Håller på med att försöka konstruera en rollspelskampanj som tilldrar sig i historisk tid, nämligen det bysantinska imperiet kring år 500 (under kejsar Anastasios I:s regering). Det är tänkt att jag ska väva in tidens inrikespolitiska konflikter, utrikespolitiska spänningar, religiösa kontroverser, folktro, kampen mellan hedendom och bysantinsk kristendom, perser, goter, vandaler, arabiska stammar, kyrkosplittringar, demoner, mystiska väsen bortom bergen etc etc. Med andra ord, det blir en enda härlig blandning av historiska fakta och ren fantasy (t o m vissa delar av kartan och ortografin modifieras för att öka fantasykänslan).
Nu är frågan följande: Finns det någon därute som har något tips på hur man blandar samman historia och fantasy i ett speldugligt rollspel? Jag vet att det gjorts några försök med att rollspela historiska situationer med mer eller mindre lyckat resultat (andra världskriget brukar väl vara ganska tacksamt). Finns det några fällor med sådana projekt och hur undviker man i så fall dessa?
Nu är frågan följande: Finns det någon därute som har något tips på hur man blandar samman historia och fantasy i ett speldugligt rollspel? Jag vet att det gjorts några försök med att rollspela historiska situationer med mer eller mindre lyckat resultat (andra världskriget brukar väl vara ganska tacksamt). Finns det några fällor med sådana projekt och hur undviker man i så fall dessa?