Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel II

solvebring

Superhero
  • Den 1:a varje månad sätts ett specifikt tema som man ska författa en text på.
  • Deltagarna turas om att bestämma tema. Vi följer turordningen enligt användarnamn i inträdesordning – se ovan.
  • Varje tema ska ha sin egen inläggsrubrik: "Tema: Kärlek".
  • Inriktningen är skönlitterär prosa.
  • Texten ska vara skriven med ett brukligt, läsbart typsnitt, storlek 12 pt, radavstånd 1,5 pt. God styckesindelning fordras för läsbarheten.
  • Texten får
  • Alla ska
  • Textförfattaren får själv, om så vill, ta upp de bitar som denne främst söker kommentarar på.
  • Kommenteringen sker i tråden (därav vikten av att man är noga med rubriker – se ovan). Fri diskussion och kommentering av texterna råder fram till nästa inlämning.
  • Texten ska vara sparad som PDF och ska bifogas med inlägget, alternativt länkas om den läggs upp någon annanstans. Lägg inte in texten i ett inlägg, det blir för stora inlägg då.
  • Alternativ till PDF är länk till Google Docs (numera Drive)-dokument som inte fordrar googlekonto för visning.
  • Deadline för inlämning av aktuellt månadsbidrag är den sista varje månad. Tidsfristen för kommentering av bidragen står dock opåverkad av detta och kommentering tillåts fortskrida obehindrad utan stopp så länge som vikten av rätt inläggsrubrik respekteras.
  • Kommer man inte att bidra den månaden lämnar man in ett Pass-inlägg (Tydlig rubrik: "Tema: Kärlek PASS!").
  • Förslag och hjälp med att administrera detta är hjärtligt välkomna!

solvebring

Superhero
Härnäst är det förövrigt Ulfgeir att sätta tema, ifall nu någon känner sig aningen förvirrad.

Vi kör som vanligt igen; teman sätts månadsvis och tridsfristen är från månadens första dag till den sista. Ja, se reglerna om det är några oklarheter.

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Tema: Skräck

Eftersom jag inte är hemma imorgon, så postar jag temat nu idag istället. Temat blir Skräck. Tolka det hur ni vill.. Muahahah. =^_^=

/Ulfgeir

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Kul tema! Och inspirerande. Min fråga är, kommer ni bli sura och kasta saker på mig om jag skulle råka posta mer än en text :gremblush: så länge jag håller mig under 10000-teckensgränsen och gör det i god tid?

PS: Är det 10 000 tecken med eller utan mellanslag?

solvebring

Superhero

Rymdhamster said:
Min fråga är, kommer ni bli sura och kasta saker på mig om jag skulle råka posta mer än en text :gremblush: så länge jag håller mig under 10000-teckensgränsen och gör det i god tid?
Mjaej. Fast alla kanske inte hinner kommentera dem allihop. Jag tror i så fall att det skulle vara bra om du skrev vilken du helst skulle vilja ha kommenterad.

Rymdhamster said:
PS: Är det 10 000 tecken med eller utan mellanslag?
Inklusive blanksteg/mellanslag.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Nu ska jag vara negativ. Jag tycker det är lite oschysst att posta flera bidrag av ett par anledningar.

1) I takt med cirkeln växer kommer bidrag bli många som det är, så dubletter blir ytterligare mängder textmassa.

2) Flera bidrag skapar större stress hos cirkeln, att kommentera och så vidare. Det är i alla fall så det känns för mig. Lägg då punkt 1 till det.

3) Vissa hinner kanske kommentera alla bidrag då de kommer, men det kan sluta med att det sker på bekostnad av andras bidrag och det är inte okej tycker jag.

Så jag ser helst att man håller sig till ett bidrag.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Se det så här: Om du skriver ett par, kan du ju alltid välja den bästa sedan eller sammanfläta det bästa från alla till en ny. Vinst för alla? :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Tema: Skräck - Rymdhamsters bidrag

Hmmmm. Då känner jag mig faktiskt färdig med den här månadens bidrag.

Kommentera gärna på allt ni kommer på, men jag är framför allt nyfiken på hur ni tycker att den står sig kvalitetsmässigt jämfört med mitt förra bidrag. Om det verkar som att jag tagit till mig era kommentarer och så.

Attachments

God45

#PrayersForBahakan

Rymdhamster said:
Hmmmm. Då känner jag mig faktiskt färdig med den här månadens bidrag.

Kommentera gärna på allt ni kommer på, men jag är framför allt nyfiken på hur ni tycker att den står sig kvalitetsmässigt jämfört med mitt förra bidrag. Om det verkar som att jag tagit till mig era kommentarer och så.
Jag gillar verkligen ditt bidrag :gremsmile: Det är charmigt att se det ur monstrets synvinkel och jag tycker att du fångar den där kännslan som barn har att deras gosedjur och snuttefiltar kan skydda dem. Det är ju verkligen en tidig och ganska primal skräck upplevelse och ett sätt för barn att hantera den skräcken på. Sammtidigt som vi här får se hur monstret är den som är rädd i historien.

Tyg tigern som beskyddande ängel eller demon känns som en modern tappning av en gammaldags religös tro där man byggde statyer för att skydda gravar och gargoyls för att skydda kyrkor. Sammtidigt som du använder saker som vi alla känner igen från vår egen barndom som bakgrund.

Mycket roliga att läsa :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

De två färskaste medlemmarna i skrivarcirkeln kniper platsen för första bidraget och första kommentaren i nya tråden =) Shape up old timers :gremwink:

Tack för dina fina ord! Hur var första intrycket? Kändes det uppenbart att det vara monster och gossedjur eller åt vilket håll gick tankarna?

God45

#PrayersForBahakan

Rymdhamster said:
Tack för dina fina ord! Hur var första intrycket? Kändes det uppenbart att det vara monster och gossedjur eller åt vilket håll gick tankarna?
Jag trode det skulle var monstret under sängen ganska snabbt. Men sedan trodde jag det var barnet som hade beväpnat sig och börjat jaga monstren. Så när klon nämndes tänkte jag att det är någon sort barn kratta eller liknande. Så jag blev förvånad när det var leksaken :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan

Här är mitt bidrag. Jag har ingen som kan rättstava det just nu och mitt rättstavningsprogram har valt att dö på mig. Så ignorera gärna stavningen :gremsmile:

Annars är ni fria att slita mig i stycken. Bring it!

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Jag tycker att det här är en härligt filmisk text som jag lätt kan se som en actionfilm (vilket är ett rätt högt betyg. Jag tycker action är jättesvårt att skriva på ett läsvärt sätt).

Det jag känner är att jag skulle ha viljat ha ännu mer funderingar kring situationen innan han bestämde sig för att äta liket. Jag hade gärna sett honom raggla in i gränden med några kulor kvar och att han suttit där ett stund, hållt ghulerna på avstånd och blivit mer och mer desperat. Kanske funderat lite över varför han var så depserat efter att få komma hem.

Ulfgeir

Swashbuckler

Jag gillade den skarpt. Dock kändes det lite som om de två stycken inte riktigt hängde ihop.

Min första tanke var att det var ett barn som var fånget under sängen och monstret var ovanpå. Så nice twist.

/Ulfgeir

solvebring

Superhero

Helt okej text med en underhållande vinkling av ett välbekat koncept. Det var kul läsning men det kändes mer som att det handlade om lekfullhet och irritation än faktiskt skräck eller fasa inför fienden. Jag tror att texten kunnat vinna på kraftfullare främlingsförhållande mellan de olika parterna. Monstret hade enligt min mening alltför bra uppfattning om vad de olika sakerna var, och ordval som "familjemedlemmarna" dämpade den känsla av fientlighet och främlingskap som jag hade velat se. I övrigt tycker jag att lite mer rytm; pauser, i de långa meningarna, vore bra – mer kommatecken där, med andra ord.

Kort och gott: Bra jobbat, kul text! Fast jag skulle vilja ha lite större kontraster och mer "drama".

Ulfgeir

Swashbuckler

Hmm, Får vissa vibbar av spelet Kult från det här. Själva grundidéen är riktigt bra.

Liksom Rymdhamstern vill jag se mer av vad som fick honom att komma på idéen att bli en Ghul. Hur tänkte han där, visste han inte vad som skulle ske när han kom tillbaka? Och själva förvandlingen går liksom för fort tycker jag.

/Ulfgeir

solvebring

Superhero

God45 said:
Här är mitt bidrag. Jag har ingen som kan rättstava det just nu och mitt rättstavningsprogram har valt att dö på mig. Så ignorera gärna stavningen :gremsmile:

Annars är ni fria att slita mig i stycken. Bring it!
Den här scenen skulle kunna vara väldigt spännande men språket distraherar mig. Nu har du iof varnat för stavfel och sådant men du borde ha korrat lite mer, om man får lov att säga det. Snubblade över många särskrivningar och ord som blivit fel, och det störde. I övrigt finner jag språket ganska platt och ibland överansträngt. Försök att kapa fler ord, försök att känna efter vilka ord som känns onödiga och inte.

Våga beskriva mer men våga samtidigt lita på läsaren så att du inte dödar någon med adjektiv eller skriver på näsan. Väg orden mer noggrant, ta reda på vad du verkligen vill säga. Exempelvis har du skrivit "jag" i nästan varenda mening, något som nästan gjorde mig frustrerad. Bara en sån sak – om du kapat alla "jag" och hittat andra meningar hade detta blivit en helt annan berättelse. Så om jag får säga vad jag tycker – ja detta är ju vad jag personligen tycker – så ska du experimentera mer och "lyssna" på hur andra skriver. Förslagsvis professionella författare du tycker om att läsa, språkligt. Ord är viktiga men också rytmen; meningarna längd och skiljetecken. Läs högt och försök få en känsla för en skön "pendling" i språket.

Ja, nu var jag kanske jävligt sågande men det är som sagt imho så ta till dig det som du själv tycker låter vettigt. När jag kommenterar texter är jag helt enkelt så ärlig jag kan, just för att jag vill bli behandlad på samma sätt. Kritik är det man lär sig av, brukar jag säga. Förövrigt ser jag en stor berättarglädje och fantasi hos dig och den kan du göra mycket med bara du blir lite mer noggrann kring hur du framställer det.

Så: Bra jobbat, men slipa mer och ta mer tid på dig och våga mer.