Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel II

solvebring

Superhero
Re: Tema: Skräck

Robert Jonsson said:
Jag tolkade temat väldigt löst och använde mig främst av skräckkonventioner. Så jag är ute på vääääldigt hal is.

Nåja, här är månadens bidrag. Återkommer med feedback under veckan till de andra bidragen!
Det är inte så mycket skräck, och det är du medveten om själv så jag ska inte tjata om det. Texten har en grotesk underton som dock kan kopplas till skräcktema. Hade det varit mer av det som presenterades i början hade nog den tonen fått mer kraft.

I övrigt tycker jag att upplägget är häftigt och det berättar en hel del om människoödena som formats av kriget. Det tycker jag är trevlig läsning, även om det egentligen säger mer om ditt spel än själva texten i sig. Och det är ju bra, för ditt spel, menar jag. =)

Det finns en del stavfel och annat smått och gott som kan lösas med korr. Annars tycker jag att det flyter på bra men är oense med vissa ordval, som också kan slipas upp med lite korr och eftertanke över vad som låter naturligt och inte. Dialogen är helt okej men kunde kanske vara lite rappare vid några tillfällen. Har inga bra exempel, det var bara en känsla jag fick. Den kändes ibland lite ... stel, som att orden var för stora och budskapet liksom övertydligt.

Du bör tydliggöra det här med kammaren/maskinen han har med sig, för det uppfattade jag först senare. Jag trodde han hade med sig en assitent eller något. Nå, twisten med vem som finns i kammaren var störtskön och jag gillar de motsägelsefulla vändningarna som löper texten igenom.

Well done.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Tema: Skräck

solvebring said:
Det är inte så mycket skräck [...] Hade det varit mer av det som presenterades i början hade nog den tonen fått mer kraft.
Indeed. Men det kändes som om vändningarna skulle gå förlorad då, för jag ville gå från relativt alldagligt till utflippad i slutet.

solvebring said:
I övrigt tycker jag att upplägget är häftigt och det berättar en hel del om människoödena som formats av kriget. Det tycker jag är trevlig läsning, även om det egentligen säger mer om ditt spel än själva texten i sig. Och det är ju bra, för ditt spel, menar jag. =)
Success! :gremlaugh:

solvebring said:
Det finns en del stavfel och annat smått och gott som kan lösas med korr.
Uppfattat!

solvebring said:
Dialogen är helt okej men kunde kanske vara lite rappare vid några tillfällen.
Du är inte den första som pekar på det och jag tror jag har en koll på vad som är orsaken där. Att du påpekar det understryker bara vad de andra sagt. :gremsmile:

solvebring said:
Du bör tydliggöra det här med kammaren/maskinen han har med sig, för det uppfattade jag först senare. Jag trodde han hade med sig en assitent eller något.
Du uppfattade det helt rätt. I första stycket var han helt ensam. Rösten hördes bara i hans huvud, men tanken var att du ska tro att det är en assistent.

Vid andra stycket, då han är tillbaka i labbet, så talar han direkt till kryostasiskammaren. I hans huvud är det samma person. Det blir då en motsägelse mot vad som skedde i första stycket och är tänkt att läsaren ska börja tänka "Hmm... Vänta nu...", tills plottvisten avslöjas.

solvebring said:
Nå, twisten med vem som finns i kammaren var störtskön och jag gillar de motsägelsefulla vändningarna som löper texten igenom.

Well done.
Tack så mycket för din feedback! Trevligt som alltid.

Vimes

Sillkung
Tema: Kärlek

Jag har inte varit aktiv på ett tag, men hoppas att jag kommer kunna bidra under mars och framöver. Det första jag bidrar med är marsmånads tema:

Tema: Kärlek

Denna musornas musa, hur kommer det sig att motivet för 99% av all populärkultur ännu inte varit tema för WRNU:s skrivarcirkel? Nå, nu är det.

Robert Jonsson

Re: Cissis bidrag: SKRÄCK

Inledningen låter litegrann som en kontaktannons i fantasyvärld, var mitt första intryck. Sen läste jag vidare och undrade vad de kursiverade styckena fanns där för. Sen vid tredje tillfället föll slanten ned. Jag tycker det är lite förvirrande först, men det är en rolig idé som fungerar.

Fantasyprosa är alltid svårt att få bra... Nej, stryk det. Prosa i sig är svårt att få bra. Här känns det som det i alla fall håller, även om det känns lite som nödrim. Du kommer undan med hedern i behåll Cissi!

Skräcktemat är svagt (troligen för att vi får ser ut maktpersonens synvikel, hade vi sett ur barnet eller Cantos synvikel hade skräck varit lättare att fånga), men jag är inte rätt person att klaga på det. :gremwink:

Av de noveller som du delat med dig av hittills i cirkeln är det här min favorit (och då ogillar jag ändå fantasy :gremwink: ). Lätt att hänga med i och relativt bra flyt.

God45

#PrayersForBahakan
Re: Tema: Kärlek

Jag är klar. Feedback tack :gremsmile:

Attachments

Robert Jonsson

God45 said:
Är du säker på det blev rätt? Jag ser bara ett stycke text på fyra rader? Ska det vara så?

Cissi

Up to no good.

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Ja, är det kärlek så är det kärlek.
Fantasysetting IGEN. Jag är oförbätterlig, men är ute i lite bättre tid den här gången. :gremgrin:

Håll till godo!

(Ursäkta att det är .doc igen... orkar inte göra om till PDF)

Attachments

God45

#PrayersForBahakan

Det här var mycket bra skrivet. Det läste som ett utdrag ur en proffesionel bok ur genren. Du sa att det var fantasy men det här hade mycket väll kunnat utspela sig i nutid om namnen inte lät så fantasy.

Jag har två punkter som jag är kritisk på. Den första är att du inte ger oss tillräckligt med context. Vem är karaktärerna och hur ser deras relation tidigare ut? Det hade tillfört mycket om sådant var med i texten.

Det andra klagomålet är att du lurar oss på sex scenen! Om vi bygger upp till det vill jag ha åtminståne ett stycke om sexet. Det behöver inte vara särskilt explicit (men det kan absolut vara det :gremwink: ) men det känns som om scenen bryts innan det intressanta händer här.

Så jag tycker att du kan ta ut svängarna mer tills nästa gång. Jag vill ha mer helt enkelt. Mer världsbyggande, mer dialog och mer sex. Mer helt enkelt! För det är riktigt bra :gremsmile:

Cissi

Up to no good.

Tack! Kul att höra. :gremsmile:

Jag är nog lite för försiktig med att agera ut mina historier. ska tänka på det.

De här männens relation innan det här ögonblicket i skogen är att Falcar är hovmagiker och Iheg utsänd att döda honom. Falcar har aldrig haft en nära relation i hela sitt liv och är livrädd för ömheten som Iheg visar honom.

De har inte sex efter det här... Inte i den här scenen i alla fall, så det tar faktiskt slut där.
Och temat var kärlek, inte sex. :gremwhistle:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

God45 said:
Tja, fin som dikt. Men fyra rader tycker jag var lite väl kort i det här sammanhanget =) Men man kan kanske se det som ett väldigt stilfullt "passande" :gremlaugh:

För att kommentera den lite så får jag ingen direkt känsla av kärlek utan snarare av uppgivenhet. Någon som är trött och på gränsen. Någon som som vet att den andre är en fiende men inte längre orkar bry sig om det faktumet. Liten hint av rädsla där på slutet också.

God45

#PrayersForBahakan

För att kommentera den lite så får jag ingen direkt känsla av kärlek utan snarare av uppgivenhet. Någon som är trött och på gränsen. Någon som som vet att den andre är en fiende men inte längre orkar bry sig om det faktumet. Liten hint av rädsla där på slutet också.
Rymdhamstern sammanfattade precis alla mina romantiska relationer...

Jag tror jag behöver en drink.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Bra text, möjligen kände jag att den lutade mer åt lust än åt kärlek. Men det kan vara jag som lackat ut på dagens likställning av kärlek och sex i filmer.

Annars verkar de ha en nära relation och det hela känns på intet sätt krystat eller så utan känns naturligt. Den är lite som jag föreställer mig att brokeback mountain är.

Robert Jonsson

Alltså, jag är extremt dålig på dikter och vet inte riktigt vad jag ska säga om det här. Det är för kort för mig att fånga upp en djupare stämning kring (jag är diktblind :gremtongue: ).

Det bästa jag kan säga är att jag får bilden av ett olyckligt förhållande där kärleken brustit och börjat vittra sönder. Det skildrar kärleken ur ett rätt deprimerat sätt.

Robert Jonsson

CISSIS BIDRAG

Första meningen snubblar jag på. Den är riktigt lång. Faktum är att hela första stycket har långa meningar och blir lite jobbigt att läsa på grund av det. Jag skulle uppskatta om det hade styckats ned något och sedan varierats mer mellan kort och de långa meningarna för en bättre rytm.

Jag vet att någon sa något om att det kändes som om att det var på G med "hot steamy sex" och det är exakt det intrycket jag får i slutet av berättelsen. Det känns som det är klimaxen som berättelsen leder upp mot.

Jag gillar just hur Falcar verkar släppa på kontrollen som han verkar ha och visar sin sårbarhet. Vi känner honom tyvärr för dåligt för att få en riktigt bra klimax till det, men som en del av en längre berättelse där vi sett och förstått Falcars starka kontroll och behov att visa sig stark. Stort plus dock för att du inte visade upp en heteronormativ kärleksrelation också!

Kopplingen till temat känns klart och tydligt tycker jag också. :gremsmile:

Robert Jonsson

Kärlek vid första ögonkastet

Här kommer mitt bidrag till månadens tävling höll jag på att skriva. XD

Den här gången har jag försökt hålla mig nära temat och bygga kring kärleksrelationer. Jag har också lekt med ett annat narrativt grepp med en aktiv berättare, som jag är nyfiken på att höra era åsikter om hur det fungerar.

Såga på, goda vänner!

Attachments

solvebring

Superhero
Re: Tema: Kärlek PASS!

Jag har helt enkelt inte tid, känns det som. Så jag passar för att vara på den säkra sidan.

/solvebring som tycker det är lustigt att exemplet från reglerna verkligen skulle omsättas i praktiken, bokstavligen.

Robert Jonsson

Det är väl första gången du passar? Inte så farligt då. :gremsmile:

Själv sitter jag och väntar på de som bidragit, men ännu inte kommenterat! *nudge, nudge* :gremwink:

solvebring

Superhero

Robert Jonsson said:
Det är väl första gången du passar? Inte så farligt då. :gremsmile:

Själv sitter jag och väntar på de som bidragit, men ännu inte kommenterat! *nudge, nudge* :gremwink:
Yeah, jag syftade dock mest på att jag i regeltexten verkligen har "Tema: Kärlek Pass!" som exempel, och nu blev det just så.

Fast mja, klart det suger att inte delta. :gremcrazy:

solvebring

Superhero
Re: Ymir joinar!

Ja, Ymir joinar!

Han väljer dock att skriva på engelska, men det har redan diskuterats en gång och då OK:ade majoriteten så låt gå säger jag och leker lite diktator. Sedan så kommer han att använda cirkelns teman så att de funkar för ett projekt han vill göra. Robert gör detsamma och det har ju inte varit några som helst problem så ...

Kort sagt, welcome, Ymir!