Nekromanti Rollspel på biblioteket

Ape of Wrath

DOWN WE GO
När jag var på Göteborgs stadsbibliotek idag fick jag frågan av en bibliotekarie vilka rollspel han borde köpa in till biblioteket

Jag fann mig själv fundera över hur jag borde tänka...

- Ska jag rekommendera spel som jag själv känner för att låna och läsa?

- Ska jag rekommendera spel som eventuella nybörjare till rollspel skulle vara intresserade av?

- Ska jag rekommendera rollspel som andra fellow rollspelare kanske skulle vara intresserade av?

kwarnberg

Swordsman
En blandning tror jag är det bästa. Som bibliotekarie (nu jobbar jag ju inte på folkbibliotek, förvisso, vi har inga rollspel alls på mitt bibliotek) vill man ju gärna se en bred spridning bland användarna. Rollspel för unga och/eller nybörjare tilltalar ju en lite annan grupp än mer insatta. Så varför begränsa sig till endast en?

Mundo

Myrmidon
Jag skulle ta något riktigt klassiskt nybörjar rollspel, gärna ett mer inriktat för barn.

Hardcore rollspelare kommer ju skaffa sina egna böcker och PDFer rätt fort, så de behöver man nog inte tilltala lika mycket (kan jag tycka).

Andrielnr

Veteran
Skulle kanske vara en bra ide att rekommendera bland annat standarden som till exempel Pathfinder och DnD av valfri utgåva. Känner att det är det som skulle få den mer ovana som vill börja intresserad (då praktiskt taget alla som ens fått en sekunds intresse för rollspel hört talas om Dungeons and Dragons). Vet inte många andra system som inte är lite för specifika och regeltunga för nybörjare/folk som inte kan spendera en hel dag på att läsa sidoböcker.

RasmusL

Champion
Kanske lite bra spel med allmänbildande vinkling? Typ The Daughters of Verona, Montsegur 1244, Grey Ranks, Spione, Shahida, #Feminism, a nano game antology eller liknande?

D20, WW, BRP-kloner och liknande känns onödigt och tråkigt att sponsra, de kommer folk hitta ändå om de googlar "rollspel" och det kan ju vara najs att få något som faktiskt är bra i handen från början istället för att behöva vada genom den där sörjan för att hitta rätt ;)

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ok de har ju faktiskt redan en del DnD, Pathfinder och Trudvang.

Jag får nog tänka lite som Rasmus är inne på här...

Men Äventyr är en given rekommendation, kanske Fantasy! också.

Sen vill jag ju gärna rekommendera sånt som jag har någon slags relation till.

Kanske Fiasco?
Järn?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kanske någon gatvägsdrog som Ensamma Vargen soloäventyr?

Lightshy

Hero
Morwhayle Av Fria Ligan är ett bra ingångsspel för yngre. Tror redan de haft possitiva reaktioner från andra bibliotek, fritidsgårdar & sjukhus. Minns även att någon (minns inte om det var FL själva) arangerade spelledarkurser för 10-åringar. Väldigt poppis uppenbarligen.

Svenska spel, både för att ge stöd åt svenska spelskapare och för att visa upp vad man faktiskt kan ägna sig åt. Förutom nämnda, kanske Rotsystem, Svenska kulter, Coriolis, Symbaroum? Plus udda, mindre spel som man kanske inte ofta kommer i kontakt med eller bara finns i små upplagor.

Lupus Maximus

Tekniker
Western, Noir, More than Human, En Garde, Utpost...

Listan kan göras hur lång som helst. Men just fokus på blandning av olika settings och spelstilar är vad jag tror på. Osynligheten är nog hobbyns största problem, men att många tror att de inte gillar rollspel för att de kommit i kontakt med en stil, och tror att det är vad rollspel är, är ligger inte långt efter.

kwarnberg

Swordsman
Jag tror nog man skulle tjäna mycket på att ha bibliotekarier som är lite insatta med som kan hjälpa nybörjare förstå vad det handlar om. Att bara ha spelen där utan kompetensen att förklara vad det faktiskt är för något kanske inte ger den effekt man hoppas på.
Och spel som är snabba att komma igång och köra. Det ska inte krävas fyra timmars skapande av rollpersoner innan man kan börja spela. Dessutom, om man har som mål att få folk att testa att spela på biblioteket, vore det ju bra att erbjuda något litet avskilt rum eller hörn där man kan sitta ostört.

Cybot

Mest spelbar
Supergänget
Enligt mig är nog supergänget det bästa rollspelet som man skulle kunna ha i ett bibliotek där det inte finns gamla rävar som kan introducera en till spelet.

Mekaniskt är det regellätt och använder inga underliga tärningar. Storymässigt sett så har det en setting som dels känns relevant, och dels gör det relativt enkelt att skapa äventyr. Till och med sexåringar i skolan vet hur ett superhjälteäventyr ska se ut.

Fridigern

Swordsman
Svavelvinter är ju bra då många icke-rollspelare har läst böckerna, och podden Vi Spelar Rollspel också är mycket poppis.

DnD5, kommande retro-DoD, Mutant år 0.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ok, jag tror jag kommer rekommendera följande spel:

?Fantasy!
Äventyr
Spelet om Morwhayle
Rotsystem
Mouse Guard
Night's Black Agents
Hillfolk
Järn
Fiasco
Utpost
Call of Cthulhu
Burning Wheel
Supergänget
Mutant City Blues
Svart av kval, vit av lust

Något självklart som saknas?

Något ni tycker att jag direkt borde stryka?

Osbjer

Warrior
Ape of Wrath;n191380 said:
Ok, jag tror jag kommer rekommendera följande spel:

?Fantasy!
Äventyr
Spelet om Morwhayle
Rotsystem
Mouse Guard
Night's Black Agents
Hillfolk
Järn
Fiasco
Utpost
Call of Cthulhu
Burning Wheel
Supergänget
Mutant City Blues
Svart av kval, vit av lust

Jag hade även lagt till Mutant: År Noll.

/j

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Osbjer;n191381 said:
Jag hade även lagt till Mutant: År Noll.

/j
?Funderade på det men det är ju en box med tokens och karta och pillepill.
Men det kanske inte gör nåt?

?Eller det kanske kommit någon ny utgåva med bara en bok?

Jag tänkte som så att jag helst vill rekommendera rollspel som ryms i bara en bok liksom.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
RasmusL;n191117 said:
Kanske lite bra spel med allmänbildande vinkling? Typ The Daughters of Verona, Montsegur 1244, Grey Ranks, Spione, Shahida, #Feminism, a nano game antology eller liknande?
?Något av dessa spel som ryms i en bok och inte ligger i en box med tokens?
Vart kan man köpa dom?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ape of Wrath;n191380 said:

Jag tycker det borde slängas in ett ex av DnD också (5th edition).

Varför? Well, DnD tror jag många kommer i kontakt med även utanför rollspelsvärlden på något sätt (exempelvis genom att de spelar det i Big Bang Theory). Jag tror att det skulle kunna fånga folks öga som något de känner igen, och finns det sen en massa andra rollspel på samma hylla tror jag det kommer att leda folk vidare.

EDIT: Förlåt, jag scrollade tillbaka lite och såg att du skrev att de REDAN HAR DnD =) Please ignore my shout out.