Nekromanti Rollspel: principtöntarnas paradis?

Gordeg

Hero
Re: För ett kärnvapen är allt måltavlor!

Hatar att ta upp det här igen, men varför låter det som att mainstreamförsvararna inte begår några som helst felaktigheter? Ånej, det är bara de där perversa typerna som spelar de där obskyra spelen som hatar oss mainstream-helgon och pissar på våra regelböcker!
Jag skrev inte ett ord om mainstreamförsvararna i mitt inlägg, gjorde bara ett försök att förklara varför det klankas ner mer på vissa spel än på andra. Sedan kan kritiken ibland vara befogad och saklig, ibland vara osaklig och omogen. Samma sak gäller naturligtvis de som svarar på kritiken. Men det är bredvid poängen så att säga.

Gordeg

Nightowl

Champion
Jag brukar göra husregler för att jag tycker att den existerande regeln inte fungerar, oftast efter speltest.

Eftersom du uttryckt en icke underbyggd fördom :gremcool: tänker jag kontra med en egen: folk som envisas med att "systemet spelar ingen roll" spelar oftast bara ett enda system, har aldrig spelat något annat, och är vana vid att det är så. Även om de tyckte det fanns saker i systemet som var besvärliga har de sedan länge fått in systemet i ryggmärgen, så de är inte besvärliga längre.
Att byta system är däremot besvärligt, och det besväret överskuggar all nytta och nöje man skulle få av att byta system. De låter reglerna påverka deras beteende, men de märker det inte och tycker därför att de inte gör det, eftersom de kan reglerna så bra att de blivit osynliga.

De som tycker man ska rätta systemet efter andra saker har oftast spelat många olika system, är vana vid att lära sig nya system och byta spel. De har inget besvär av att byta system för de är vana vid den mentala processen ifråga. Därför är det mer irriterande för dem att stå ut med dumheter från ett gammalt system än att byta till ett nytt.

Erik