Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel II

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Tema: Skräck OT: Patroner

Nu redde ju Ulfgeir ut det hela, men jag kastade bara ett öga på Wikipedia-artikeln och såg de långa gevärskotten och struntade i att läsa. Men poängen var, jag hakade upp mig på det då jag läste. Det kan vara bara jag som gör det, men jag tyckte det var värt att notera.

solvebring

Superhero

God45 said:
solvebring said:
Robert Jonsson said:
En liten bisak som jag reagerade på: patroner till pistoler, är det verkligen rätt? Patroner är väl till gevär och kulor till pistoler. För mig skapade ordvalet oavsett om det tekniskt sett är rätt eller fel en komisk effekt där en person springer omkring med patroner till ett gevär i pistolen och tro han var badass. :gremwink:
Är inte patron namnet för ett helt skott, dvs inkl hylsa samt kula, till moderna eldvapen? Jag har alltid uppfattat det så. Kulan är ju det som far iväg, medan krutladdningen den är fast i finns i hylsan, vilken i de flesta fall kastas ur vapnet vid omladdning. Helheten, dock, hylsan med krutladdningen intakt med kulan kvar, är en patron; således kan man säga att ett obrukat skott av den typen där krutladdningen är fäst vid kulan är en patron. Patron = Skott med hylsa inkl kula; hylsa = laddningsdelen; kula = projektilen. Hm?

Edit: Tycks förövrigt som att min uppfattning, som jag aldrig förut bekräftat, är riktig? ... Artikeln talar ju trots allt om revolvrar också, och det är ju inte gevär. Länk
Jag måste ta reda på det här om jag ska skriva någonting med pistoler i igen. Det enda jag vet om pistoler är att de låter pang och så där saker de är riktade mot dör. :gremsmile:
Gör det. Med lite research kommer man långt. Man behöver inte ens göra någon större sak av det, små detaljer räcker fint. En av mina första texter i cirkeln skrevs med en helt annan känsla efter att jag tagit reda på ett riktigt varumärke för tyska fältcigaretter; Lande Mokri Superb. ... En sån liten sak, bara. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Re: Tema: Skräck

Robert Jonsson said:
Jag tolkade temat väldigt löst och använde mig främst av skräckkonventioner. Så jag är ute på vääääldigt hal is.

Nåja, här är månadens bidrag. Återkommer med feedback under veckan till de andra bidragen!
Bra skrivet med bra ordval och bra dialog.

Jag hade velat veta mer antingen om vad Dr. Sokolov gjorde för något med anfallarna eller någonting om varför han blev galen eller vem anfallarna var. Var de aliens? Andra människor? Mutantet? Det känns som om fler svar här hade varit bra. Det kändes som om vi hade för lite info för att bry oss om vad som hände med huvudpersonen och att ingenting hände i nutid skapade ingen anknytning genom in medias res heller.

Så det var bra och min kritik är att jag vill ha mer! :gremsmile:

Oh, och det här kanske är för att jag hållit på med Metal Gear spelen en del på sistone men jag hade ändrat namn på huvudpersonen så att dina läsare inte gör som jag och tänker på den här killen:

http://metalgear.wikia.com/wiki/Nikolai_Stepanovich_Sokolov

Det är lite svårt att ta en karaktär man tänker sig ha en monokel på allvar i både skräck och romantik :gremtongue:

Intressant val att bara ha homosexuella relationer i berättelsen. Har det något att göra med världen eller är det helt orelaterat till sådant?

God45

#PrayersForBahakan

solvebring said:
God45 said:
solvebring said:
Robert Jonsson said:
En liten bisak som jag reagerade på: patroner till pistoler, är det verkligen rätt? Patroner är väl till gevär och kulor till pistoler. För mig skapade ordvalet oavsett om det tekniskt sett är rätt eller fel en komisk effekt där en person springer omkring med patroner till ett gevär i pistolen och tro han var badass. :gremwink:
Är inte patron namnet för ett helt skott, dvs inkl hylsa samt kula, till moderna eldvapen? Jag har alltid uppfattat det så. Kulan är ju det som far iväg, medan krutladdningen den är fast i finns i hylsan, vilken i de flesta fall kastas ur vapnet vid omladdning. Helheten, dock, hylsan med krutladdningen intakt med kulan kvar, är en patron; således kan man säga att ett obrukat skott av den typen där krutladdningen är fäst vid kulan är en patron. Patron = Skott med hylsa inkl kula; hylsa = laddningsdelen; kula = projektilen. Hm?

Edit: Tycks förövrigt som att min uppfattning, som jag aldrig förut bekräftat, är riktig? ... Artikeln talar ju trots allt om revolvrar också, och det är ju inte gevär. Länk
Jag måste ta reda på det här om jag ska skriva någonting med pistoler i igen. Det enda jag vet om pistoler är att de låter pang och så där saker de är riktade mot dör. :gremsmile:
Gör det. Med lite research kommer man långt. Man behöver inte ens göra någon större sak av det, små detaljer räcker fint. En av mina första texter i cirkeln skrevs med en helt annan känsla efter att jag tagit reda på ett riktigt varumärke för tyska fältcigaretter; Lande Mokri Superb. ... En sån liten sak, bara. :gremsmile:
Jag ska tänka på det framåt tack för tipsen allhop :gremsmile:

Och var inte rädda att komma med rejäl kritik, det är ju därför jag är med i cirkeln :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

God45 said:
Och var inte rädda att komma med rejäl kritik, det är ju därför jag är med i cirkeln :gremsmile:
Det här gäller för övrigt mig med. Folk som säger "åh vad bra" finns det gott om. Folk som säger "vad fasen är det för dynga du skriver" är allt för sällsynta. I varje fall folk som dessutom förklarar vad de tycker är dåligt!

Nedräkning: 9

solvebring

Superhero

Ulfgeir said:
Här är mitt bidrag för den här månaden. Få se om jag skriver något till hangaround-tråden med. Jag har idéer på fler skräcknoveller.

/Ulfgeir
Urbra koncept, jag gillar det skarpt, och bara tanken på den här världen bakom spegeln får mig att bli exalterad. Den skulle man bra gärna vilja veta mer om! :gremsmile: Kort sagt, ett väldigt spännande upplägg.

Jag saknar dock rytm i texten och jag tror det beror på långa meningar utan kommatecken och ibland lite halvrostigt avvägda ordföljder och så. Jag skulle alltså vilja ha mer fokus på språkrytm från din sida. Ett tips är att läsa det man skrivit högt och att inte göra pauser annat än där det finns just skiljetecken som tillåter det; då hör man oftast om det behövs kommatecken eller andra editeringar.

(Yeah, här sitter jag och är urtuff när jag kommenterar andra, men det är oftast lättare att se andras fel eftersom man brukar bli lite blind inför sitt eget språk.)

Sedan är det småsaker, som att du liksom jag i ditt skönlitterära språk är -skadad och vill använda ordet hela tiden. Ett tips är att söka igenom sin text efter sådana ord, just eftersom de hör mer till talspråket, sällan behövs (man brukar kunna ta bort dem helt ur en mening utan att den påverkas) och i stor mängd blir störande. Jag brukar söka igenom mina texter efter , men, liksom och sådana ord som oftast kan klippas eller ändras till något bättre.

Ett par andra småsaker är att undvika förkortningar och att skriva saker med riktiga ord. "OK" bör enligt min mening i skrivas som "Okej". Siffror som i "minst 5 totala losers" bör skrivas som "minst fem ..." – och gubbe som jag är ogillar jag onödig "anglofiering" som "losers". ... Fast det säger ju en del om karaktären och hennes språk så jag har nog egentligen helt fel där. Och sedan anföringsreglerna, som är en sådan småsak men just en oerhört viktig småsak när det gäller att skriva skönlitterärt. Det måste vara rätt, annars blir det galet för läsaren. Jag hakade upp mig i de misstagen hela tiden. Tyvärr hittade jag inte en enda vettig guide om detta så du får nöja dig med någon skum uppgifts-PDF som jag hittade. Fast tja, jag kan gärna diskutera saken om någon undrar något om anföring. Ingen expert men jag tror mig ha koll eftersom jag uppfattar det som viktigt.

I övrigt: bra jobbat!

solvebring

Superhero

Rymdhamster said:
God45 said:
Det här gäller för övrigt mig med. Folk som säger "åh vad bra" finns det gott om. Folk som säger "vad fasen är det för dynga du skriver" är allt för sällsynta. I varje fall folk som dessutom förklarar vad de tycker är dåligt!
+1

... Fram med motorsågarna, ffs! :gremsmile:

Ulfgeir

Swashbuckler

Det att man skall skriva ut siffror, det visste jag. Borde ha fixat det. Bra att du påpekade det dock. Skall göra en lättare omskrivning inför årets Gothcon tror jag. Har ju blivit tradition att ha med minst ett bidrag varje år nu på skrivartävlingen.

Lite osäker vad du menar med anföringsregler dock.

Jag vet att jag gillar långa meningar. Dock så håller jag inte med om att en paus alltid innebär ett skiljetecken. Jag använder kommatecken normalt sett när det blir en ny sats i meningen.

/Ulfgeir

solvebring

Superhero
Re: Cissis bidrag: SKRÄCK

Cissi said:
Jahapp... Ett lite annorlunda bidrag på skräck. Inte så nervkittlande kanske men jag hoppas ni gillar den. Jag är väldigt nöjd iaf! :gremgrin:

Det blev i .doc den här gången, ursäkta för det men jag orkar inte göra om det. Så... slö...
Inte så mycket skräck, nej, men en möjligen uppbådet till en bra fantasyberättelse. :gremsmile: Jag tycker mycket om hur du skildrar naturens onda krafter, det blir dock lite överslag av just vind, mörker och snö – texten skulle nog må bra av att få blotta lite mer av naturen än just det, eftersom du trots allt fäst vikt vid den.

Språket är återigen tämligen poetiskt, fast utan överdrift så vitt jag kände, och det passar enligt min mening bra med helheten. Särskilt ska du ha cred för att du experimenterat med formen och lagt till de här kursiverade styckena mellan scenerna, vilka ger oss gåtfulla glimtar av kuriren och hans uppsåt. Det var väldigt bra gjort. Dock tror jag att du ska försöka kolla av meningarnas längd, gentemot skiljetecken och den rytm du skapar. Första delen av texten var bättre avvägd än den senare, där jag fann många meningar långa och lite krystade att tvinga fram, eftersom de saknade pauser.

I övrigt var det bara småsaker som vi alla dras med, som oftast kan tas om hand med ett par extra korrundor. Fast det är inte alltid man hinner med. Jag vet. :gremsmile: Dock vill jag poängtera vikten av styckesindelning och avsaknaden av den. Det störde min läsning. Flytta in alla stycken, förutom det första i ny scen, med tre blanksteg – även dialogerna. Så har jag i alla fall fått lärt mig att det ska vara. Det hör ju till sedvanligt bruk att det är indrag i alla stycken i skönlitteraturen (förutom vid ny scen eller motsvarande).

Robert Jonsson

God45 said:
Bra skrivet med bra ordval och bra dialog.
Tack för kommentarerna! :gremsmile:

God45 said:
Jag hade velat veta mer antingen om vad Dr. Sokolov gjorde för något med anfallarna eller någonting om varför han blev galen eller vem anfallarna var. Var de aliens? Andra människor? Mutantet? Det känns som om fler svar här hade varit bra. Det kändes som om vi hade för lite info för att bry oss om vad som hände med huvudpersonen och att ingenting hände i nutid skapade ingen anknytning genom in medias res heller.
Du har förstås helt rätt i det här. Som enskild novell är den svag på de här punkten. För att sätta den i kontext: alla bidrag i skrivarcirkeln har hittills varit texter till mitt kommande rollspel Leviathan och är tänkt som stämningskontexter. I den kontext som texten är tänkt kommer karaktärerna få veta vilka ma'harerna är till exempel (svar: människor med extremt avancerad teknologi, magi och gigantiska monster till sitt förfogande).

Just den här texten har jag tänkt placera i rollspelets tidigare delar så aktörer kan läsa dem. Men händelserna sätter upp saker inför introuktionsäventyret, där de kan stöta på detaljer som sakta väcker en aha-känsla (som liken av det homosexuella paret). Du skriver:

God45 said:
Så det var bra och min kritik är att jag vill ha mer! :gremsmile:
Tanken är helt enkelt att besvara dem i spel sedan. Det här är en teaser för vad som komma skall på många sätt.

God45 said:
Oh, och det här kanske är för att jag hållit på med Metal Gear spelen [...] Det är lite svårt att ta en karaktär man tänker sig ha en monokel på allvar i både skräck och romantik :gremtongue:
Hahaha! Jag har spelat för lite MGS för att känna till det. Förstår att det blev konstiga associationer för dig! :gremsmile:

God45 said:
Intressant val att bara ha homosexuella relationer i berättelsen. Har det något att göra med världen eller är det helt orelaterat till sådant?
Det finns så många heterosexuella relationer beskrivna redan, så jag är sälla främmande för att använda mig av homosexuella relationer. Kärlek är för mig kärlek och då spelar inte könet någon roll. (Inser nu även att det här är andra sexuella relationen jag har med i ett skrivarcirkelnbidrag.)

Men lite relaterat till världen också: världen är betydligt mindre fokuserad på binära kön i den här framtida världen än i vår värld.

Robert Jonsson

God45 said:
Bra. Jag var orolig att jag var för hård i min kritik (och eftersom du inte svarade på den trodde jag du var sur och purken på mig :gremwink: ).

Men jag säger för övrigt som Rymdhamster och solvebring: var inte rädd att komma med hård, konstruktiv kritik!

God45

#PrayersForBahakan

Robert Jonsson said:
God45 said:
Bra. Jag var orolig att jag var för hård i min kritik (och eftersom du inte svarade på den trodde jag du var sur och purken på mig :gremwink: ).

Men jag säger för övrigt som Rymdhamster och solvebring: var inte rädd att komma med hård, konstruktiv kritik!
Din kritik var jättebra :gremsmile: Jag svarade inte för du hade rätt i alltihop du sa och jag måste förbättra de punkterna till nästa grej :gremsmile:

Robert Jonsson

God45 said:
Din kritik var jättebra :gremsmile: Jag svarade inte för du hade rätt i alltihop du sa och jag måste förbättra de punkterna till nästa grej :gremsmile:
Vad skönt. Jag är alltid lite nojig då jag kommenterar någons text för första gången bara. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan

Robert Jonsson said:
God45 said:
Vad skönt. Jag är alltid lite nojig då jag kommenterar någons text för första gången bara. :gremsmile:
Då ska jag se till att svara på kritiken bättre tills nästa gång :gremsmile: Här hjorde jag inte det för att min reaktion var: Jupp, måste tänka på allt det här tills nästa gång. Bästa att kopiera över det i ett word doc. så att jag har det sparat :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Robert Jonsson said:
Har du lust att utveckla hur du menar avancerad i språkvalet?
Tja... det är mer av en känsla, men jag misstänker att det mest har att göra med att det inte är så mycket talspråk utan lite mer "artikulerat skrivet" eller vad man ska säga. Saker som "Akten att" eller "Detsamma" istället för "samma sak". "Nämn inte hans namn" istället för "säg inte hans namn". Små saker som det där som gör att hela texten ligger på en lite högre nivå.

Nedräkning: 4

Robert Jonsson

Det är lugnt. Nu vet jag ju att du vill ha ärlig och hård feedback. Nu känner jag mig trygg med att ge feedback till dig, God! :gremsmile:

Robert Jonsson

Rymdhamster said:
Tja... det är mer av en känsla, men jag misstänker att det mest har att göra med att det inte är så mycket talspråk utan lite mer "artikulerat skrivet" eller vad man ska säga.
Ah. Lustigt det där, för jag år ofta bashning för jag är för talspråklig i mina texter, så uppenbarligen är jag det överallt utom i den skönlitterära texten där den hör hemma! XD

Det förtydligade jättemycket. Tack! :gremsmile:

solvebring

Superhero

Ulfgeir said:
Att allting är på sin plats i anföringarna som visar vem som sa vad, hur han eller hon sa det, osv. Det var ett par eller flera som var inkorrekta. Man skriver till exempel inte anföring efter punkt; man skriver alltid skiljetecknet som "beskriver" uttalandet inom citationstecknet; kommatecknet som finns där när inga andra skiljetecken används ligger alltid utanför citationstecknet men innan anföringsverbet. Osv.
"Jag ska äta nu."
"Jag ska äta nu", sa Leif.
"Jag ska äta nu!" vrålade Leif.
"Jag ska äta nu", sa Leif, "och det ska bli så jävla gött."
"Jag ska äta nu", sa Leif. "Det ska bli så jävla gött."
Osv.

Ulfgeir said:
Jag vet att jag gillar långa meningar. Dock så håller jag inte med om att en paus alltid innebär ett skiljetecken. Jag använder kommatecken normalt sett när det blir en ny sats i meningen.
Ja, jo, du har väl rätt det – språket har sina naturliga pauser. Inte helt ovanligt i fri dikt. Dock tycker jag att kommatecknet är ett bra stöd för att skapa en tydlig rytm som inte lämnar det åt slumpen. Språket mår bra av att delas upp och det är sällan man ser väldigt långa meningar utan några skiljtecken som skapar struktur. Jag kan dock ha helt fel i allt vad det här heter, eftersom jag hade en pissig svenskalärare i grundskolan och inte ens har lärt mig alla ordklasser. :gremtongue:

Ulfgeir

Swashbuckler

solvebring said:
Ulfgeir said:
Att allting är på sin plats i anföringarna som visar vem som sa vad, hur han eller hon sa det, osv. Det var ett par eller flera som var inkorrekta. Man skriver till exempel inte anföring efter punkt; man skriver alltid skiljetecknet som "beskriver" uttalandet inom citationstecknet; kommatecknet som finns där när inga andra skiljetecken används ligger alltid utanför citationstecknet men innan anföringsverbet. Osv.
"Jag ska äta nu."
"Jag ska äta nu", sa Leif.
"Jag ska äta nu!" vrålade Leif.
"Jag ska äta nu", sa Leif, "och det ska bli så jävla gött."
"Jag ska äta nu", sa Leif. "Det ska bli så jävla gött."
Osv.
Ok, då är jag med. Får kolla på det.

solvebring said:
Ulfgeir said:
Ja, jo, du har väl rätt det – språket har sina naturliga pauser. Inte helt ovanligt i fri dikt. Dock tycker jag att kommatecknet är ett bra stöd för att skapa en tydlig rytm som inte lämnar det åt slumpen. Språket mår bra av att delas upp och det är sällan man ser väldigt långa meningar utan några skiljtecken som skapar struktur. Jag kan dock ha helt fel i allt vad det här heter, eftersom jag hade en pissig svenskalärare i grundskolan och inte ens har lärt mig alla ordklasser. :gremtongue:
Heh. Jag förstår vad du menar, men håller inte riktigt med. Så som jag använder kommatecken är det mer för att avgränsa att här kommer en del i meningen som kan avgränsas (men som inte är tillräckligt separerat för att vara en egen mening).

/Ulfgeir

solvebring

Superhero

Ulfgeir said:
Heh. Jag förstår vad du menar, men håller inte riktigt med. Så som jag använder kommatecken är det mer för att avgränsa att här kommer en del i meningen som kan avgränsas (men som inte är tillräckligt separerat för att vara en egen mening).
Det är väl så man tänker antar jag, och det är väl just kanske den personliga uppfattningen av språk här som skiljer oss åt och som får dig att gilla det ena och mig det andra – jag ser fler sådana "angränsingar" i en mening, helt enkelt. Bör kanske klubbas som smaksak. Hur som helst. Det var i alla fall vad jag ville ha sagt med språkrytm, att göra meningarna mindre "tyngda" av längd.