Re: Tema: Skräck
God45 said:
Här är mitt bidrag. Jag har ingen som kan rättstava det just nu och mitt rättstavningsprogram har valt att dö på mig. Så ignorera gärna stavningen
Annars är ni fria att slita mig i stycken. Bring it!
Den här scenen skulle kunna vara väldigt spännande men språket distraherar mig. Nu har du iof varnat för stavfel och sådant men du borde ha korrat lite mer, om man får lov att säga det. Snubblade över många särskrivningar och ord som blivit fel, och det störde. I övrigt finner jag språket ganska platt och ibland överansträngt. Försök att kapa fler ord, försök att känna efter vilka ord som känns onödiga och inte.
Våga beskriva mer men våga samtidigt lita på läsaren så att du inte dödar någon med adjektiv eller skriver på näsan. Väg orden mer noggrant, ta reda på vad du verkligen vill säga. Exempelvis har du skrivit "jag" i nästan varenda mening, något som nästan gjorde mig frustrerad. Bara en sån sak – om du kapat alla "jag" och hittat andra meningar hade detta blivit en helt annan berättelse. Så om jag får säga vad jag tycker – ja detta är ju vad jag
personligen tycker – så ska du experimentera mer och "lyssna" på hur andra skriver. Förslagsvis professionella författare du tycker om att läsa,
språkligt. Ord är viktiga men också rytmen; meningarna längd och skiljetecken. Läs högt och försök få en känsla för en skön "pendling" i språket.
Ja, nu var jag kanske jävligt sågande men det är som sagt imho så ta till dig det som du själv tycker låter vettigt. När jag kommenterar texter är jag helt enkelt så ärlig jag kan, just för att jag vill bli behandlad på samma sätt. Kritik är det man lär sig av, brukar jag säga. Förövrigt ser jag en stor berättarglädje och fantasi hos dig och den kan du göra mycket med bara du blir lite mer noggrann kring hur du framställer det.
Så: Bra jobbat, men slipa mer och ta mer tid på dig och våga mer.