Rollspel.nu's filmklubb 2020 v9

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v9.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt! [HR][/HR]En sak jag funderat lite på är ifall jag vill passa på att använda filmklubben till att uppmuntra folk att bli lite gladare av att se på film. Nedanstående är absolut inte några regler, utan bara välvilliga tips från mig när det gäller att öka ens filmnjutning.
  • Forma korrekta förväntningar. Om man förväntar sig det man kommer att få, så minskar risken för besvikelse. Människohjärnan gillar uppfyllda löften. Här gäller det nog mest att undvika både hype och folks gnäll inför en film.
  • Var OK med att filmen är vad den är. Om du har farhågor eller hört negativa saker, försök tänka dig att de stämmer men att du är OK med det.
  • Bestäm dig från början för att gilla filmen om det överhuvudtaget går. Förbered dig för att hitta ursäkter, patcha plothål och så vidare. Det är lite som när man letar saker att nitpicka om men istället för att gnälla om dem så ser man om man kan hitta sätt att låta filmen komma undan med dem.
Överlag är det faktiskt inte coolare att vara arg/elak/negativ än att vara positiv. Jag rekommenderar FilmJoy och CinemaWins på Youtube för inspiration.

krank

Jag såg om Alien: Covenant på blu-ray, och det betyder att jag får räkna den som veckans film.

Jag har sett den förut, och jag tyckte väl ungefär samma saker nu. Utom att jag inte blev besviken av de saker jag blev besviken på förra gången. Den här gången visste jag ju om dem, och kunde justera förväntningarna.

Men ja. Filmen är snygg, ganska välskådespelad, och har en helt okej plott. Den tar litegrann från Alien, lite från Aliens, och lite från Propetheus och smälter ihop det hela till en fullt fungerande amalgam. Det känns lite som… som ett ganska välskrivet rollspelsäventyr i Alien/Prometheus-universat, typ.

Jag gillar fortfarande att det är vanligt folk det handlar om. Som i Alien, som ju utan tvekan är min favoritfilm i serien. Det når inte riktigt den klassiska "tjafsa om övertidsersättning"-nivå som kännetecknade originalet, men det finns ändå ekon av det.

Förra gången satt jag mest och störde mig på kaptenen. Han är en så ofattbart dålig ledare. Men den här gången störde jag mig också lagom mycket på de andra, som jag tycker borde ha varit bättre, efter ett helt yrkesliv, på att hantera och manipulera en sån svag chef. Man kan t.ex. inte förvänta sig att det ska funka att säga emot honom inför alla, för han är för jagsvag och fylld av hävdelsebehov och osäkerhet för att kunna ändra sig. Hitta ett sätt där han kan ändra sig gracefully, och föreslå det i enrum.

Å andra sidan säger min erfarenhet av yrkeslivet mig att 1) det är helt realistiskt och trovärdigt med den här sortens chefer och 2) det är helt realistiskt och trovärdigt att de som jobbar under sagda chef inte klarar av att manipulera honom på något speciellt smart sätt, utan det blir mest låsningar.

Iallafall, jag tyckte om det. Relationerna kändes påtagliga och verkliga, på det hela taget, och sånt tenderar ju att få den här sortens film att funka bättre. Man bryr sig lite mer när skiten obevekligen träffar fläkten.

Jag blev lite sugen på att köpa Alienrollspelet. Får se om jag slår till på GothCon.

BETYG: 4/5

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag har sett den gamla komediklassikern "Snuten i Hollywood" (Beverly Hills Cop) från 1984.

Tror de flesta vet vilken film detta är, men om någon missat det så handlar den om Detroit-snuten Axel Foley (Eddie Murphy). När Foley´s vän mördas börjar han undersöka fallet som leder honom till en konsthandlare i Beverly Hills.

Det här är en film av sin tid och det är oklart om den åldrats väl. Mycket känns daterat och grabbigt såhär ca 35 år senare. Jag kan dock inte annat än att bli nostalgisk över den tidsera då filmen var en riktig blockbuster.

krank

Henke;n343213 said:
Jag har sett den gamla komediklassikern "Snuten i Hollywood" (Beverly Hills Cop) från 1984.
Right. Nu vet jag plötsligt vad jag måste försöka klämma in i morgon, eller som senast nu i veckan.

Jag har nog inte ägnat den där filmen en enda tanke på minst tio år, och jag har inte sett den sedan åtminstone innan vi senast bytte millennium.

Henke

krank;n343218 said:
Right. Nu vet jag plötsligt vad jag måste försöka klämma in i morgon, eller som senast nu i veckan.

Jag har nog inte ägnat den där filmen en enda tanke på minst tio år, och jag har inte sett den sedan åtminstone innan vi senast bytte millennium.
Ska bli intressant att se vad du tycker om den och hur du tänker poängsätta den.

Henke

Ok, så jag har sett fortsättningen... Snuten i Hollywood 2 (Beverly Hills Cop 2) från 1987

Filmen är regisserad av Tony Scott (Ridley Scotts bror) som under sin karriär regisserade en imponerande katalog av 80- och 90-tals rullar (Top Gun, Revenge, Days of Thunder, The Last Boyscout, True Romance, Crimson Tide, Enemy of the state, Deja Vu, Man on Fire etc.). Den här filmen är en fortsättning på berättelsen om Axel Foley (Eddie Murphy) som återvänder till Beverly Hills för att spåra upp den ökända Alfabets-ligan som skjutit poliskapten Bogomil. Det här är precis som föregångaren en film av sin tid då stora vapen, sedelbuntar med dollars, lättklädda/avklädda kvinnor och lyxiga sportbilar var viktigare än ett välskrivet manus där handlingen som bäst hänger ihop hjälpligt. Kul att se nykläckta Chris Rock göra en biroll som bilparkerare på Playboy Mansion och Paul Guilfoyle som senare var med i CSI Las Vegas som en av skurkarna.

Det är på sätt och vis kul att se den här filmen igen efter så många år, men också smärtsamt att inse att actionkomedin som man än gång tyckte var helt underbar är en tämligen daterad upplevelse... även inkluderat sin nostalgibonus. Bara en sådan sak som att filmskurken Karla Fry (Brigitte Nielsen) skjuts ihjäl av John Taggart (John Ashton) och räddar Axel Foley. Taggard rycker på axlarna och ler trött "Women..." varpå Foley skrattar.

Henke: Jag har ingen önskan att se om 'Snuten i Hollywood'-filmerna, av precis de anledningar du skriver om. En del nostalgi passar bäst som minnen.