Visst, men jag tror att det är svårsålt.Fast det går väl att se samma film flera gånger? Man upptäcker dessutom nya saker i vissa filmer när man ser dem fler gånger.
Visst, men jag tror att det är svårsålt.Fast det går väl att se samma film flera gånger? Man upptäcker dessutom nya saker i vissa filmer när man ser dem fler gånger.
Nu undrar jag om det finns något äventyr som är liksom explicit skrivet för att spelas flera gånger. Alltså att det typ är komplett i sig självt och går att spela med behållning en enstaka gång, men där det finns ett eller flera extra lager om story som egentligen bara kan framträda (för spelarnas del åtminstone) om man spelar flera gånger. Vägar man bara vet om att man borde testa andra gången tack vare information man fick den första, och sådär.Fast det går väl att se samma film flera gånger? Man upptäcker dessutom nya saker i vissa filmer när man ser dem fler gånger.
Vildhjärta till gamla DoD6 har lite den stilen. Men där är det ju mest att det finns en massa slumptabeller och man behöva bara pricka i en del av grejerna i tabellen för att lyckas med äventyret. Man får oftast heller inte hela storyn av vad som hänt på en genomspelning. Men det är ju bara slump som avgör och slutet blir typ alltid samma.Nu undrar jag om det finns något äventyr som är liksom explicit skrivet för att spelas flera gånger. Alltså att det typ är komplett i sig självt och går att spela med behållning en enstaka gång, men där det finns ett eller flera extra lager om story som egentligen bara kan framträda (för spelarnas del åtminstone) om man spelar flera gånger. Vägar man bara vet om att man borde testa andra gången tack vare information man fick den första, och sådär.
Som stort fan av Groundhog Day-tidsloopar och liknande shenanigans så känner jag att om det inte finns så borde det skapas.
Inte mer svårsålt än att kräva att folk ska skriva upp sig för 40 timmars spelande. Beror på målgrupp.Visst, men jag tror att det är svårsålt.
Självklart, men någonstans tänker jag att denna nischen är för dem som tycker Pandemic Legacy och liknande är kul. Då är inte 10 spelpass så mycket. Något som även känns som standard i trad-svängen som så klart också tillhör målgruppen, där äventyr/kampanjer som tar betydligt längre tid än så närmast är vanligt i utbudet. Å andra sidan, tror man på konceptet finns det ju inget som hindrar ett anpassat utförande för olika målgrupper.Inte mer svårsålt än att kräva att folk ska skriva upp sig för 40 timmars spelande. Beror på målgrupp.
Fast i trådstarten skriver du saker som "...en outnyttjad rollspelsmarknad..." och "Kanske skulle slutresultatet likna ett slags bra starter set deluxe..." så att sitta och skriva att erfarna trad-spelare är vana vid det är väl knappast ett starkt argument?Något som även känns som standard i trad-svängen som så klart också tillhör målgruppen,
Medges. Så här då: kan legacy-spel slå stort varför skulle inte rollspel i näraliggande utförande kunna nå samma personer? De är antagligen i alla fall inte rädda för att spela ganska många pass. Men jag är med på invändningen och kan köpa att längden kanske inte är en grej i sig (annat än att om jag personligen skulle köpa den flådiga lådan för 1000 kr skulle jag vilja få ut mer än ett-två spelpass av det).Fast i trådstarten skriver du saker som "...en outnyttjad rollspelsmarknad..." och "Kanske skulle slutresultatet likna ett slags bra starter set deluxe..." så att sitta och skriva att erfarna trad-spelare är vana vid det är väl knappast ett starkt argument?
Ja, det hänger kanske också på målgrupp. I min ursprungliga tanke var de ju folk är eller vill bli "rollspelare". Då bör friheten finnas där i grunden men konstruktionen kan snäva ned vad som är relevant (vad vill min RP, vad är möjligt i miljön) så att allt inte behöver täckas upp. Sen är det nog svårt att hitta balansen för vad som är mycket prepp. Att läsa på exempelvis Imperial Assault tog inte en timme för mig, snarare tre + tid att lära ut det. Men det är fortfarande väldigt mycket mindre prepp än att ge sig på de flesta trad-rollspel.Den största utmaningen tror jag verkligen blir upplägget. Ska man ha full frihet som i traditionella rollspel, eller ska man ha mer tydliga val som CYOA-böcker och spel?
Jag kräver ju inte i närheten av 40 timmars underhållning från en film eller en bok, så varför skulle jag göra det från ett rollspel?Jag tror personligen det är för lite för dagens rollspelspublik. Ska det kunna vinna över dem måste det vara ett fullgott alternativ till att köpa hela konceptet med regelbok, egna RP och äventyr, så i alla fall 40 h.
Återigen, 1000 spänn är en rätt saftig summa för att dra in nybörjare. Som @DanielSchenström också påpekar är det rätt lätt att skapa omspelbarhet också. Bara se hur olika varje omgång Settlers of Catan eller Carcassone blir.Men jag är med på invändningen och kan köpa att längden kanske inte är en grej i sig (annat än att om jag personligen skulle köpa den flådiga lådan för 1000 kr skulle jag vilja få ut mer än ett-två spelpass av det).
Jupp. Finns även dylika till D&D. En del som verkligen leder en steg för steg, en del som har en bit som är som ett CYOA, för att sen öppna upp. Några av dem har också en sektion där de lämnar en bit av ett äventyr öppet för SL att skapa och beskriver hur man gör det. Till det finns också både soloäventyr och 1SL och 1 spelare-äventyr.Jag har för mig att det gamla introäventyret "Skräck i Warwick House" till Chock också har lite av det här. Färdigpaketerat äventyr med karaktärer och pedagogisk struktur för SL att ta spelarna genom äventyret.
i mitt alster ”Öppna Ögonen!” Som släpps snart är premissen att man spelar som sig själv i en framtid där hela mänskligheten är fångad och måste genomföra ”virtuella scenarion” i egenskap av avatarer. En röd tråd med en bakomliggande story finns, men det jag tänkte komma till är att alla scenarion är förutbestämda, med alla ”scener” i kronologisk ordning. Grejen är att i varje situation kan man välja ett empatiskt, fysiskt eller logiskt sätt att tackla situationen. När ”säsong 1” är färdigspelad (ingår i grundboken) mynnar allt ut, beroende på de val deltagarna gjort, i ett empatiskt, fysiskt eller logiskt slut. Regler finns och tillämpas, men bara som ett lättare skal.Titeln är kanske lite kryptisk men det här är något jag funderat av och till på under flera år och som senast aktualiserats av att spela Chariot of the Gods till Alien samt brädspelet Joruneys in Middle Earth och nu närmast av tankar på Blade Runners annonserade case files. Jag funderar på om det inte finns en outnyttjad rollspelsmarknad för mer "färdiga" upplevelser som kanske bara konsumeras en gång? Låter det oklart? Jag ska se om jag kan förtydliga mig.
Vad jag far efter är att det borde finnas en nisch för rollspel som renodlat gör, utvecklar och kombinerar ovanstående. Vad tänker är en slags minikampanjer (säg 8-15 spelmöten eller däromkring) som:
- I Aliens cinematic mode-scenarion får deltagarna en helt färdig arena. De gör inte rollpersoner eller skapar premissen. RPna är kompletta personer med egna agendor att agera ut. Det finns även en slags countdown med händelser som driver handlingen framåt kan påverka ändrar RPnas agenda. Flera av de aktuella reglerna finns i scenariot i sig (talent, monster, fordonsregler m.m.) Omspelbarheten är som i de flesta scenarion låg.
- I Journeys in Middle Earth (eller Mansions of Madness antar jag och liknande spel) spelar man igenom en kampanj med färdiga kapitel men där dina tidigare val påverkar hur kommande kapitel ser ut (och om de alls förekommer och i vilken ordning). Det finns så klart omspelbarhet av normalt brädspelsslag men det starka narrativa inslaget gör den lägre.
Nu förekommer ju delar av detta tänk i konventsäventyr och vissa indiespel, så helt nytt är det inte, men jag kan inte påminna mig att jag sett det gjort för konventionella tradspel. Kanske skulle slutresultatet likna ett slags bra starter set deluxe med skillnaden att jag köper det medveten om att det är en engångsgrej? Jämförelsen är inte helt rak men om jag kan betala 1000 kr för Journeys in Middle Earth som ger mig en kampanj på 15 kapitel a 1-3 h med låg omspelbarhet, varför kan inte ett rollspel säljas på samma vis? Kanske kan det faktiskt vara en fördel för vissa att veta att här det här kan vi ge oss på hyfsat kortsiktigt och utan att någon först måste läsa hela regelboken på 250 sidor.
- Har en tydligt definierad setting och premisser för spelandet.
- Har RP som är klara som karaktärer och förankrade i scenariot
- Är tydligt utmejslade i alla sina delar - dvs har alla svar på nödvändiga frågor som intrigen kan generera så att de rimmar med alla övriga delar och inte blir beroende av SLs improvisation och omdöme. (Här finns antagligen en slagsida åt mysterier och hyfsat linjära strukturer medans mer sandlådeaktigt spel inte passar.)
- Har kompletta uppsättningar handouts, kartor och all annan rekvisita i snyggt utförande
- Alla regler tillgängliga där de behövs. För generella grejer i ett bifogat regelhäfte, för specifika saker på plats i scenariot. Övrigt rollspelsarv som att göra RP, skriva egna äventyr, omfattande settinginfo, kampanjregler för att bli bättre etc. kan med fördelas utelämnas.
Sen är det, om det skulle göras, inget som lär konkurrera ut det konventionella sättet att göra rollspel på utan snarare bli ett komplement. Men vad tror ni?
En variant om man tänker sig tider som de ovan, är som i en del spel (senast jag såg det är i introboxarna till Warhammer 40K), att man introducerar en eller några få regler i varje scenario tills man beskrivit alla, varefter spelarna och spelledarna sen kan klara sig med en ensides minneslista. WH40K sen förra versionen har också valt att göra regelkärnan liten och enkel att komma ihåg och ha specialregler kopplade till enheter. Det tror jag också är ett bra brädspels/figurslagsupplägg som den här typen av rollspel kan använda sig av.Men visst, det beror på scope, (nischad) målgrupp och hur hårt spelet ska styra. Jag hade personligen satt högst en halvtimmes läsning och sedan 2-3 timmars speltid som grund. Sedan är det enkelt att bygga ut från det, antingen via omspelbarhet eller via nya moduler.