Re: Rollspelsmakande?
Forumet är till för att underlätta för alla som håller på att knåpa på ett eget rollspel. Man ska kunna ställa frågor om vad folk är mest intresserade av, vad de tycker är bra och dåligt med en regel man har funderat ut osv. Men det kan också vara att höra efter om någon som vill hjälpa till med något, en medskribent, korrekturläsare, layoutare, illustratör eller vad som helst.
Att gemensamt skapa ett rollspel tillsammans på forumet tycker jag är en alldeles utmärkt idé att utnyttja forumet på. Om vi kan hjälpa ett rollspel att bli färdigt och bli bättre så är det jättebra och jag hoppas att
www.rollspel.nu har varit till hjälp för alla er som skriver på egna rollspel.
Att använda detta forum till att utveckla ett spel är alltså helt okej för mig, problemet är endast som någon nämnde att övriga diskussioner kan dränkas om det blir mycket eller det rakt motsatta - att det blir svårt att hitta det som har med rollspelet att göra.
Tills projektet kommit igång bör det nog gå alldeles utmärkt att använda forumet för att utveckla rollspelet här och om det börjar hända saker så kanske det kan bli en egen sida istället.
<B>Vidare funderingar</B>
För att ta detta ett steg längre så undrar jag om det kanske vore en idé att ha en sida som går ut på att utveckla ett rollspel. Ett webbadministrationssystem där ett par personer (projektledaren och huvudskribenter tex) kan lägga upp nya texter med ett enkelt webbgränssnitt (ungefär som att skriva inlägg här på forumet) och andra kan läsa det som finns upplagt och själva skicka in egna texter, färdiga såväl som tidiga drafts att fundera kring. Kopplat till sidan bör det naturligtvis finnas ett diskussionsforum där idéerna formaliseras.
Förslag på upplägg:
Färdiga texter
Regler
Världsbeskrivning
Äventyrsuppslag
Texter under utveckling
Regler
Världsbeskrivning
Äventyrsuppslag
Idébank
En lista med förslag på texter som bör skrivas
Tankar kring specifika föreetelser i världen
Embryon till regler som kan vara med
Forum
Tja, det var väl lite tankar över vad som skulle kunna vara med på en sådan sida. Skulle det finnas nåt intresse för något dylikt?
MVH Olle Johansson
Chefredaktör,
www.rollspel.nu