två olika trådar som möter varandra och separeras under filmens gång.

Specialeffekterna funkar bra.

Överlag har jag svårt att hitta speciellt mycket att klaga på. Jag tycker att det är synd att det här första försöket att starta en ny trilogi inte lyckades, för jag hade definitivt gärna sett mer av den här tidslinjen.

Filmen har på tok för få kvinnor, och de som finns pratar sällan med varandra och när de gör det så är det om en man. Innan Dark Fate var den här franchisen en riktig jäkla korvfest.

OK, det finns en scen jag tycker man kunnat klippa bort helt i princip:

Den när Markus får exposition av Skynet. Samma budskap hade i princip kunnat visas helt virtuellt – låt honom komma fram till en datapelare eller något, koppla in sig, göra det han vill, och så försöker Skynet ta över honom, han gör motstånd, sliter ut chippet. Ingen konversation nödvändig. Skynet behövde inte förmänskligas, och har egentligen ingen ANLEDNING att prata med Markus på det där sättet.

Men ja, det här är bra skit. Kanske inte nödvändigtvis se-igen-imorgon-bra, men överlag väldigt bra. En intressant vändning, ett intrerssant sätt att hantera Terminator-franchisen. Synd att det inte fick bli två filmer till. Det tycker jag för övrigt också om de kommande två försöken att starta nya trilogier…

BETYG: 4+/5

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har sett Frost 2.

Den var sådär.

Visuellt är den minst lika bra som den första filmen. Det fejknördiska landskapet i höstkläder, vattnet, stenjättarna, allt är otroligt snyggt. Den har också bra tempo och håller uppe spänningen bra, kanske tom bättre än den första filmen.

I övrigt: sämre musik, sämre handling, sämre karaktärer, mindre skämt.

Handlingen är inte alls lika karaktärsdriven som i den första filmen. Det är mer av en quest, och den har förvisso sina twists men den stora twisten här är inte alls lika snygg och överrraskande som den stora twisten i ettan. Ettan är dessutom en slags dekonstruktion av prinsessmyten, och det är inte denna på samma sätt. Den har ett kolonialt tema istället. Handlingen bygger väldigt mycket på en massa magiskt fluff som liksom i Harry Potter inte hänger ihop, inte förklaras och som hela tiden anpassar sig efter handlingen. Jag lyckas inte begripa allt som händer, där allt som hände i etta var full begripligt. För att det byggde på karaktärerna, inte på magiskt fluff.

Det här är en film som är snygg, har bra tempo och vill väl, men som faller lite på att man slarvat med ståryn.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Uncut Gems från 2019 av Benny och Josh Safdie

Howard Ratner (Adam Sandler) är en judisk juvelerare i New Yorks diamantdistrikt som lyckats smuggla hem en sällsynt ädelsten från en afrikansk gruva som han hoppas skall råda bot på de trassliga affärer hans spelberoende skapat åt honom. I balansakten ingår också hans familj och den älskarinna han har skaffat vid sidan om.

Det här är en närmast hysterisk film men ryckiga scener, hetsig dialog och snabba men förfärliga vändningar. Sandler levererar, men jag har SÅ svårt för den här sliskiga, otursförföljda karaktären. Sandlers porträtt förmedlar ångest, men inte på det komiska sätt som t.ex. Bobby Cooper (Sean Penn) i "U Turn" utan mer som Dan Mahowny (Philip Seymour Hoffman) i "Owning Mahowny" - en krypande, mörk, oförlåtande ångest där det är fullständigt uppenbart att allt kommer gå åt helvete eftersom Howard Ratner verkar tämligen omedveten om sina fel och brister.

Det här är en bra film, men jag gillade den inte... kan man säga så?