Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel II

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Listningsordning

solvebring said:
Ehm, fast Rymdhamster borde ju också läggas in efter nya ordningen. Dvs efter Vimes, före God45. Eller är jag ute och cyklar nu?
Du får göra precis som du vill för mig, Solve! Men om du vill sortera just efter datum som man gått med så borde väl nog jag också byta plats =)

Det skulle alltså innebära att det är Vimes som sätter nästa tema och därefter jag?

Cissi

Up to no good.
Cissis bidrag: SKRÄCK

Jahapp... Ett lite annorlunda bidrag på skräck. Inte så nervkittlande kanske men jag hoppas ni gillar den. Jag är väldigt nöjd iaf! :gremgrin:

Det blev i .doc den här gången, ursäkta för det men jag orkar inte göra om det. Så... slö...

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Cissis bidrag: SKRÄCK

Hmmm... inte så mycket skräck tycker ja, men det fanns ju ändå lite gran där i slutet så det är väl okej. Och kanske lite i bröjan, men det såg jag mer som att de sökte skydd och värme från blåst och kyla.

Jag gillar vandarens mystiska framtoning och hade gärna sett mer av den, men som vanligt är det längden på stycket som sätter P (missförstå mig rätt, jag tycker inte vi ska skriva längre texter! Det är en bra utmaning att få fram det man vill ha sagt på ett begränsat utrymme!).

Jag gillar lapptemat (förlåt, sametemat) på det hela, där har vi ett koncept som är alldeles för outforskad i svenska fantasy (eller är det bara jag som missat det =). Jag blev själv lite sugen på att utforska konceptet nu då jag alltid gillar samiskt kultur på något sätt, eller i vart fall de arketypiska samiska sakerna som knivar, mössor med tofsar och färgglada tröjor. Vem behöver indianer när vi har dessa hårdförda fajters med sejd och nåjder!

Lite språkliga grejer som jag kände mig kompetent nog för att komentera på har jag slängt in i den här dokumentet:

Attachments

solvebring

Superhero

Rymdhamster said:
solvebring said:
Ehm, fast Rymdhamster borde ju också läggas in efter nya ordningen. Dvs efter Vimes, före God45. Eller är jag ute och cyklar nu?
Du får göra precis som du vill för mig, Solve! Men om du vill sortera just efter datum som man gått med så borde väl nog jag också byta plats =)

Det skulle alltså innebära att det är Vimes som sätter nästa tema och därefter jag?
Ja, det skulle det innebära.

Och jag vill poängtera att jag inte kommer att sortera alla efter datum, bara dig och God45 som är nya. Utöver det sätter jag in Cissi på hennes gamla plats före Ulfgeir. ... Och därefter kommer jag låta listan fyllas på efter inträde och ingenting annat.

solvebring

Superhero

solvebring said:
Förslag: Vi ändrar ordningen i listan över användare och temasättning efter inträde istället för alfabetisk ordning, och låter det gälla från och med nu. Med andra ord kommer alla som är och varit med i cirkeln fram till God45:s inträde, med undantag för Cissi och God45 (se nedan) ligga kvar på si nuvarande plats.

... Som det är nu har vi ju som sagt låtit saken följa alfabetisk ordning, vilket blev knas nu när Cissi bytte användarnamn och jag därav senare flyttade på henne i listan.
... Så, för att undvika knas lägger jag tillbaka Cissi där hon skrevs in som Tjavva (före Ulfgeir), varpå vi sedan – från och med nu – låter ordningen på listan och temasättningen följa inträdesordningen. Därav kommer God45 att hämna längst ned, efter Vimes.

What say you?
Så, då var detta ordnat. Det fick bli så.
*svingar morgonstjärnanklubban, och klubbar beslutet*

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Tema: Skräck

Jag tolkade temat väldigt löst och använde mig främst av skräckkonventioner. Så jag är ute på vääääldigt hal is.

Nåja, här är månadens bidrag. Återkommer med feedback under veckan till de andra bidragen!

Attachments

Ulfgeir

Swashbuckler

Intressant berättelse. Miljön passar väl till skräck, men jag hade nog velat ha lite mer av deras seder och själva den öde miljön.. Jag fick vissa vibbar av filmen vägvisaren. Den har potential, och skulle må bra av att bli längre.

Namnen känns tyvärr lite som om de slumpats fram av ord från andra språk. De ger ingen känsla av samhörighet, men tyvärr ganska vanligt i fantasy. Språkmässigt känns den lite sådär, och jag misstänker att den är hastigt skriven. Språket i dina tidigare alster har haft mycket bättre flyt.

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler

Intressant idé där man bara har en röst av en av deltagarna. Jag tror att du hade nog kunnat få upp creepiness-fakorn en del mer här.

Jag gillade twisten i slutet. Frågan är ju hur mycket av allt elände där som den gode doktorn är skyldig till.

/Ulfgeir

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Hmmmmm... inte så mycket skräck i min bok. Men så tycker jag inte att Sjätte Sinnet är skräck heller =)

Fortfarande en bra text med mycket känsla och stämning som jag tyckte kom fram väl, och det gör mig mycket sugen på att läsa mer om Leviathan så om det är det den är tänkt för så säger jag "well done!". Den är också lätt- och snabbläst även om den känns lite mer avancerad i språkvalet.

Jag gillar verkligen twisten på slutet och det var ingenting som jag förutsåg utan det kom som en överraskning!

Jag skrev ner några kommentarer i den här filen (konverteringen från pdf till word och sen tillbaka kan ha lett till lite konstigheter här och var, men det borde inte spela någon roll):

Attachments

Robert Jonsson

Ulfgeir said:
Intressant idé där man bara har en röst av en av deltagarna. Jag tror att du hade nog kunnat få upp creepiness-fakorn en del mer här.
Jag filade på ett par idéer, men det var ingen som riktigt klickade utan att jag förstörde tvisten så att säga. Så jag höll ned det av det skälet.

Ulfgeir said:
Jag gillade twisten i slutet. Frågan är ju hur mycket av allt elände där som den gode doktorn är skyldig till.
Som alltid finns det ledtrådar till det att finna i kommande Leviathan. :gremwink:

Robert Jonsson

Rymdhamster said:
Hmmmmm... inte så mycket skräck i min bok. Men så tycker jag inte att Sjätte Sinnet är skräck heller =)
Nej, det är inte ren och skär skräck men eftersom jag skrivit ett skräckrollspel så känns det ju lite som att det förväntas att jag ska ta den vägen ut. Så jag ville göra något mer subtilt, därför tog jag mest tag i skräckkonventioner och försökte sätta det i en ny kontext. Det är en svag koppling och jag är medveten om det, men bortsett från det är jag hyfsad nöjd med berättelsen den här gången iaf.

Rymdhamster said:
Fortfarande en bra text med mycket känsla och stämning som jag tyckte kom fram väl, och det gör mig mycket sugen på att läsa mer om Leviathan så om det är det den är tänkt för så säger jag "well done!". Den är också lätt- och snabbläst även om den känns lite mer avancerad i språkvalet.
Det är tänkt till Leviathan, så tack! :gremsmile:

Har du lust att utveckla hur du menar avancerad i språkvalet?

Rymdhamster said:
Jag gillar verkligen twisten på slutet och det var ingenting som jag förutsåg utan det kom som en överraskning!
I så fall har jag lyckats med vad jag ville få ut av det. Plantera lite ledtrådar om det, som känns lite konstiga men som man skakade av sig, för att sedan inse att vad som felades då man var klar.

Rymdhamster said:
Jag skrev ner några kommentarer i den här filen (konverteringen från pdf till word och sen tillbaka kan ha lett till lite konstigheter här och var, men det borde inte spela någon roll):
Det såg mestadels ut som sunda ändringar så jag har fört in dem. Några saker undrar eller har förklaringar kring:

Är det en typ av fisk
som du vill befästa i ”världsbilden”?
Det är dels för att plantera det i världsbilden som du säger, dels är djuphavsmarulkar en helt annan art än vanliga marulkar. Marulkar lever betydligt högre upp i havet och klarar inte av samma djup som djuphavsmarulkarna.

Marulk:

Djuphavsmarulk:

Angående svengelskan, I know att du inte gillar det. Medihandske känns inte klockren, men ett annat namn för en medglove är jag öppen för. :gremsmile:

Robert Jonsson

Re: Tema: Skräck - Rymdhamsters bidrag

Jag är inte säker på om det är för att jag är seg just nu eller om det är berättelsens fel, men efter jag läst klart så förstod jag inte någonting. Det var först efter jag spanat in God45:s kommentar som jag förstod tvisten.

Går jag tillbaka och kollar så är det lite otydligt fortfarande tycker jag. Du skriver om varelsen under sängen och hur den utsätts för ett monster. Sen när vändningen till Tiger kommer är det också monster som används. Det får mig att koppla samman dem, även om det är olika personer. Just att du använder samma ord gör att det blir otydligt. Jag skulle byta ut monstrets monster till "varelsen" eller något liknande.

Lite för mycket "han"-upprepande i första stycket. Då jag läste det tänkte jag att det vore bra om du istället presenterade personens identitet så vi får identifera oss med honom, men efter tvisten så inser jag att det är en dålig idé. Men att variera han på något sätt skulle jag gärna se.

Överlag, tycker jag det är en bra idé som leker väl med temat. Stort plus där! :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Robert Jonsson said:
Just att du använder samma ord gör att det blir otydligt. Jag skulle byta ut monstrets monster till "varelsen" eller något liknande.
Det var därför jag kallade monstrets monster för "besten" istället för monstret :gremwink:

Robert Jonsson said:
Lite för mycket "han"-upprepande i första stycket.
Jo, det håller jag med om också, och insåg själv när jag skrev. Men som du själv inser så var det för att inte avslöja twisten. Några förslag på hur jag hade kunnat variera mig istället för att använda "han" utan att avslöja något i förväg skulle uppskattas!

Robert Jonsson said:
Överlag, tycker jag det är en bra idé som leker väl med temat. Stort plus där! :gremsmile:
Tackar!

Robert Jonsson

Rymdhamster said:
Det var därför jag kallade monstrets monster för "besten" istället för monstret :gremwink:
Men... Fail. På mig alltså. Nu när jag sakta vaknar till liv så ser jag att du har rätt. Sorry!

Rymdhamster said:
Några förslag på hur jag hade kunnat variera mig istället för att använda "han" utan att avslöja något i förväg skulle uppskattas!
Som jag ser det finns det ett enkelt sätt att kringgå det: lägg in mer fluff. Alltså, mellan var "han kände", "Han gjorde" och så vidare lägger du in miljöbeskrivningar, känslor och liknande. Då upplevs det inte lika upprepande.

Sedan går det att omformulera meningarna något också. Till exempel skulle "Skulle han kunna lura besten att titta åt andra hållet medan han själv sprang mot dörren?" till "Skulle det gå att lura besten att kolla åt andra hållet och göra vägen till dörren fri?" Kanske lite mer inre tankar (för vanligtvis tänker man inte i tredje person :gremwink: ).

Det är de första tipsen som slår mig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Robert Jonsson said:
Men... Fail. På mig alltså. Nu när jag sakta vaknar till liv så ser jag att du har rätt. Sorry!
Ingen fara, jag har också varit trött ibland :gremgrin:

Robert Jonsson said:
Som jag ser det finns det ett enkelt sätt att kringgå det: lägg in mer fluff. Alltså, mellan var "han kände", "Han gjorde" och så vidare lägger du in miljöbeskrivningar, känslor och liknande. Då upplevs det inte lika upprepande.

Sedan går det att omformulera meningarna något också. Till exempel skulle "Skulle han kunna lura besten att titta åt andra hållet medan han själv sprang mot dörren?" till "Skulle det gå att lura besten att kolla åt andra hållet och göra vägen till dörren fri?" Kanske lite mer inre tankar (för vanligtvis tänker man inte i tredje person :gremwink: ).

Det är de första tipsen som slår mig.
Ah, många bra förslag som antecknats för framtida bruk. Tackar!

Robert Jonsson

(OBS! Efter att skrivit posten ser jag att den här posten kan uppfattas som rätt kritisk och negativ. Det är inte meningen. Jag försöker ge konstruktiv kritik i mitt huvudvärksfyllda tillstånd. Tolka mig väl om du kan, och är något otydligt säg till så ska jag försöka utveckla hur jag tänker.)

Jag får väldigt tydliga World of Darkness-vibbar av berättelsen, kanske mycket för att inledningen känns väldigt redovisande i första stycket (men även vid ghuler) och är mer som en instruktionstext i ett rollspel än en skönlitterär text. Det är givetvis till för att etablera premissen, men det klickar inte för mig. Har samma problem själv ibland och kan tycka att det släpper ibland om man skriver det i presens istället.

En liten bisak som jag reagerade på: patroner till pistoler, är det verkligen rätt? Patroner är väl till gevär och kulor till pistoler. För mig skapade ordvalet oavsett om det tekniskt sett är rätt eller fel en komisk effekt där en person springer omkring med patroner till ett gevär i pistolen och tro han var badass. :gremwink:

Tyvärr är språket lite i vägen för att njuta fullt ut. Det flyter inte bra och det är särskrivningar och stavfel. Sedan har vi upprepningar, ta bara "för en privat organisation" som återkommer två meningar i rad.

Det som fallerade värst var dock slutet som kändes som det inte fick någon kärlek alls. Det känns som "Äh, jag måste sluta den här storyn på något sätt" och sen ett kort stycke där allt avrundas på ett sätt som känns både ologiskt och framstressat.

Jag tror mycket av slutet ologiska känsla hos mig kan summeras med "Ghul!" skriker han och börjar skjuta", där känslorna borde vara betydligt mer upprörda och skräckslagna eller någon form av känsloutbrott. Jag tror mycket av problemet blir för att du skriver i Jag-form och vill ha en tvist på slutet som jag inte tycker passar ihop med det.

Kopplingen till skräcktemat är tydlig och fungerar riktigt bra däremot så det har jag inget att klaga på. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Re: Tema: Skräck OT: Patroner

Robert Jonsson said:
En liten bisak som jag reagerade på: patroner till pistoler, är det verkligen rätt? Patroner är väl till gevär och kulor till pistoler. För mig skapade ordvalet oavsett om det tekniskt sett är rätt eller fel en komisk effekt där en person springer omkring med patroner till ett gevär i pistolen och tro han var badass. :gremwink:
Är inte patron namnet för ett helt skott, dvs inkl hylsa samt kula, till moderna eldvapen? Jag har alltid uppfattat det så. Kulan är ju det som far iväg, medan krutladdningen den är fast i finns i hylsan, vilken i de flesta fall kastas ur vapnet vid omladdning. Helheten, dock, hylsan med krutladdningen intakt med kulan kvar, är en patron; således kan man säga att ett obrukat skott av den typen där krutladdningen är fäst vid kulan är en patron. Patron = Skott med hylsa inkl kula; hylsa = laddningsdelen; kula = projektilen. Hm?

Edit: Tycks förövrigt som att min uppfattning, som jag aldrig förut bekräftat, är riktig? ... Artikeln talar ju trots allt om revolvrar också, och det är ju inte gevär. Länk

God45

#PrayersForBahakan

solvebring said:
Robert Jonsson said:
Är inte patron namnet för ett helt skott, dvs inkl hylsa samt kula, till moderna eldvapen? Jag har alltid uppfattat det så. Kulan är ju det som far iväg, medan krutladdningen den är fast i finns i hylsan, vilken i de flesta fall kastas ur vapnet vid omladdning. Helheten, dock, hylsan med krutladdningen intakt med kulan kvar, är en patron; således kan man säga att ett obrukat skott av den typen där krutladdningen är fäst vid kulan är en patron. Patron = Skott med hylsa inkl kula; hylsa = laddningsdelen; kula = projektilen. Hm?

Edit: Tycks förövrigt som att min uppfattning, som jag aldrig förut bekräftat, är riktig? ... Artikeln talar ju trots allt om revolvrar också, och det är ju inte gevär. Länk
Jag måste ta reda på det här om jag ska skriva någonting med pistoler i igen. Det enda jag vet om pistoler är att de låter pang och så dör saker de är riktade mot dör. :gremsmile:

Ulfgeir

Swashbuckler

solvebring said:
Robert Jonsson said:
Är inte patron namnet för ett helt skott, dvs inkl hylsa samt kula, till moderna eldvapen? Jag har alltid uppfattat det så. Kulan är ju det som far iväg, medan krutladdningen den är fast i finns i hylsan, vilken i de flesta fall kastas ur vapnet vid omladdning. Helheten, dock, hylsan med krutladdningen intakt med kulan kvar, är en patron; således kan man säga att ett obrukat skott av den typen där krutladdningen är fäst vid kulan är en patron. Hm?
Helt riktigt. En patron är både själva kulan, samt metallhylsan den sitter i som innehåller krutladdningen.

edit: Jag är tveksam till om man kallar de gamla pappladdningar som innehöll krutet för en patron.

Nu förtiden finns det ju dock vapen som inte kör med patroner, utan krutet är formpressat och utgör sin egen behållare.

/Ulfgeir

God45

#PrayersForBahakan

Cissi said:
Jahapp... Ett lite annorlunda bidrag på skräck. Inte så nervkittlande kanske men jag hoppas ni gillar den. Jag är väldigt nöjd iaf! :gremgrin:

Det blev i .doc den här gången, ursäkta för det men jag orkar inte göra om det. Så... slö...
Det här var mycket bra och påminde mig Elric eller om bitarna med Randal Flagg i Steven Kings böcker, speciellt Drakens Ögon. Det är alltid intresant att följa den mörka magikern liksom :gremsmile:

Sametemat... Fungerar inte för mig. Men det är för att det enda jag ser framför mig är Roger Pontare. Hade du lagt den här historien hos nästan vilken annan folkgrupp som helst hade den nog fungerat bättre för mig. Men det är bara jag och har noll och inget med historiens kvalite att göra.

Sammanfattnignsvis mycket bra och spännande :gremsmile: