Nekromanti Rollspel som baserar sig på "förmågor"

CromX

Veteran
Ha på senare tid haft någon form av superhjälte mani :gremtongue: Tittat mycket på Smallville, Spider Man och även en del av de tecknade filmerna :gremsmile: Så sitter jag också och väntar på att få hem DC Universe Online :gremtongue:

Så nu undrar jag ifall det finns något rollspel där rollpersonerna har förmågor av olika slag? Det behöver och ska helst inte heller vara ett direkt superhjälte rollspel. Utan det jag vill ha är ett rollspel där man har en förmåga t.ex. superstark, snabb eller någon förmåga som är vanlig anime serier :gremsmile: Men utan att man ska behöva springa omkring iklädd trikåer :gremtongue:

någon som känner till något sådant?

Möller

Hubert Hortlax
I kranks >Human så spelar man mer än människor. Dvs, människor som fått olika krafter/förmågor. Spandexdräkterna är valfria =) Spelet finns i sin helhet på Studiomega.

Sen finns Mutant City Blues. CSI med superkrafter. Ingen spandex.

Krille

Super Moderator
CromX said:
Så nu undrar jag ifall det finns något rollspel där rollpersonerna har förmågor av olika slag? Det behöver och ska helst inte heller vara ett direkt superhjälte rollspel. Utan det jag vill ha är ett rollspel där man har en förmåga t.ex. superstark, snabb eller någon förmåga som är vanlig anime serier :gremsmile: Men utan att man ska behöva springa omkring iklädd trikåer :gremtongue:

någon som känner till något sådant?
Oja. Massor.

Exempelvis finns Big Eyes, Small Mouth (BESM), som utger sig för att vara ett rent manga/anime-rollspel. Det är en lögn. Det är ett spel med superförmågor som råkar ha manga-illustrationer.

Vill man ha detta bevisat för sig så kan man nämligen titta på systerspelet Silver Age Sentinel, som är exakt samma regelsystem. Den enda egentliga skillnaden är att illustrationer är superhjältar i trikåer.

Du kan även betrakta Mutant City Blues. Det är också ett spel om superförmågor, fast istället för trikåer så har rollpersonerna polisuniformer. De är nämligen superbrottsutredare anställda av stadens polis.

Man kan även kika på Mutants&Masterminds i dess många smaker (inklusive DC Heroes) och helt enkelt klä sig som folk. Trikåerna är nämligen det som tar minst plats i spelet. Jag antar att det är underförstått, eller något, men det nämns faktiskt inte någonstans att man måste ha trikåer.

Slutligen kan man även spela Supergänget, som inte bara är på svenska, utan man spelar sig själv fast med superkrafter!

CromX

Veteran
Oj tackar!

Ska helt klart kika lite mer på BESM och Mutant City Blues, dom verkar va nånting i stil med vad jag är ute efter :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Ett rollspel där man kan skaffa sig signaturförmågor av olika slag? Men där man inte är en superhjälte för det?? Och verkligen inte springer runt i färgglada trikåer???

Då behöver du inte leta länge:

Mutant - Undergångens Arvtagare!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Well, Godlike finns, men där förutsätts man spela supersoldater under Andra världskriget, så det går nog bort pga. det. Samma grundsystem (O.R.E. – One Roll Engine) används dock även i Wild Talents som är en modern »uppföljare« till Godlike.

Möller

Hubert Hortlax
CapnZapp said:

Ja, förut problemet då att du måste leta efter Mutant. Det är nerlagt, och böckerna går begagnade för hutlösa priser på tradera! Sluta rekommendera det till folk.

Typ så.

Dock så finns Version Noll, som jag antar skulle gå att använda till att bygga sin egen mutantvärld runt.

Thedax

Veteran
Förlåt mig, det kanske inte är relaterat till detta, men har du lust att skriva vad du tycker om DC universe online om några dagar när du spelat det? Är nämligen själv väldigt het på spelet :gremsmile: verkar ascoolt!

Nässe

Myrmidon
Håller med Krille!

Om du är sugen på Mutants & Masterminds som är ett helläckert spel så måste du spana in paragons som är en sjujäkla bra bok för alla superhjältekampanjer.

Setting och världsmässigt har jag svårt att se något som slår klassiska Aberant även om regelsystemet inte är sådär jättekul.

CromX

Veteran
Jag hade ju hoppats att jag skulle få det idag :gremfrown:

Men det måste vara nå strul med posten eller något, paketet är skickat den 13.1 och jag har fortfarande inte fått det... vanligtvis när jag beställer så brukar det komma dagen efter :gremtongue:

Men jag lovar och meddela dig om vad jag tycker så fort jag vet :gremtongue: ärligt talat så har jag inte sååå stor a förväntingar... har prövat både City of Heroes och Champions Online och jag tyckte båda dom var riktigt skit rent ut sagt... men vi får se vad Sony lyckats åstadkomma :gremsmile:

sakara

Veteran
Möller said:
CapnZapp said:

Ja, förut problemet då att du måste leta efter Mutant. Det är nerlagt, och böckerna går begagnade för hutlösa priser på tradera! Sluta rekommendera det till folk.

Typ så.

Dock så finns Version Noll, som jag antar skulle gå att använda till att bygga sin egen mutantvärld runt.
jo men då KAN man gå rouge och låna det från vårat kära nät. Uppmuntrar inte detta då det är olagligt men det är en väg.

Jag skulle själv rekomendera detta då det finns en stor mängd fluff rent ut sagt till spelare

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Eller så kan man faktiskt låna det från biblioteket - trots allt finns det på många av våra bibliotek.

CromX

Veteran
Jag tänkte ju faktiskt köpa mutant då det fortfarande var nytt.. men av någon anledning blev det inte av, lite synd egentligen.

CapnZapp

Myrmidon
Möller said:
Sluta rekommendera det till folk.

Typ så.
Jag är uppriktigt ledsen, men jag tycker att spelet är för bra i förhållande till hur sällsynt det är, så det kan jag inte.

Som andra redan sagt är det inte alls så omöjligt att få tag på som det kanske känns efter ett besök på Tradera. Tack vare biblioteken går ju spelet ju till och med att hitta på lagligt vis! :gremwhistle:

Och ingen behöver ens orka gå till bibblan bara för att se alla ex vara utlånade! Krank får titta bort nu för att inte få blodstörtning, men för er övriga - har du Windows och lånekort laddar du hem det här:
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9197572357

(Sedan kanske jag halvt om halvt skämtade när jag rekommenderade MUA som ett supers spel, men nu tyckte jag vi bytte ämne :gremsmile: )

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp said:
Krank får titta bort nu för att inte få blodstörtning
=)

Det finns givetvis sätt att förvandla de där avgrundformaten till riktiga PDF:er också. Men det är inte helt lätt.

Möller

Hubert Hortlax
CapnZapp said:
Jag är uppriktigt ledsen, men jag tycker att spelet är för bra i förhållande till hur sällsynt det är, så det kan jag inte.
Jag var kanske lite hård och oresonlig.

Mutant: Undergångens Arvtagare kanske är ett bra spel, visst. Och som ni säger, det går att få tag på. Men jag tycker att man åtminstone ska nämna att spelet är nerlagt om man rekommenderar det till någon =)

Kan vi enas om det?

CromX

Veteran
Har nu testat DC Universe Online i ett par dagar :gremsmile:

Det är skitkul! :gremlaugh:

Var rädd att det skulle bli som City of Heroes eller Champions online men det är helt annorlunda.

För det första så är man ett DC fan som jag så bara det gör det intressant :gremsmile:
Det är mycket action och stridssystemet är enkelt, smidigt och fartfyllt.
Quest/missions är väl nog precis som i andra MMO, man får ett uppdrag och så ser man på kartan vart man ska och så räddar man lite civila eller spöar upp några bovar(om man är en hjälte vilket jag nu är).

Dock så har dom ju bakat in en hel del DC grejjer i alla uppdrag så rätt så ofta hamnar man och slåss sida vid sida med någon av DC hjältarna :gremsmile: spöade själv just Grodd tillsammans med The Flash :gremlaugh:

PvP systemet verkar också helt underbart, nu har jag bara spelat till lvl 8 ännu så jag har inte fått testa på allt. Men det jag prövat är world PvP då någon villain bestämt sig för att hoppa på mig medans jag försöker hjälpa civila :gremtongue: Riktigt skoj faktiskt :gremsmile: sen finns det också Legends PvP där man spelar som någon DC karaktär och kör t.ex. capture the flag eller liknande.

Spelet är ju dock nytt så en del buggar hittar man lite här och där... en del animationer ser rätt skumma ut också men det är ju sånt som blir bättre med tiden.

Iaf så jag kan helt klart rekomendera spelet :gremlaugh: det är värt pengarna alla gånger!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CromX said:
Har nu testat DC Universe Online i ett par dagar :gremsmile:
Kul att läsa dina reaktioner... Även om jag nog kommer vänta lite med att testa spelet själv. Mycket för att precis det du verkar ogilla i CoH är precis det jag gillar... Jag är inte intresserad av "fartfyllt" eller "action" (eller för den delen PvP, som jag undviker som pesten), och att spela i ett redan existerande universum (DC, Marvel eller Champions) är jag enormt emot just för att det känns som att allt coolt redan gjorts av nån annan... Sen är DC lite för grötigt plott- och kontinuitetsmässigt för att jag ska orka engagera mig också (trots att jag hörde att de de städade upp lite iom Crisis on Infinite Earths...). Men trots att jag är en Marvelkille i själen så kommer jag nog förhålla mig precis lika skeptisk till ett Marvel-MMO.

Hur ser det ut med möjligheten att skapa dräkt? Jämfört med utbudet i, till exempel, City of Heroes? Champions var ju ganska fattigt när jag testade vid release, men det kanske blivit bättre...
Hur funkar det när man teamar? Är det som i WoW att det bara är korkat att teama med folk av annan level, eller som i CoH där alla fusklevlas till ungefär samma...

CromX

Veteran
Det låter nog nästans som att du ska låta DCUO va och spendera pengarna på nå annat istället :gremsmile:

nu spelade jag bara CoH några dagar efter att det hade släppts. Men det jag störde mig mest på i CoH var kontrollerna och det långsamma tempot i striderna..

i DCUO så har du en primary och en secondary attack, vänster och höger musknapp. I mitt fall då jag kör martial arts så slår och sparkar jag på vänster musknapp och kastar kaststjärnor på höger.

Dessutom måste jag sikta dit jag anfaller, jag behöver inte vara bra på att sikta för att träffa men lite ansträngning kräver det iaf :gremsmile:

angående tempot så tänk dig Diablo eller något annat Hack'n'Slash spel. så gillar du ett lite lägre tempo kommer du nog inte gilla DCUO :gremtongue:

annars känns kontrollerna riktigt smidiga trotts att det går ganska snabbt.
att spela i ett redan existerande universum (DC, Marvel eller Champions) är jag enormt emot just för att det känns som att allt coolt redan gjorts av nån annan...
Nu har ju jag också lite svårt att föreställa mig hur man ska överträffa Batman och Superman :gremsmile: Men SoE hävdar ju att spelet är som roligast i End game så det återstår ju att se.

Hur ser det ut med möjligheten att skapa dräkt? Jämfört med utbudet i, till exempel, City of Heroes?
Min första reaktion då jag gjorde min första karaktär var nog att utbudet var lite fattigt... Orsaken till det är att jag skulle vilja kunna välja på flera förmågor (tänk Champions online t.ex. där det finns hur många som hellst som man dessutom kan kombinera med varandra..)

Sen skulle jag också vilja kunna ändra utseendet på mina vapen. Istället för t.ex. en stor hammare skulle jag vilja kunna ha ett stort svärd eller varför inte en Lie..

Nu fungerar det lite annorlunda i DCUO. Man får nämligen ny gear och nya vapen medan man spelar. Den nya utrustningen och de nya vapnen man får gör också att man ändrar i utseende under spelets gång. Men för varje ny pryl man får så får man en ny "stil" och man kan även använda en gammal stil på en ny pryl om man vill. Så man måste inte byta utseende om man inte vill.

I slutändan vad gäller karaktärsskapande så är jag dock ändå rätt nöjd. Tog mig några försök att skapa min hjälte så som jag ville ha den men förtillfället är jag ändå riktigt nöjd :gremlaugh:
Skulle dock som sagt inte skada med några fler alternativ på det området...

Vad gäller PvP så kan man ju förståss också välja en PvE server, jag antar att World PvP stängs av då. Men överlag verkar DCUO vara ett mera PvP baserat spel så jag misstänker att spelet blir och kännas lite fattigt om man BARA koncentrerar sig på PvE, men det är bara ett antagande.

att spela i grupp har jag inte hunnit testa så mycket ännu så jag kan tyvärr inte uttala mig om det, men kan återkomma med det sen senare :gremtongue:

börjar bli så pass OT det här så det känns nästan som om jag borde skapat en ny tråd om DCUO :gremtongue: