hur mycket rollspel görs det i våra grannländer. (Norge, Danmark, Tyskland,...)
Det finns förstås rollspelsmarknader i andra europeiska länder också, och en del - t.ex Frankrike - producerar rätt mycket eget... fast bland de nordiska verkar Sverige ligga i en klass för sig vad gäller inhemskt konstruerade spel; på andra håll är det visst vanligare med utländska översättningar (vi är iofs det land i Norden som har klart störst befolkning och därmed störst marknad, så det kanske inte är så konstigt); 2300 AD har funnits på finska, t.ex.
Jag minner mig iofs ett norskt, engelskspråkigt universalsystem vid namn "The MEGA Role-Playing System" som kom ut som hardback i slutet av 80-talet, fast alla som läste det sa att det var ospelbart...
Tyska spelmarknaden var jag mest bekant med i början av 90-talet; då fanns det 5-6 ganska stora spelföretag där, varav de flesta sysslade med översättningar, bl.a AD&D, Stormbringer och Rolemaster. (De gillar fö grafiskt påkostade spel; tyska Rolemaster är glassigare än det amerikanska originalet.)
Bland inhemska spel dominerades marknaden totalt av fantasyspelet Das Schwarze Auge (vanligen kallat DSA); det har/hade en lika alltöverskuggande roll där som DoD hade här på 80-talet - det har getts ut kopiösa mängder material till det. Det är ungefär jämngammalt med DoD och har även det kommit ut i flera utgåvor som har olika generationer av fans. Just nu är de visst inne på DSA4.
DSA i sig är standard-high-fantasy av välbekant snitt, med alver, dvärgar, orcher, drakar och dylikt. De satsar rätt mycket på snygga omslagsbilder o dyl - och allt sånt är producerat direkt för spelet - fast det syns också att de har sneglat väldigt hårt på AD&D; looken är klart likartad, även om man ofta kan se ett visst "germaniskt" stuk på bilderna som skvallrar om att de inte är gjorda av amerikaner.
Jag har aldrig fått något hum om systemet, men spelvärlden (som har det småfåniga namnet 'Aventurien') är en senmedeltida kontinent vagt baserad på olika regioner i Europa, ungefär som de gjorde med Old World i Warhammer FRP - landet Thorwal sägs motsvara Skandinavien. Det där Svarta Ögat som gett spelet sitt namn är såvitt jag förstår ett magiskt föremål, en sorts kristallkula/palantír som har nån central betydelse i spelvärlden.
Trivia: Den tyska motsvarigheten till termen 'SL' är "SpieLei" - förkortning för 'Spielleiter'.
--
Åke