Nekromanti Rollspel och IKT - att använda datorn i rollspel

Max Raven

T12-kultist
Mitt funderande kring Cydonias spelmekanik har påmint mig om att jag hade tänkt ha ett par elektroniska hjälpmedel till spelet när det kom - kanske några gratis tidiga versioner och typ fullt uppdaterad version till android/pc/plattor/iphone(?) för någon tia (och mjukvaran skulle givetvis ingå om man köpte boken, vare sig via pdf eller POD).

Själv hade jag saker som initiativ-samordnare(om systemet blir kvar på det) alt stridsdator(som sköter all initiativ och faktiska slag), karaktärsgenerator (bakgrund, stats etc, med slumptillval och ett "relevant info"-urval ur fluffet)+en NPC-generator/databas. Ett par saker för att underlätta spelet helt enkelt.

Det jag själv behöver rota reda på är då förstås exempel på kodning av grafisk presentation, slump, databaser och nätverk(för att skicka karaktärer/initiativ/tärningsresultat mellan smartphones t ex), kanske några faktiska exempel (gärna med kod) av karaktärsgeneratorer.

Jag ser en hel del möjligheter att ha med en dator vid och kring rollspelssessioner, speciellt med tanke på smartphones och deras ökade utbredning. Samtidigt finns en del problem - datorn kan distrahera från rollspelet och "isolera" spelare som fastnar i sin egen värld. Det tidigare är iofs halvt sant med själva tärningsslagen också, att de kan störa inlevelsen. Sedan finns även online-rollspel, där förutsättningarna är lite annorlunda.

Vad har ni för exempel/idéer/erfarenheter vad gäller användningen av datorer/smartphones/plattor i rollspel? Använder ni sånt nu? Tänker ni använda er av dem till era rollspelsbyggen eller andra rollspel ni spelar?

chrull

Stockholm Kartell
Vi har flera smartphones och plattor när vi spelar Kingmaker (pathfinder). En klar fördel är sökbara spellbooks och att flera personer har tillgång till flera böcker (pathfinder SRDn finns som iOS app!) och inte behöver släpa med sig 20kg papper varje gång. Om en regel är oklar hinner någon kolla upp det tills det blir aktuellt (du är shaken! -vafan betyder det? Äh, hinner slå upp det på telefonen innan det blir min tur...)
Eftersom det dessutom handlar om att bygga ett kungadöme så blir det ibland rätt mycket bokföring, då hjälper lite excelark och liknande.

I övrigt så är det tärningar och papper som gäller. Rollformuläret gör sig bäst på papper, det går snabbare med tärningsslag, och känns bättre att rulla riktiga tärningar än digitala. Anteckningspapper är smidigare än en textfil.

Sitter man med en laptop blir det kanske lite smidigare med textfiler, men jag föredrar nog papper ändå, däremot skriver jag just nu en kampanj i Wikiform, och när jag spelleder den kommer jag nog använda laptop och wikin, men det blir ju återigen mer istället för böcker och printade papper, inte för att ersätta rollformulär, tärningar och anteckningspapper.

Max Raven

T12-kultist
Så du skulle säga att appar/etc för att dra fram referenser och regler snabbt är klart användbart, men tärningsrullande och papper bör man ha kvar?

Edit: Hm. Hypertext-taggar finns i dokument har jag för mig? Någon som har en intressant lösning för säg en Android eller iphone?

chrull

Stockholm Kartell
Max Raven said:
Så du skulle säga att appar/etc för att dra fram referenser och regler snabbt är klart användbart, men tärningsrullande och papper bör man ha kvar?
Det var en bra tl;dr av min post :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Med tanke på w176s omnämnande om wiki som kampanjsamordnare*, hur ställer sig folk till öppet/halvöppet (alltså modererat) världsbyggande till rollspel - att användarna bestämmer riktning av och skapar mer platser i världen som sedan alla kan ta del av? Möjligen sådant som räknas som officiellt/kanon lite på samma sätt som Star Wars EU? Det enda spelet som jag direkt kommer på där världen påverkades var Legend of the Five Rings, där kortspelsturneringarnas resultat ändrade i världen (de fick en kontinuerligt påbyggd historia) - men det är inte exakt samma grej som att ha en officiell wiki där spelare skulle kunna lägga in, med viss moderering, och sedan låta materialet räknas som iaf semi-officiellt (och, typ referera till händelser i senare material, låta folk publicera tillräckligt bra saker till världen på egen hand om de känner för det, sånt).

Kort sagt, jag funderar på om användarstyrt fluff etc skulle vara nåt som var intressant för spelare. Även om det skulle bli en del möjligt trassel a la D&D 3.x.

*något jag själv tycker hjälper rätt bra - google docs fungerar också får man anta?