Nekromanti Rollspel på Rollspel.nu

Klon

Hero
Jag fick en lien idé såhär mitt på dan...
Skulle vi (syftar på alla på rollspelsmakande forumet) kunna arbeta fram ett gemensamt rollspel här på forumet, de som gillar regler bidrar med det och så vidare.
Själv så tänkte jag sammanställa det somm kommer och skriva ned det till något någotsånär sammanhängande.

Vilken sorts rollspel då?
Helst något Sci Fi
Svara på detta!!!!

Så det så!

Maxwan

Swordsman
Ahaa. Det skulle nog gå. Fast i så fall måste det nog vara ett speciellt forum för det. Sen kommer det jobbiga att någon måste sammanställa det hela. Jag och Joel höll på med en exakt lika dan idé på vår sida. Det var kul att skriva men ingen orkade sammanställa de ca 120 Kb som hade skrivits. För några dagar sen mailade dock Johan Kannesten (Johan K) till mig och sa att han ville hjälpa till. Han fick ta över hela projektet. Får väl se om han får igång skrivandet igen, det är väldigt kul faktiskt.

Ta en titt på sidan <a href=http://www.rollspel.jx.st target=new>www.rollspel.jx.st</A>. Alla skribenter är välkomna.

Det är än så länge ett fantasyrollspel fast i framtiden. Låter det konstigt så läs så fattar du nog.

Mac - ojoj, nu börjar min lektion!

Krille

Super Moderator
För många kockar...

"Skulle vi (syftar på alla på rollspelsmakande forumet) kunna arbeta fram ett gemensamt rollspel här på forumet, de som gillar regler bidrar med det och så vidare."

Vetefaen om vi skulle kunna enas.

Jag gillar inte principen "en tärning under ett värde = lyckat", till exempel, utan föredrar "en tärning plus ett värde över en svårighet = lyckat". Åter andra föredrar "ett värde antal tärningar individuellt, minst en tärning över svårigheten = lyckat". En del gillar KP - jag avskyr dem. En del vill ha detaljer in absurdum, andra hatar detaljer.

Sen har jag redan en kasse egna alternativ, och jag har ingen större lust att "släppa till" på dessa - jag vet ju att jag är bäst... /images/icons/wink.gif och dessutom är Gränsvärldar redan klart så att det behövs ju egentligen inte.

Sedan kommer problemet med världen. Jag gillar grus i rymddräkten och så kallad "hard SF" (tekniskt realistisk SF). Andra föredrar space opera med vilda jaktstrider och pjäpjäpjä-laserpistoler från en effektbudget på några hundra mille till ILM...

Så att bara kasta ur sig ett sådant förslag tror jag inte leder någonstans.

Ta tag i saken istället. Gå ut och säg "jag planerar ett sådant här SF-rollspel - vilka vill hjälpa till?" och sätt ihop en expertgrupp av detta. Då får du något gjort. Men om alla ska vara med... tja, se rubriken.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

EventHorizon

Warrior
Jag tycker helt klart att det är en kul idé. Men förs måste man nog bestämma en del formalia. Exempelvis vem som skall leda hela projektet. Det blir annars lätt att alla litar på att någon annan skall sköta jobbet med resultatet att ingenting blir gjort.

Jag kulle lätt kunna tänka mig att ställa upp och påta lite med ett SF-spel. Till skillnad mot Krille är jag ingen "hård" SF fan. I och för sig vill jag inte ha renodlad Space Opera heller. En författare som ger en skön kombination tycker jag är Peter F Hamilton med sina Reality Dysfunction böcker.

Fly me to the moon and let me play among the stars

Klon

Hero
Hmmmm, men vart skulle det forumet vara... för jag tror inte att de sätter upp en här.

Får väl skaffa en sida eller nåt om ni inte har några andra förslag

Så det så!

Maxwan

Swordsman
Det kommer bli för rörigt om ni ska skriva på detta forumet. Dethär är mest för förslag och saker man undrar över, inte till för att man ska skapa hela rollspel i. Så antingen får du be snällt om en ny sektion eller ta det på en annan sida. Det är i alla fall vad jag tycker.

Mac - gillar att tycka saker.

EventHorizon

Warrior
Rollspelsmakande?

Vad syftar i sådana fall titeln på forumet till?

Maxwan

Swordsman
Re: Rollspelsmakande?

<I>Om du håller på med ett eget rollspel och behöver speltestare eller om du behöver hjälp med någon del av skrivande så kan du ställa frågor här. Eller kanske behöver du tips och idéer på hur du bäst sprider ditt rollspel och hur man går vidare efter att spelet är färdigt. </I>

Det står inget om att man ska skriva hela rollspel. Det tar helt enkelt för mycket plats på det här stället, eftersom just forumet Rollspelsmakande är till för det ovenstående. Det skulle bli tusen inlägg om varje sak och man skulle inte kunna komma överens om någonting, vilket skulle lett till att forumet Rollspelsmakande skulle blivit helt sönderspamat av brev.

Detta är dock bara vad jag tycker. Men jag är rätt säker på att redaktionen på rollspel.nu har exakt samma åsikt.

Mac - bestämt nej.

Vindhand

Myrmidon
Skriv här :)

Jag tycker det vore kul att läsa och jag tror inte att det skulle dränka forumet alltför mycket... Iofs är jag litet partisk eftersom jag nästan utvecklat hela mitt eget regelsystem i detta forum... komponent för komponent så det har kanske inte märkts så mycket :)

Om det blir ett ruskigt populärt ämne som börjar tränga ut andra ämnen så kanske man bör be om ett eget forum men innan dess är det bara onödigt administrativt trams IMO /images/icons/smile.gif

EventHorizon

Warrior
Re: Skriv här :)

Håller med vindhand till fullo. Det blir väl ingen större skillnad om man plockar ihop ett rollspel från flera diskussioner ller om man väljer en? Dessutom tror jag att trafiken på just det här forumet inte ökar så mycket. Det finns ju trots allt andra forum (som eon) med betydligt fler postningar.

Maxwan

Swordsman

Gör som ni vill, jag bryr mig inte personligen eftersom jag inte tittar så mycket i detta forumet. Jag bara sa det att om ni ska göra ett rollspel skulle det nog vara bättre med en egen sida för det. Föresten, vem ska hålla i det hela? Någon som är bra på det mesta, dvs.. skriva, sammanställa, leda projektet och till viss mån layout m.m.

Mac - vad väntar ni på? Sätt igång!

Gardener

Champion

Forumet är till för att underlätta för alla som håller på att knåpa på ett eget rollspel. Man ska kunna ställa frågor om vad folk är mest intresserade av, vad de tycker är bra och dåligt med en regel man har funderat ut osv. Men det kan också vara att höra efter om någon som vill hjälpa till med något, en medskribent, korrekturläsare, layoutare, illustratör eller vad som helst.

Att gemensamt skapa ett rollspel tillsammans på forumet tycker jag är en alldeles utmärkt idé att utnyttja forumet på. Om vi kan hjälpa ett rollspel att bli färdigt och bli bättre så är det jättebra och jag hoppas att www.rollspel.nu har varit till hjälp för alla er som skriver på egna rollspel.

Att använda detta forum till att utveckla ett spel är alltså helt okej för mig, problemet är endast som någon nämnde att övriga diskussioner kan dränkas om det blir mycket eller det rakt motsatta - att det blir svårt att hitta det som har med rollspelet att göra.

Tills projektet kommit igång bör det nog gå alldeles utmärkt att använda forumet för att utveckla rollspelet här och om det börjar hända saker så kanske det kan bli en egen sida istället.

<B>Vidare funderingar</B>
För att ta detta ett steg längre så undrar jag om det kanske vore en idé att ha en sida som går ut på att utveckla ett rollspel. Ett webbadministrationssystem där ett par personer (projektledaren och huvudskribenter tex) kan lägga upp nya texter med ett enkelt webbgränssnitt (ungefär som att skriva inlägg här på forumet) och andra kan läsa det som finns upplagt och själva skicka in egna texter, färdiga såväl som tidiga drafts att fundera kring. Kopplat till sidan bör det naturligtvis finnas ett diskussionsforum där idéerna formaliseras.

Förslag på upplägg:
Färdiga texter
Regler
Världsbeskrivning
Äventyrsuppslag
Texter under utveckling
Regler
Världsbeskrivning
Äventyrsuppslag
Idébank
En lista med förslag på texter som bör skrivas
Tankar kring specifika föreetelser i världen
Embryon till regler som kan vara med
Forum

Tja, det var väl lite tankar över vad som skulle kunna vara med på en sådan sida. Skulle det finnas nåt intresse för något dylikt?

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Snow

Swashbuckler

Jag ser fram emot att få se alla delar ihopsatta...
har du något dokument du kan skicka?

Snow
Dead, but still walking around

Man Mountainman

Storsvagåret

<I>Tja, det var väl lite tankar över vad som skulle kunna vara med på en sådan sida. Skulle det finnas nåt intresse för något dylikt?</I>

Javisst, men i sådana fall vore det bra om det gick att ha flera projekt igång samtidigt. Annars kan det bli så att bara en liten grupp människor håller på med ett ganska smalt rollspel.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Vindhand

Myrmidon
Vem? jag?

Jag ser fram emot att få se alla delar ihopsatta...
har du något dokument du kan skicka?

Jag jobbar så smått på det... har litet tentor som borde prioriteras först iofs...

Jag säger till när jag lagt upp det...

Klon

Hero
Forum

Ni pratar om att skaffa ett eget forum åt rollspelet, någon som har lust att göra det.
Man skulle ju kunna göra många olika forum för olika rollspel om man nu tycker att det behövs, huvudsaken är att det finns någonstans att lägga upp sina förslag.

På Rollspelsmakande forumet så finns det ju än så länge tillräckligt med plats, men det hela kan bli rörigt om ingen kan sammanställa det hela och lägga upp det någon annan stans.
Jag själv skulle kunna stå att lägga in det sammanstälda materialet om ni så vill, men är någon frivillig att sammanställa något om skrivandet på ett rollspel, här på forumet, påbörjas?

Så det så!

Gardener

Champion

Jo, det ska inte vara några problem. Bara att öppna underkategorier som det är olika ansvariga för... Systemet finns redan till stor del (som vi använder här på www.rollspel.nu), men det klarar inte admin-nivåer än. Siktar dock på att föra in det så fort som möjligt.

MVH Olle Johansson

Gardener

Champion
Re: Forum

Det är inte omöjligt att vi kan lägga upp ett forum för de som vill göra ett spel tillsammans här på www.rollspel.nu. Det skulle nog i så fall bara vara öppet för de som skriver och säger att de vill vara med så att det inte blir så otroligt många forum från listan.

MVH Olle Johansson