Re: Tema: Skräck
Ulfgeir said:
Här är mitt bidrag för den här månaden. Få se om jag skriver något till hangaround-tråden med. Jag har idéer på fler skräcknoveller.
/Ulfgeir
Urbra koncept, jag gillar det skarpt, och bara tanken på den här världen bakom spegeln får mig att bli exalterad. Den skulle man bra gärna vilja veta mer om!
Kort sagt, ett väldigt spännande upplägg.
Jag saknar dock rytm i texten och jag tror det beror på långa meningar utan kommatecken och ibland lite halvrostigt avvägda ordföljder och så. Jag skulle alltså vilja ha mer fokus på språkrytm från din sida. Ett tips är att läsa det man skrivit högt och att inte göra pauser annat än där det finns just skiljetecken som tillåter det; då hör man oftast om det behövs kommatecken eller andra editeringar.
(Yeah, här sitter jag och är urtuff när jag kommenterar andra, men det är oftast lättare att se andras fel eftersom man brukar bli lite blind inför sitt eget språk.)
Sedan är det småsaker, som att du liksom jag i ditt skönlitterära språk är
så-skadad och vill använda ordet
så hela tiden. Ett tips är att söka igenom sin text efter sådana ord, just eftersom de hör mer till talspråket, sällan behövs (man brukar kunna ta bort dem helt ur en mening utan att den påverkas) och i stor mängd blir störande. Jag brukar söka igenom mina texter efter
så,
men,
liksom och sådana ord som oftast kan klippas eller ändras till något bättre.
Ett par andra småsaker är att undvika förkortningar och att skriva saker med riktiga ord. "
OK" bör enligt min mening i skrivas som "
Okej". Siffror som i "
minst 5 totala losers" bör skrivas som "minst
fem ..." – och gubbe som jag är ogillar jag onödig "anglofiering" som "
losers". ... Fast det säger ju en del om karaktären och hennes språk så jag har nog egentligen helt fel där. Och sedan anföringsreglerna, som är en sådan småsak men just en oerhört viktig småsak när det gäller att skriva skönlitterärt. Det måste vara rätt, annars blir det galet för läsaren. Jag hakade upp mig i de misstagen hela tiden. Tyvärr hittade jag inte en enda vettig guide om detta så du får nöja dig med någon skum uppgifts-PDF som jag hittade. Fast tja, jag kan gärna diskutera saken om någon undrar något om anföring. Ingen expert men jag tror mig ha koll eftersom jag uppfattar det som
viktigt.
I övrigt: bra jobbat!