Nekromanti Rollspel runtomkring oss?

Johan_Hammer

Veteran
Jag skulle tror att Sverige tillverkar ganska mycket rollspel, iaf. med tanke på dess storlek.
Alla vet också att det görs en massa rollspel i USA.

Men vad jag inte vet och vill ha svar på är, hur mycket rollspel görs det i våra grannländer. (Norge, Danmark, Tyskland,...)
Har någon testat något?
All info är för mig intressant.

Rollspel i Danmark

Jag bor för tillfället i Köpenhamn och har undersökt rollspelsläget ingående. Det finns inga danska rollspel i affärerna (tror inte det finns något just nu). Däremot finns det en handbok till Live.

Rollspel verkar klart mindre här nere än i Sverige, men Live verkar någorlunda stort.

Rosen

Myrmidon
hur mycket rollspel görs det i våra grannländer. (Norge, Danmark, Tyskland,...)

Det finns förstås rollspelsmarknader i andra europeiska länder också, och en del - t.ex Frankrike - producerar rätt mycket eget... fast bland de nordiska verkar Sverige ligga i en klass för sig vad gäller inhemskt konstruerade spel; på andra håll är det visst vanligare med utländska översättningar (vi är iofs det land i Norden som har klart störst befolkning och därmed störst marknad, så det kanske inte är så konstigt); 2300 AD har funnits på finska, t.ex.
Jag minner mig iofs ett norskt, engelskspråkigt universalsystem vid namn "The MEGA Role-Playing System" som kom ut som hardback i slutet av 80-talet, fast alla som läste det sa att det var ospelbart...

Tyska spelmarknaden var jag mest bekant med i början av 90-talet; då fanns det 5-6 ganska stora spelföretag där, varav de flesta sysslade med översättningar, bl.a AD&D, Stormbringer och Rolemaster. (De gillar fö grafiskt påkostade spel; tyska Rolemaster är glassigare än det amerikanska originalet.)
Bland inhemska spel dominerades marknaden totalt av fantasyspelet Das Schwarze Auge (vanligen kallat DSA); det har/hade en lika alltöverskuggande roll där som DoD hade här på 80-talet - det har getts ut kopiösa mängder material till det. Det är ungefär jämngammalt med DoD och har även det kommit ut i flera utgåvor som har olika generationer av fans. Just nu är de visst inne på DSA4.
DSA i sig är standard-high-fantasy av välbekant snitt, med alver, dvärgar, orcher, drakar och dylikt. De satsar rätt mycket på snygga omslagsbilder o dyl - och allt sånt är producerat direkt för spelet - fast det syns också att de har sneglat väldigt hårt på AD&D; looken är klart likartad, även om man ofta kan se ett visst "germaniskt" stuk på bilderna som skvallrar om att de inte är gjorda av amerikaner.
Jag har aldrig fått något hum om systemet, men spelvärlden (som har det småfåniga namnet 'Aventurien') är en senmedeltida kontinent vagt baserad på olika regioner i Europa, ungefär som de gjorde med Old World i Warhammer FRP - landet Thorwal sägs motsvara Skandinavien. Det där Svarta Ögat som gett spelet sitt namn är såvitt jag förstår ett magiskt föremål, en sorts kristallkula/palantír som har nån central betydelse i spelvärlden.
Trivia: Den tyska motsvarigheten till termen 'SL' är "SpieLei" - förkortning för 'Spielleiter'.

--
Åke

Wolfmaster

Warrior
Jag har bott i Norge ett tag, och jag måste säga att det var ganska tomt på rollspelsbiten. Det som jag fick uppfattningen om var störst är AD&D, fick även tag på en del Kult prylar som är väldigt svåra att få tag i Sverige. Kortspel är även ganska stort, och dp mest Magic The Gathering.

Rickard

Urverk speldesign
DoD översatt till danska har man hört talas om.. Kanske även D&D översatt till finska..

/[color:448800]Han</font color=448800> som blev nyfiken och undrar om det är någon som orkar springa iväg till andra rollspelsforum och fråga samma fråga (här är lite för inhemskt)

Widde

Warrior
Rollspel i Frankrike

... är stort. Inte bara översatta rollspel, utan även inhemska. Fransoserna vågar också ta ut svängarna mer än både amerikaner, britter och svenskar. In Nomine t. ex. Steve Jacksons version är ganska beige jämfört med det Franska originalet "In Nomine Satanis / Magna Veritas".
Förlagets -- Siroz -- webbsida finns här.
Även Nephilim som gavs ut i en (lätt urvattnad) engelsk upplaga av Chaosium är en översättning av ett Franskt spel som licenserat in BRP-mekanismerna, eh, ungefär. Samma förlag, Multisim gerut ett helt hyrde av andra rollspel. Nephilim på franska är ute u sin tredje upplaga, Agone är översatt till engelska, Guildes och Dark Earth är så vitt jag vet egna produkter, och Hero Wars är inte helt otippat den Franska Licenseringen av Hero Wars från Issaries inc.
Sen skall vi inte glömma bort att det är ett franskt initiativ som står bakom tredje upplagan av KULT, dessa fina goda initiativtagare är 7Cercle och planerar även ge ut ett "Jeu de Rôle Policier Futuriste" kallat LA 2035

Frankrike och den franska marknaden är utan tvekan mycket intressant ur rollspelssynpunkt, och personligen skulle jag vilje se fler franska rollspel översatta till engelska. Alternativet är väl att lära sig själv franska, men jag är ju en av naturen lat människa ...

-W

Troberg

Sinister eater
Jag vet inte mycket om rollspel i grannländerna, men jag har verkligen försökt hitta rollspel i Jordanien (under nästan ett år) och hittils har jag inte lyckats hitta något arabiskt spel alls.

Jag vet inte varför, det borde passa in bra i deras mer aktiva historieberättande.

/Troberg

Rosen

Myrmidon
Re: Japanerna borde vara kungar.

Finns det inga kul rollspel från Japan?

Finns några; vi hoppas få in en artikel till Sverox om just det inom någorlunda kort.
De japanska rollspelen är lite kul i sig eftersom de utvecklades efter det att "datorrollspel" hade slagit igenom stort - det är en av de få rollspelsmarknaderna som växte under 90-talet. De spel som finns är mest anime- eller SF-orienterade; idén med samurajrollspel under Edo-perioden o dyl verkar inte tilltala japanerna själva särskilt mycket.
Och de kallar det visst "table talk role-playing", eftersom bara "rollspel" helt associeras med Final Fantasy o dyl därborta.

--
Åke