Nekromanti Rollspel och vapen

G

Guest

Guest
Läste N-Offensiv och fick en del ´nyttiga´ kunskaper om vapenteknik.

En liten fråga bara: Är infon byggd på riktig vapenfakta?
-jag hyser tillit till Neogames om att alltid vara realistiska men det vore pinsamt om kunskaperna är påhittade...

Vill annars tacka för en nyttig modul, särskilt stridskonsterna är bra utarbetade med sann info om de olika kampsporterna.

qass

Veteran
Nu Linköping, Egentligen sveriges geografiska och
"En liten fråga bara: Är infon byggd på riktig vapenfakta?"

Ja.

"...särskilt stridskonsterna är bra utarbetade med sann info om de olika kampsporterna. "

Sann, är ju i och för sig ett relativt uttryck.

Mattias, som just har slagit sitt rekord i trumpetspel sent på kvällen (morgonen?). Kom just hem från en dansspelning med storbandet. Trött! God Natt.

Ghorgareth

Warrior
De är verkliga beskrivningar och de gör dem ganska bra också. Så det du läser är faktiskt sant. Hoppas det stärkte ditt tillit till Neogames /images/icons/clever.gif

Perenna

Swordsman
Vill annars tacka för en nyttig modul, särskilt stridskonsterna är bra utarbetade med sann info om de olika kampsporterna.

Infon stämmer väl bra, men däremot finns det alldeles för många buggar bland teknikerna /images/icons/wink.gif

Hur som helst är det hela en kanonmodul!

chrull

Stockholm Kartell
Är infon byggd på riktig vapenfakta?

jo. byggd på i alla fall. hur mycket de har hittat på är jag för okunnig för att svara på.. men de har också rätt att hitta på eftersom de flesta av vapnen som beskrivs inte finns idag...

särskilt stridskonsterna är bra utarbetade med sann info om de olika kampsporterna

sann info?

visst.. de har säkert lyckats få med bra besrkviningar och så.. men vad är sant om kampsporter?

Hur många olika karate skolor tränar exakt samma tekniker?

jag har inte tränat karate, men jag sysslade med ji-jitsu ett tag.. men det vi tränade skulle antagligen passa bättre in på NOs version av kung-fu...

chrull

Jerry Sköld

Veteran
Automateld!

Jag är också mycket nöjd med N2:s vapenregler, så när som på en endaste liten detalj; det rör sig om en detalj som är vanlig i olika rollspel av en för mig okänd anledning:

Varför kan man inte träffa någonting alls om man använder automateld? Det är faktiskt fullt möjligt att tömma magasinet på sin p90 mot en skurk som befinner sig på sju meters avstånd och inte träffa med en endaste kula; detta gäller även för en härdad veteran och vapenexpert.

Det här är nu ingenting som neogames är ensamma om, som tidigare nämnt; i Shadowrun är det än värre - där kan du glömma att över huvud taget ha en chans att träffa med din helikoptermonterade minigun om du avlossar mer än tio skott i en salva (och hur skulle du kunna låta bli?)...

Tippis

Warrior
Re: Automateld!

...för att inte taaala om CS! Hur mycket automateld jag än skjuter där träffar jag aaaaaaldrig nå'nting!! /images/icons/tonguea.gif

Problemet är väl slumpelementet som förekommer i alla rollspel - det gör att alla kan misslyckas, och i fallet automateld använder man sig av så mycket slump samtidigt att det kan bli lite.... tjaa... slumpartat ibland.

Vad gäller en P90 på 7 meter borde du kunna använda "Larvigt-hög-EI"-regeln utan större problem, även om den begränsar den potensiella skadan som offret kommer råka ut för, och få in åtminstone 3 bulor.

...nu när jag nämner det - samma sorts snabbfixar för slumpens märklighet finns i de flesta anda automateldssystem; i Shadowrun är man ju, som du nämner, dömd att misslyckas närhelst man knattrar loss med sin minigun, om man inte använder Covering/Suppressing Fire, FoF-style...

Blippe

Warrior
Annars vore det ju trevligt om S&W och de andra skaffade sig en telefonväxel dit rollspelare kunde ringa in på och få reda på hur många t6 deras vapen gör i skada!

Alla spec. som handlar om rent fysiska data är ganska lätt att få tag på, om man nu vill det, det brukar till och med finnas bilderböcker med denna data på biblioteken, jättegulligt!

Jerry Sköld

Veteran

Naturligtvis har du rätt; slumpelementet är, såvida du inte kör systemlöst, ett väl integrerat element i de flesta rollspel. Det är bara det att NeoTech i övrigt har gjort ett ganska bra jobb på att eliminera osannolika, spektakulära misslyckanden (ibland krävs det att man uniformt sänker alla SG med 1obT6, men ändå...), så den här lilla buggen känns extra irriterande.

Tippis

Warrior

Sant, det är lite ovanligare i NeuTesch är i de flesta andra, men vad jag märkt på sistone (dvs, efter att jag började tänka närmare på saken) är att den här sortens buggar dyker upp lite här och var i N2 när det blir för många tärningar...

...stora explosioner är ett exempel: Jag gav en spelare en Ob8T6-smäll rakt i nyllet när han misslyckades med att desarmera en bomb, slog larviga 18 och spelaren (borde) komit undan med en möjlig bruten vänsterarm... Tack och lov finns ju alltid den gamla hederliga 'GM Discretion' att ta till vid sådana tillfällen. /images/icons/grin.gif