Ond bråd död
Swashbuckler
Jag gillar rollspel som simulerar verkligheten, men har märkt att de spel som säger sig vara realistiska oftast enbart betonar realism i strid. Det jag är ute efters är ett system som stödjer ett realistiskt beteende hos karaktärerna.
Det bästa exemplet på hur orealistikt man agerar i rollspel är träning. Regler sättar ofta gränser på att man kan bara träna 8 timmar per dag och måste träna i 4 veckor innan man får slå ökningsslag eller liknande. Följden blir att rollpersonerna mediterar, cyklar eller åker skridskor 8 timmar per dag. Fast nu ljög jag, de tränar svärd/pistol.
I verkligheten så tränar jag inte 8 timmar per dag när jag är ledig eller ens när jag borde studera. I stället gör jag saker som tittar på tv, skriver meningslösa inlägg, röker, klappar katten, umgås med folk, tar sov morgon och liknande.
Hur skulle ett system som stödjer detta slackerbeteende se ut?
Det enda jag känner till är NWoD där man får tillbaka willpower om man förstör lite för sig själv på ett sätt som stämmer in på ens dödssynd, exempelvis Sloth. Det systemet är dock lite för simpelt för min smak.
Jag tänker mig att en massa härliga stats så som motivation, energi, lycka, stress och liknande som ger skäl till mindre optade beteenden. Varför gör man såna onödiga saker som att knarka, slacka, syssla med hobbys, socialisera m.m?
Förslag?
Det bästa exemplet på hur orealistikt man agerar i rollspel är träning. Regler sättar ofta gränser på att man kan bara träna 8 timmar per dag och måste träna i 4 veckor innan man får slå ökningsslag eller liknande. Följden blir att rollpersonerna mediterar, cyklar eller åker skridskor 8 timmar per dag. Fast nu ljög jag, de tränar svärd/pistol.
I verkligheten så tränar jag inte 8 timmar per dag när jag är ledig eller ens när jag borde studera. I stället gör jag saker som tittar på tv, skriver meningslösa inlägg, röker, klappar katten, umgås med folk, tar sov morgon och liknande.
Hur skulle ett system som stödjer detta slackerbeteende se ut?
Det enda jag känner till är NWoD där man får tillbaka willpower om man förstör lite för sig själv på ett sätt som stämmer in på ens dödssynd, exempelvis Sloth. Det systemet är dock lite för simpelt för min smak.
Jag tänker mig att en massa härliga stats så som motivation, energi, lycka, stress och liknande som ger skäl till mindre optade beteenden. Varför gör man såna onödiga saker som att knarka, slacka, syssla med hobbys, socialisera m.m?
Förslag?