Torbjörn blickar in i kristallkulan...
Jag tror inte att rollspelshobbyn kommer att förändra sig så himla mycket de närmsta 10 åren, varken vad det gäller utformning eller system. 10 år är ju inte så lång tid trots allt. Många rollspel som redan idag är gamla kommer säkerligen att överleva 10 år till - D&D, CoC osv. Jag tror därför att vi om 10 år fortfarande kommer att se nya produkter till dessa rollspel. Också White Wolf verkar ha sina spelare i ett hårt grepp.
Dessutom tycker jag mig se en trend nu att åter producera tidigare nedlagda rollspel. Runequest, 2300 AD och Mutant är exempel på detta. Det återstår att se om dessa fortfarande lever om 10 år eller om de åter somnat in. Förmodligen kan dessa dock locka fram nostalgiska känslor hos en köpstark grupp av rollspelare, så deras framtid kan vara ljus.
Tyvärr så verkar det som att rollspelsbranschen missat två gyllene tillfällen att öka på intresset för hobbyn. Varken Star Wars eller Sagan om Ringen verkar ha nått de framgångar som jag hade räknat med att de skulle få. Synd eftersom rollspelen här förmodligen kunnat rekrytera lite nya spelare. Hade dessa två potentiella rollspelsjättar lyckats så hade de nog kunnar stå sig minst 10 år framöver.
Vad gäller mindre rollspel så kommer de nog att komma och gå, som det alltid gjort. Nya spel blommar upp, håller ett tag, för att sedan försvinna. Rollspel som bygger på tv-serier eller rent av dataspel kommer förmodligen att ploppa upp, men kommer de att lyckas?
Så sammanfattningsvis tror jag att man om 10 år fortfarande sitter och lirar D&D, men då ver 4 eller kanske till och med ver 4,5. Och givetvis måste man då ha köpt nya sourcebooks och kampanjmaterial för jättesummor, då alla ens gamla inte längre går att använda.
Torbjörn - som ser ljust på framtiden.