Rollspel.nu's filmklubb 2021 v5

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v5 2021 – #423 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Rickard

Urverk speldesign
Outside the Wire
2021

Filmen börjar med att förklara saker i text som de senare upprepar igen senare i filmen. Du kan gott skippa hela den biten och hoppa rakt in i det gottiga - en markstrid i Ukraina, man och maskin tillsammans. USA mot ukrainska rebeller finansierade av Ryssland. Hart är personen vi ska följa genom hela filmen - en drönarpilot som övervakar allt. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att jag såg igenom filmen efter en halvtimme. Kanske inte så mycket plotten utan snarare twisten som skulle komma.

Det är en OK film med stundtals riktigt snyggt koreograferade fighter och det märks att Anthony Mackie (i rollen av kapten Leo) har vanan och muskelaturen från Marvels-filmerna (han springer dock som T1000 i från Terminator-filmerna). Har kollat igenom ett antal recensioner och de säger att filmen är platt och jag kan hålla med ... men mest för att jag hade fel i hur jag trodde filmen skulle sluta. Det konstiga är att allting styr upp mot den premissen, både i dialog som fakta. Hur kan exempelvis en pilot som varit i tjänsten i tre år ha 56 000 flygtimmar? Detta är med på imdb:s "goofs"-lista som felaktighet.

För om jag tror att vad jag tror att jag tror är sant, så hade filmen mycket mer djup i sig än vad recensenterna recenserade i sina recensioner. Det är en sådan här sak som gör att man vill se om en film, eftersom att filmen har avslöjat det i slutet -- vilken den inte har gjort. Kanske tillskriver jag regissören Mikael "Kopps"/"Ondskan" Håfström mer än vad jag borde.

Kapten Leo är Harts överordnade och han avslöjar tidigt att han är en android. Jag tror dessutom att Mackies karaktär vet att Hart också är en android, vilket Hart inte känner till.

Något jag tar med mig från filmen är att slutet är ett bra exempel på att skapa valmöjlighet i ett linjärt rollspel, och jag tycker således att det här är en film som funkar om du vill softa. Hade valmöjligheten inneburit inslag av spoilern ovan hade betyget ökat ett till steg.

BETYG: 3/5

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har fortsatt på mitt projekt att beta av alla 3d-blurays jag köpt utan att se. Listan ser alltså ut såhär:
  • Blade Runner 2049
  • Fantastic Beasts and Where to Find Them
  • Ghostbusters (2016)
  • Jumanji: Walcome to the Jungle
  • Jurassic Park
  • Jurassic World
  • LEGO Movie
  • LEGO Movie: The Second Part
  • The Mummy
  • Passengers
  • Rampage
  • Ready Player One
  • Spider-Man: Far from Home
  • Star Wars: The Rise of Skywalker
  • Superman v Batman: Dawn of Justice Ultimate Edition
  • Teenage Mutant Ninja Turtles
  • Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows
  • Wonder Woman

Jag blev just klar med Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows.

Den såg jag senast 2018, då jag utnämnde den till den dummaste film jag någonsin sett. Ettan såg jag ju om förra veckan, och den försöker ändå någonstans vara en "bra film" eller åtminstone "en film". Den här låtsas inte som om den är något annat än fullständigt bonkers bananas. Och jag vill inte slå på egen trumma för mycket, men jag vill nog mena att jag är lite av en konnässör när det gäller jättedumma högbudget-actionfilmer. Jag vet vad jag pratar om – den här är även fortsättningsvis det dummaste jag sett.

Om det finns dummare filmer vågar jag nästan lova att de är mindre spektakulära, vilket ju automatiskt också gör dem mindre dumma. En del av det som gör den här filmen så dum är ju att precis allting är uppskruvat till 12 helt utan skam eller känsla för moderation. Jag skulle kunna gå så långt som att "känsla för moderation" måste ha varit fullständigt tabu under hela processen. "How can less be more? NO! MORE IS MORE!"

De har verkligen manglat på med referenserna här också. Förutom att Baxter Stockman och en massa annat uppenbart är med, så figurerar ju även till exempel GCRI (som fick heta TGRI i gamle Turtles II), och The Ooze finns med.

Så. Den här filmen är naturligtvis fantastisk i sin dumhet, men har den då några dåliga sidor? Jadå. Alltså, "dumt" och "dåligt" är helt olika saker. Att Shredder till exempel rakt av köper att han blivit kidnappad av en interdimensionell krigsherre som ser ut som en hjärna med ögon och mun har jag inga som helst problem med. Manuset till den här filmen tar alla genvägarna och låtsas inte ens som att det finns en poäng i att låta folk ha legitima anledningar att känna till saker, eller acceptera saker som är jävla märkliga till exempel. Stötvis är den här filmen oerhört ekonomisk – den manglar verkligen på med maximal mängd dumt-per-minut och slösar knappt ett enda klipp.

Men. Den är faktiskt lite ojämn. Vissa partier är som sagt oerhört effektiva, medan andra inte alls är det – flera gags som inte landar överhuvudtaget (som när Casey träffar turtlarna och de introduceras för en andra gång i samma film, eller när turtlarna lurar Casey att anfalla Splinter) hade kunnat kapas helt och hållet. De tillför ingenting.

Det är också lite trist att de tyckte att de behövde ha en Michael Baysk kameråkning som slickar Megan Fox' kropp i en scen i början. Första filmen klarade sig ju relativt hyfsat utan sånt.

Det är också skitkul att Bebop och Rocksteady är med, men ärligt talat funkar inte CGIn kring dem jättebra i alla scener. Alltså, jag är 100% för jättedumma CGI-fester och så, men jag föredrar ju när det är jättedumma CGI-fester som är välgjorda, med lite tyngd i och så.

All in all är det här en film alla som är det minsta intresserade av stendumma CGI-fester, eller turtles, bör se. Den fortsätter vara den dummaste film jag sett i mitt liv. Men den är långt ifrån perfekt.

BETYG: 4/5

Last edited: