Nekromanti Rollspel som "bricolage"

Man Mountainman

Storsvagåret
Bricolage är ett franskt ord som betyder "the construction or creation of a work from a diverse range of things which happen to be available" (Wikipedia). Fler än en författare har uppmärksammat att rollspel tenderar att äga rum i enlighet med en sådan process. Rollspelare är ofta individer som internaliserat en enorm mängd populärkultur, och i det spur-of-the-moment-skapande som rollspel ofta innebär drar de nytta av denna mångfald av "fiktiva byggnadsblock" som de har tillgång till; rollspelet blir ett amalgam av spelarnas samlade kulturella erfarenheter.

Jag tycker att detta är en väldigt charmig aspekt av rollspel - spelet blir en slags lek med kulturella troper och gemensamma referenser - och har börjat klura lite på om man skulle kunna skapa ett rollspel som tar avstamp i detta och försöker framhäva det och förstärka det.

En idé jag hade to this effect var Postmodern Shaman Fight, som utspelade sig i en setting där "the spirit world has come under siege by the meme-pool of mankind". Här är det alltså världen som direkt uppmuntrar till bricolage.

Det finns flera andra tänkbara varianter på världar som opererar på det här sättet. Risings spel Dixieland after Dark, där man gestaltar olika karaktärer ur vår gemensamma kulturtradition, är ett utmärkt exempel (såvitt jag kan avgöra så finns det inte längre att tillgå). En annan möjlighet skulle vara någon slags dimensionshopparäventyr, där rollpersonerna rör sig mellan olika kända fiktiva miljöer.

En annan möjlighet vore förstås att göra ett system som uppmuntrar till bricolage. En primitiv ansats till ett förslag på ett sådant system skulle kunna vara, att man skriver ned olika populärkulturella referenser på lappar, som man sedan drar ur en hatt och har som ansvar att inkorporera i spelet.

En observation: referenser kan vara av två slag: öppna och dolda. Med detta menar jag, att öppna referenser är sådana som har som direkt uppgift att skapa en association till sin källa, medan dolda referenser endast har som uppgift att agera byggsten i det fiktiva skapandet, och associationen till källan är på sin höjd en bieffekt (som rentav kan vara icke-önskvärd). I det tidigare fallet får man ett mer direkt utforskande av olika kulturella företeelser, och ges möjligheten att kommentera på dem ur ett metaperspektiv. I bricolagerollspel torde vi främst vara intresserade av öppna referenser.

En till observation: Referenser kan även skilja sig åt såtillvida att det kan vara mer eller mindre uppenbar för rollpersonerna att det rör sig om referenser. I spel som mitt "Postmodern shaman fight", Risings "Dixieland after dark" osv så är ju kulturen som de olika referenserna kommer ifrån även rollpersonerna kultur; de har in-character-kunskap om att de företeelser som omger dem härstammar ur mänskliga kulturyttringar. Denna uppdelning torde också ha stor betydelse för hur spelet artar sig.

Fler tankar?

/Kalle

Nightowl

Champion
Diana, Warrior Princess

Nämnda spel har det absurda upplägget att det bygger på tendensen i TV-serier som Xena att ägna sig åt grova ankronismer och omtolkningar, men applicerar samma sak på modern tid, som om någon i en avlägsen framtid skulle gjort en TV-serie om det sägenomspunna 1900-talet.

Brikolära (nytt ord) referenser är själva meningen med spelet, men det existerar bara på en meta-nivå; rollpersonerna vet ju inte om att de är missuppfattningar av historiska/fiktiva personer. Däremot är den högst medveten.

Jag funderade ett tag på att göra ett Dogma-spel som byggde på den tecknade TV-serien "Walter Melon" (Achilles Talon). Walters jobb är att vara vikarie för fiktiva karaktärer (i den första säsongen) eller historiska berömdheter (i den andra säsongen) när de inte har tid/ork/lust att vara huvudpersonerna i sitt speciella drama. I hans jobb ingår att historierna han jobbar i måste sluta ungefär som de gjorde i fiktionen/verkligheten, men Walter tar med sin egen personlighet till alla sina uppdrag, så det går inte som avsett - vilket är det genomgående skämtet i serien.

Funderingarna föll på en meta-issue; för att fungera som jag tänkt måste spelarna ha någorlunda god koll på de historier som man "spelar upp", och jag kom aldrig på något vettigt sätt att hantera det som är roligt. Inspirationen var dessutom genomgående farsartad och lättsam, och trots min fäbless för humorspel (som exemplet ovan) var jag inte säker på om jag bara ville det skulle vara så.

Erik

Erik

Rising

Vila i frid
Ett spur-of-the-moment som är ett amalgam av kulturella troper och en meme-pool som opererar genom en primitiv ansats av inkorporerande ur ett metaperspektiv... Hmm...

Jag har just tryckt på den röda knappen på mitt skrivbord. Mina attacktränade akademikermördarninjor kommer snart att dyka upp utanför ditt hus...

---

Jag gillar idén i sig - om jag nu överhuvudtaget har förstått den - men ser också risker i att man bara ägnar sig åt referensrunkande på ett sätt som stöter ut dem som är minst nördiga runt bordet. Jag kan uppleva lite av det bara när jag har läst vissa referenstunga serier, såsom League of Extraordinary Gentlemen. Så jag hoppas verkligen att det är de gemensamma referenserna man bygger upp spelet kring, så att inte tre spelare tycker det är jätteroligt när de drar in karaktärer från japanska serier i handlingen - karaktärer som jag aldrig har hört talas om.

Det jag gillar mest med ditt förslag är att bygga in uppmuntrandet direkt i systemet, såsom att man får försöka inkorporera idéer som skrivits på lappar. Det tycks mig som en rolig och fräsch utmaning. Något jag direkt ser framför mig är att man lottar ut två lappar, och sedan får utmaningen "hitta sambandet!"

Alltså; kan de två ha en gemensam fiende? Kan de kontrastera varandra på något sätt? På vilket sätt skulle de kunnat mötas? osv. Jag tänker ofta så när jag hittar på historier, så det vore roligt att få tänka så i ett gemensamt samberättande.

---

Jag visste inte att Dixieland after Dark var oåtkomligt för tillfället, men sörjer det inte direkt. Det borde ingen göra.

Nightowl

Champion
Så jag hoppas verkligen att det är de gemensamma referenserna man bygger upp spelet kring, så att inte tre spelare tycker det är jätteroligt när de drar in karaktärer från japanska serier i handlingen - karaktärer som jag aldrig har hört talas om.
Jag älskar referensrunkande (i motsats till Rising), men jag ser ändå precis samma problem. Det är något som borde lösas för att göra det hela, öh, "spelbart" är väl att ta i, men "njutbart"?

Erik

Man Mountainman

Storsvagåret
Mina attacktränade akademikermördarninjor kommer snart att dyka upp utanför ditt hus...
Skillnaden mellan mig och dig, är att du försöker dölja att du är akademisk (samtidigt som du namedroppar Singer och Popper och snackar om induktionsproblemet, utilitarism och vetenskapsteori), medan jag, å andra sidan, är stolt över det. Men visst, om du vill så kan vi slåss om saken, Lill-Rising :gremwink:

Så jag hoppas verkligen att det är de gemensamma referenserna man bygger upp spelet kring
Yes, självklart, och hela idén förutsätter ju liksom att spelarna har någotsånär kompatibla kulturella referensramar. Att ingen ska utestängas genom sina begränsade kunskaper på ett visst område måste vara en viktig del av det sociala kontraktet.

Det jag gillar mest med ditt förslag är att bygga in uppmuntrandet direkt i systemet, såsom att man får försöka inkorporera idéer som skrivits på lappar. Det tycks mig som en rolig och fräsch utmaning. Något jag direkt ser framför mig är att man lottar ut två lappar, och sedan får utmaningen "hitta sambandet!"
Ja, det här är bra. Men lappar i en hatt är kanske inte världens mest eleganta lösning; det vore roligt om man kunde komma på något alternativ.

/Kalle

Grog

Swordsman
Bricolage är ett franskt ord som betyder "the construction or creation of a work from a diverse range of things which happen to be available" (Wikipedia).
På svenska: IKEA.
(Värsta konkurrenten till IKEA i Frankrike heter, just det, Mr Bricolage.)

Om jag förstått ditt orginalinlägg blir det en slags Scream (filmen) av det, där ALLT som sker är något som redan hänt i minst en annan skräckis. (McKenzies någon?) Oerhört kul om man är insnöat i just det ämnet, annars, tja nåt får man väl ut av det ändå.

Yes, självklart, och hela idén förutsätter ju liksom att spelarna har någotsånär kompatibla kulturella referensramar. Att ingen ska utestängas genom sina begränsade kunskaper på ett visst område måste vara en viktig del av det sociala kontraktet.
Det är där det kan bli problem. Jag har spelat med ett gäng där spelarna är totalt insnöade på en viss typ av hårdrock, och kopplingarna mellan händelserna blir fullständigt obskyra för en stackare som mig som hellre föredrar American Head Charge istället för Saxxon. Jag vet inte hur du kan lösa det, men jag lyssnar gärna på vad du tänkt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag vet inte hur du kan lösa det, men jag lyssnar gärna på vad du tänkt.
Nja, det har jag väl egentligen inte, utöver att man får vara försiktig med hur obskyr man blir och lyhörd inför sina medspelare. På sätt och vis tror jag väl i min naivitet att problemet borde lösa sig själv: jag tror nämligen att välkända kulturyttringar är roligare att leka med än obskyra dito.

/Kalle

Dimfrost

Special Circumstances
Det får mig att tänka på Det vita spelet, spelet där man spelar kringströvande överlevare i ett posthistoriskt Europa täckt av is, som själva är spelare av Det vita spelet, ett spel med artefakter och förvränga myter som en viktig del, och som utnyttjar den fallna VR-värld som till hälften smält samman med verkligheten. Det är det sjätte spelet från Kaleidoskop, och jag ska recensera det någon gång när jag drar igång nanaoapan igen.

/Dimfrost

Mogger

Hipsteranka
M:UA

Mutant bygger i stor utsträckning på det. Mutant utan populärkulturella referenser vore inte alls lika kul. Därför vill jag påstå att ett spel inte uteslutande är ett bricolage är en betydligt bättre grund än att dra det till sin spets och bygga uteslutande på det. Granströms Trakorien är ett annat exempel men där är referenserna ofta mer obskyra. Åtminstone för obskyra för mig.

Man Mountainman

Storsvagåret
Låter awesome. Jag tror jag får lov att skaffa spelet.

Det här med myter är en annan sak jag har funderat på. Jag har en rollspelsidé som går under det tentativa namnet "Den stora myten", som handlar om något slags modernt stamsamhälle där människorna använder en stor myt för att tolka varje aspekt av tillvaron. Myten i sig är dock odefinierad, och skapas av spelarna under spelets gång. Men det kanske är ett ämne för en annan tråd.

/Kalle

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: M:UA

Därför vill jag påstå att ett spel inte uteslutande är ett bricolage är en betydligt bättre grund än att dra det till sin spets och bygga uteslutande på det.
Jag förstår inte hur du tar dig från "Mutant har vissa populärkulturella referenser" till "därför vill jag påstå att man inte ska dra det till sin spets". Care to elucidate?

Vidare vill jag förtydliga vad jag avsåg med "bricolage": det behöver inte vara något overt, som pågår med öppna kort med det explicita syftet att referera. Jag tror att bricolage är en viktig beståndsdel i allt rollspelande, en naturlig följd av dess improvisatoriska och lekfulla natur; man tager vad man haver, helt enkelt. Allt jag önskar göra är att göra processen mer öppen. Jämför även min första observation i trådstarten.

/Kalle

Mogger

Hipsteranka
Re: M:UA

Jo, det var ju lite luddigt. Så går det när man stressar fram ett inlägg mellan bolibompa och middag. :gremsmile:

Efter att ha läst din länk till shamanspelet så var det ungefär så jag menade. Först tolkade jag din tanke som att spelet uteslutande skulle bestå av popoulärkulturella referenser utan något ramverk och då kändes det som en Tarantinorulle utan det som vanligtvis gör dessa bra. Men nu ser jag att vi menade samma sak - en mer eller mindre fast ram som sedan fylls med coola referenser.

Jag gillar idén och att veta var vi får allt ifrån är viktigt.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Kan man förbeställa ett ex?

Den första tryckningen är tyvärr redan slut, men det bör gå att boka ett exemplar av nästa mot kr. 300:- i handen.

/Dimfrost